Trecuseră câțiva ani de când nu mai vorbisem cu Andrei Dorobanțu, unul dintre străluciții fizicieni ai României. Este cercetător la Departamentul de Fizica Particulelor Elementare al Institutului Național de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”, un institut de prestigiu internațional, și face parte dintr-o generație care a readus țara noastră în topul fizicii mondiale. De data asta nu am vrut, însă, să mă conducă într-o călătorie prin tainele fascinante ale materiei, cu luciditatea omului de știință, ci l-am rugat să vorbească despre molima aceasta cumplită, care lovește cu atâta furie, întreaga planetă.
Patimile amânate
– Domnule Andrei Dorobanțu, parcurgem o perioadă dramatică, în care un virus pare să fi schimbat, peste noapte, normalitatea și rostul omenirii, obligându-ne la renunțări dramatice…
– Așa este. Și în acest context, aș vrea să vă povestesc și eu despre un eveniment poate neștiut, dar nu mai puțin tulburător, care s-a derulat cu discreție în aceste zile, pline de întâmplări dramatice și nelalocul lor. S-a întâmplat de curând, în Germania, în Oberammergau, un sat pitoresc, ascuns în munții din sudul Bavariei. Aici, în 1633, după ce pierise aproape tot satul în timpul ciumei negre, sătenii au început să prezinte, din zece în zece ani, o piesă de teatru despre Patimile Mântuitorului. Sute de ani, acesta a fost felul lor de a se ruga și de a-l îmbuna pe Dumnezeu ca să nu mai moară cineva într-un asemenea cataclism. Și sute de ani, totul a curs nesmintit, până în anul acesta, când, între 16 mai și 4 octombrie, trebuia să aibă loc a 42-a reprezentație, cu aproape 750.000 de pelerini. Efortul sătenilor din Oberammergau este extraordinar. Repetițiile pentru Patimi încep cu un an înainte, în teatrul uriaș al satului, pentru a fi gata în mai! Dar anul acesta soarta a voit altfel. Început acum aproape 400 de ani, din cauza unei teribile epidemii, evenimentul a fost amânat din cauza unei pandemii și mai cumplite. Am ținut să vă povestesc toate acestea, pentru că mi se par și ele reprezentative pentru destinul contorsionat al omenirii. Să se fi supărat Dumnezeu pe oameni atât de rău, încât să nu le mai primească rugăciunile de iertare?
„Virusurile sunt o bucată de acid nucleic înconjurată de știri rele”
– Lumea fizicii, în care sunteți pe deplin integrat, se ocupă, printre altele, și de cele mai mici particule ale materiei, cum sunt atomii, de pildă, care și-au dovedit puterea ucigașă la Hiroșima. Coronavirusurile sunt și ele niște entități invizibile, care provoacă moartea. Cum se explică această forță uriașă a lumii invizibile, care ne amenință viața, lumea vizibilă? Ce se ascunde dincolo de ceea ce nu vedem?
– Două lucruri am să vă spun pentru început. Primul, că atomii despre care vorbiți nu sunt ucigașii de la Hiroșima. Ucigași sunt oamenii care au pus atomii într-un sistem care a distrus Hiroșima. La fel cum criminal este acela care folosește cuțitul pentru a omorî, și nu pentru a tăia pâine. Apoi, spre deosebire de atomi, virusurile sunt prin sinea lor ucigașe. Asta e menirea lor. Pentru a trăi, ele omoară. Ele trebuie să intre în corpurile noastre pentru a trăi și a se înmulți. Altfel, rămân doar niște conglomerate de molecule și de atomi. De ce ucid virusurile? Pentru că ele folosesc structura proteinelor unei celule gazdă. Și există patru macromolecule care stau la baza tuturor formelor de viață: acizii nucleici (ADN și ARN), proteinele, lipidele și carbohidrații. Dintre ele, ADN și ARN codifică structura proteinelor prin care virusul acționează. Căci virusul se poate înmulți doar în interiorul celulelor vii, de aici „dorința” lui permanentă de a le infecta. Altfel, virusul rămâne o moleculă complexă, nevie. Un organism la marginea vieții. Cum l-a descris marele biolog britanic Peter Medawar, laureat al Premiului Nobel: „virusurile sunt o bucată de acid nucleic înconjurată de știri rele”. Și asta spune totul. Iar puterea lor de penetrare e uriașă. Virusurile care trăiesc în animale sălbatice pot infecta animale domestice care, la rândul lor, ajungând bolnave, pot să distrugă omul… Tocmai de aceea, nu trebuie să uităm nici ce a spus Benjamin Franklin, acum câteva secole: „30 de grame de prevenție fac cât 1 kg de leacuri”.
– În ultima vreme, știința și tehnica păreau să aibă răspuns pentru tot! Și vine pe urmă un virus și le face de râs. Ca om de știință vă simțiți umilit?
– Un fizician trăiește de multe ori un sentiment de umilință (de fapt de smerenie), dar aceasta este față de Natura în care încearcă să pătrundă. La nivel individual… spun și eu cum i-a spus Eleanor Roosevelt, soția Președintelui Roosevelt, unui reporter: „Nu poți fi umilit decât atunci când accepți tu acest lucru”.
– Cum rămâne cu trufia tehnicii „multilateral dezvoltate”, cea americană, de pildă, care tocmai se pregătea să cultive roșii pe Lună?
– Nu cred că e vorba despre „trufia tehnicii”. Ca și în știință, medicină, psihologie etc., se poate vorbi doar de posibila trufie a celor care folosesc tehnica. Cu tehnica din anii care vin, sigur vom ajunge să plantăm și roșii pe Lună. Până atunci, însă, în tandem cu știința, cele două duc lumea mai departe. Chiar și când trecem prin momente cumplite, ca acum. În confruntarea cu virusurile, obligația este să ne temem de ele! Ele sunt semnele unor boli care apar de nicăieri, se întind ca focul în pădure și lasă valuri de morți în urma lor. La început, plăgile aduceau teroare. Virusurile aduc moartea planetară. Gripa spaniolă din 1918 a lăsat în urma ei 100 milioane de morți, iar HIV, aproximativ 32 milioane de morți până acum. În prezent, grija și teama privesc spre următoarea pandemie. Cea de după aceasta, care hălăduie prin lume acum. Medicii spun că va fi total diferită de tot ce am întâlnit până azi. Noi suntem, însă, în secolul vitezei, și răspunsul la pandemii trebuie să fie și el iute. Azi, Banca Mondială de Date pentru moleculele biologice mari are înmagazinate 500 de forme de virusuri. Structurile virale pot fi descifrate pe loc. Dar sunt aceste progrese suficiente pentru a opri o pandemie?
„Tulburările create de pandemie sunt teribile”
– Vă e frică de pandemie? Cum suportați izolarea care vi s-a impus?
– Frică de pandemie… Cui nu-i este frică, chiar dacă se controlează? Eroii zilei de azi sunt personalul medical și farmaceutic, cei care vând în magazine și piețe, cei care ne aduc acasă comenzile, poștașii, toți cei care în situația în care noi suntem obligați să stăm în casă, ei trebuie să-și continue munca, merg peste tot, duc scrisori, pachete, ziare etc…. Frică? De ce le e frică oamenilor? Păi, în primul rând de necunoscut, cu care ne confruntăm cel mai des. În al doilea rând, oamenilor le e frică de încă ceva, mult mai rar, dar care poate fi anihilator: nevăzutul. Îți voi răspunde altădată la întrebarea inițială, despre cum arată Universul invizibil și dacă este el mai puternic decât cel vizibil, în care trăim noi. E un subiect separat, care necesită spațiu amplu. Dar primul lucru care mi-a venit în minte când m-am gândit la frica de pandemie, a fost povestea lui „Făt Frumos din lacrimă”. Când ajunge el la Fiul de Împărat și acesta îl întreabă: „De cine-n lume te temi tu mai mult?”. „De nime-n lumea asta, afară de Dumnezeu.”. „Dar tu?”. „Eu iar de nime, afară de Dumnezeu și de Muma-pădurilor. O babă bătrână și urâtă, care umblă prin împărăția mea de mână cu furtuna. Pe unde trece ea, fața pământului se usucă, satele se risipesc, târgurile cad năruite. Mers-am eu asupra ei cu bătălie, dar n-am isprăvit nimica. Ca să nu-mi prăpădească toată împărăția, am fost silit să stau la-nvoială cu ea și să-i dau ca bir tot al zecelea din copiii supușilor mei. Și azi vine ca să-și ieie birul”. De vreo câteva luni, birul acesta de vieți îl plătim și noi, în fiecare zi. Dar mai este un bir de plătit, dincolo de războiul din spitale și de viitorul șoc economic care ne pândește: impactul psihosocial. Tulburările create de pandemii sunt teribile. Pentru că amenințarea cu care ne confruntăm nu e una familiară, este dificil de detectat și greu de deosebit de alte boli benigne. Așa apare anxietatea. Am învățat ceva din trecut? Vom învăța ceva din ceea ce ni se întâmplă acum? Nu știu, doar că ceea ce începe să se vadă din ce în ce mai des este o epidemie de panică. Iar de la panică mai sunt foarte puțini pași până la isteria în masă – o constelație de simptome sugerând boli fără vreo cauză clară. La oameni altminteri sănătoși. Iar lucrurile vor merge spre rău, înainte de a fi bine, spun americanii. Fără un vaccin, farmaceuticele rămân singurul mod de a preveni infecțiile. Poate că oficialii și autoritățile din sănătate ar trebui să empatizeze cu frica oamenilor, să ofere un ghid clar pentru comportările potrivite, inclusiv cele privind sănătatea mentală, și să transmită mesaje de solidaritate și rezistență. Și aici îmi amintesc un vers al lui Paul Claudel: „Cât de mare este lumea și cât suntem noi de singuri!”. Vorbe la care, dacă ne simțim izolați și temători, nu ne-ar strica să ne gândim. Cred că orânduindu-ne mai bine mințile, putem alunga gândurile false, ideile false și, mai ales, temerile noastre false. Mai ales izolarea. Iar dacă e să vă răspund până la capăt, mie nu îmi este frică de izolarea mea socială. Dacă este ceva care să mă sperie, aceasta este izolarea în mine…
Firul de ață al călugărului
– Oare pandemia cu coronavirus are și un tâlc moral? Poate fi înțeleasă ca o pedeapsă a lui Dumnezeu pentru rătăcirea materialistă a lumii?
– Păi, nu este Dumnezeu peste tot? Chiar și în zicerile profetului Isaia, El spune în fața năpastei: „Du-te, poporul meu, intră în cămările tale şi închide uşa după tine și ascunde-te până când mânia va fi trecut!”. Poate că cel mai curat lucru pe care îl avem de învățat din această pandemie este Legea împărătească: „Să iubeşti pe aproapele tău, ca pe tine însuţi”. Și nu este altă poruncă mai mare decât aceasta. Dar eu cred că Dumnezeu este implicat, mai ales veghind asupra noastră. Îmi aduc aminte de o întâmplare pe care am trăit-o cu un călugăr de la Mânăstirea Putna. Călugărul cosea niște cărți vechi. Și pe când făcea asta, mi-a spus ceva care mi-a dat mult de gândit. „Vedeți dvs.” – mi-a zis călugărul „cartea asta durează, ca s-o cos, cam cinci ore. De obicei, pun ață mai multă și atunci o termin mai repede. Dar acum, ca să nu cad în ispită, am pus ață mai puțină în ac și o înnod din când în când”. Mă gândesc mereu de atunci, la întâmplarea aceea aparent măruntă. Poate că fiecare din noi avem un bătrân care veghează deasupra noastră, neștiut și nevăzut. Și care are în mâinile lui – firul vieții noastre. Firul pe care în aceste zile periculoase și grele, bătrânul îl tot înnoadă, ca să ne mai lungească viața, în plină pandemie, viața noastră, așa cum fusese ea proiectată inițial. Acesta e bătrânul care ne păzește. Dumnezeu, în mila Lui nemăsurată.
Epilog
Mi-a fost greu să mă despart de Andrei Dorobanțu și de poveștile lui. Dar la sfârșit, tot nu s-a lăsat și mi-a mai zis una. Este o poveste care pune altă lumină pe toată convorbirea noastră de până acum. Și pe speranțele și pe visele noastre de a ieși mai repede la liman. Povestea este despre un om care a ajuns într-un oraș străin și care s-a apucat să vorbească despre adevărul și frumusețea Duhului Sfânt. Două zile a vorbit călătorul întruna și văzând că nimeni nu-l asculta, s-a așezat pe o bancă și a continuat să-și spună pildele, de unul singur, ani și ani la rând. Și după douăzeci de ani, s-a apropiat de el un copil. „Nene, da mata ce faci aici?”, l-a întrebat copilul. „Spun povești”; „De ce?”; „Prima dată spuneam povești ca să schimb lumea”; „Și ai reușit?”; „Nu”; „Și atunci de ce mai povestești?”. „Ei, acum spun povești pentru ca lumea să nu mă schimbe pe mine!”. Așa și noi. Dacă vom fi atenți la poveștile și la zbaterile și la nevoile lumii, vom ieși din această criză întăriți. Și mântuiți. Cam asta mi-a spus Andrei Dorobanțu, fizicianul cel cu stea în frunte.