Mari duhovnici români
Acum 30 de ani, pe 18 octombrie 1990, trecea la Domnul, din obștea Mânăstirii Sihăstria, marele părinte Paisie Olaru, supranumit de ucenicii săi „duhovnicul cu inimă de mamă”. Când a murit, avea 93 de ani. Trecut prin ambele războaie mondiale și prin dictatura comunistă, părintele Paisie a fost o flacără aprinsă de dragoste pentru Dumnezeu și pentru oameni. La focul credinței lui s-a adunat toată România, de la oameni simpli, țărani din satele nemțene, și până la intelectuali din București. Pe cei care erau deja credincioși, părintele îi aprindea de râvnă pentru Hristos, pe cei care erau atei sau indiferenți, îi aducea pe cale. De aceea, în acești 30 de ani de când a trecut la Hristos, despre părintele s-au scris zeci de cărți și sute de articole, s-au făcut emisiuni și filme documentare. Părintele Paisie Olaru a marcat mulți oameni celebri ai României, de la personalități ale lumii intelectuale și până la politicieni. Între ei se află și domnul Costion Nicolescu, teolog și antropolog, colaborator prețuit al revistei noastre și care în urmă cu câțiva ani a îngrijit unul dintre cele mai importante volume închinate marelui duhovnic – Părintele Paisie de la Sihla, apărut la „Editura Bizantină”.
„Din ochi răzbătea o lumină, ca un iezer în care te cufundai”
– Domnule Costion Nicolescu, sunteți unul dintre intelectualii care au fost atinși de dragostea blândă a părintelui Paisie. Aș vrea, pentru început, să îmi spuneți de ce toți cei care l-au întâlnit vorbesc despre el ca despre cel mai mare duhovnic român al secolului XX? Ce avea special, ce îl ridica deasupra celorlalți?
– Eu l-am cunoscut pe părintele Paisie când avea cam 70 și ceva de ani. Întâlnirea cu el a fost indescriptibilă. Îmi e foarte greu să descriu tot ce am trăit atunci, pentru că totul a fost fulgerător, simplu, total. Încerc totuși. Când eu l-am văzut prima oară era un bătrân frumos și simplu. Avea chipul cu trăsăturile puțin îngroșate de vârstă, dar răzbătea din el ceva extraordinar, o lumină dincolo de ce vedeai la el. Când îl întâlneai, te mângâia, într-adevăr, foarte mult vederea lui și simțeai ceea ce simți, în general, pe lângă un om sfințit, un om al lui Dumnezeu. Și n-am trăit numai eu asta. Am văzut că toți care au trecut pe la el, la Sihla, chiar și cei mai îndărătnici, i-au simțit această forță extraordinară. Orbise de un ochi și își pusese o hârtie, un carton lipit de lentilă, iar din singurul ochi pe care-l mai avea sănătos răzbătea o lumină ca un iezer în care te cufundai. Ochiul acela, de un albastru din Fra Angelico, era ca cerul și apa cea mai adâncă, avea totul în el. Simțeai un drag, așa, când îl întâlneai, deodată ţi se declanșau toate izvoarele de drag. Nu știu cum, dar imediat ți se înmuia toată răutatea din tine și căpătai, foarte simplu, o copilărie foarte profundă, foarte înaltă, foarte adâncă. Asta cred că experimentai pe lângă părintele Paisie, apofaticul, adică acea prezență a lui Dumnezeu dincolo de cuvinte, fără lucruri teribile, mărețe, ci prin aspectele cele mai simple: un cuvânt, o privire. Numai când punea mâna pe capul tău, era ceva extraordinar!
„Avea atâta putere în rugăciune, că te și simțeai deodată la ușa Raiului”
– Cum era Schitul Sihla din vremea părintelui Paisie?
– În vremea aceea încă era o pustnicie; astăzi e cu totul altceva, sunt construcții mari și acolo. Dar când m-am dus prima dată la el, mâncam cu linguri de lemn în bliduri de lut și cu lumânări pe masă, pentru că nu era niciun pic de curent. Se ajungea numai pe jos, nu era drumul acela forestier făcut până sus. A însemnat foarte mult pentru mine că am fost în contact direct cu dânsul – să-l văd cum urcă poteca, cum iese la ușă, cum te cheamă. El avea tot timpul de lucru, nu stătea: să aranjeze lemne, să zgărmăne, zicea, puțin, solul acela pietros, unde avea o grădiniță. Și mai ales a fost extraordinar să stau la rugăciunile sale, rugăciuni care au fost consemnate de mulți. Erau aceleași rugăciuni – şi eu le-am auzit de trei-patru ori – dar, de fiecare dată, aveau altă prospețime. Când spunea: „Să ne întâlnim la ușa Raiului!” (vorba lui preferată), în momentul acela te și vedeai acolo, cu el, luându-te de mână și zicându-ți: „Haide să intrăm. Doamne, sunt oamenii mei, lasă-i şi pe ei să intre cu mine”. Avea atâta putere în rugăciune, că te și simțeai deodată la ușa Raiului. Sigur că am trăit asta și la ceilalți mari părinți ai noștri, dar la părintele Paisie acest sentiment era, parcă, de o intensitate mai mare, extraordinară. El a făcut parte dintr-o generație de mari duhovnici. Am avut darul de la Dumnezeu să trec prin preajma unora dintre cei care erau prin mânăstirile noastre. Destui dintre ei, chiar și prin mânăstirile din București. L-am cunoscut și pe părintele Sofian, un om extraordinar, și pe părinții Macarie, Benedict, lângă toți simțeai că sunt oameni ai lui Dumnezeu. Dar la părintele Paisie era, parcă, mai mult duh, la el consistența materială era mai pierdută decât la ceilalți sau materialitatea era mai impregnată de duh. Și asta părea ceva foarte natural. Pe el toți îl priveau – și din lumea monahală, și din lumea noastră, a mirenilor care mergeam prin mânăstiri – ca pe un fel de primus inter pares (primul între egali n. red.), ca pe un stareț de inimă, acceptat de toată lumea așa, de bunăvoie, și irezistibil.
– Era ca un fel de patriarh al duhovnicilor români…
– Da, el a fost în monahism ceea ce a fost Părintele Dumitru Stăniloae în teologie. În cele două volume de Convorbiri duhovnicești ale Părintelui Ioanichie Bălan sunt oameni-stele, mai mari, mai mici, dar toți de o anumită ținută și strălucire, care depășește obișnuitul. Ei, bine, el era peste toți, într-un fel cu totul neconstruit, să zic. Față de toți ceilalți, despre care aveam impresia că se află pe o scară care urcă, într-un urcuș duhovnicesc spre cer și sunt gata să ia cununile de la Hristos, el părea că a fost coborât din cer, că venea din direcția cealaltă, ca să vedem noi cât e de simplu și de profund și de minunat în Rai. Adică, era mai degrabă ca un trimis, decât unul pe care îl trimitem noi la Hristos. De asta, poate, în toate evocările despre el apare Raiul. El avea și rugăciunea aceea în care spunea să ne întâlnim la poarta Raiului, să fim măcar acolo, la poartă, dacă nu ajungem înăuntru, o rugă foarte mângâietoare pentru fiecare om care venea încărcat la el cu păcate și necazuri. Această întâlnire pe care el ți-o dădea la poarta Raiului le-a rămas tuturor la inimă, i-a impresionat pe toți, de la intelectuali și până la cei mai simpli. Au rămas multe lucruri spuse de el, ușor de înțeles și foarte profunde. În fond, toți călugării și toți marii părinți duhovnicești spun cam aceleași lucruri, dar dacă stai și cauți, vezi niște nuanțe care dau frumusețea acelor lucruri comune: post, rugăciune, asceză. Ceea ce dă frumusețea sunt tocmai nuanțele, micile nuanțe și micile finețuri.
„Toți au spus că părintele Paisie a fost părintele iubirii”
– Avea și un fel de-a fi plin de bucurie, de veselie și de blândețe, un fel de a face duhovnicie cu un foarte fin zâmbet pe buze – asta mi s-a părut din ceea ce v-am citit și l-am citit.
– El păstra o curăție a copilăriei, nimic nu era stricat la el, din ceea ce este bun în om dintru început, făcut de Dumnezeu. Că omul a fost făcut bun de Dumnezeu. La el totul părea complet nealterat și trăit cu simplitate, avea o bucurie a comunicării cu Hristos pe care ți-o transmitea, simțeai că ești odată cu el în acea comunicare, molipsit de flacăra inimii lui – tu neavând niciun merit, dar erai furat, așa cum o flacără mare fură o flacără mică și o face să fie ca ea. Era acel sentiment de a te simți bine și curat și spălat, în lumina sa. Și mai era ceva. Pomenește Părintele Dumitru Stăniloae într-un articol de delicatețea sfinților. Or, la oamenii îmbunătățiți, această delicatețe nu este întotdeauna atât de evidentă; uneori se simte și o asprime, o exigență care poate fi puțin incomodă. Ei, la Părintele Paisie, această exigență era adusă cu o blândețe cuceritoare, nu simțeai că te-ar amenința ceva dacă nu-ți faci canonul. Canoanele lui erau blânde, dar cu cât erau mai blânde, cu atât erau mai dificile. Toți au spus că părintele Paisie a fost părintele iubirii și, în testamentul lui, spune undeva: „Să facem noi ceea ce îi învățăm pe alții, și tot ce facem în viață să fie spre slava lui Dumnezeu și spre folosul aproapelui”. Mie mi se pare că astăzi tocmai asta ne lipsește – ni se pare că e un lucru simplu, dar ne lipsește, de fapt, de la cel mai de sus până la cel mai de jos. Foarte mulți dintre noi, cu vizibilitate mai mică sau mai mare, spunem că suntem conducători, mai sus sau mai jos, în biserică sau în lume, și cerem de la oameni ceea ce noi nu facem, de foarte multe ori.
– V-ați spovedit vreodată la dânsul?
– Nu, nu m-am spovedit, am stat doar la rugăciune. Nu m-am spovedit, pentru că dânsul spunea așa: „Ai duhovnic? Bine, te duci la duhovnicul tău.” Te întreba care e duhovnicul, pe unii îi știa, pe unii nu-i știa, dar asta era îndrumarea primă. Sigur că, dacă insistai, te spovedea. Eu aveam un duhovnic minunat, pe părintele Iulian Stoicescu, deci nu simțeam nevoia să mă spovedesc și la părintele Paisie. Sigur că, la mânăstire, oamenii vin din diverse locuri, unde sunt diverși preoți care spovedesc, dar au nevoie câteodată de unul la care să simtă o comunicare mai directă, dincolo de spovedanie, numai prin prezență, prin atingere, prin rugăciuni.
– Părintele Paisie Olaru l-a avut ucenic pe părintele Ilie Cleopa, de care a fost legat toată viața…
– Între Părintele Paisie și Părintele Cleopa a fost o prietenie cum rar se vede în lumea monahală, așa am eu impresia. Asta s-a întâmplat de prima dată când s-au întâlnit, la Schitul Cozancea din Botoșani, unde părintele Paisie era duhovnic, iar părintele Cleopa, adolescent, păștea oile familiei. Apoi, când părintele Cleopa a plecat în armată, a trecut pe la Cozancea, să ia binecuvântare de la părintele Paisie. Atunci au făcut în fața lui Dumnezeu un fel de legământ: „Doamne, binecuvântează făgăduiala noastră, ca să fim amândoi împreună în veacul acesta și în cel ce va să fie. De voi muri eu întâi” – a spus Părintele Paisie – „să fie el la capul meu, iar de va muri el, să fiu eu la capul lui. Amin!” Și au rămas toată viața împreună, iar Părintele Cleopa avea un respect deosebit față de părintele Paisie, care îi era, cumva, duhovnicul și fratele mai mare.
„Pentru mine, părintele Paisie Olaru este sfânt”
– Domnule Costion, aș vrea să vorbim și despre canonizarea părintelui Paisie Olaru. Este o problemă care plutește cumva în biserică. Dumneavoastră ce credeți – ar trebui canonizat acum, sau ar trebui ca biserica să mai aștepte?
– Eu aș fi făcut-o în secunda doi, pentru că eram foarte sigur de sfințenia lui. Eu dau această mărturie, o mai dau nu știu câți, și asta mi se pare important. Pe urmă, vine un fel de parte canonic-administrativă a bisericii, care e necesară și ea, și care trebuie să se ocupe de dosarul de canonizare. Această parte poate să meargă mai încet, mai repede, sunt atâtea lucruri care sunt în cale. Dar, măcar să avem noi conștiința asta – pentru mine, părintele Paisie Olaru este sfânt, și nu numai el, mulți alții pe lângă el. Personal, nu sunt adeptul canonizărilor în serie, dar ar trebui ca mărturiile care se pot aduna pentru dânsul și pentru alții să se adune. Eu știu că s-au adunat și că există astfel de mărturii pentru mulți părinți români. Până la urmă, nu noi canonizăm sfinții, ci îi canonizează biserica, dar noi suntem aici ca să dăm mărturie despre sfințenia lor. Însă pe părintele Paisie Olaru eu l-aș pune în capul listei, bineînțeles.
– Domnule Costion, ați editat un volum de mărturii intitulat «Părintele Paisie de la Sihla», apărut în urmă cu câțiva ani, la Editura Bizantină. Îi cunoașteți viața mai bine ca alții, de aceea, aș vrea să vă întreb: ce v-a impresionat cel mai mult la părintele Paisie? Ce e de reținut în mod special, din viața lui?
– Cartea despre care vorbiți este un volum din seria pe care, la un moment dat, a inițiat-o Editura Bizantină, în legătură cu marii duhovnici români. Deci, e o carte care adună mai multe materiale, nu suficiente, câte s-au găsit la vremea aceea. În asta constă volumul acela, care merită să fie cercetat, că sunt multe mărturii și scrisori ale părintelui, sunt și câteva scrieri de-ale lui. Nu știu să vă spun amănunte spectaculoase din biografia lui, pentru că pe mine m-au impresionat cel mai mult momentele de contact direct cu dânsul, momente fulgerătoare, petrecute lângă chilia lui acolo, la Sihla. Dar dacă ar fi să amintesc, ar fi perioada când el a fost călugăr la Schitul Cozancea. El a stat acolo într-o poiană, în singurătate, timp de 18 ani! A primit binecuvântarea să aibă o chiliuță, cu un mic paraclis, într-o poiană. Schitul Cozancea era un schit cu viață de sine, nu avea viață de obște. Viața de sine e ca și cum fiecare monah e pustnic și își vede singur de grijă. Și din acea poiană părintele cobora mereu în schit și îngrijea monahii bolnavi, bătrâni din aceștia în stadiul terminal, cum spunem noi astăzi. Nu îi cerea nimeni să facă asta, o făcea din iubire, pur și simplu. Și ar mai fi ceva de reținut din biografia dânsului – el a prins revoluția din anul 1989. Și când a fost întrebat despre revoluție și despre toate acele schimbări, el a spus un lucru profetic, cum se întâmplă la oamenii sfinți – „Acesta este un semn mare, că s-a luat pacea de pe pământ; că s-a zdrobit capul șarpelui, dar veninul lui a rămas și s-a răspândit în toată lumea prin coada lui”. E un lucru incredibil, mai ales acum, după 30 de ani, când vedem cum se validează profeția lui. Este ceea ce vedem noi astăzi, acest venin postcomunist, care e destul de nociv în zilele noastre. E o viziune cutremurătoare.
Viața părintelui Paisie Olaru
S-a născut pe 20 iunie 1897, în satul Stroești, din județul Botoșani. La botez a primit numele de Petru. Tatăl său, Ioan, era pădurar, om evlavios, știa Paraclisul Maicii Domnului pe de rost și îl rostea împreună cu toată casa. De mama sa, Ecaterina, părintele va rămâne foarte legat. „Parcă o văd cu ochii minții, cum în brațe mă ținea și mă învăța ale credinței. Draga mea, mămuca mea!”, avea să scrie părintele Paisie mai târziu. Deși era un copil inteligent, Petru a terminat doar trei clase primare, toate ca premiant. A fost de mic aplecat spre credință, dar hotărârea de a se călugări s-a cimentat în timpul luptelor Primului Război Mondial, la care părintele a participat. După lăsarea la vatră, în anul 1921, Petru își va împărți în familie pogoanele primite ca veteran și va intra ca frate la Schitul Cozancea, care se află și astăzi în apropierea satului său natal. În iunie 1922, avea să fie tuns monah, primind numele de Paisie.
Părintele va trăi la Cozancea 26 de ani. O mare parte din acest răstimp l-a petrecut în singurătate. Pentru că schitul nu avea viață de obște, părintele Paisie a cerut și a primit binecuvântarea să își ridice într-o poiană apropiată o chilie, pe locul căreia există astăzi o mică biserică. Aici, la Cozancea, părintele Paisie Olaru îl va cunoaște pe viitorul părinte Ilie Cleopa, care păștea, în acele vremuri, oile familiei, împreună cu doi frați. În acești ani, se vor împrieteni pe viață, iar părintele Cleopa va ucenici la părintele Paisie. De închinovierea părintelui Cleopa la Mânăstirea Sihăstria se leagă și plecarea părintelui Paisie Olaru de la schitul Cozancea, în anul 1947. Nu se va mai întoarce niciodată în mânăstirea de metanie, spovedindu-i în tot restul vieții pe călugării de la Sihăstria și Sihla. La schitul Sihla, părintele a stat retras timp de 13 ani, între 1972 și 1985. Majoritatea celor care astăzi îl cinstesc ca pe un sfânt (încă necanonizat) l-au întâlnit pentru întâia dată aici, în vârful muntelui, unde părintele se nevoia într-o micuță chilie, primind zi și noapte pelerini. În această perioadă, când credința nu era tolerată, dragostea, smerenia și blândețea părintelui au convertit mii de oameni, printre care membri marcanți ai intelectualității bucureștene. Într-un fel, așa, retras din lume, în vârful munților, părintele Paisie practica o formă de rezistență în fața unei stăpâniri atee. În ultimii ani din viață, a coborât din nou la Mânăstirea Sihăstria, pentru că era din ce în ce mai bolnav. A trecut la Domnul pe 18 octombrie 1990, cu părintele Cleopa la căpătâi, așa cum se legaseră în anii când se plimbau prin pădurile din preajma Schitului Cozancea.