Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Mărunțiș pentru cercetare

La începutul anilor 2000, România era o țară de „lohn”. După demantelarea economiei comuniste, țara începea să producă din nou, doar că o făcea pe bani puțini, în numele unor branduri celebre, care apoi doar își puneau sigla presti­gi­oa­să și adăugau un preț pe mă­sură, in­finit mai mare decât plăteau pe mun­ca brută. Sem­nul că economia Româ­niei a trecut la un al nivel și că se adap­­tează lumii noi a fost toc­mai mi­gra­rea „lohn”-ului înspre Republica Mol­dova și alte țări mai sărace din fosta Uni­une Sovietică. Românii aveau deja și alte alter­native de slujbe, plus că nu mai erau dispuși să muncească pe bani de nimic.

Pe fondul aderării la Uniunea Europeană, mai cu seamă ultimul deceniu a produs sufi­ci­ente probe împotriva tezei că România nu e ca­pabilă să mai pro­ducă nimic după căderea comunismului. Pe de o parte, producția s-a di­ver­sificat extraordinar, inclusiv în zona indus­triilor de top, au apărut pe piață jucători im­portanți din România, iar salariile au înce­put să urce spre media zonei central europene, cu vârfurile binecunoscute din industrii precum IT-ul, unde un tânăr român poate câștiga la fel de bine ca la Mün­chen sau Barcelona. Avem mână de lucru harnică, disciplinată și price­pută, inclusiv când vine vorba de industriile viitorului.

În tot acest tablou optimist există, însă, un aste­risc. Specialiștii au identificat această pro­blemă in­clu­siv în aria IT: România aduce prea puțină inovație în ceea ce produce. Deși avem mii și mii de lucrători în IT, marile centre creative rămân, deocamdată, în afara țării noastre. Există și excepții remarcabile, cum e Centrul de Design al Renault (și nu numai). Unii ar putea spune că e treaba companiilor cum își structurează afacerile și că destui ro­mâni lucrează oricum în Occident, în depar­ta­mentele creative ale multinaționalelor. Just! Numai că e și treaba statului să atragă plusva­loa­rea în România…

Iar aici e, de fapt, punctul nevralgic. Ro­mânia nu in­vestește mai nimic în cercetare și dezvoltare. Sta­tisticile în acest sens sunt proas­pete și arată realitatea în toată „splendoarea” ei. În 2022, țara noastră a in­ves­tit 17 euro/lo­cui­tor în cercetare, de departe cea mai mică su­mă din­tre țările UE. Până și Bulgaria, care ne înso­țește în coada clasamentului, investește de două ori mai mult! Între timp, țări cu care ne place să ne comparăm, precum Polonia sau Ce­hia, inves­tesc – de la 5 până la aproape de 10 ori mai mult. Tradus lunar, investiția per om a statului în cercetare e puțin peste 1 euro. Mărunțiș, se nu­mește asta pe ro­mâ­nește. Iar efectele sunt directe: faptul că Ro­mânia atrage mai puțin bani decât ar putea atrage, faptul că salarii mari merg în alte buzunare, nu în ale noastre, faptul că industrii adiacente nu se pot dezvolta la noi în aceste condiții, faptul că, bunăoară, mult-dis­cu­tata inteligență artificială ar putea afecta mai puternic forța noastră de muncă, prea centrată pe operații repetitive, dar și indirecte, faptul că cei mai buni studenți români, cei care vor să facă cercetare serioasă, n-au nici o șansă să profeseze și să se dezvolte în România. Bani de sinecuri și de pensii speciale se găsesc mereu la buget. Iar când nu se găsesc, se taie mereu din același loc: de la educație și, mai ales, de la cercetare. Iar când investești în sinecuri, să nu te aștepți să culegi altceva…

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian