
– Rânduiți-vă astfel vacanța, încât să descoperiți frumusețile neștiute ale țării. Peste tot există minuni de biserici și schituri vechi, la care se ajunge ușor, iar răsplata e magică: bucurie și liniște sufletească, exact leacul de care avem nevoie în încercările la care suntem supuși –
Primăvară pe Valea Vâlsanului
Pe văile și pe dealurile Argeșului și Muscelului, primăvara s-a dezlănțuit în toată splendoarea, cu miile ei de culori aprinse în flori și în copaci. Călător fericit prin frumusețea strălucitoare a anotimpului, mă aflu pe lunga Vale a Vâlsanului, cu mantia ei de iarbă crudă și verde și brazi mulți. Pășesc vrăjit pe plaiurile astea, parcă rupte din grădina Raiului, și mă îndrept spre satul Brădetu, situat la jumătatea drumului dintre Câmpulung și Curtea de Argeș, vechile capitale ale Țării Românești. Vreau să văd o biserică foarte veche și despre care am auzit demult. Este printre primele biserici ridicate în Muntenia de domnii Basarabi, ctitorie a marelui domnitor Mircea cel Bătrân. Secole de-a rândul, a fost și mânăstire domnească, înzestrată cu bogății. Apoi, vremea ei a apus. A rămas biserica, singură și uitată, cruciat uriaș de piatră, sub val de păduri.
Ograda cu soare

Legenda spune că totul a început acum mai bine de șase secole, într-o primăvară strălucitoare, la fel ca aceasta. Într-un Mai curat precum lacrima, Voievodul Mircea cel Bătrân se întorcea călare, cu suita lui de oșteni și curteni, de la una dintre numeroasele bătălii cu turcii. Era ostenit voievodul, dar când a dat cu ochii de Valea Vâlsanului, sufletul i s-a limpezit. Și Mircea Vodă a hotărât pe loc să ridice o mânăstire pe apă în sus. A mai urcat spre izvoarele râului până a găsit o poiană. Un loc necălcat de picior de om. Acolo domnitorul a coborât de pe cal, a făcut câțiva pași prin iarba precum smaraldul, și-a-nălțat ochii spre cerul adânc și albastru și a promis să ridice o mânăstire, drept mulțumire că Dumnezeu îl ajutase să se întoarcă acasă teafăr din cumplitele bătălii. Și într-un an, ctitoria lui Mircea a fost gata. Spre bucuria domnului cel frumos și neînfricat.
Povestea asta veche am aflat-o de la un bătrân din Brădetu. Singurul care o mai știe. Nu e scrisă în letopiseț, așa că o parte putea să fie o închipuire a minții lui. Istoria nu e făcută numai din fapte, ci și din gânduri. Gânduri luminoase, care să îi arate pe unde s-o ia. Fosta mânăstire Brădetu se află chiar în mijlocul satului, într-o curte largă, cotropită de gâze și flori. Din gloria de-altădată a mai rămas doar bătrâna biserică. Înconjurată de brazi și de liniște, mi s-a arătat peste măsură de mândră, cu silueta ei monahală și totuși atât de elegantă, cu turlele ei din brâuri de piatră și cărămidă, sprijinind tot cerul de primăvară, clocotind de lumină deasupra ei. Am privit-o fermecat și, brusc, m-am gândit la biserica de la Cozia, cealaltă ctitorie a lui Mircea, mult mai cunoscută, ridicată pe Valea Oltului. Biserica din Brădetu părea sora mai mică a Coziei, de parcă Mircea cel Bătrân avusese în minte același plan pentru amândouă. Biserica din Brădetu este îmbrăcată într-o pictură foarte frumoasă și pe interior, și în mare parte și pe exterior, lucru rar la o biserică muntenească. Intru cu sfială în lăcașul răcoros. Din portretele afumate, sfinții și ctitorii trec cu privirea peste umilă făptura mea. Privesc către nesfârșire, către viața cea veșnică. În tabloul votiv, uriaș, aflat deasupra intrării, te întâmpină un voievod falnic și doamna lui. „Io Mircea Voievod și Mara Doamna”, scrie cu litere slavone. Mircea cel Bătrân se înfățișează posterității în costum occidental, de cavaler.
Pictorii nevăzuți

Frumoasa și vechea pictură a bisericii a fost făcută de un stareț evlavios, al cărui nume a ajuns până la noi. În anul 1761, Ghenadie a zugrăvit biserica pe cheltuiala lui. Pictori de ajutor i-au fost trei tineri pe care i-a trimis la Florența, în Italia, unde au învățat de la maeștri iscusiți pictura bizantină. După terminarea zugrăvirii bisericii, cei trei au plecat înapoi, în Italia, de unde nu s-au mai întors. Pictura lor însă a rămas. Pe vremuri, povestesc tot bătrânii din sat, biserica era îmbrăcată în… aramă. Într-unul dintre nenumăratele războaie care au trecut pe Valea Vâlsanului, strălucirea de foc a metalului a fost transformată-n obuze.
Dintre ctitoriile lui Mircea, singurele care s-au păstrat până azi în forma originală sunt Cozia şi Brădetu. Zidurile bisericii din Brădetu sunt din piatră brută, alternate cu brâie de cărămidă, ca la Biserica Domnească din Curtea de Argeş. Aceste asemănări emoționante cu celelalte vechi ctitorii ale Basarabilor fac din biserica din Brădetu o bijuterie de arhitectură de la începuturile Valahiei.
Cărțile bătrânilor domni

Vreme de sute de ani, mânăstirea Brădetu a avut o viață monahală intensă și curată, dar năvălirile dușmanilor le tulburau adeseori monahilor rugăciunile, așa că viața de mânăstire a avut și întreruperi, și multe dintre documentele ce-i atestă vechimea s-au pierdut. Prima atestare oficială a mânăstirii e de la Radu cel Mare, din 1506. Dar se știe că mânăstirea exista și mai înainte. Un pomelnic pictat al mânăstirii Brădetu din vremea lui Matei Basarab îi înfățișează tot pe Mircea şi pe Mara Doamna. Domnitorul Radu Şerban, în 1609, numeşte cu evlavie Brădetu: „Sfânta şi dumnezeiasca mânăstire”. Acolo erau „şi cărţile bătrânilor domni de mai înainte şi cartea răposatului Radu Voievod dar s-au pierdut”. Radu Voievod, adică Radu Negru Voievod, tatăl lui Mircea cel Bătrân.
Arheologii au despus și ei mărturie că biserica este a lui Mircea. Martori au fost fragmentele ceramice excavate din jurul bisericii. Și tot ei au găsit că biserica e prima construcţie ridicată pe acest loc. Nu a fost găsită nicio urmă de monument anterior. Biserica a fost aceeași de la întemeierea mânăstirii. În anul 1995, s-a organizat un amplu eveniment cultural, ce marca 600 de ani de la târnosirea bisericii.
Zestrea de la Prislop

Fiind ctitorie domnească, Mânăstirea Brădet a fost foarte bogată. Avea toţi munţii din jur, din Muscel şi din Argeş, şi un loc cu vie la Goleşti. Dar cea mai ciudată parte din zestrea ei e Prislopul. Vechi documente aflate în mânăstire vorbesc de proprietăți în Ţara Haţegului, la Mânăstirea Prislop, aflată la sute de kilometri spre nord. Minunate întâmplări, care leagă încă din vremuri străvechi Muntenia de Ardeal. Se pare că Brădetul a avut legături cu Sfântul Nicodim de la Tismana, care ctitorise și Mânăstirea Prislop, un „principe” al ortodoxiei, care a construit mânăstiri de pe malul Dunării și până în Ardeal. De mirare ca vreunii dintre monahii Prislopului să nu fi coborât pe malul Vâlsanului, din pădurile înalte ale Hațegului. Modestia locului te îndeamnă să crezi că este adevărat. Cu toate daniile regale, călugării Brădetului au trăit într-o modestie și o sărăcie „de vârf de munte”, mutați cu totul din lume în rugăciuni. După câteva sute de ani, în 1634, Matei Basarab transformă mânăstirea în metoc al Argeșului. A fost începutul sfârșitului. O vreme, documentele au continuat să numească sihăstria de pe Vâlsan – „mânăstirea bătrână”. În 1970, s-a pustiit. Călugării au fost retrași la mânăstirea Argeș și la Robaia. Mânăstirea Brădet devine biserică de mir.
Taine și minuni
Antimisul dispărut

Se spune că masa altarului de la Brădetu era învelită cu un antimis de o frumusețe nemaivăzută, în cusătura căruia, așa cum era obiceiul, se aflau sfinte moaște. Stătea în mândria regală a domnilor Basarabi să-și împodobească ctitoriile cu comori. Antimisul de la Brădetu era de o frumusețe tulburătoare și era vechi de 400 de ani. Primul care i-a anunțat existența a fost Nicolae Iorga, într-o comunicare făcută la Academia Română, în 1935. După 8 ani, subiectul antimisului de la Brădetu revine, când un tânăr fotograf, pe nume Iosif Veza, angajat la Comisiunea Monumentelor Istorice, publică o imagine a relicvei păstrată până în ziua de azi. Cum de nu se știuse nimic despre el până la descoperirea lui Iorga? Unii spun că preotul bătrân al bisericii nu cunoștea slovele scrise pe antimis, în chirilică veche, deci nu-i putea prețui valoarea, în vreme ce alții afirmă că i s-a păstrat cu sfințenie taina, tocmai pentru a nu fi înstrăinat din schit.
În anii războiului, antimisul de la Brădetu a fost strașnic păzit de preotul bisericii, părintele Victor Popescu. Apoi, această relicvă sfântă, cel mai vechi antimis din Ţara Românească, a dispărut fără urmă! La fel ca atâtea alte odoare bisericești!
Uriașii din morminte
Ca toate bisericile vechilor Basarabi, și biserica lui Mircea este plină de relicve și taine. În pronaosul bisericii s-au descoperit trei morminte. Era prin anii ‘60 când s-au făcut lucrări de restaurație. Mormintele nu aveau cruci sau pietre scrise, de recunoaștere. Erau la fel ca acelea de la Biserica Domnească din Curtea de Argeş. Săpate în podea, puteai să calci peste ele. Dar la săpături, când arheologii au ajuns la un metru adâncime, în pavimentul bisericii au găsit niște oase de o mărime tulburătoare! Ele aparțineau unor bărbați înalți de doi metri! Trei uriași! Mai mult, într-un mormânt s-au găsit și nişte opinci gigantice, făcute din piele de capră. Cei trei călugări fuseseră, toți trei, stareți ai schitului. Trăiseră acum 400 de ani! La capul lor erau trei cărămizi cu inscripţii: Isaia, David și Ghenadie. Alături, se mai află un mormânt acoperit cu o piatră uriașă, în care s-au găsit rămășițe de veșminte bogate și un inel din aur masiv, purtat la mâna stângă. Imprimat cu un sigiliu, avea pe margine niște incizii bogate și o inscripţie foarte ştearsă, care n-a putut fi descifrată nici până azi.
Jupânesele Bălaşa şi Boloşina
Un alt mister al Brădetului sunt două umbre de boieroaice legate de o icoană. Ca să înțelegi despre ce este vorba, trebuie mai întâi să intri în biserică și să vezi o imagine iradiantă a lui Hristos Pantocrator. Este pictată acum 400 de ani: cea mai veche și mai frumoasă icoană a bisericii. Tuşele ei fine uimesc şi azi. Pe icoană sunt o inscripţie și un nume: „Boloşina”, jupâneasa care a comandat-o și a plătit-o. Pe un inel de argint, descoperit în alt vechi mormânt din biserică, se află un alt nume de jupâneasă: „Bălaşa”. Marele istoric Gh. I. Cantacuzino spune că Bălaşa de pe inel şi Boloşina, care a dăruit mânăstirii acea icoană splendidă a lui Hristos, sunt una și aceeași boieroaică a locului. Iar în numele lor se află aceeași rădăcină, „voloh”, care duce departe, la vechii vlahi.
Părintele Ilie Sorescu: „Biserica are duhul de rugăciune al înaintașilor”

Am ieșit în primăvara din curtea bisericii, cu lumina ei de cristal. Câțiva oameni treceau pe șosea, închinându-se cu evlavie. Satul arată foarte frumos. Chiar dacă și-a pierdut tiparele vechi, orășenii care au venit și-au făcut case de vacanță care se potrivesc peisajului. Neclintit prin vremi e numai vechiul lăcaș domnesc, care, pe lângă frumusețe, și-a păstrat și puterea de a-i aduna laolaltă pe credincioși. Artizan al acestei perpetuări de credință este părintele paroh al bisericii vechi din Brădetu, Ilie Sorescu, urmaș al unei întregi familii de preoţi ai Argeșului. A intrat în curtea bisericii zâmbitor, ținându-și fetița de mână. În timp ce noi stăm de vorbă, ea zburda printre flori și sfinți.
– Părinte Sorescu, puțini preoţi au norocul să slujească într-o biserică plină de istorie ca aceasta. Oare duhul ei nu vă apasă prea greu?
– Unul dintre motivele pentru care mă aflu aici este tocmai acesta, că mi-au plăcut foarte mult și satul, și biserica veche. Lăsată moștenire de însuși Mircea cel Bătrân, ea are liniştea ei și duhul acela de rugăciune al înaintaşilor, pe care-l simţim alături când, la rândul nostru, ne rugăm. Și căutăm cu toții să păstrăm și comoara aceasta voievodală, să perpetuăm credinţa creștină pe care ne-o transmite prin veacuri. O biserică care s-a păstrat neschimbată, cum puține ne-au mai rămas de la Basarabi.
– Hramul bisericii este „Înălțarea Domnului”. Există vreun motiv pentru alegerea lui?
– „Înălţarea Domnului” este un hram mânăstiresc. Doar mânăstirile mari au hramurile Mântuitorului Hristos. Iar înțelesul este cu adevărat minunat. De Înălțare, firea omenească a Mântuitorului a fost înălţată la ceruri. Totuși, chiar dacă s-a ridicat la ceruri pentru a ședea de-a dreapta Tatălui, Mântuitorul nu ne-a părăsit. El le-a făgăduit apostolilor, și prin ei, nouă, că va rămâne împreună cu noi până la sfârșitul veacurilor. Aici este taina. Iisus a spus că atunci când doi sau trei oameni se adună în numele său, va fi și el cu ei. Or, unde se adună credincioșii pentru a-l preamări pe Hristos, dacă nu în biserică? Biserica este locul în care oamenii îl întâlnesc din nou pe Fiul lui Dumnezeu. Eu le-am spus adesea enoriașilor mei că atunci când participă la sfânta liturghie și își ridică ochii la Pantocratorul de pe turla bisericii, ei se asemănă cu sfinții apostoli. Pentru că sunt martorii Preamăririi lui Hristos în înaltul cerului. Aceasta este taina pe care au înțeles-o înaintașii noștri, călugări rugători și mari voievozi. Unii o mai uită în zilele noastre. Biserica este locul în care oamenilor li se îngăduie să simtă prezența lui Dumnezeu. Tocmai de asta, Mircea cel Bătrân și ceilalți mari domnitori români au avut atâta grijă să zidească sfinte lăcașuri, în care supușii lor să fie mângâiați de comuniunea cu Dumnezeu. Să se simtă feriți și aleși. Marii noștri voievozi, care au fost și mari credincioși, au avut convingerea fermă că în ceasul morții Domnul își va aminti, ca de niște apropiați, atât de ctitorii de biserici, cât și de cei care le-au umplut în duminici și-n sărbători.
Apoi părintele Sorescu a tăcut. Am mai rămas o clipă alături, privind amândoi portretul lui Mircea cel Bătrân. De sub fresca afumată, chipul voievodului privea în nevăzut.