Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Revoluție în lumea modei: Top-model la 97 de ani

Foto:Shutterstock

Vedetele, în linia întâi

Marile case de modă își racolează mane­chinele dintre cele mai tinere fete. Cât mai tinere, cât mai slabe, cât mai scheletice. Din perspectiva stiliștilor, odată ajunsă pe la 18-20 de ani, mai că ești deja un pic cam trecută. O politică crudă, ce frânge timpuriu cariera a mii de fete care, deși continuă să arate cât se poate de bine, încep să fie respinse la castinguri. De aici se nasc drame nesfârșite, care umplu paginile revis­telor de scandal. Trist și bizar, totodată, pen­tru că ma­joritatea fe­meilor amatoare de modă nu se recunosc în manechinele cu formă de macaroane. Nici în recla­mele pentru pro­duse cosmetice, care înfățișează femei “as­trale”, fără urmă de rid, ori de fir de păr alb. Toate astea, până în ziua când discrepanța dintre cerere și ofertă a început să-i ardă la buzunar pe stiliști. Așa se face că în ultima vreme, marile case de modă par să se fi dumirit că majori­tatea femeilor care dau bani pe haine n-au legătură cu manechinele-scobi­tori și cu hainele extravagante, prac­tic, de nepurtat. Ușor-ușor, lucrurile au început să se schimbe. Primii pași au fost făcuți de vedete ce­le­bre care, deși trecute bine de prima lor tinerețe, au acceptat să pozeze în fața came­relor de luat vederi, pentru a de­mon­stra lumii întregi că există frumusețe și la 50-60 de ani: Monica Belluci, Demi Moore, Sharon Stone, San­dra Bullock, Hellen Mir­ren, Kim Katrall și Diane Keaton sunt numai câteva exemple grăi­toare în acest sens.

IRIS APFEL și păpușa Barbie

Dar lucrurile au mers și mai de­par­te. În mod paradoxal, din “noua generație” de modele fac astăzi parte doamne și domni de vârsta a treia. Cel mai bătrân top-model din breaslă are nu mai puțin de 97 de ani. În lunga ei viață, Iris Apfel, care este o femeie școlită, cu studii de istoria artelor la Universitatea din New York, era deja trecută de 90 de ani, când a acceptat să de­vină imaginea mărcii australiene “Blue Illusion”. Veșnic în vervă, Apfel a anunțat în martie 2016, o colaborare cu WiseWear, vizând o nouă linie de bijuterii Smart, care combină de­signul elegant cu tehnologia de ultima generație. În 2018, compania Mattel a creat și o păpușă Barbie după chipul și asemănarea lui Iris Apfel, ea devenind cea mai vârstnică persoană din lume, flatată în acest mod neobișnuit. Anul acesta, Iris Apfel a făcut un nou pas în direcția modelingului, sem­nând un contract cu agenția de renume mon­dial IMG Models, care le reprezintă și pe cele­bre­le Gigi Hadid, Gisele Bundchen sau Elsa Hosk.

Un alt exemplu de model de vârsta a treia, care se bucură de un succes uriaș în întreaga lume, este superba Carmen Dell Orefice, în vârstă de 88 de ani. La 15 ani, ea apărea pe coperta revistei “Vogue”, iar în 2012 și-a câștigat titlul de cel mai longeviv model din lume.

Un milion de blugi vânduți într-o zi

Schimbarea modei, pe profilul unei femei nor­male, n-a întârziat să aibă urmări. Industria modei a început să fie supusă unor uriașe presiuni în acest sens. În primul rând, din partea cumpără­toa­relor, care, după cum nota o ex­celentă analiză pu­blicată de prestigioasa revistă americană Time, au început să ocolească mărcile pre­cum Victoria’s Secret, care promo­vează mă­rimi minime, și să pretindă de la marile lanțuri de magazine de haine să ofere o va­rietate cât mai ge­ne­roasă de mărimi. Ba și mai mult! În această epocă a comerțului online, retailerii au început să piar­dă enorm din cauza proporției uriașe (es­timate la nu mai puțin de 40%) a produselor vestimentare returnate din cau­za problemelor legate de mărimi. La pre­siu­ni­le de natură economică, s-au alăturat și cele venite din partea unor celebrități de rang mondial, pre­cum cân­tă­reața Beyoncé și actrița Melissa McCarthy, care le-au reproșat public designerilor că ignoră milioanele de femei cu rotunjimi. Alte vedete, precum Khloé Karda­shian, au decis să ia problema în propriile mâini, creând linii vesti­men­tare menite să mulțu­mească și nenumăratele doamne cu forme mai pronun­țate. Dintre artico­lele vestimen­tare care le dau cel mai mult de furcă fe­meilor, umplându-le de frustrare și făcân­du-le să transpire prin cabi­nele de probă, un loc de frun­te îl ocupă, fără îndoială, blugii. Aflându-se, ea însăși, în dificultate, din cau­za posteriorului gene­ros, care parcă-i sfi­dează talia de viespe, Khloé Kardashian a lansat în 2016 o linie de blugi cu mărimi variind atât de mult, încât să fie capabile să acopere toate formele femeiești, într-un mod plăcut vederii. Succesul răsunător al co­lecției nu a făcut decât să reflecte uriașul gol existent pe piață la acest capitol: încă din prima zi s-au vân­dut un milion de blugi. Într-un comunicat de pre­să, evenimentul a fost numit “cea mai mare lan­sare de blugi din istoria vestimentară”.

America votează cu grasele

Statele Unite sunt țara în care femeile plinuțe fac majoritatea. Și nu doar atât! Ele își poartă kilogramele în plus cu mândrie. Treptat, s-a năs­cut o nouă mentalitate, care câștigă astăzi tot mai mult teren: ești frumoasă așa cum ești, iar greu­tatea poate face parte din farmecul tău, la fel de bine ca zâmbetul. Și iată cum, mergând pe urma trendului, au început să apară o puz­derie de modele supraponderale de succes. Huffing­ton Post publica, de pildă, încă din 2013, un top 10 al celor mai cunoscute ma­nechine “size plus”, care au revoluționat lumea mo­dei. Jennie Runk, clasată pe locul întâi, a fost primul model “de talie mare” al bran­dului H&M, pozând pentru costumele de baie ale firmei. Spunându-și poves­tea pos­tului BBC, ea a sfătuit toate femeile să se accepte așa cum sunt, pentru a-și păstra sănă­tatea cât mai multă vreme. Următoarele două modele din top, Saffi Karina și Crystal Renn, au fost inițial manechine tipice, cât se poate de filiforme, până când, dându-și sea­ma că duc o viață com­plet nesănătoasă, de dra­gul siluetei, au schimbat foaia, adăugân­du-și kilograme pe coapse, fără să renunțe însă și la modă unde, iată, au conti­nuat să se bucure de un real succes. Trendul mane­chinelor plinuțe a cunoscut un nou avânt după ce, anul trecut, societatea Plun­kett Research a publicat un studiu potrivit că­ruia, 68% dintre americance poartă mă­suri de peste 44. În 2019, sindicatul modei din SUA le-a cerut designerilor și caselor de modă, să angajeze pen­tru prezentările lor, fe­mei cu forme mai gene­roase, dându-le drept exemplu pe Ashley Gra­ham sau Candice Huffine, considerate top-mo­dele “plus-size”.

O altă schimbare majoră produsă în in­dus­tria modei și a frumuseții a fost renun­țarea la mane­chinele cu fețe de păpuși, par­că trase la indigo. Ele se bucu­ră azi de mai puțină trecere, decât figurile neobișnuite, exotice, care sunt poftite pe pa­sarelele mo­dei. Un exemplu grăitor este Cara Dele­vigne, fata-băiat, cu sprâncenele groase și îmbinate, celebră în lumea modei pentru co­la­borările ei cu nume precum Calvin Klein, Dior, Miu Miu, Gucci și Prada. Esteticienii speră, to­tuși, ca “democra­ti­zarea” modei să nu ajungă așa de departe, încât urâtul să fie considerat frumos. “Normalitate feminină nu înseamnă 100 de kilo­grame, sâni atâr­nați până la burtă și coapse-parizer. În modă, normalitatea trebuie să însemne bun-gust”, spu­nea, cândva, marele stilist german Karl Lagerfeld. “Nu înlocuiți «popularul» cu «popu­­lismul». E o întoarcere la mahala”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian