De la orfelinat la actorie
– Este unul dintre zecile de mii de copii care şi-au petrecut primii ani de viaţă într-un orfelinat comunist. După moartea prematură a părinţilor săi, rudele l-au abandonat. Costel îşi aminteşte şi azi cum era viața lui de copil instituționalizat –
Costel Cosmin Cașcaval

– Născut: 23.02.1970
Fiul lui Cașcaval Dumitru și Chiribău Cleopatra, internat la Casa de Copii din 1976.
– Anul școlar 1978-1979: elev în clasa a-III-a. Elev care nu face probleme, note bune, inteligent, puțin răsfățat spre obrăznicie (uneori), are puternic dezvoltat spiritul echității. Obține rezultate bune la școală, are note mari, elev de încredere, are influență asupra celorlalți colegi.
– Noiembrie 1978. Aspect vestimentar dezordonat. Pantalonii sunt rupți (cei de joacă) și totuși nu dă niciun semn că ar vrea să îi coasă.
– 27 noiembrie 1978. Are veleități de șef. Activ, caută să se afirme.
– Decembrie 1978. A promovat primul trimestru cu rezultate bune la învățătură. Putea totuși mai mult.
– Februarie 1979. Bun la matematică. Cunoaște procedeul de calcul, înmulțire, împărțire. Continuă să fie gălăgios și dezordonat.
– Martie 1979. Poate mai mult. Spirit ascuțit, îi place să se facă dreptate și comentează faptele urâte.
– 3 mai 1979. Liderul grupei. Este întrebat de ceilalți colegi și îi place să își dea cu părerea.
– Anul școlar 1980-1981. Continuă să aibă rezultate bune și posibilități de a învăța superioare. Curat îmbrăcat. Are caiete ordonate.
– Anul școlar 1982-1983. Elevul are rezultate bune la școală, este harnic, conștiincios, nu merge la școală cu temele nescrise sau cu lecțiile neînvățate. Se încadrează în programul unității”.
(Din caietul educatorului de la Casa de Copii din Târgu Ocna)
Prima iubire: Mihaela, cu ochelari și pistrui
– Costel, după cum scria educatorul de la orfelinatul în care ai copilărit, erai liderul colegilor tăi. Într-o lume brutală, te-ai impus cu mintea sau erai și tu bătăuș?

– Cu băieții de la orfelinat eram, cum s-ar spune azi, „băiat de băiat”, un fel de lider. Mă impuneam însă cu puterea cuvântului. Dar mergeam la o școală din oraș, cu copii din familii normale. Și la școală eram timid. Mai ales cu fetele. Visam la ele, dar nu aveam curajul să le propun să citim împreună, să copilărim împreună, sau, cum ar spune Nae Caranfil, să le arăt colecția mea de discuri. Eram Tarzan cu băieții, dar un cavaler cu fetele.
– Îți amintești de prima ta iubire de copil?
– Normal. O chema Mihaela, era într-a patra, învăța bine, avea ochelari, codițe și pistrui. Era foarte cuminte. Mie mi-au plăcut întotdeauna mioapele și aveam și pasiune pentru premiante.
– Cum îți manifestai dragostea?
– O urmăream în recreații și dacă se lega cineva de ochelarii ei, de codițe sau de pistrui, împărțeam pumni în stânga și-n dreapta. De cele mai multe ori luam bătaie, pentru că mai mult gura era de mine, dar, cu sângele șiroindu-mi pe singura cămașă și pe singurii pantaloni pe care i-am purtat ani de zile, eram fericit că o salvasem. Ea se uita la mine ca la un erou și aștepta să spun ceva. Dar eu mă înroșeam tot și fugeam repede la ora de matematică, care tocmai începea.
– Și de teatru te-ai apucat tot ca să o impresionezi pe micuța ochelaristă premiantă?
– Evident. Mi-am zis că dacă intru în trupa de teatru a orfelinatului și mă vede jucând, va spune: „Uite, Cașcaval nu e doar haiducul meu, e și om de spirit.” Oricum, să fac teatru la clubul orfelinatului a fost foarte bine din mai multe puncte de vedere. De pildă, în loc să spăl veceurile sau să curăț pantofii celor mai mari, făceam repetiții până la 10-11 noaptea, aveam și statut de artist și scăpam de muncă.
„Chelul de la orfelinat” s-a făcut actor
– „Iubita” ta te-a văzut jucând?

– Primul spectacol lucrat de noi trebuia să se joace la orfelinat și apoi la Casa de Cultură a orașului, unde veneau toate școlile, deci și școala noastră. Urma, aşadar, să fie în sală și fata visurilor mele. La orfelinat am jucat genial, dar la Casa de Cultură, când trebuia să joc pentru frumoasa mea ochelaristă, m-am blocat. Trebuia să intru în scenă, dar murmurul sălii m-a făcut stană de piatră. Educatorul urla la mine: „Intră în scenă, Cașcavale!” M-a împins pe scenă, dar uitasem complet ce aveam de spus. Erau patru replici, o mulțime pentru mintea mea de atunci. Și am început să plâng. „Ieși din scenă, Cașcavale!”, urla acum educatorul. „Dar nu mi-am spus rolul!”, am spus printre sughițuri de plâns. Ei, și în momentul ăla, Mihaela s-a îndrăgostit de mine. Pentru că fetelor sensibile le plac băieții neajutorați. Iar eu, care la orfelinat eram Sandokan, Van Damme, Bruce Lee, pe scenă eram o mortăciune, numai bună de iubit de către o fată sensibilă. Norocul nostru a fost că publicul a crezut că așa e spectacolul și, ce să vezi? Am luat premiul I pe județ. Ne-am trezit că noi, amărâții de la orfelinat, am fost trimiși în excursie.
– Ai continuat să joci teatru după acel debut apoteotic?
– Daaa, mi-a plăcut reacția copiilor după spectacol. Veneau la mine copii necunoscuți și mă felicitau. Nu mai eram „chelul de la orfelinat”, eram un artist. Și, fără să spun la nimeni, am început să studiez cărți de teatru de la biblioteca orășenească. Eram cam singurul cititor și bibliotecara m-a îndrăgit imediat. Așa am aflat eu, de exemplu, cine e cu adevărat Hamlet. Eu crezusem tot timpul că Hamlet înseamnă cu totul altceva.

– Ce anume?
– Educatorul de la orfelinat avea un arătător mare, ne scotea la tablă să vadă dacă știm lecția și, dacă nu știai, îți zicea: „Să îl întrebăm pe Hamlet: a fi sau a nu fi?” Adică iei sau nu bătaie? Hamlet era arătătorul. Era un personaj în sine în copilăria mea.
– Dar cum ai ajuns să citești Shakespeare? Te-a îndrumat cineva?
– La biblioteca orășenească am găsit revista „Teatrul”, și acolo am citit un interviu cu Olga Tudorache. Ea răspundea în acel interviu la o întrebare pe care mi-o puneam eu adesea: „Ce îi trebuie unui tânăr, ca să devină actor?” Iar ea spunea: „Să fie inteligent, spontan, să aibă capacitate de improvizație și să mai fi citit câte ceva. Să fi citit Shakespeare și Cehov.” Și pentru că toate astea veneau de la Olga Tudorache, pe care o văzusem la televizor, am luat-o foarte în serios. Inteligent și spontam eram, de improvizat improvizam mai ales când trebuia să ies dintr-o belea. Îmi lipsea doar partea cu cititul. Și am citit Shakespeare și Cehov în primul rând.
Dincolo de zid
– Costel, erau și clipe de bucurie la orfelinat? Cum arătau, de pildă, sărbătorile? Crăciunul, de exemplu…

– Sigur că fiind în plin comunism, nu se găsise nimeni care să ne vorbească de adevărata semnificaţie a Crăciunului. Niciun preot nu avea voie să treacă pragul orfelinatului, ca să ne vorbească de Naşterea Domnului. Nu conştientizam că e Crăciunul sau Anul Nou, nu ştiam ce e aceea o sărbătoare, dar cumva, instinctiv, simţeam că în lume se întâmplă ceva deosebit. Vedeam copiii din oraş mai frumos îmbrăcaţi, oamenii umblau de colo-colo cu cadouri în mâini, iar doamne dichisite, de la comitetul de femei al oraşului, ne vizitau, ne mângâiau pe creştetul tuns chilug şi ne dădeau câte o bombonică. Miroseau frumos, miroseau a mămici. Nu m-am plâns niciodată că nu eram bine hrăniţi, cu toate că nu eram niciodată sătui, dar nu asta era problema, ceea ce-mi doream cel mai mult era să am şi eu o familie. Din fericire, când am mai crescut, mă mai lua din când în când la el bunicul Ion Caşcaval, de la care am aflat cum arată cu adevărat Crăciunul. La Târgu Ocna, noi, orfanii, îl așteptam pe Moş Gerilă. Făceam lanţuri din hârtie creponată și steluţe din hârtie velină, iar pentru noi, coifuri. Împodobeam bradul şi, aşezaţi cuminţi în sala de mese, îl aşteptam pe Moş Gerilă, căci Moş Crăciun nu avea „viză de intrare” în orfelinat. Nu ştiam colinde, că nu avea cine să ne înveţe, dar pregăteam noi între noi „Pluguşorul”. Numai că nu aveam unde să „plugărim”, căci tovarăşul director nu ne lăsa să ieşim din orfelinat, ca să mergem de nebuni, din casă-n casă. S-a întâmplat în câte un an să sărim gardul ca să mergem cu „Pluguşorul”, gândindu-ne că la întoarcere, cum ne va fi norocul, dacă era de serviciu un educator mai cu frică de Dumnezeu, închidea ochii, dacă era, dimpotrivă, vreun comunist vigilent, ne „plugărea” el pe noi de ne ieşea pe nas „excursia” în lumea de dincolo de zid.
– Vreo rugăciune știați?
– De la unii dintre copiii care mai plecau din când în când pe la rude, am învăţat rugăciunea „Înger, îngeraşul meu”, pe care o spuneam în fiecare seară, uitându-ne înspre un colţ al camerei, că aşa ni se spusese că trebuie făcut. Bineînţeles că această acţiune se petrecea în „ilegalitate”, căci nu puteai să spui vreunui educator că tu te rogi. Copiii din orfelinate învăţau foarte repede să ducă o viaţă dublă. Se făcea clar diferenţa: „asta se spune, asta nu se spune”.
Actoria, o poiană cu flori
– În anii aceia, actoria era pentru tine tot ceva aproape mistic?

– Pentru mine, copil la orfelinat, actoria era ca o poiană cu flori în care se putea auzi susurul unui lac plin cu peștișori aurii, care îți pot îndeplini dorințe. Era Raiul, dacă vrei. Era mai mult o stare de spirit decât ceva real.
– Când a devenit ceva real?
– Necazul meu e că nimeni nu îmi spunea cum poate, pe bune, deveni cineva actor. Am aflat la un moment dat că există un Institut de Teatru la București. Și m-am hotărât să merg să văd cu ochii mei dacă minunea asta e adevărată sau dacă e doar o legendă. Eram în clasa a XI-a, în vacanța de vară, când, fără bilet de voie, fără nimic, am urcat în tren să vin la București. Am plecat seara din Târgu Ocna și am ajuns la București pe la 1 noaptea. Prostul de mine, emoționat cum fusesem de plecarea în marea aventură, nu mă gândisem să iau un pachețel de mâncare cu mine. Așa că m-am trezit fără bani și fără mâncare, noaptea, în București. În gară nu puteam sta pentru că m-ar fi săltat miliția. Așa că am luat-o pe străzi, la întâmplare. „Uite, clădirea asta mare am văzut-o la televizor.” Era Academia Militară. Mi-am petrecut noaptea pe o bancă, în Parcul Eroilor. Și acum am nostalgii când trec pe acolo. Când au început să circule autobuzele, am luat-o și eu din loc, dar pe jos, că nu voiam să circul fără bilet. Am întrebat pe cineva cum ajung la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”. Acum știu că în București trebuie să întrebi de 10 ori ca să fii sigur, dar pe atunci nu știam. Aveam încredere în oameni. Așa că, după indicațiile unui bucureștean, am ajuns la Liceul Caragiale. După multe alte întrebări și mers pe piste false, pe o căldură toridă, am ajuns la Institutul de Teatru. Eu, îmbrăcat ca vai de lume, mă lovesc de portar. „Ce vrei dumneata?”, m-a întrebat neprietenos. „Domnule, eu sunt elev de liceu și la anul vreau să dau examen la Actorie. Am venit să văd clădirea, să îi simt mirosul.” „Îi simți dumneata mirosul mâine, că azi e duminică.” Asta a fost prima mea întâlnire cu Institutul de Teatru.
La examen, în bermude și tricou cu palmieri
– Și totuși ai luat examenul la Actorie, pe vremea când era aproape imposibil, și ai intrat cu nota zece.

– Asta este o poveste în sine. Dar, pe scurt, scurt, scurt: m-am prezentat tuns chilug și foarte elegant, ziceam eu: în șlapi, cu bermude și cu un tricou cu palmieri. Eu ziceam că sunt îmbrăcat de lux. Pe cei din comisie i-a pufnit râsul când m-au văzut. Au spus că sunt venit de pe gârlă. „Spuneți-ne o poezie, vă rugăm. Știți? Ceva liric.” Ei ziceau că dacă am fața aia periculoasă, am sentimente zero. „Da, știu și eu o poezie. Lacul, de Eminescu”. Și am spus-o cum știam eu mai bine. Tot timpul m-am uitat în ochii Sandei Manu. La sfârșit, se lăsase liniște și nu mai râdea nimeni. Apoi, după un timp de tăcere, au început să șușotească între ei. Am întrebat apoi, student fiind, ce vorbiseră. Cică Ștefan Radof îi spusese Sandei Manu: „Ești nebună? Vrei să ni-l bagi pe golanul ăsta în facultate? Nu vezi cum arată? Mai e și de la Casa Copilului. O să ne omoare pe toți.”
– Dar ai intrat.
– Am intrat. Și în prima zi de școală, profesorul meu, Florin Zamfirescu, ne-a spus: „Nu mă cunoașteți, nu vă cunosc. Astăzi o pornim pe un drum nou, pe care îl vom descoperi împreună.” După ore, se duce la o colegă și îi spune: „Medeea, să îi transmiți tatălui tău salutări!” Apoi la un coleg: „Tudor, salut-o pe Iarina din partea mea!” Și am realizat că toți colegii mei erau copiii cuiva din lumea teatrului. „Cașcavale”, mi-am spus, „iar ești al nimănui!” Cu asta eram obișnuit. Nou era faptul că de data asta chiar aveam să devin Actor.
Foto: komiti.media, HBO