
Deva este un oraș binecuvântat și tihnit, ce pare lăsat de Dumnezeu special ca să jinduiești să trăiești acolo. Înălțată pe dealul de deasupra localității, vechea cetate medievală pare că veghează, plină de grijă, la liniștea și la pacea orașului. Iar la poalele ei, în burgul care mai păstrează și el niscai linii habsburgice, cultura înflorește nestingherită. Și întâi de toate, artele plastice. La Deva am descoperit, cu plăcută uimire, o mare creatoare de tapiserii, Ana Maria Rugescu, pe care am prezentat-o în numărul trecut al revistei, dar și alți pictori și sculptori îndrăgostiți, cu îndârjire, de arta lor. Artiști legați între ei de meserie și de talent, departe de marele zgomot al lumii, dedicați, cu totul, menirii lor. Dintre ei face parte și pictorița Rodica Ailincăi, pe care am rugat-o să-mi acorde un interviu. Am stat de vorbă cu ea chiar în atelierul din centrul Devei, plin de portrete, peisaje și tablouri pe jumătate abstracte. În fereastra atelierului, Cetatea Devei strălucea și ea, misterioasă.
„Cetatea asta pe care o văd zi de zi la fereastră îmi dă tărie și mă inspiră”, îmi spune artista. Dialogul nostru începea sub auspicii bune.
„Prima oară am apărut într-o expoziție la 50 de ani”

– V-ați afirmat exrem de târziu ca artist plastic. De ce a fost drumul dvs. către pictură așa de ocolit?
– După ce am terminat, și eu, Liceul de artă din Deva, o adevărată fabrică de talente a orașului, m-am dus la București, ca să dau examen la Facultatea de Belle Arte. Dar după ce am căzut la primele probe, n-am mai așteptat. Am dat imediat admitere și am reușit la Construcții, la Facultatea de Hidrotehnică. Eram bună la matematică, așa că am intrat ușor. După facultate, am intrat pe făgașul meseriei exacte pe care mi-o alesesem. Am lucrat un an la hidrocentrala de pe Râul Mare, din Retezat, după care, ani de zile, am proiectat microhidrocentrale. Abia după 25 de ani m-am întors la prima mea iubire, pictura, și am început iarăși să desenez. Deși întoarcerea în artă îmi părea închisă, nu m-am lăsat. Tocmai în 2006, când împlinisem 50 de ani, am apărut prima oară într-o expoziție, la „Galeria Forma” din Deva. Și tot în 2006, am început doi ani de Masterat, la Pictură, la Timişoara. Fata mea m-a încurajat să fac facultatea. A venit cu mine și la admitere. Și m-a susținut întruna să-mi fac studiile, chiar dacă toți colegii mei erau mult mai tineri decât mine. Profesor la Facultate mi-a fost marele pictor Constantin Flondor. Întâlnirea cu el a fost un noroc uriaș. Și un salt peste timp. Mi se deschisese poarta artelor.
– O pauză de 25 de ani poate să fie fatală pentru un artist care-și abandonează uneltele. Cum de nu ați uitat, în toți acei ani, să pictați și să desenați?
– Greu de răspuns la aşa o întrebare. Poate că nu am uitat, pentru că talentul nu te lasă să-l uiţi. Trebuie doar să-l pui în practică. Şi, deşi a fost greu, nu am cedat. Și am mers înainte. În toată viața de până atunci avusesem un of în suflet, că nu puteam să fac ce îmi place și ce visasem. Căci, în 25 de ani mă rupsesem total de artă. Gospodăria, familia şi slujba, care mă solicitau intens, toate m-au rupt. Dar Dumnezeu a ținut cu mine. El m-a învățat să desenez în memorie. Mă întâlneam cu oameni sau vedeam ceva frumos în jurul meu și desenam totul în minte!… Desenam cu mâna, dar mâna nu se vedea. O ţineam undeva, nevăzută, mă uitam la om şi desenam. Îi desenam chipul. Şi aşteptam. Am avut răbdare. Le studiam fizionomia oamenilor, căutătura și felul de a vorbi. Înregistram toate astea. Şi desenam totul cu un penel imaginar. În minte. Mintea noastră are capacități uriașe, pe care, din neștiință, nu le investigăm.
„Nu pictez ochii. Pictez privirea”

– Ați strâns în dvs. energia teribilă a unei arte necheltuite. Mai țineți minte prima zi de revenire la penel?
– Când am avut libertatea să desenez și să pictez cu adevărat, am început să umplu pânzele. Sigur că la început a fost greu. În prima zi, prima mea pictură mi s-a părut groaznică. Și mă chinuisem și mult la ea. Începusem să cred că talentul neglijat atâta vreme m-a părăsit. Dar am mers mai departe, nu m-am oprit. Cu desenul stăteam bine. Cu pictura a fost mai greu. Nu mă mulțumea nimic! Pe urmă, am început cu pictura abstractă. Mi se părea mie că e la modă. Dar și ea e foarte greu de făcut. Pentru că în orice tablou trebuie să exprimi ceva, nu să pui doar pete informe de culoare.
– Am observat că aveţi o mare aplecare către portrete (oamenii aceia, pe care îi desenați în gând). Unele sunt mai realiste, altele impresioniste, niciunul nu e la fel.
– Eu încerc să mă descopăr pe mine, într-un tablou. Dacă fac un portret, nu pictez ochii sau gura. Pictez doar privirea, un surâs vesel sau trist. Important e să găsești omenescul curat al chipurilor. Și dintotdeauna mi-a plăcut să le desenez. Vedeți portretul acesta? E al bunicii mele, l-am desenat în clasa a 9-a. Mai sunt aici bunicul meu şi tata. Dirigintele din clasa a 10-a mi-a spus: „Dacă dai acum la facultate, intri. Peste doi ani nu sunt sigur că mai intri”. „De ce?” „Pentru că te vei dezvolta prea mult”. Avea dreptate. Ingenuitatea se pierde.
– În atelierul dvs., portretele sunt majoritare.
– Portretele mă pasionează în mod special. Exprimă mai mult decât arta abstractă, în care nu prea mă regăsesc. Prin ele pot explora omul, cu toate stările lui sufleteşti. Un singur lucru nu-l pot face, portretele sfinților, icoanele!… Sunt credincioasă, mă împărtăşesc în fiecare săptămână, dar nu pot picta icoane, căci pentru ele îţi trebuie un har anume, greu de atins.
Dealul cu moriști colorate

– În schimb, pictați cu mare talent peisaje. Vă inspiră frumusețile din jurul orașului dvs.?
– Obişnuiesc să ies la peisaje în jurul Devei încă de mult, din timpul liceului. Atunci ieşeam cu mentorul și dirigintele nostru, Ernest Kovaci. Cel care i-a fost profesor și Anei-Maria Rugescu, despre care ați scris. Fiind tânăr la anii profesoratului, s-a apropiat mult de noi, l-am avut diriginte opt ani, el ne-a format și îi păstrăm o vie amintire. Cu el mergeam în fiecare săptămână la peisaj, pe lângă Deva. Mai târziu, în facultate, am creat unul cu totul special, realizat tot în jurul Devei. Se numește „land art”. În ce a constat? Pe o coamă de deal, am pus 50 de morişti din hârtie colorată și le-am făcut apoi poze la firul ierbii. Cu cerul imens de deasupra lor, au ieşit strălucitoare și stranii. Mintea noastră poate crea mii de lumi.
– Pandemia prin care trecem a schimbat ceva din relația dvs. cu natura? Am fost izolați…
– Eu nu am mai ieșit din casă! Soțul meu a fost cu ieşitul. Mie nu îmi plac măștile astea obligatorii. Oamenii își pierd expresia datorită lor. De asta aştept să treacă mai repede pandemia, lumea cu oamenii mascați e un coșmar.
– Ce-ați făcut în izolare?
– Mi-a fost tare greu că nu am mai putut merge la atelier. Așa că am început să pictez acasă. Tot chipuri omenești. Dar în culori triste, cum a fost starea mea din lunile acestea de izolare. Apoi, m-am hotărât să le fac și mai vesele, cum sunt culorile mele de obicei.
– După 15 mai, vom fi liberi să ne mișcăm. Unde veți merge prima oară?
– Vreau să merg să îmi văd nepoţii, la Timişoara. Mă topește dorul de ei. Dar m-aş duce și în Rezervația Retezatului, la Râul Mare, sus, la baraj. Acolo simţeam, alături de soțul meu, că primim energie. Ne-am petrecut o parte din tinerețe în acel loc. Coroana munților, cum se desenează acolo, e unică. Și lacul. Și aerul tare, amețitor. Și îmi mai lipsesc și ieşirile în natură din jurul Devei, pentru că e plin de dealuri şi de peisaje mirifice. De-o parte Munții Poiana Ruscă, de cealaltă parte, Zarandul și Apusenii.
„Aici, în Deva, s-a întâmplat un duh”
– Aș vrea să ne lămuriți acum, stimată dnă Ailincăi, și ce este cu această Școală de Artă de la Deva, care surprinde prin calitatea artiștilor pe care i-a promovat.
– Au fost câțiva profesori hărăziți care ne-au format și care predau la Liceul de Artă din Deva, de unde provin cei mai mulți artiști valoroși. Alături de mentorul nostru, Ernest Kovaci, mi-l amintesc și pe directorul de atunci al Liceului de Artă, Aurel Török. Dar și pe toți profesorii noştri minunați.
– Deși e știut că, în general, ardelenii sunt firi mai practice, ei au început să domine pictura actuală. Cum explicați?
– Nu ştiu. Poate că noi nu vrem să ne exhibăm talentul. Nu căutăm gloria cu de-a sila. Doar pasiunea ne mână şi dorinţa de a fi noi înşine. Şi dacă tot avem acest dar de la Dumnezeu, de ce să nu-l înmulțim și să-l dăruim oamenilor?
– Cum vă simțiți aici, în Deva, această mică patrie a artei, surprinzătoare?
– Eu mă simt bine aici. Nu am probleme că nu sunt în București. Principalul este să ai un loc în care să te retragi și să pictezi ce visezi. La Deva, avem în fiecare an un „Salon de Iarnă”, dar şi numeroase expoziții la galeria noastră de elită, Galeria Forma. În plus, noi, artiștii din Deva, ne înţelegem bine între noi. Mulţi dintre ai noștri sunt acum împrăştiaţi în lume, şi ne fac cunoscută ţara, cu cinste. Sunt artiști prin Franţa, Austria, Germania, Israel. Și pe toți, și cei de acasă și cei plecați, ne leagă un spirit aparte al creaţiei şi bucuriei. Un duh care s-a întrupat aici.
„Parcă picta altcineva în locul meu”

– Ceva din lumina locului pare să treacă și în picturile dvs. scăldate în culori care iradiază. Credeți că există o anume lumină?
– Eu nu cred că este lumina locului, ci este lumina sufletului. Starea mea de spirit contează mai mult pentru mine decât locul în care sunt. Există zile în care pot să lucrez şi zile în care nu pot să lucrez. Fără nicio explicație. Iar când nu pot lucra, vin aici, în atelierul meu, şi mă uit la vreo lucrare începută. Și-o judec. Stau câteva ore în fața ei sau mă uit în albume. Nu ies din starea aceea care mă ține ancorată într-un soi de emoție. Cel mai mult m-a impresionat un tablou de Van Gogh. L-am văzut în două expoziţii. De departe, am văzut mai întâi un punct albastru. Era un autoportret de-al lui pe fond albastru. Și când am ajuns în faţa lui, într-adevăr, mi-au dat lacrimile. După ani de zile, într-o altă expoziţie, am văzut alte picturi, mai puțin cunoscute, ale lui Van Gogh. Erau ca niște faruri de culori. Luminau de pe pereți, din ramele lor, peste timp, pentru alte și alte generaţii. Atunci am înțeles ce înseamnă cu adevărat arta. Și m-am căit mai tare că dezertasem atâția ani de la ea.
– V-ați întrebat, vreodată, de ce pictaţi?
– Cred că trebuie să scot din mine ceva care a stat acolo închis 25 de ani, pierdut printre multe clipe deșarte. Nu mi-am împlinit menirea. Și chiar dacă acum am cu adevărat timp liber, la vârsta asta e greu, e greu când îţi lipsesc 25 de ani. Dar cred că nici perioada aceea când am lucrat la baraj nu a fost rea. Poate că Dumnezeu m-a ferit de ceva.
– Puteţi trăi din arta dumneavoastră?
– Până acum, eu am fost doar în două expoziții colective, cu colegii mei din Deva. Una la Viena și alta la Parlamentul European, la Bruxelles. Iar de vândut, nu am încercat. Nu sunt încă la vârf. M-am reapucat de pictură de puţin timp şi încă mă caut pe mine. Nu am ajuns încă la formele și culorile pe care mi le doresc. Așa simt. Dar pot să vând oricând, dacă am comenzi. Însă nu mă axez pe vânzare. Până acum, doar am dăruit.
Stări de grație

– Vă simţiţi bine în mijlocul universului în care trăiți aici, la atelier?
– Vin zilnic aici, în atelierul meu și între culorile mele, pentru că aici trăiesc o stare deosebită. Și asta e o bucurie. Dar bucuria e mult mai mare când chiar faci ceva deosebit. Să vă dau câteva exemple. Odată, lucram la un tablou pe jumătate abstract, pe jumătate vegetal. De obicei, eu nu pictez după amiază. Și în ziua aia, mi-am zis: ce să fac oare, să mă apuc să pictez sau să mă duc la biserică? De obicei, la ora aceea mergeam la biserică. Dar m-am hotărât să rămân să pictez. Ca niciodată! Și am tot pictat, am amestecat culorile, iar când am terminat, mi-am spus: „Vai, ce prostie am făcut! Trebuie să merg la biserică!” Ceva mă oprise. Am înțeles că găsisem frumosul în tabloul acela, al meu. Și am plâns și I-am mulţumit lui Dumnezeu pentru că mi-a dăruit puterea să pictez. Altădată, pictam o pânză în straturi suprapuse, transparente și cu un mediu special. Dar a fost ca şi cum nu l-aş fi făcut eu. A mea era doar mâna prin care ieşiseră culorile pe pânză. Parcă cineva stătuse tot timpul lângă mine şi mă învăţase! Starea asta de grație am mai trăit-o și altădată. Lucrasem atunci patru ore la un tablou, dar încă nu-mi spunea nimic. Şi am vrut să șterg totul. Norocul meu a fost că venea soţul meu de la serviciu şi trebuia să-i încălzesc mâncarea. Şi mi-am lăsat în pace tabloul. Când m-am întors la el, parcă se schimbase în bine. Dar înainte de asta, am mai trăit ceva. Puneam nişte pete de culoare. Și iarăși, mi s-a părut că nu le puneam eu. Mâna mea mergea singură. Parcă altcineva picta în locul meu. Poate de undeva de Sus, cine poate ști…
– Trăiți stări cu totul aparte, d-nă Ailincăi. Asta e fericirea pictorilor?
– Sunt nişte stări deosebite, cu adevărat. Și atunci cum să renunţi la ele și să rămâi doar cu „noroiul greu al prozei”? În liceu, mi-a spus profesorul: astea sunt stări deosebite, foarte rare. Nu le are oricine. Și nu trebuie pierdute. De aceea trebuie să vii zilnic la atelier şi să încerci măcar să faci ceva sau să fii întotdeauna cu pensula în mână, pentru că nu ştii când vine inspiraţia. Iar inspirația o primeşti şi o dăruieşti. O primești, uneori, de Sus. Și o dăruiești oamenilor, de pe pânzele tale. Parcă adie Duhul Sfânt!… Aşa că nu poţi să renunţi la acele stări şi nici nu ştii când vin şi se duc foarte repede. Sunt nişte trăiri pe care doar artiştii le au. Uneori îți dau lacrimile de bucurie. Un abur luminos care îți umple făptura. Da! Pictura e ceva minunat. Deși, multă lume nu-i înţelege tainele și misterul. Unii caută tablouri care sunt mai mult meşteşug. Or, asta nu mai e artă. Un tablou bun trebuie să fie rafinat și surprinzător. Ca un poem în culori.