Circuitul festivalurilor românești de film încearcă din răsputeri să rămână pe poziții, și în vremuri de pandemie. În miezul verii s-a desfășurat și cea de-a noua ediție a singurului festival autohton dedicat filmelor de mediu, Pelicam. În vara trecută, m-am întors de la Tulcea încântat de calitatea filmelor văzute acolo, de atmosfera efervescentă din jurul festivalului. Anul acesta, ediția Pelicam s-a mutat online, pe internet, acolo unde filmele și discuțiile propuse au adunat 10.000 de vizualizări. Am rugat-o pe Corina Moldovan-Florea, fondatoarea și directoarea festivalului (alături de francezul Benjamin Ribout) să ne povestească despre provocările și bucuriile ediției 2020 a Pelicam.
„Ar fi fost păcat să nu facem ediția din acest an”
– Festivalul PELICAM se pregătește cu un an înainte. În 2019 nu se știa nimic despre pandemie. Când și cum ați decis că nu va fi amânat, ci transferat pe online?
– Așa e, începem pregătirile cam din septembrie pentru ediția din vara anului următor, și așa am procedat și pentru ediția aceasta. În februarie 2020, când încă erau toate pe făgașul normal, aveam selecția de filme aproape finalizată, făcusem deja o prospecție în Tulcea, aveam în plan chiar niște schimbări pentru ediția de anul acesta. Apoi a venit pandemia, în martie, și o pauză. Am așteptat. Încercam să tot amânăm luarea unei decizii. A rămas totul în suspans, a trecut martie, a trecut aprilie, a început luna mai și tot nu ne era clar dacă și în ce condiții putem organiza ediția de anul acesta la Tulcea. Selecția era gata, avem o echipă tehnică bine pregătită, ar fi fost păcat să nu facem festivalul deloc. „Online” suna așa, bizar, dar tot mai uzual. Până la urmă, ajungi la un public mai larg, se ivesc niște plusuri în formatul acesta. Știam că urma să lipsească căldura evenimentului, întâlnirile propriu-zise, discuțiile la un pahar de vin, petrecerile, socializarea. Dar am privit partea plină a paharului și ne-am mobilizat să facem ediția în online. Echipa a fost foarte dedicată și anul ăsta, ba chiar aș zice parcă mai motivată, fiind ceva nou, chiar a mers strună. Sunt mândră de ei.
– Vorbește-mi, te rog, despre selecție și despre povestea câtorva filme.
– Anul acesta am inaugurat o nouă competiție, Eastern Docs – o platformă dedicată documentarelor din Europa de Est și Centrală. Eastern Docs a reunit filme din Croația, Lituania, Belarus, Republica Cehă și Georgia. Aș menționa aici „Ultimul mascul de pe pământ” – câștigătorul trofeului Pelicam 2020 – o poveste despre dispariția speciilor și absurdul societății contemporane, atât de plină de sine, încât a uitat de unde se trage. Un alt film emoționant este „Aurul din Johannesburg”, o călătorie printr-o lume a bărbaților conduși doar de profit, în care o femeie cu aspect fragil angajată în beneficiul comunităților locale ascunde putere și determinare. Un alt documentar extrem de relevant pentru România este „Oameni și lupi”, un film ceh care spune povestea reîntoarcerii lupilor într-o comunitate rurală din regiunea Broumov și conflictul pe care-l stârnește. Întrucât am ajuns la un public nou prin trecerea în online, am decis să oferim trei documentare care s-au bucurat de succes la edițiile anterioare ale festivalului: „Femeia și apa”, „Bunicuțele din Cernobîl” și „Fără titlu”. Două secțiuni au fost dedicate publicului tânăr: „Pelicam Junior”, pentru copii cu vârste de 6+, și „Pelicam Youth”, pentru adolescenți și tineri. Am încercat să alegem filme deopotrivă captivante și motivante, care au și un puternic aspect activist.
Dor de Pelicamul de la Tulcea
– Ați creat în anii trecuți o atmosferă senină, plăcută, în jurul festivalului. Bănuiesc că una dintre satisfacțiile muncii de organizator era să-i vedeți pe oameni bucuroși să fie, din nou, împreună. A înlocuit ceva această recompensă? Ce răspunsuri, impresii a primit ediția online?
– Ai punctat bine. Cel mai tare ne bucura să vedem toți oamenii ăștia împreună, bucurându-se atât de festival, cât și unii de alții, să-i vezi – ba încântați că-s acolo, ba perplecși, după vreun film mai puternic, ba visători, orice, numai indiferenți nu. Iar Tulcea are farmecul său și contribuie la atmosfera frumoasă, dimpreună cu cei vreo sută de voluntari tineri tulceni, care sunt absolut minunați, în fiecare an. Recompensa asta nu știu dacă poate fi înlocuită. Au fost altfel de recompense, oameni care ne-au scris în direct în timpul festivalului, să ne felicite sau să ne mulțumească pentru filme, părinți ce ne-au trimis poze cu copiii fascinați de ce vedeau pe ecran. Cumva, e același feedback, dar trăit altfel. E bine că am ajuns la un public mai larg, din toate colțurile țării, dar sperăm din tot sufletul să reintrăm în normal și, la anul, să ne revedem la Tulcea. Dar până acolo, chiar suntem bucuroși de această a noua ediție de Pelicam și prima în online. A mers bine, am avut spectatori, tot cu program fix, ca la un festival propriu-zis din sala de cinema.
„Există un interes crescând pentru filmele documentare”
– În ce moment se află filmele documentare despre mediu, sunt ele căutate? Ce se întâmplă cu filmele românești, cum vezi lipsa lor din competiție, faptul că în continuare se fac foarte puține documentare despre mediu?
– Este clar că există un interes crescând pentru documentare, se fac multe filme excelente, an de an. Acum e drept că anul 2020 n-a fost cel mai vesel pentru lumea filmului, în general, dar asta e o excepție. Documentarele românești au fost tot timpul codașe, cumva ne-am obișnuit cu lipsa asta. Totuși, echilibrează situația investigațiile de mediu din ultima vreme, acolo unde cei de la Rise Project și Recorder sunt foarte activi.
– Într-un an de zile de la precedenta ediție, reportajele de investigație și acțiunile activiștilor de mediu au adus în atenția publicului tot mai multe aspecte grave, legate de mediu, în România. Cum priviți voi aceste lucruri, cum vedeți evoluția lor?
– Este foarte bine că se trag semnale de alarmă, documentate și la timp. Creșterea interesului societății civile și al presei față de problemele de mediu este evidentă. Cu siguranță, este mult mai ușor a implica Pelicam-ul într-o societate deja interesată de mediu. Dar mai este foarte mult de făcut, chiar și în această direcție. Din păcate, presa centrală se ține în continuare departe de acest gen de subiecte și nu își asumă deranjarea autorităților sau a corporațiilor. În ceea ce privește Pelicam 2020, aș menționa determinarea activiștilor români ce au participat la discuția despre tineri și activismul de mediu. Chiar dacă nu toți sunt implicați în mișcări mai ample, grija lor față de mediu, modul în care încearcă să-și schimbe stilul de viață, să se implice civic nu pot fi decât îmbucurătoare și dătătoare de speranță. Sperăm că entuziasmul și creativitatea lor au dat un impuls și idei publicului de acasă, așa cum ne-au dat și nouă. În ce privește binecunoscuta serie de dezbateri „Pelicam Talks” a fost o reușită și în acest an. În special discuția despre biodiversitate și reîntoarcerea speciilor, care a adus laolaltă documentariști și cercetători renumiți.
– Cu ce sentimente ai rămas după încheierea ediției online a Pelicam?
– Ne-a prins bine ediția asta, a fost cumva un test pentru toți, organizatori și public, am înțeles că funcționează și poate fi o soluție de rezervă, clar. Dar dorul de Pelicam-ul din Tulcea nu poate fi potolit.