Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Firea și taxele ei nefirești

Pentru oricine trăiește în București sau a trecut prin Capitală de mai multe ori în ultimii 10 ani, e cât se poate de vi­zibilă degradarea orașului, în timpul ultimului mandat administrativ. Întrea­ga istorie post-decembristă a Bucu­reș­tiului e un șir de man­date marcate, ba de in­com­petență, ba de co­rup­ție, ba de ambele, combinate. Dar parcă niciodată ele nu s-au lo­vit de o mai mare lipsă de viziune și de spirit gospodăresc, ca acum. De altfel, chiar primarul Bucu­reș­tiului, Gabriela Firea, a anunțat că orașul este în faliment, îngropat în datorii, un dezastru cu melodii vesele pe fundal, cu serbări fără noimă și fără sfârșit, plătite, generos, din bani pu­blici. Că drămuirea bugetului e o ca­tastrofă, nici nu mai trebuie demons­trat, dar unde nu există viziune, nu există nici îndreptări. Este exact cazul soluțiilor anunțate de Gabriela Firea, pentru un aer mai curat în centrul Bucu­reștiului. Fără să prezinte un studiu de impact, fără nicio consultare publică, primarul general a anunțat două măsuri care încearcă să îmbu­nă­tățească situația, dar care, în esență, sunt doar o altă expresie a impro­vi­za­țiilor disperate și a lipsei de substanță a politicilor sale. Pe scurt: primărița anunță două taxe auto, una care des­cu­rajează circulația autoturis­me­lor vechi în centrul orașului, și alta care descurajează circulația auto­tu­ris­me­lor din restul țării și Europei pe te­ritoriul Capitalei.

În lumea civilizată e un principiu de bun simț atunci când iei măsuri restrictive, care vizează sute și sute de mii de oameni: întâi să oferi ceva, și abia apoi să ceri. În cazul Bucu­reș­tiului, întâi te asiguri că ai făcut totul pentru ca transportul în comun să funcționeze corect, optimizezi liniile de autobuz și troleibuz, inaugurezi ma­­gistralele de metrou, pe care tot promiți că le deschizi de 10 ani, faci benzi dedicate, construiești infrastruc­tură pentru cei care vor să își lase mașina în afara Centrului și să circule cu bicicleta sau cu metroul prin oraș, și abia apoi vii și aplici taxe care să descurajeze autoturismul personal. Ad­ministrația Bucureștiului face exact pe dos: cere, iar de dat, nu dă nimic. Cât privește taxa pe tranzitarea Capi­talei de către cetățenii din afara Bucureș­tiului, nu doar că e o prostie cât Casa Poporului (e plin orașul de mașini înmatriculate prin alte județe, ale unor oameni care trăiesc de ani de zile în București!), dar încalcă grav și normele europene și naționale. Cum să pui taxă de intrare în oraș, când tu nu ai, nici în 2019, o centură ocolitoare func­țională?! Și-apoi, cum ar fi ca această taxă să fie introdusă și de alte localități din România? Cât ar costa drumul dintre București și Brașov, dacă ar trebui să plătim câte 10 lei când traversăm fiecare localitate prin care trecem?

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian