Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

10 sfaturi în ajutorul celor ce doresc să-și țină tensiunea sub control

1. Întrebuințați regulat tensiometrul

Deoarece, așa cum am mai spus, siste­mul de avertizare al orga­nismului nu ne semnalează creșterile de tensiune, ar trebui să vă determinați dvs., periodic, valo­rile ei. Chiar și zilnic, în cazul hipertensivilor aflați sub tratament.

2. Mențineți greutatea corporală în limite normale sau eliminați surplusul

Se recomandă ca una din primele măsuri antihipertensive să fie reducerea gre­u­tății și a cir­cum­ferinței abdo­mi­nale. Astfel se poa­te obține o scă­dere a nivelu­lui ten­siunii com­pa­rabilă cu cea rea­lizată prin admi­nis­trarea unui pre­parat diu­retic: cu până la 15 mmHg la valoarea sistolică și cu 8-10 mmHg la cea di­as­tolică.

3. Sărați-vă moderat mâncarea

Cei ce nu abuzează de sare își reduc tensiu­nea arterială. Cele mai recente observații din domeniul cercetării științifice arată că o cantitate de 6-15 g pe zi nu creează probleme. Însă și exagerările de sens contrar par a fi dăunătoare. Deci consumați cele 6 grame de sare zilnic.

4. Alegeți alimente sănătoase pentru sistemul cardiovascular

Ideal ar fi un meniu divers, compus din ingrediente de toate culorile: ardei grași, broc­coli, morcovi, fructe-boabe etc. Polife­nolii con­ținuți în ele mențin elas­ticitatea va­selor de sânge. Deose­bit de utili sunt aci­zii grași Omega-3, pe care vi-i pu­teți procura din peș­tele gras, uleiul de in, ra­piță și nucă. Și argi­nina fa­vo­rizează buna funcționare a sistemului circu­lator. Se găsește în pește (so­mon, ton, cod), al­buș de ou, orez, soia, mazăre, spirulină, se­mințe de dovleac și, într-o concen­trație mult mai mare, în suplimentele nutrițio­nale comerciali­zate în farmacii. O serie de studii con­firmă efec­tele pozitive ale alimentației de tip meditera­nean.

5. Evitați excesul de alcool

Foto: 123RF – 2

Consumat în catități prea mari, alcoolul poate ridica ni­ve­lul tensiunii. Bărbaților li se recomandă să nu bea mai mult de 20 ml alcool zilnic, ceea ce cores­punde cu 250 ml vin. Fe­meile ar trebui să se mul­țumească însă cu nu­mai ju­mătate din cantitatea respec­tivă.

6. Lăsați-vă de fumat

De fiecare dată când tra­geți un fum din țigară, ten­siunea dvs. crește cu până la 30 mmHg și rămâne câ­teva minute la acest nivel. Nicotina spo­rește riscul de atero­scleroză și pe cel de apariție a altor afec­țiuni, provocate de hipertonie.

7. Tratați-vă conform prescripției medicale

Tratamentele contra hiperten­siunii trebuie urmate până la sfâr­șitul vieții. Se constată însă că 50% dintre pa­cienți renunță după numai un an la medicamentele prescrise, iar după un deceniu, procentul de dezertori urcă până la 70%. Dacă există efecte se­cundare care vă deranjează, discutați cu cardio­logul dvs. El vă va propune alter­native pe care s-ar putea să le to­lerați mai bine.

8. Fiți activi

Practicarea consec­ventă a unui sport poate asigura o reducere a tensiunii sistolice cu 10-20 mmHg. Deja simpla trecere de la inactivitate fizică la un program sportiv ușor se poate solda cu o scădere de 4-8 mmHg a valorii sistolice. Cei ce se antrenează sâr­guincios reușesc chiar să renunțe parțial la medicație.

9. Păstrați-vă echilibrul

Nu aplecați prea mult talgerul balanței nici spre efort, dar nici spre relaxare. Faceți pauze atunci când lucrați, iar în timpul liber asigu­rați-vă suficientă odihnă activă (lec­turi, întâlniri cu prie­tenii, sport). Dacă vă încearcă uneori o neliniște interioară sau aveți tulburări de somn, apelați și la remediile vege­tale, cum sunt preparatele cu sună­toare sau lavandă.

10. Ajutați-vă cu plante

Usturoiul este bine cunoscut pentru acțiunea lui vasodilatatoare și antihi­pertensivă. Puteți apela și la păducel, un re­me­diu hipotensor clasic. Extractul din rădăcină de sparanghel (ex. As­paragus, de la firma „Solaray”) sti­mulează diureza și normalizează tensiunea arte­rială re­nală. Preparatele cu extracte de pătrunjel crud pot scădea ambele valori (sistolică și diastolică) ale tensiunii, cu până la 6 mmHg.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian