– Albumul aniversării a 30 de ani de la primul concert –
Primul concert rock la care am participat vreodată s-a ținut la începutul lui decembrie 1989. Îmi amintesc emoția cu care am străbătut pe înserat Parcul Tineretului, într-o gașcă de liceeni, asaltul, îmbulzeala de la intrarea în Sala Polivalentă, apoi vibrația unei săli pline, cu 6000 de tineri, aerul de rebeliune pe care nu-l mai întâlnisem până atunci: un sentiment nou, de pericol și libertate, ritmurile și energia de pe scenă, răspunsul entuziast al publicului. Mersesem la concert pentru o celebră formație bucureșteană, dar am plecat în minte cu cântecele unei trupe necunoscute de mine, o muzică viguroasă și poetică în același timp, electrică și planantă. Celelalte Cuvinte! Aveam să aflu că vin dintr-un ținut ce părea atunci atât de îndepărtat, și că au mare succes în mediile studențești. Iată-i acum, după treizeci de ani, pe rockerii orădeni, în continuare pe scenă, într-un turneu de lansare al celui mai recent album, „Electric Live”, un CD dublu, care se înscrie imediat pe lista scurtă a celor mai reușite albume de concert oferite de rock-ul românesc. Cele două ore de muzică selectate din concertul susținut în decembrie 2011 la Sala Palatului reprezintă esența acestei formații, perfecționismul cu care abordează orice apariție și atmosfera superbă creată de public. Într-o perioadă în care asistăm la tot mai multe „cântări”, și atât de rare evenimente muzicale vii și adevărate, ce pot crea magie, „Electric Live” înseamnă o reală sărbătoare.
„Noi trăim pentru muzică, nu din muzică”
Primul concert rock la care a asistat Călin Pop a fost cel al formației Phoenix, în 1971. Tatăl său îi dăduse un bilet, iar băiatul de 11 ani a rămas cu totul cucerit și a știut că acela este drumul său. În clasa a IX a, cânta la chitară și voce în trupa liceului, alături de băieții mai mari și, când aceștia au absolvit, el a rămas responsabil cu continuarea ei. „Am dat anunţ în revista «Ţara visurilor noastre», revista liceului: «Organizez selecţie toboşari»”, povestește Călin Pop pentru „Formula AS”. „Stăteam singur, într-o sală de clasă, în care erau aranjate tobele liceului şi aşteptam să intre cineva. Singurul concurent a fost un tip de care-mi amintesc că mergea foarte crăcănat, aşa, ca Charlie Chaplin. «Mă», zic, «tu ce eşti, fotbalist?». «Da, da’ mai joc şi fotbal». O bătut el la tobe, nu ştia prea multe, dar făcuse ceva ore de «pian de piept», adică acordeon, aşa că i-am zis, «Bine, hai, că înveţi tu şi la tobe». Ăsta era Tinu Iovan, toboşarul dintotdeauna al trupei Celelalte Cuvinte. Am luat ceva premiu cu piesa «Iarna», apoi basistul a avut o corijenţă la matematică şi a renunţat. Pe lângă noi, se tot învârtea un tip foarte interesat de chitara mea. Nu ştia să cânte, dar încet-încet, l-am învăţat basul. Cu Tinu şi cu tipu’ ăsta, Marcel Breazu, suntem şi astăzi în trupă”. După ce au terminat liceul, cei trei au decis să plece împreună la facultate la Timișoara. Călin nu a fost la început entuziasmat de idee, dar tatăl său a știut să apese pe coarda sensibilă. „Mă, ţie-ţi place Phoenix? Da? Păi, vezi, au plecat din ţară, gata! Du-te tu la Timişoara şi umple golul!” „Nici prin gând nu mi-a trecut câtă dreptate a avut, săracu’! Am dat la facultate la Timişoara şi, normal, au venit şi ceilalţi după mine. Eram trei băieţi ce mergeau la Timişoara să cânte. Asta, cu facultatea, era un pretext. Perioada aia, între ‘81 şi ‘85, a fost foarte frumoasă pentru noi. Am stat mult împreună şi am cântat, am compus primele două discuri şi jumătate, zdrăngănind chitarele pe holurile şi prin camerele căminelor studenţeşti. Ce atmosferă faină era! Oamenii ăia erau însetaţi de cultură, citeau, ascultau muzică, închiriau câte un video şi se uitau toată noaptea la filmele lui Tarkovski. Învăţau, discutau, beau bere, iar noi eram mereu acolo, cântând la chitară. Aşa ne-am închegat ca trupă, am trăit din pasiunea pentru muzică şi am strâns toate acele cântece”. Tiberiu Pop și Ovidiu Roșu s-au alăturat trio-ului și au rămas până astăzi în trupă. Cu un imbold consistent din partea lui Florian Pittiș, care i-a îndrăgit de prima oară când i-a ascultat, Celelalte Cuvinte au ajuns la București, unde au imprimat două viniluri și jumătate. Discuri de mare impact în cultura acelor ani, cărora li s-au adăugat în timp și altele, realizate sub același motto. „Noi trăim pentru muzică, nu din muzică”. „După 1990, am înţeles că nu se poate trăi din muzica pe care o faci tu, aşa cum îţi place şi aşa cum simţi, așa că am decis să continuăm să cântăm pentru noi, din pură plăcere. Fiecare are afacerile sale, se descurcă financiar, şi atunci când ne întâlnim şi cântăm, o facem fără să ne gândim câţi bani vor ieşi din asta. Nici dacă am fi vrut să facem compromisuri muzicale nu am fi putut. Nu ne-ar fi stat bine, am fi arătat urât. Nu poţi să cânţi ceva în care nu crezi, cel puţin noi aşa suntem”.
CĂLIN POP: „Dacă se cântă cu suflet, cum facem noi, muzica este întotdeauna o sărbătoare”
– Discul „Electric Live” marchează întâlnirea voastră cu publicul bucureștean, după 30 de ani scurși de la primul vostru concert oficial. Ce motivație principală a avut concertul de la Sala Palatului?
– Acest concert a avut o încărcătură emoțională mare și o pregătire minuțioasă. Treizeci de ani o dată se împlinesc, nu se mai întorc înapoi. Așa că emoțiile și dăruirea au fost de ambele părți – și a noastră, dar și a publicului și fanilor. Au existat o regie de scenă, lumini, proiecții în concordanță cu repertoriul stabilit și ordinea pieselor, am pus totul la punct, ca pentru un mare eveniment. Live-ul a fost imprimat pe mai multe piste (track-uri) începând de la fiecare instrument în parte, până la reacția publicului. Din totalul de 4 ore de concert, am selectat doar jumătate, punând piesele care ni s-au părut mai bune, atât ca interpretare, cât și ca atmosferă… Perfecționismul acesta, dorința de a ieși totul cât mai bine, a făcut ca albumul să apară la… opt ani de la concert.
– Ați publicat o hârtie mototolită, scrisă de mână, cu lista pieselor pe care le-ați cântat la primul vostru concert, la mijlocul lui decembrie 1981. Câteva cântece proprii, în rest piese din repertoriul de aur al istoriei rock-n-roll. Acum, pe lângă o selecție de piese binecunoscute ale voastre, ați cântat pentru prima oară, integral, o amplă lucrare muzicală, „Oglinda”. Ce v-a determinat să vă asumați acest risc, de a începe un concert cu o lungă și neștiută piesă?
– Ideea, conceptul acestei lucrări, a apărut demult, în 1990. Au existat și câteva fragmente din această lucrare, pe albumul „Se lasă rău”, dar forma finală, matură, din punct de vedere artistic, și adusă la standardele actuale, s-a materializat în 2010 și a fost prezentată integral un an mai târziu, în concertul aniversar 30, de la Sala Palatului. Nu cred că a fost riscant să începem cu o lucrare de 25 de minute pentru că, în opinia mea, atenția maximă a publicului este la începutul concertului. În plus, firul roșu al ordinii pieselor întregului concert era stabilit începând din prezent și mergând în sens invers, înapoi, către începuturi.
– Atmosfera de pe albumul „Electric Live” este, cum spune și titlul, electrizantă. Când ați simțit, pe scenă, că se întâmplă ceva, că se creează magie și în public?
– Magia a început din prima clipă, de când începe și dăruirea artistică, bucuria reîntâlnirii cu publicul, și dorința, energia de a le cânta piesele, una câte una.
– Găsesc impresionant faptul că, deși voi nu faceți muzică în funcție de gusturile publicului, nu cântați pentru a avea succes și a atrage un număr cât mai mare de spectatori, relația cu publicul a fost și rămâne una foarte călduroasă.
– Totdeauna am cântat ceea ce am simțit, ceea ce am crezut că ni se potrivește. Mereu am cântat așa, iar publicul care s-a regăsit în această muzică a venit după noi în mod necondiționat. Dacă se cântă cu suflet, cum facem noi, de fiecare dată un concert devine o adevărată sărbătoare, iar atmosfera existentă este o plutire perpetuă prin sufletele noastre și ale tuturor participanților la concert. Nimic nu e greu, dacă se face cu suflet, energie, spirit.
Foto: Corneliu Cazacu