
Energic, devotat și un pic timid, talentat cât trei și totuși ocolit de premii, a venit în Capitală tocmai din inima ungurimii. Are mai mult de un deceniu de teatru în palmares, dar, recent, Istvan Teglas a dat lovitura…în film. După rolul excepțional din „La Gomera”, pelicula lui Corneliu Porumboiu, anul acesta îl putem vedea în „Malmkrog”, filmul lui Cristi Puiu, și în „Urma”, debutul lui Dorian Boguță. De vorbă cu un actor atât de versatil, că se bat pe el toți regizorii mari.
„În România, chiar avem noroc de oameni foarte inventivi și talentați”

– Bună dimineața, Istvan, spune-mi că nu-i prea devreme pentru tine!
– Bună dimineața, Dia! Nu e! În fiecare dimineață, la 8, duc câinele afară. Când ai cinci premiere într-o stagiune, te obișnuiești să te trezești devreme.
– Cinci premiere și două filme. Anul ăsta poți fi văzut în „Malmkrog” și în „Urma”. Asta după ce anul trecut ai jucat și în filmul lui Corneliu Porumboiu. Cum ai reușit performanța asta?
– Nici eu nu știu cum de s-au legat așa. Nici măcar n-aș putea zice că felul în care am performat într-unul l-a atras pe altul, pentru că au venit aproape în același timp. A fost o perioadă foarte aglomerată și grea pentru mine atunci, dar proiectele au fost atât de bune și regizorii atât de mișto, că am gustat deplin din atmosfera de platou.
– În „La Gomera”, filmul lui Porumboiu, faci, de altfel, un rol extraordinar. Un rol mic, dar atât de bine făcut că, uite, ai fost nominalizat și la Premiile Gopo.
– De când mă știu, m-au ocolit mereu premiile și nominalizările. N-am fost nici măcar pe listele alea care te saltă, de genul „Zece pentru TIFF”. Eram mereu cel pe lângă care trecea premiul, căruia îi ziceau toți „Băi, dar tu chiar ai fi meritat”. Și, când credeam în sfârșit că am spart ghinionul, iată că, din cauza epidemiei, s-a anulat și Gala Gopo. (râde) Nominalizarea mi-a dat totuși o senzație liniștitoare. Știu că, indiferent ce va fi cu Gala, simplul fapt că sunt acolo e suficient.
– Ești unul dintre cei mai harnici actori. De unde ți-ai hrănit motivația și ambiția în anii ăștia, fără confirmările aduse de premii?
– Din faptul că mă interesează cu adevărat fenomenul teatral. Actoria e un mod de viață pentru mine. Și cred în puterea mea de a mă descoperi pe mine, ca om, făcând acest lucru. Sunt un actor devotat proiectelor în care joc, mă interesează cu adevărat ce se întâmplă în ele. Cu timpul, și-au dat și regizorii seama că sunt foarte serios, că sunt un actor care merge până-n pânzele albe pentru rolul lui.
– Te-am auzit într-o zi plângându-te că, atunci când ai avut ocazia să joci în Occident, ai fost surprins de superficialitatea cu care se făcea teatru acolo.
– Așa e, am avut o experiență dezamăgitoare cu Occidentul. În România, chiar avem noroc de oameni foarte inventivi și talentați. Poate că asta vine și din nevoia noastră de a ne afirma, poate că vine și din sărăcie. Când nu ai bani de decoruri sau costume, trebuie să dai din tine tot ce poți, să suplinești cu propriul tău talent.
– Cere teatrul vreun sacrificiu? Cu ce plătești, Istvan?
– În primul rând, cu sănătatea, care a avut de suferit din cauza oboselii și a ritmului asiduu cu care am produs în ultimii ani spectacole noi. Unele sunt pur și simplu greu de dus. Am jucat de trei ori la rând „Trei surori”, al lui Radu Afrim, un spectacol care, cu tot cu pauză, durează patru ore. Teatrul e un fel de ardere de tot.
– După atâta intensitate pe scenă, viața de zi cu zi pare searbădă. Nu te plictisește normalitatea?
– Dar viața adevărată e chiar asta, cu neajunsurile și nimicurile ei. Nu cred că e o idee bună să evadezi. Sunt mulți actorii care fug de realitate. Ajung să-și rateze viața privată, pentru că trăiesc exclusiv pentru scenă. Eu unul n-am de gând. Când 12 ore pe zi stai oricum în teatru, din viața reală îți rămâne chiar foarte puțin.
– Acum, loviți de epidemie, vrem nu vrem, o să stăm mai mult acasă. Cu ce-o să-ți umpli dimineața?
– Vreau să citesc mai mult, să fiu mai atent la ce se întâmplă în jurul meu, la oamenii dragi mie, să comunic mai mult cu ei, într-un fel mai uman. De multe ori, din criză de timp, am ajuns să comunic doar esențialul. Apoi, cu scurte ieșiri afară, fiindcă am câine și stau între două parcuri superbe, Tineretului și Carol. Cu filme, ceai și cafea. Dimineața, până nu beau cafeaua, nu răspund la niciun telefon.
„Depinde doar de noi să transformăm toată izolarea asta în ceva creativ”
– Ți-e teamă de singurătate? Pentru un om obișnuit să fie mereu în teatru, cu lume, atâta izolare poate părea prea mult.
– Mult timp în viața mea am fugit de sentimentul de singurătate, i-am căutat mereu pe ceilalți. Să fiu singur mi se părea ceva cu totul înspăimântător. Dar între timp am învățat că e mai sănătos să accept singurătatea, să o privesc în ochi. Acum chiar o caut. Depinde doar de noi să transformăm toată izolarea asta în ceva creativ și plin de resurse. Acum zece ani mi se părea de neconceput să mă simt bine singur, în casă, uitându-mă pe fereastră. Și acum iată-mă, sunt fix aici.
– Și ce vezi, Istvan?
– Văd un gard acoperit de iederă, ale cărei frunze tremură în bătaia vântului.
– Mai ai cafea?
– Am băut deja una și pe a doua nu o mai fac. Chiar mă gândeam să mă las și de cafea, că de fumat m-am lăsat deja, de-un an. Dacă nu mă lăsam, nu mai rezistam să joc atâtea spectacole.
„Pentru mine, acasă, e în primul rând o stare”

– Cum ai ajuns să joci așa de bine în limba română? Tu ai crescut în Covasna.
– Nu mi-a fost ușor. La Baraolt, unde am copilărit, nu exista decât o singură familie de români, la 3000 de locuitori. Am crescut și învățat în maghiară. Când am decis să vin la București, n-am mai avut de ales. Și a fost un efort, mi-a luat mult timp să nu mai gândesc în maghiară.
– Și spre teatru ce te-a împins?
– Cred că tot singurătatea. Mama m-a crescut singură, că a divorțat de tata când aveam 4 ani. Și fiindcă lucra, de multe ori mai rămâneam la grădiniță după program, să o aștept. Mă obișnuisem să fac tot felul de măscări, să cânt, să dansez, să mă dau în spectacol pentru oamenii de la bucătărie, care aveau grijă de mine. Cred că atunci s-a născut în mine plăcerea de a pune-n scenă. Până într-o zi, prin liceu, când am devenit brusc mult prea serios. Și am dat la Teatru. (râde)
– Unde ești așezat acum, Istvan? Ai vreun loc preferat în casă?
– Da, stau la masa din bucătărie. Când eram mic, vedeam mereu familiile mari stând unite în jurul mesei și, după divorțul alor mei, am rămas cu un soi de nostalgie după așa ceva.
– Ridică puțin privirea. Ce obiecte îți aduc aminte că ești acasă ?
– Niciunul în mod special. Am schimbat și aruncat lucruri de fiecare dată când m-am mutat. Nu car după mine prea multe. Pentru mine, acasă e în primul rând o stare. E locul în care e liniște, locul din care nu mai simt nevoia să fug.
Foto: Mihaela Tulea, ADI MARINECI, Radu Afrim