
A trecut mai bine de un an de când „vânez” cu entuziasm știri pozitive, pentru rubrica „Vești bune despre România”, din paginile revistei „Formula AS”. Realitatea pe care o întâlnesc, mai ales cu prilejul deplasărilor pe teren, este că cele mai multe știri bune vin din zona privată, și foarte puține, o zecime, poate, din zona publică. Sigur, există destule primării destupate la minte, care au tot felul de inițiative lăudabile pentru cetățenii pe care îi deservesc, dar, per total, imaginea „gri” a sectorului public din România se reflectă și în aportul minor al știrilor „de bine”. Mai degrabă, când vorbim despre stat și despre „descentralizatele” care i-au moștenit metehnele după 1989, vorbim despre delăsare, despre tergiversări infinite, despre birocrație, despre „miserupism”… Dar iată că de la o vreme, și în zona publică încep să apară schimbări, iar veștile bune vin tocmai din București, orașul cu o administrație, practic, inexistentă. Ce-am aflat este cu adevărat demn de dat la ziar, la rubrica știrilor pozitive. Întâi de toate, experiența de la Serviciul Public Comunitar de Pașapoarte București: programările se pot face online, în doar 2-3 minute, plata taxei durează și ea 2 minute, la un automat bancar, unde un angajat al instituției te ajută cu orice problemă ai avea. Primirea documentelor se face „la minut”, conform orei solicitate la programare, nu aștepți nici o secundă în plus, iar la ridicarea documentului, mai „pierzi” alte 2-3 minute, dacă mai ai unu sau doi oameni în față. În 20 de minute, ai pașaportul nou, fără intervenții, fără pile, fără telefoane, fără atenții. Personal atent, civilizat! Apoi, să presupunem că un apropiat are nevoie de „luare în spațiu” în București. Stă 15 minute să completeze un document la Evidența Persoanelor, mai stă 10 minute la poză și la prelucrarea datelor, 1 minut la ghișeul primăriei de sector, ca să plătească o taxă și alte 3 minute ca să își ridice documentul cu noua adresă. În jumătate de oră, totul rezolvat, din nou, cu un personal prietenos, atent! La Circulație, la Udriște, pentru schimbarea certificatului de înmatriculare, situație similară: angajatul te cheamă cu 5 minute înainte de ora programată, ca să nu se piardă timpul aiurea, apoi totul merge ca pe roate! Trei instituții diferite, trei experiențe „de cinci stele”, cum e și normal într-o țară civilizată, care tinde spre standardele occidentale. Se poate, deci, și fără birocrație, și fără pile! Iar dacă poliția și primăriile au fost în stare să modernizeze anumite servicii, pentru a oferi o interacțiune de calitate cetățenilor, de ce nu ar putea și administrațiile financiare, pe unde încă se pierde timp cu orele, de ce n-ar putea și spitalele, unde programările sunt SF-uri, de ce nu ar putea atâtea și atâtea alte instituții? Până la urmă, dacă tot există modele funcționale, ce ne-ar costa să le replicăm și în alte părți ale sistemului public? Avem încrederea că se poate și abia așteptăm să venim cu alte „Vești bune despre România”, din sectorul de stat…