– A fost primul apostol chemat de Iisus să îl urmeze, ca ucenic. I-a creștinat pe geți și pe daci și este sfântul protector al României. Un sfânt foarte iubit de popor, care l-a făcut „patron” peste datini și „autor” de minuni. Este prăznuit în fiecare an pe 30 Noiembrie, dată la care zeci de mii de oameni merg în pelerinaj la Peștera din Dobrogea, unde se spune că ar fi trăit. Și chiar dacă adevărurile istorice încă nu s-au limpezit pe deplin, credința în puterea lui este vie și oamenii îi caută cu nădejde, binecuvântarea și ajutorul –
O lumină în piept

Peștera Sfântului Andrei este o grotă săpată în stânca muntelui. Pereții sunt afumați, acoperiți din loc în loc cu icoane. Nu există sfinți pictați, nu există frescă, așa cum știm din bisericile obișnuite. Doar pereți de piatră, îmbrăcați de mii de ani de fumul lumânărilor și al tămâii slujbelor săvârșite în peșteră. Chiar la intrare, săpată în piatră, se află o firidă lungă, cam cât să se poată întinde pe ea un om. Locul de odihnă al Apostolului Andrei, despre care se spune că emană o energie puternică. O simt, și eu, de când am intrat în peșteră. O vibrație pe care nu o poți controla și pe care nu am cum să o explic. Nu cred în superstiții, dar starea pe care o am este neobișnuită. Tavanul jos al primei încăperi se boltește apoi într-o cupolă înaltă, săpată tot în piatra muntelui. Cu o privire atentă poți distinge cochiliile milenare din stâncă, dar și urmele dălților care au săpat grota. În crăpăturile din pereți sunt înfipte bilețele cu cereri și mulțumiri pentru ajutor, puse de credincioși pentru Sfântul Andrei. În fața altarului, vibrația ciudată care mă stăpânește se transformă într-o căldură ce pornește din piept. Odată cu ea se așterne în mine o pace interioară, ca și cum cineva, cu o simplă suflare asupra mea, ar fi gonit toate grijile și toate gândurile. Închid ochii. Pentru un moment, lumina candelelor este mai puternică și mai aurie. Icoanele puse în chip de iconostas nu sunt nici ele obișnuite, par cioplite în piatră, ca și cum muntele a luat singur aceste forme de sfinți – Apostolul Andrei, Maica Domnului, Iisus… Povestea spune că aici s-a săvârșit pentru prima oară taina slujbei creștine pe teritoriul României. Pe-atunci, acest loc era doar o grotă ascunsă la poalele unui deal, un loc ferit, unde primii credincioși se adunau tainic. Astăzi, peștera Sfântului Andrei din Dobrogea este locul care adună unul dintre cele mai mari pelerinaje din România, sute de mii de oameni vin pentru a se închina și pentru a păși pe pietrele pe care unul dintre apostolii lui Iisus a pășit: Andrei.

Am ieșit din peșteră în timp ce alți și alți credincioși intrau. Unii se așezau pe „patul” de piatră al Apostolului, despre care care se spune că vindecă multe boli, alții se rugau ținând o mână lipită pe zidurile de piatră ale peșterii. Și dacă la început aici a fost doar un schit, ascuns în pădurea de tei, astăzi se află o mânăstire cu două biserici, una mai micuță și mai veche, cealaltă uriașă, încăpătoare pentru marile praznice la care vin mii de oameni. Plimbându-te pe aleile cotropite de toamnă ale celor două lăcașe, nu poți să nu te lași furat de trecut: cum arăta oare acest loc la venirea Sfântului Andrei? Pe cine a găsit în aceste părți ale Dobrogei? Cum a fost primit de localnici? O parte dintre răspunsurile la aceste întrebări le-am primit de la călugării și oamenii locului, în cele câteva zile petrecute în satul Ion Corvin, unde se află Peștera Sfântului Andrei.
„Se pitește-n tei, Casa lui Andrei”

Printre multele minuni petrecute la Peștera Sfântului Andrei, una dintre cele mai mari este chiar reîntemeierea acestui loc de credință. Grota în care poposise, în urmă cu două milenii, Apostolul lui Iisus a fost uitată, cu vremea, lăsată în părăsire și în povești. Una dintre vechile balade populare ale locului spunea: „Colo pe grindei/ Crâng de alunei/ Val de arțărei/ Sfânta mănăstire/ Loc de tăinuire/ Și tămăduire/ Se pitește-n tei/ Casa lui Andrei/ De la schit la cruce/ Scară care duce/ Din cruce la schit/ Scări de coborât/ De la schit în sus/ Crucea lui Isus/ De la cruce-n tei/ Casa lui Andrei”… Pe la 1920, doi oameni s-au ambiționat să descopere „casa lui Andrei” și au început să răscolească satele din Dobrogea, vorbind cu localnicii și căutând locul descris în baladă: Ion Jean Dinu, avocat, având și studii teologice, împreună cu preotul Constantin Lembrau, din comuna Adamclisi. Plini de însuflețire, au pornit la drum, pe cărări neumblate până atunci, căutând un loc care să se potrivească cu cel din baladă. Așa au ajuns la uriașa pădure Migilet, în căutarea unor izvoare, în apropierea cărora se spunea că există o peșteră, în care ar fi trăit apostolul Andrei. Într-o zi, caii de la droșca avocatului Dinu s-au oprit, inexplicabil, pe dealul Urluia, nu departe de satul dobrogean Ion Corvin. Și pentru că toate încercările de a urni din loc birja s-au dovedit zadarnice, avocatul a fost nevoit să înnopteze în câmp deschis. A adormit în trăsură și a avut un vis straniu: un înger de foc i-a cerut cu glas tunător să ridice un lăcăș de rugăciune, și purtându-l prin văzduh, l-a dus în fața unei peșteri aflate în apropiere. Împreună cu preotul Lembrau, care sosise, și el, între timp, au descoperit a doua zi peștera din vis: era peștera Sfântului Andrei! Nu departe de ea era și un loc cu nouă izvoare, numit de săteni Cuzgun, care în limba turcă înseamnă porumbel, o trimitere evidentă la porumbelul Sfântului Duh.
Un martor de preț

Cu proverbialul noroc al reporterului, în deplasarea mea din Dobrogea, am găsit-o chiar pe fiica preotului Lembrau, doamna Tatiana Lembrau, care mi-a relatat întâmplarea, exact așa cum a fost: „Cu ajutorul sătenilor și al primarului din comuna Ion Corvin, s-a curățat grota până la stâncă, s-a ridicat din stâncă hornul, dându-i-se formă de turlă, și s-a construit o fațadă, pe cât de simplă, pe atât de semnificativă.

În vara anului 1943, prin grija Sf. Episcopii Constanța, se face sfințirea Sfântului Locaș de către Prea Sfinția Sa Gherontie Nicolau, însoțit de un sobor de preoți. S-au adunat mii de oameni din satele dimprejur, luând parte la slujbă, la marele praznic și la serbarea câmpenească, de o emoționantă și rară frumusețe, organizată tot de preotul Constantin Lembrau și de avocatul Ion Jean Dinu. Tot atunci, se consolidează un izvor a cărui apă tumultuoasă nu seacă niciodată. Din 1947, Grota este părăsită, până la Revoluție, când prin grija Sfintei Episcopii Constanța, se curăță și se reconstruiește turla și vechea fațadă, după fotografiile pe care eu le dețineam de la tatăl meu, preotul Constantin Lembrau”.
La aflarea veștii, oamenii au venit cu miile. Basmul prindea viață: toate poveșile, cântecele, baladele și obiceiurile străvechi legate de Apostolul Andrei își găseau, iată, justificarea, locul de creștinare al dacilor fusese descoperit.
Apostolul Andrei în Dacia

Prezența apostolului Andrei în Dobrogea a născut, de-a lungul vremii, dispute care durează până în ziua de azi. Majoritatea istoricilor nu vor să ia în considerare elementele de memorie populară, bazându-se strict pe documente. Ceea ce este destul de dificil, mai ales la un popor care refuza scrierea, așa cum erau dacii. Dar iată ce ne spune Eusebiu din Cezareea în Istoria Bisericească, unul dintre textele fundamentale legate de evoluția creștinismului: „Sfinții apostoli ai Mântuitorului nostru și ucenicii lor s-au împrăștiat în toată lumea. Lui Toma, după tradiție, i-a căzut la sorți țara parților, lui Andrei – Scythia, lui Ioan – Asia, unde și-a petrecut viața până a murit la Efes…”. Or, conform documentelor, Scythia, care îi fusese repartizată lui Andrei, era compusă din Scythia Mare și din Scythia Mică, aceasta din urmă fiind teritoriul de astăzi al Dobrogei. Tot conform documentelor, teritoriul ce l-a avut Andrei pentru răspândirea creștinismului a fost mult mai mare, el cuprinzând Tracia, sudul și nordul Mării Negre, până în Ucraina de astăzi. Ajuns, probabil, la hotarele Daciei, în jurul anilor 40-50 d.Hr, Andrei are parte de o primire extraordinară, după cum spune Papa Pius al II-lea, bazându-se pe arhivele Vaticanului, care dețin multe documente secrete. Sfântul Andrei a fost așteptat de o mulțime uriașă, „înflăcărată de cuvintele sale”. Este impresionantă această declarație a Papei, mai ales că în acele timpuri, apostolii și creștinii, în general, erau prigoniți și martirizați aproape peste tot în lume, în timp ce dacii, la nici 15 ani de la Înălțarea Domnului, îl primeau pe unul dintre apostoli cu asemenea bucurie. O afirmație susținută și de un document românesc: „Ci s-a oprit măritul Andreiu în plaiul dregătorilor Cutusone și Dura (regi daci – n. red.), unde este acum satul Ion Corvin și pădurea cu peștera sfințitoare, care a fost schit de odihnă sfântului călător și loc de închinare pentru el și sfinții cari au fost cu el în călătorie de propoveduire. Mulțimea de daci și geți și alani de pe tot plaiul au alergat la Sfântul Apostol, iar Andreiu îi învăța și îi boteza în apele celor nouă izvoare sfințitoare și tămăduitoare, pe lângă schitul său sfânt, care izvoare se mai văd și până acum, oglindind sfințitul schit și dând tămăduire și alinare celor bolnavi și sănătoșilor”, spune istoricul Ion Dinu despre sosirea Apostolului Andrei. Cât despre „sfinții care au fost cu el”, se bănuiește că ar fi vorba de ucenicii lui, Innas, Rhimas și Pinas – fie proaspăt încreștinați pe malul Mării Negre, fie discipoli ce îl urmau încă din Ierusalim. Vorbindu-se despre „schitul” la care Andrei, a ajuns, se presupune că locul era unul sacru, cel mai probabil folosit pentru cultul lui Zamolxe. De altfel, conform cercetărilor arheologice, majoritatea grotelor creștine, atât cea a Sfântului Andrei cât și cele de la Basarabi și Niculițel, toate în Dobrogea, se pare că fuseseră vechi altare pentru zeitățile locale. Și este foarte probabil ca Sfântul Andrei să fi trecut prin toate aceste locuri, pentru a da învățătura Evangheliei și pentru a-i boteza în noua credință în primul rând pe preoții și liderii spirituali ai locului. Creștinismul era o continuare firească a zamolxianismului (Dumnezeu, singura divinitate), încât dacii au preluat ușor noua învățătură, strămoșii românilor fiind unul dintre primele popoare creștinate. Iar Apostolul Andrei, prin învățătura și minunile săvârșite, a fost cel ce i-a arătat calea, devenind, astfel, ocrotitorul românilor.
În vizită la Iisus

Deși am ajuns la Peștera Sfântului Andrei într-o zi oarecare a săptămânii, a trebuit să aștept ca șirul lung al celor ce veniseră să se roage să se încheie, pentru a vorbi cu unul dintre călugării locului. În fața bisericii noii mânăstiri, mare cât o catedrală, unul dintre frații viețuitori mi-a spus, fără să își dea numele: „Mă întrebați ce știm noi despre trecerea și șederea Sfântului Andrei în această peșteră? În primul rând, știm că sute de mii de oameni vin aici în fiecare an, o dovadă de credință foarte importantă, care ne vorbește despre puterea Apostolului care stăpânește în acest loc, iată, și după două mii de ani. Există şi în Sfânta Scriptură două menţiuni care îl leagă pe Apostolul Andrei de teritoriul Dobrogei de astăzi. Una apare în Evanghelia lui Ioan, iar cea de-a doua, în Faptele Apostolilor. În Evanghelia lui Ioan, chiar la începutul Săptămânii Patimilor Domnului, înainte ca Iisus să fie judecat şi răstignit, se vorbește despre nişte elini din Pont, aşadar din părţile noastre, care au venit să îl vadă pe Domnul Iisus Hristos. Ei s-au adresat pentru asta lui Filip, care i-a cerut părerea lui Andrei, iar Andrei i-a dus în fața lui Iisus. A fost momentul în care acest capăt de lume în care locuim noi ajunge la cunoştinţa lui Iisus. Aceşti «elini din Pont», adică din cetăţile de la Pontul Euxin, deci din Dobrogea de astăzi, erau fie greci, fie preoți ai cultului dacic, dar vorbitori de greacă, care auziseră despre naşterea şi minunile Mântuitorului care propovăduia un unic Dumnezeu, ceea ce, într-o formă sau alta, ei ştiau deja din religia lor. Evanghelia lui Ioan nu ne spune ce a urmat după această întâlnire, dar mai apoi, în Faptele Apostolilor, la Cincizecime, printre cei 3.000 de oameni prezenţi care erau din toate neamurile, îi regăsim şi pe elinii din Pont. În tradiţiile legate de începutul misiunii Sfântului Apostol Andrei în teritoriile noastre, în unele colinde din Dobrogea, se vorbeşte despre un bătrân cu barbă albă, care urma să vină cu corabia pe mare. Bătrânul nu este numit, dar din descriere şi din cercetările altora, aceste cuvinte fac referire la Sfântul Andrei”.
Povești din bătrâni

În satele din jurul Peșterii Sfântului Andrei, amintirea Apostolului s-a păstrat din generație în generație. Atât prin obiceiuri legate de ziua dedicată lui în calendarul creștin, cât și de datini vechi, cum sunt noaptea ursitoarelor și îndepărtarea lupilor și strigoilor. În satul Ion Corvin, unul dintre bătrânii satului, ieșit pe băncuța de la poartă ca să prindă ultimele raze ale soarelui prelung de toamnă, mi-a spus: „Taică, după cum vezi, la noi și pietrele știu de Sfântul Andrei. Și eu am prins de la tăicuța-meu, adică tata lu tata, povești din bătrâni, cum se zice. Unii spuneau că Sfântul a venit la noi în sat și era bătrân și avea o barbă mare și albă și un toiag. La noi, cum nu prea era apă, că așa e pe Dobrogea noastră, arșiță și uscăciune, el a dat cu bâta lui într-o piatră și nouă izvoare au început să curgă, de la peștera lui până colea, la noi în sat. Și în apa aceea se vindecau oamenii, de ajunseseră să vină la noi din tăt locul. A făcut minuni mari, că altfel nu își amintea lumea de el până în zi de azi. Alții ziceau că l-au văzut stând la sfat cu lupii, pe dealurile și prin pădurile din-sus de peșteră, și încă un lup alb era mereu cu el. Io n-am văzut de-aistea, da o fo în sat un om care descânta cu o gheară de lup, de zicea că e din lupii lui Andrei, și cu ea desfăcea tăt felul de legături și blesteme. Ce am văzut eu când eram copil au fost niște alte peșteri, tăt pe lângă cea la care mere lumea să se închine acu. Și-acum îs tăt acolo, că nu le-o fi luat careva, da cine să le mai știe găsi, că s-a sălbăticit mult pădurea. Păi, taica zicea că erau peșteri mari, de se băgau pe ploaie sau pe viscol, cu câte o sută-două de oi în ele… Altu felu ce să vă mai spui… Îi bine că vine lumea și se închină aci, și e bine că avem și noi un sămn de la Dumnezeu, să nu ne uităm credința, că vedeți ce vremuri grele vin peste noi”.
*

Și anul acesta, pe 30 Noiembrie, de Ziua Sfântului Andrei, mii de pelerini sunt așteptați la peștera în care a trăit și de unde a pornit creștinarea dacilor. Mulți se vor ruga la icoanele sale în vreme ce în unele sate, oamenii vor ține obiceiurile străvechi, așa cum mi le-a spus o femeie pe care am întâlnit-o pe drum: în noaptea Sfântului Andrei, încă se mai practică „paza usturoiului”, familiile se strâng în jurul unui castron cu făină, în care sunt puși căței de usturoi și în care este înfiptă o lumânare aprinsă. Până la miezul nopții, se stă ca la un priveghi, oamenii vorbesc, nimeni nu are voie să adoarmă. Învățătura Apostolului Andrei a rămas: credința trebuie păstrată de-a pururi trează, mai ales în vremuri când lupii sunt aproape și deznădejdea în fața duhurilor, a întunericului și neputinței trebuie alungată cu flacăra credinței.