* Tom Hanks, „Caractere atipice. Niște povestiri”, fotografii de Kevin Twomey, traducere de Alex Văsieș, Editura ART (tel. 021/224.01.30), 446 p.

Celebritatea binemeritată a lui Tom Hanks ca actor de film e cel mai bun agent promoțional pentru acest debut al lui în proza de ficțiune. Și eu am cumpărat cartea din admirație pentru starul distins cu două Oscaruri și patru Globuri de Aur și al cărui nume pe orice generic (nu doar ca actor, ci și ca regizor și producător) atrage. La asta s-or fi gândit și editorii de la Penguin Random House care, așa cum reiese din „mulțumirile” finale, „au verificat, îmbunătățit și au făcut prezentabile aceste povești”. (Nici nu știți cât contează un redactor profesionist!) Probabil că tot ei or fi avut ideea de a lega povestirile prin leitmotivul mașinilor de scris, știut fiind că Tom Hanks colecționează aceste obiecte ieșite din uz. Are vreo 250. Cred că nu e doar un capriciu de vedetă. În zilele noastre, când toată lumea folosește tastatura computerelor și expediază instantaneu mesaje, mașina de scris poate fi și un simbol vintage al nostalgiei după o umanitate necaptivă în rețea, în care prietenii discutau față în față, își trimiteau scrisori prin poștă și exista meseria de dactilografă. Cele 17 povestiri sunt despărțite-unite în volum și prin fotografii ale unor mașini de scris de diferite mărci, iar titlul se poate referi atât la caracterele personajelor cât și la caracterele de literă, diferite de la o mașină la alta. „Găselnița” are rostul de a da o oarecare unitate unor texte de facturi diverse, scrise de-a lungul timpului pentru propria plăcere, în rare momente de răgaz sau de așteptare dintre filmări. Un scriitor de duminică, fără ambiția de a se face cunoscut, fiindcă deja e. Subiectele sunt alese din realitățile societății americane contemporane (cu unele referiri incomprehensibile celor din afara ei) și au în comun un spirit umanitar, binevoitor, o anume tandrețe pentru oamenii vulnerabili, cu dorințele și eșecurile lor de a se insera social. Tom Hanks scrie în principal despre medii pe care le cunoaște: lumea filmului, a teatrelor de pe Broadway, viața orășelelor de provincie în comparație cu trepidația, aglomerația, nebunia new-yorkeză, despre lumea afaceriștilor superbogați dar și despre cea a emigranților ilegali și a oamenilor străzii. Uneori cotrobăie și în pliurile timpului, în anii ‘50-’70 ai secolului trecut, știuți de la rude sau din propria adolescență (e născut în 1956). Răspândite simetric în carte sunt și patru texte cu supratitlul „Orașul nostru de azi cu Hank Fiset”, paginate pe două coloane, în care adoptă stilul reportericesc, ipostaziindu-se într-un ziarist de la „Tri-Cities Daily News” (Tri-Cities sunt trei orășele reale din apropiere de Washington, așa cum reale și de actualitate sunt și lucrurile despre care scrie Fiset, de pildă că publicația la care e angajat e nevoită să renunțe la ediția pe hârtie și să apară doar on-line). Desigur, Forrest Gump – scriitorul își reprezintă și el, dinamic și sincronic, țara multiculturală. În chiar prima povestire, avem patru prieteni buni: naratorul, al cărui tată est-european a ajuns în SUA în anii ‘70 fugind de comunism, un asiatic cu bunici naturalizați în anii ‘40, un african, proaspăt cetățean american, și o femeie cu strămoși pirați, promotoare tiranică a stilului sănătos de viață. Trecând cu nonșalanță de la un registru la altul – liric, dramatic, jurnalistic, de scenariu cinematografic – Tom Hanks are totuși, în afara mașinilor de scris omniprezente, și teme ce revin. El pune reflectorul cu predilecție pe provizorat, angoase, damnare și salvare, umilință și demnitate, prietenie și iubire. Și mai ales pe nevoia de a te elibera din lanțurile invizibile cu care te-au priponit convențiile sociale, cu poncifele lor de gândire utilitaristă.