„S-a făcut multă tevatură, dar asta nu înseamnă că blestematul de virus nu este printre noi”

– Dragă Zoia, după luni de izolare, din cauza nesfârșitei pandemii cu coronavirus, lucrurile par și mai tulburi decât la început. Suntem departe de normalitatea visată, mai avem mult de tras şi multe răni de pansat. Ai reușit să depășești provocările?
– Chiar dacă în lunile acestea de carantină mi-au fost anulate zece concerte, m-am descurcat. Eu, fiind membru UCMR (Uniunea Compozitorilor) și membru CREDIDAM (Centrul pentru drepturile conexe artiştilor), am mai câştigat câte ceva de acolo. Cu ce mai pusesem deoparte până s-a declarat starea de izolare, am reuşit cât de cât să mă descurc. Toate astea, la capitolul bani. Altfel, da, este greu. Eu nu prea pot sta cu mască, pentru că am o sinuzită cronică, iar afecţiunea aceasta îmi dă mari dificultăţi de respiraţie. Tocmai de aceea am evitat şi evit pe cât posibil ieşirile în medii închise.
– Pe parcursul stării de urgenţă am observat că ai fost destul de vocală, îndemnând lumea să stea acasă. Te-a speriat virusul?
– N-a fost vorba de teamă. Am îndemnat oamenii să stea acasă pentru că ne protejăm mai bine izolându-ne. Foarte multă lume nu credea în această pandemie. Şi eu, la rândul meu, am convingerea că s-a făcut prea multă tevatură, dar asta nu înseamnă că blestematul de virus nu este printre noi. Ba chiar crește! Personal, ştiu trei cazuri de apropiaţi care au suferit de pe urma lui. Este adevărat că oamenii aveau şi alte boli, dar asta nu exclude prezenţa virusului. Virusul există, chiar dacă interesele politice şi economice la nivel mondial, de pe urma lui, sunt enorme. Ar trebui să ne obişnuim cu ideea că noi, oamenii de rând, suntem foarte mici, că suntem controlaţi ca păpuşile pe aţe. Se ştie totul despre fiecare dintre noi, iar sub falsa impresie de libertate în care trăim, suntem de fapt manipulaţi îngrozitor. Odată ce ştim asta, ar trebui să ne calmăm şi să ne vedem de-ale noastre, că oricum nu putem face mare lucru să oprim aceste interese.
„Ne vom separa și mai tare”

– Crezi că distanțarea care ne-a fost impusă va avea drept replică apropierea, afecțiunea, manifestările colective?
– Din păcate, eu cred că ne vom separa şi mai tare. Când ne vom întoarce cu totul la o viaţă normală, vom fi atât de ocupaţi să recuperăm munca, banii, tot ceea ce pierduserăm, încât mai degrabă ne vom înrăi, decât să ne repezim unii la alţii, să recuperăm dragostea, vorbele, poveştile. În plus, frica de îmbolnăvire va fi prezentă printre noi mult timp, mai ales în familiile cu copii mici sau la oamenii în vârstă… Chiar dacă unii dintre noi am învăţat câte ceva în perioada asta despre boală, despre măsurile de protecție, după cum vezi, marea majoritate a românilor abia au așteptat să o ia de la capăt cu ce făceau, poate chiar mai abitir ca înainte.
– Dar tu, Zoia, în ce relaţie te afli cu singurătatea?
– Mie îmi este prietenă bună singurătatea. Sunt foarte obişnuită să stau singură, deşi am un prieten, un om drag și apropiat. Însă ştim amândoi foarte bine cum să ne lăsăm spaţii, cum funcţionează fiecare dintre noi, în aşa fel încât să nu ne sufocăm. Mai am şi norocul unei case care are curte, ceea ce înlătură o mulţime din frustrări. Dar, în general, sunt foarte obişnuită să fiu singură, am exersat îndelung asta şi îmi e bine aşa. Am avut un avantaj în pandemie din acest punct de vedere, ha! ha! Când eşti un artist ca mine, adică genul care compune şi scrie versuri, orele de singurătate sunt obligatorii. Eu nu am putut trăi niciodată fără ele, deşi am mulţi oameni dragi în preajmă, sunt prietenoasă, glumeaţă, „de viaţă”, cum se spune… Norocul meu este că am fost întotdeauna conştientă de nevoia mea de singurătate şi intimitate artistică, nu am făcut compromisuri în acest sens şi am avut alături oameni care au înţeles acest lucru. Alţii nu sunt atât de norocoşi. Există multe cupluri, care, pentru că stau atât de multă vreme împreună, ajung să nu se mai suporte, ba chiar să devină violenţi. E foarte trist când mai sunt şi copii la mijloc. Aşadar, singurătatea pare mult mai uşoară când este exersată, măcar din timp în timp. În plus, duce la o cunoaştere de sine profundă, onestă, ceea ce este iar extraordinar de bine pentru fiecare dintre noi.
„Folk-ul nu e uitat. Este un gen muzical foarte îndrăgit”

– Folk-ul însuşi pare un gen muzical al singurătăţii, o muzică aflată cumva la marginea scenei…
– Doar pare! Am simţit şi în tonul tău îndoiala! Repet, pare! Nu este deloc aşa. Faptul că nu este promovat deloc la radio şi televiziune nu înseamnă că e un gen abandonat. Publicul prezent la concerte îți contrazice cu vehemenţă impresia. Folk-ul nu e nicidecum uitat, ba chiar rămâne unul dintre cele mai îndrăgite genuri muzicale printre români. Există o mulţime de festivaluri de gen, cel puţin zece pe an, răspândite în toată ţara. Ele se ţin de ani şi ani, tocmai pentru că prezenţa publicului la asemenea evenimente este foarte numeroasă. Oameni de toate vârstele, frumoşi, atenţi, critici, un public de o certă valoare. Este adevărat că numărul spectatorilor este strâns legat de „lista de meniuri”, adică de numele trecute pe afiş. Dacă în meniu scrie Doru Stănculescu, Nicu Alifantis, Vintilă, Şeicaru, Ducu Bertzi, Alina Manole, Zoia Alecu, Maria Gheorghiu, Chilian, Mircea Baniciu, Marius Baciu şi alţii… garantez că sala de spectacole sau pajiştea de festival vor fi arhipline. De când cu Internetul, nu e deloc uşor să epuizezi biletele unui eveniment muzical de calitate, dar iată că folk-ul reuşeşte.
Omul, chitara și poezia

– Dacă tot am ajuns la folk, hai să despicăm firu-n patru, să aflăm ceva din intimitatea lui. De pildă, cum este să fii singur pe scenă, doar tu și chitara ta, fără trupă care să te susțină, fără jocuri de lumini, tot fără arsenalul care dă măreția unui spectacol ?
– Am avut și eu douăzeci de ani de carieră cu trupă, alături de Sfinx Experience – perioadă de mare succes, în ţară şi străinătate. Cu Mişu Cernea şi Crina Mardare suntem şi azi cei mai buni prieteni, chiar îmi este dor de ei, pentru că nu ne-am văzut din februarie, de la ziua lui Mişu. Ei, dacă după această perioadă eu am decis să revin la prima mea iubire, folk-ul, înseamnă că nu e chiar aşa de rău să fii singur pe scenă. Ca un argument în plus, îţi spun că, la un moment dat, am încercat să cânt pe negativ pe scenă, dar publicului nu i-a plăcut: au ales în unanimitate folk-ul clasic: omul, chitara, poezia. Acest triunghi este magic, iar dacă el funcţionează frumos, publicul nu te lasă să te simţi singur pe scenă. Dar trebuie să ai un anume farmec, să ştii să-i cucereşti. Dacă nu reuşeşti să captezi publicul prin prezenţa ta, prin felul în care-i vorbeşti, în care-i priveşti, chiar trebuie să te laşi de muzica asta.
– Originalitatea în folk mi se pare azi un ţel extrem de dificil de atins…
– Oooh, da, este complicat. Cel mai mult contează să-ţi cânţi propriile poezii. Sunt puţini cantautori de gen în România, iar eu mă număr cu mândrie printre ei. Cânt doar ceea ce compun eu, pe versuri proprii. Nu e meritul meu, este al lui Dumnezeu, care m-a înzestrat cu acest talent. În cazul folk-ului, versurile sunt mai importante decât linia melodică, cuvintele şi mesajul lor contează cel mai mult. Pe lângă poezie, acest gen muzical a avut, multe perioade din istorie, un puternic spirit de frondă, a fost vârful de lance al protestelor şi revoluţiilor. Iată încă o dovadă a puterii incredibile a cuvântului, a poeziei cântate. Iubesc folk-ul cu toată fiinţa mea. Uite, la un moment dat, mi s-a propus să cânt operă, aveam calităţi vocale native de a o face, atingeam cinci octave şi jumătate pe voce. În perioada mea de început, marele muzicolog Emilia Comişel m-a sunat şi mi-a spus că am aur în voce, iar eu, să cad din picioare de emoţie, răvăşită total… Nu mi s-a urcat la cap, însă, am continuat să merg pe drumul meu. Îmi place opera, dar nu e de mine. Eu trebuie să vorbesc, să interacţionez cu oamenii, să povestesc cu publicul, iar opera nu-ţi acordă şansa unei asemenea interacţiuni, nu e un gen muzical prea cald. Și mai există un motiv: îmi place să vorbesc şi să cânt româneşte. De asta n-am rămas în străinătate, deși am cântat așa de mult peste graniță. Ador să scriu poezie. Am peste trei sute de texte scrise pentru alţii, în afară de cele pe care le cânt eu. Este grea frazarea când ai sunete precum „î”, „ă”, „şt”, „nt”, dar eu chiar mă mândresc că pot cânta şi să pronunţ în aşa fel încât fiecare literă să fie bine auzită. E solicitant şi frumos în acelaşi timp, nu aş da „lupta” asta cu rimele pentru nimic în lume.

– Ce te inspiră pe tine, Zoia, când scrii?
– Orice mă inspiră. Şi un arici care-mi traversează grădina. Nu există limite – orice moment, sentiment, poveste mă poate inspira. Singura problemă este să nu fiu distrasă în aceste momente de inspiraţie. Când clipele acelea unice îmi sunt întrerupte, ideea a zburat la fel de repede cum a venit. Tocmai de aceea am nevoie din timp în timp de singurătatea de care vorbeam. Sunt un om hipersensibil, foarte empatic şi, sincer, nu ştiu dacă acestea sunt întotdeauna calităţi. Pentru un compozitor, cred că da; dar pentru un om este destul de copleşitor să fii atât de deschis la sentimentele celor din jur. Aşadar, e greu de spus cum e mai bine. Dar un defect am cu siguranţă: capacitatea redusă de concentrare. Ca să rămân într-o anumită stare, una creativă, liberă, chiar nu trebuie să se audă nici musca în jurul meu. Noroc că, în acest sens, am un prieten care îmi este aproape de zeci de ani: un casetofon din acela vechi de tot, cu funcţie de înregistrare, care poate mări sau micşora viteza de redare a sunetelor. El mă ajută să-mi imprim imediat ideile, pentru ca apoi să le pun pe note. Nu-ţi spun de câte ori l-am reparat, i-am schimbat curelele sau rotiţele, iar asta nu e lucru uşor, la aşa o antichitate… Dar e al meu, e partenerul meu de nădejde în muzică.
În aşteptarea noii generaţii de folk-işti

– Tinerii ar zice că e o metodă învechită, când tehnologia de azi este atât de avansată…
– Între tinerii de azi sunt multe talente, iar între aceste talente sunt şi oameni frumoşi. Alţi tineri, fie ei şi de mare succes, nu ar fi însă niciodată „vedete” dacă nu ar exista această tehnologie, pentru că ei nu au alte calităţi decât cele fizice. Mai pe scurt, nu au voce. Înţeleg foarte bine retorica întrebării tale, ea nu este legată de casetofonul meu iubit, ci de nivelul muzicii de azi. Există artişti şi artişti, iar timpul ne va spune cel mai bine cine va confirma sau nu. De felul meu, sunt destul de critică, dar nu sunt rea. Cânţi fals, îţi spun, ai plagiat poate fără să-ţi dai seama, îţi atrag atenţia. Câteodată, oamenii mă urăsc pentru sinceritatea asta, aşa că în ultima vreme mă abţin de la comentarii de orice fel. Am observat că foarte puţini sunt dispuşi să schimbe ceva, aşa că nu mi-am mai bătut capul. Am făcut primii patru ani de şcoală la Liceul de Muzică „George Enescu” din Bucureşti, la vioară. Nu există nimic altceva mai bun decât acest instrument care să-ţi formeze auzul. Eu sunt unul dintre acei oameni hărăziţi cu auz absolut. Nu ştiu dacă m-am născut aşa sau la el a contribuit studiul, pentru că eu am constatat calitatea aceasta destul de târziu. Dar nu trebuie să ai această calitate ca să rezişti în muzică, este suficient să cânţi corect, să fii original, să ştii să cânţi direct inimilor oamenilor, nu urechilor. Publicul trebuie să rămână acolo, în faţa ta, să citeşti în privirea lui, să simţi că tocmai ai schimbat ceva în sufletul lui.
– În folk există o concurență pentru generația ta? Apar talente tinere?
– Deocamdată, în afară de Alina Manole şi Florin Chilian, nu prea pot spune că sunt în folk valori tinere care să-şi fi dovedit deja valoarea. Alina are puţin peste patruzeci de ani, este o fată de o inteligenţă rară, frumoasă şi doldora de har. În rest, tineri folkişti de valoare sunt destul de puţini, deși există foarte mult interes pentru folk între adolescenţi. Am participat la multe evenimente în licee şi am observat cu mare bucurie şi speranţă cum în fiecare şcoală existau cam douăzeci de copii care ştiau să cânte la chitară, care erau ataşaţi de folk şi chiar aveau talent. Ei, de aici încolo, dacă ai amprentă vocală, dacă ai un timbru cu personalitate, atracţie pentru poezie şi multă voinţă, trebuie să ştii că lumea asta a muzicii folk este destul de prietenoasă – te va primi, te va susţine şi vei reuşi.
– Zoia, a trecut deja jumătate din acest an dificil. Ai curajul să faci planuri pentru cealaltă jumătate?
– Timid, aşa. Suflăm şi-n iaurt. Ha! Ha! Dar, uite, mi-aş dori foarte mult să fac un disc cu piesele pe care le am eu din arhiva radio. Adică înregistrări mono, vechi, ale unor melodii de care sunt foarte ataşată şi care ar apărea cu vocea mea de atunci. Piese precum „Porumbiţa”, „Baladă”, „Sălbatic e vântul” ar fi disponibile prin înregistrările vechi, dar curăţate bine, cu tehnologia de azi. Cred că ar merita melodiile acelea o a doua şansă, mai ales că vin dintr-o perioadă glorioasă a muzicii folk. În rest, pe online nu sunt prezentă, după moda actuală, nu am acasă mijloacele tehnice să o fac cum trebuie şi, sincer, nici nu-mi place ideea. Consider că sunt arhisuficiente momentele mele de pe YouTube, pentru cine vrea mă vadă. Ce să zic, până la primul concert, mă bucur că am timp de mica mea grădină, să mai răresc din albăstrelele care invadaseră de tot şi să fac loc altor flori. Casa mea a primit, în sfârşit, curăţenia binemeritată, pentru că între două bagaje, în mod normal, las în urmă un mare haos. În momentul în care nu va mai fi un pericol să stăm mai mulţi oameni într-un studio, voi începe cu avânt să lucrez la album.
– Zoia, te rog să ne vorbești la final despre câteva lucruri care te fac să râzi. Veselia, cred eu, este cel mai straşnic medicament în această perioadă…
– Apreciez umorul fin, sunt mare amatoare de glume bune. Îi ador pe Birlic, pe Bourvil, pe Louis de Funès; să urmăresc un film cu ei mă înveseleşte pentru o bună bucată de timp. Caragiale este divin pentru mine. Îl citesc şi îl recitesc, şi mă gândesc ce carieră ar putea face în zilele noastre. Mai ceva ca pe vremea dumnealui. Absolut tot ce spunea el, ce ironiza el e încă actual. Ba chiar aş putea spune că azi ne-am ticăloşit mai mult şi am căpătat şi ustensilele să o facem – prin Internet. Aaah, încă ceva: copiii haioşi şi inteligenţi sunt alte minuni care mă fac să zâmbesc, iar nepoţica mea e în vârful piramidei. În copiii aceştia magici ne stă speranţa!