Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

„Vești bune” din sectorul de stat

A trecut mai bine de un an de când „vânez” cu entuziasm știri pozitive, pen­tru rubrica „Vești bune despre România”, din paginile re­vistei „Formula AS”. Reali­ta­tea pe care o întâlnesc, mai ales cu prilejul deplasărilor pe teren, este că cele mai multe știri bune vin din zona privată, și foarte pu­ține, o ze­cime, poate, din zona publică. Sigur, există destule primării destupate la min­­te, care au tot felul de inițiative lău­dabile pentru cetățenii pe care îi deser­vesc, dar, per total, imaginea „gri” a sec­torului pu­blic din România se reflectă și în aportul minor al știrilor „de bine”. Mai de­grabă, când vorbim despre stat și des­pre „des­cen­tralizatele” care i-au moștenit me­teh­nele după 1989, vor­bim despre de­lăsare, despre tergiversări in­finite, despre biro­crație, despre „mi­seru­pism”… Dar iată că de la o vreme, și în zona publică încep să apară schimbări, iar veștile bune vin toc­mai din București, orașul cu o ad­mi­nis­trație, practic, inexis­tentă. Ce-am aflat este cu adevărat demn de dat la ziar, la rubrica știrilor pozitive. Întâi de toate, experiența de la Serviciul Public Co­mu­nitar de Pașapoarte Bucu­rești: pro­gra­mă­rile se pot face online, în doar 2-3 minute, plata taxei durează și ea 2 mi­nu­te, la un automat bancar, unde un angajat al instituției te ajută cu orice pro­blemă ai avea. Primirea docu­men­telor se face „la minut”, conform orei solicitate la pro­gra­mare, nu aștepți nici o secundă în plus, iar la ridicarea docu­mentului, mai „pierzi” alte 2-3 minute, dacă mai ai unu sau doi oameni în față. În 20 de minute, ai pa­șa­portul nou, fără intervenții, fără pile, fără telefoane, fără atenții. Personal atent, ci­vilizat! Apoi, să presupunem că un apro­piat are nevoie de „luare în spa­țiu” în Bucu­rești. Stă 15 minute să com­ple­teze un document la Evidența Per­soa­nelor, mai stă 10 minute la poză și la pre­lu­cra­rea datelor, 1 minut la ghișeul pri­măriei de sector, ca să plătească o taxă și alte 3 minute ca să își ridice docu­men­tul cu noua adresă. În jumătate de oră, totul re­zolvat, din nou, cu un personal prie­tenos, atent! La Cir­cu­lație, la Udriș­te, pentru schimbarea certificatului de înmatricu­la­re, situație si­milară: angajatul te cheamă cu 5 mi­nute înainte de ora pro­­gramată, ca să nu se piardă timpul aiu­rea, apoi to­tul merge ca pe roate! Trei instituții dife­rite, trei experiențe „de cinci stele”, cum e și nor­mal într-o țară civi­lizată, care tinde spre standardele occidentale. Se poate, deci, și fără bi­rocrație, și fără pile! Iar dacă po­liția și pri­măriile au fost în sta­re să mo­dernizeze anumite servicii, pentru a oferi o interacțiune de calitate cetă­țe­nilor, de ce nu ar putea și adminis­tra­țiile finan­ciare, pe unde încă se pierde timp cu orele, de ce n-ar putea și spita­le­le, unde programările sunt SF-uri, de ce nu ar putea atâtea și atâtea alte instituții? Până la urmă, dacă tot există modele func­țio­nale, ce ne-ar costa să le replicăm și în alte părți ale sistemului public? Avem încrederea că se poate și abia aș­teptăm să venim cu alte „Vești bune des­pre România”, din sectorul de stat…

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian