„Cam adio, copilărie!”
– Numele tău de familie e plin de rezonanțe artistice. Patrichi e un nume evocator, care ne aminteşte de doi mari artişti ai scenei româneşti: uriașa actriţă Gina Patrichi şi neîntrecutul coregraf şi dansator Cornel Patrichi. Ai vreo legătură de familie cu aceste două legende ale artei spectacolului?
– Da, suntem rude. Doamna Gina Patrichi mi-a fost mătuşă, dar, când dânsa a murit, eu eram foarte mică, am cunoscut-o doar din filme şi din ceea ce mi-a povestit tata despre dânsa. Domnului Cornel Patrichi i-am fost tot nepoată, dar, din fericire, pe el am avut bucuria să-l întâlnesc când eram deja mare şi îi păstrez o amintire foarte plăcută. De asemenea, am ţinut legătura cu doamna Cornelia Patrichi, soţia domnului Patrichi. Chiar ar fi trebuit ca, la un moment dat, să colaborăm profesional: dânsa a vrut să mă ia ca solistă la Teatrul Constantin Tănase, unde lucra, dar în perioada aceea aveam un program foarte încărcat şi mi-a fost imposibil să mă degrevez de angajamentele deja acceptate.
– Ai fost stimulată de prezența acestor oameni în familia ta?
– Categoric, da! Atât doamna Gina Patrichi, cât şi domnul Cornel Patrichi mi-au fost surse de inspiraţie extrem de importante. Am studiat toate înregistrările video pe care le-am găsit cu ei și am avut ce învăța: de la domnul Patrichi, partea de construcţie a unui moment coregrafic şi dansul în sine, iar de la doamna Gina Patrichi, expresivitatea extraordinară, o trăsătură comună artei actorului şi artei dansatorului. În rest, pentru fiecare pas din cariera mea, am muncit singură – e adevărat, păstrând mereu în minte ideea că nu trebuie să fac de râs numele Patrichi, pe care aceşti doi oameni l-au înnobilat prin talentul şi prin munca lor.
– Dar tu cum ai ales să-ţi faci o meserie din dans? Ți-ai descoperit talentul de mică? Dansai în fața oglinzii?
– Cred că atracţia către dans am moştenit-o genetic, pentru că, într-adevăr, am început să dansez de foarte micuţă, prin casă. Lucru pe care tata l-a remarcat foarte repede. Tata și-a dorit enorm să devină actor, însă, la insistenţele părinţilor, şi-a abandonat visul şi a terminat Geologia. Regretă însă şi azi această schimbare de traiectorie. Oricum, aşa cum spuneam, a remarcat apetenţa mea pentru dans și, la trei ani, m-a dus la Palatul Copiilor din Bucureşti, la un curs specializat. Am rămas acolo până când am terminat clasa a IV-a, apoi, tot tata m-a întrebat: „N-ai vrea să mergi la Liceul de Coregrafie? Să înveţi şi mai multe despre dans?” Şi am vrut, ba chiar cu mare bucurie! Ca atare, din clasa a V-a, am intrat la Liceul „Floria Capsali”, unde a fost foarte frumos, dar şi foarte chinuitor. Să faci performanţă în dans nu e deloc uşor! Ziua mea începea la 6 dimineaţa, când mergeam la şcoală, la studii de balet, apoi aveam orele de cultură generală, după care, până seara, mă mutam la Operă, unde făceam repertoriu clasic şi contemporan. Ajunsă acasă, trebuia să-mi scriu şi temele pentru a doua zi, dar nu o dată mi s-a întâmplat să adorm cu capul pe caiet! Deci, cam adio, copilărie şi adolescenţă! Însă acum, privind în urmă, nu regret nicio secundă parcursul ăsta. Pe de-o parte, pasiunea mea pentru dans a crescut zi după zi şi, pe de altă parte, şcoala de dans m-a învăţat nişte lucruri esenţiale. În primul rând, disciplina şi rigoarea. În al doilea rând, respectul faţă de oamenii care-şi cunosc profesia, oricare ar fi ea. Şi, în al treilea rând, respectul faţă de istorie şi faţă de valorile muzicale şi literare. Ca să pregăteşti un dans sau un rol într-un spectacol trebuie să studiezi foarte mult, să citeşti inclusiv despre contextul artistic şi social în care a fost concepută lucrarea respectivă. Asta am învăţat inclusiv în facultate – am absolvit UNATC-ul, la secţia Coregrafie –, deşi eu încă din anii de studenție am început să lucrez în teatru, adică la Opereta din Bucureşti. Totuşi, pentru mine, studiul n-a căzut niciodată pe locul doi.
„Mi-e un dor nebun de spectacole, de scenă”
– Ai dansat la Opera şi la Opereta din Bucureşti, în producţii clasice şi moderne. De care dintre spectacolele din care ai făcut parte te leagă cele mai frumoase amintiri?
– Vezi, aşa cum am spus, pasiunea mea pentru dans a crescut zi după zi şi continuă să crească şi în prezent, aşa că toate spectacolele din care am făcut parte au însemnat foarte mult pentru mine şi reprezintă amintiri minunate. Acum, de când cu pandemia, sufăr enorm pentru că mi-e un dor nebun de spectacole, de scenă… Pentru mine, pasiunea pentru dans înseamnă fiorul pe care-l simt de fiecare dată când urc pe o scenă, înseamnă bucuria lucrului cu colegii, înseamnă bucuria pe care o simt revărsându-se către mine şi către noi dinspre public, dar, mai presus de orice, înseamnă sentimentul de contopire totală din clipa în care dansez. Chiar dacă am probleme, în secunda în care încep să dansez, uit de tot, mă contopesc deplin cu muzica şi cu mişcările pe care le fac. Cu-adevărat, uit de tot! Iar după ce mă opresc din dansat, indiferent de problemele care mă așteaptă la ușă, mă simt mai bine, parcă sunt mai senină, mai optimistă, mai încrezătoare… Pentru mine, dansul este magie! Şi mă bucur enorm că acum, fiind şi profesoară – ţin cursuri de dans contemporan la „Casa de Balet”, din Bucureşti –, reuşesc să le transmit magia asta şi elevelor mele. Revenind însă la întrebarea ta, probabil că amintirea cea mai frumoasă e aceea a primului meu spectacol de la Operă: baletul „Coppélia”, pe muzica lui Léo Delibes, în care, potrivit cu vârsta mea foarte micuţă de atunci, am fost o păpuşică. (râde)
– Ca dansator, ce preferi: baletul clasic, în care importantă e performanța, sau dansul contemporan, mult mai liber în exprimări?
– Până în primii ani de facultate, am dansat la Operă, deci numai balet clasic, care, după părerea mea, reprezintă baza obligatorie a oricărui dansator. Pe această bază, după ce o stăpâneşti, poţi să adaugi orice, de la ea poţi să pleci în orice direcţie. În schimb, fără balet clasic, nu prea poţi să faci nimic. Cel puţin, nu la nivel profesionist. Ulterior, eu m-am îndreptat către dansul contemporan, pe care îl prefer, din două motive: primul, pentru că el îţi oferă o paletă mai amplă la nivelul expresiei artistice. Iar al doilea motiv este acela că eu nu am genul de trup fusiform, foarte lung, care se preferă în baletul clasic. Eu sunt mai musculoasă, aşa că dansul contemporan mi se potriveşte mai bine.
Aruncată la apă adâncă
– Spuneai, așa de frumos, că dansul este magie. Nu ți-a fost greu să o risipești puţin, când ai trecut şi la coregrafie?
– Într-un anume sens, n-a fost greu, fiindcă am început să lucrez ca asistent de coregraf, la Opereta din Bucureşti, încă din perioada facultăţii, la musicaluri ca „Romeo şi Julieta”, „Rebecca”… Într-un alt sens, a fost foarte greu, tocmai fiindcă eram atât de tânără. Prima experienţă de genul ăsta a fost la „Rebecca”, când am devenit asistenta celebrului Akos Tihanyi şi am fost „aruncată direct la apă adâncă”, cum se spune. Crezusem c-o să mi se acorde un timp în care să învăţ spectacolul dar, în loc de asta, am intrat direct în pâine, fiindcă Akos Tihanyi avea nevoie de mult ajutor şi apela la mine foarte des, iar eu mă temeam să nu greşesc. Simţeam din plin presiunea aşteptărilor lui, dar şi a aşteptărilor celor din teatru, care voiau să vadă dacă eram capabilă să ţin în mână un spectacol de o asemenea anvergură. Deci greul a fost în primul rând psihologic şi emoţional. În plus, după ce Akos Tihanyi s-a întors în Ungaria, eu am rămas singură şi a trebuit să-mi asum toată responsabilitatea pentru schimbările pe care le-am operat spre binele spectacolului. Ţin minte însă cât de uşurată şi de fericită am fost când, după încheierea uneia dintre primele reprezentaţii, una dintre colege a venit la mine, m-a strâns în braţe şi m-a felicitat pentru reuşită. Mi-au dat lacrimile! Îmbrăţişarea ei, pe care am simţit-o ca pe o îmbrăţişare poate nu a tuturor, dar a multora, m-a eliberat de sub povara unui stres incredibil. M-am bucurat enorm că munca mea s-a văzut, că i-a mulţumit pe cei cu care am lucrat, că a mulţumit publicul…
– Ai 31 de ani şi încă n-ai renunțat definitiv la dans. E mai pasionant să dansezi, decât să inventezi coregrafii?
– Deocamdată lucrez în ambele direcții cu aceeaşi pasiune şi cu aceeaşi bucurie. Dar, evident, sunt realistă: ştiu că viaţa unui dansator e scurtă şi că, la un moment dat, va trebui să mă retrag de pe scenă. Şi-atunci o să-mi fie tare, tare dor de dans. Însă îmi va rămâne viaţa coregrafului, care poate să fie oricât de lungă îţi doreşti.
– Îți pun o întrebare mai dificilă: crezi că baletul clasic mai înseamnă în prezent ceva? Aceleaşi librete, aceleași coregrafii… Mai are el vreo legătură cu timpul în care trăim?
– Eu cred că baletul continuă să însemne enorm nu doar pentru balerini, ci şi pentru public. Poveştile din baletul clasic au valoare eternă, ele nu se demodează niciodată, muzica din baletul clasic are, de asemenea, valoare eternă, iar dacă balerinii îşi fac treaba cu tot sufletul şi transmit emoţia fiecărui libret, eu cred că e imposibil ca spectatorii să nu vibreze şi să nu înţeleagă splendoarea baletului clasic. Dansul contemporan, după cum îi spune şi numele, se mulează pe teme, pe subiecte şi pe o imagine a mişcărilor care ţin de timpul prezent. În plus, el are avantajul că poate să „primească” mişcări din orice stil de dans. Lucrurile astea pot să-l facă mai atrăgător pentru public, prin comparaţie cu baletul clasic. Însă dansul contemporan are şi un mare dezavantaj, pe care îl sesizează multă lume: el nu e vesel. La mine vin adesea oameni şi mă întreabă: „Dar dans contemporan vesel nu există?”. Iar eu le răspund: „Nu, dans contemporan vesel nu există. Ceea ce se apropie cel mai mult de dansul contemporan şi e şi vesel este jazz dance-ul.”
„Cu capu-n zori”
– Din această toamnă colaborezi şi cu postul de televiziune TVR1, unde, în cadrul emisiunii matinale „Cu capu-n zori”, eşti responsabilă cu partea dedicată mişcării, activităţii fizice. Au străduințele tale ecou?
– Colaborarea cu TVR1 a fost o întâmplare foarte fericită! Când s-a dezlănţuit pandemia, m-am gândit să încerc să-i ajut pe oamenii sechestrați în case şi-am început să filmez şi să postez on-line video-uri prin care cei interesaţi să înveţe cum să facă mişcare acasă: de exemplu, cum să faci stretching chiar în faţa calculatorului, dar şi o mulţime de video-uri de dans. Ei, Augusta Lazarov Petrescu, producătorul emisiunii „Cu capu-n zori”, m-a sunat într-o zi, mi-a zis că i-au plăcut foarte mult postările mele şi m-a întrebat dacă n-aş vrea să vin şi-n emisiune. Cum să nu?! (râde)
– Activitatea fizică e foarte promovată în ultimul timp, chiar și de către medici, pentru că se spune că e cea mai eficientă soluţie anti-stres. Să fie oare adevărat?
– Absolut! Când începi să te mişti, sub orice formă, te concentrezi automat pe gesturi şi pe ritmul muzicii şi uiţi de orice probleme, le pui o pauză, care face foarte bine psihicului. De asemenea, datorită exerciţiilor fizice, organismul începe să secrete endorfine, aşa-numitele „molecule ale fericirii”, care alungă stresul, şi, în general, dau o stare de bine. Asta pe lângă beneficiul evident, de natură fizică, al mişcării: îţi lucrezi musculatura, îţi îmbunătăţeşti postura, slăbeşti sau îţi menţii silueta…
– Pornind chiar de la numele ei, emisiunea „Cu capu-n zori” transmite un mesaj optimist, e o promisiune de fantezie și libertate. Ajunge acest mesaj și la telespectatori?
– Emisiunea e foarte bine primită! Ne parvin foarte multe mesaje îmbucurătoare. Oamenii ne scriu pe Facebook că-i înveselim, că-i facem să râdă, că le face plăcere să ne urmărească… De asemenea, sunt şi mulţi oameni care ne scriu că datorită nouă au început să facă mişcare – ceea ce, evident, pe mine mă bucură în mod direct. Am primit chiar şi poze, inclusiv cu copilaşi care dansau sau făceau tot felul de exerciţii fizice!
– Dar tu, Bianca, când nu eşti „Cu capu-n zori”, ce faci? Cum arată viaţa ta în celelalte ore ale zilei?
– În ultima perioadă, viaţa mea e foarte agitată, mai ales acum, de când m-am mutat într-o altă casă şi trebuie să-mi aşez mobila şi lucrurile, să-mi recreez atmosfera de cămin confortabil, care-mi face mie bine. În rest, muncă și iarăși muncă. Nu am un program de viață prea seducător. (râde) Dimineaţa mă trezesc foarte devreme, la 4:00, cel târziu 4:30, pentru că trebuie să ajung în TVR cel târziu la 7:00. După emisiune, trebuie să mai rămân în televiziune, ca să discutăm despre ce vom face în ziua următoare. Deci ajung acasă pe la ora 11-12. Încerc să dorm puţin, deşi nu apuc întotdeauna. Apoi mă trezesc şi scriu textul meteo pentru a doua zi – în emisiune eu prezint şi informaţiile meteo. Apoi plec la cursurile pe care le ţin la „Casa de Balet”, unde stau până la ora 21:00. La 21:30-22:00 ajung acasă şi mă apuc să pregătesc programul de mişcare pentru emisiunea de a doua zi. Şi mă mai culc, cine ştie când… Altfel, în vremuri „normale”, îmi place să citesc, în special SF-uri, pentru că-mi stimulează imaginaţia, gătesc preparate uşoare, fiindcă sunt atentă la siluetă, îmi place să ies la o cafea, să mă aşez undeva, la o masă afară, şi să privesc mersul lumii. Și, indiferent de vremea de afară şi de „perioada istorică”, savurez ieşirile la plimbare cu căţeluşa mea, Chaya.
– Sărbătorile de anul acesta cum o să le petreci, Bianca? Ce fel de Crăciun vei avea, în condiţii de pandemie?
– Crăciunul e foarte important pentru mine! Am deprins emoţia şi bucuria sărbătorilor de iarnă în copilărie, şi an de an le retrăiesc cu aceeaşi prospeţime. Eu am studiat şi pianul şi, în copilărie, având pian în casă, eram un actor-cheie pentru atmosfera Crăciunului. La noi veneau prieteni de familie, împreună cu copiii lor, şi, în aşteptarea Moşului, cu toţii cântam colinde, pe care eu le acompaniam la pian. Mi-e tare dor de anii aceia! Acum, anul ăsta, o să-mi decorez frumos casa, o să împodobesc bradul, o să-i cumpăr un cadou lui Chaya şi, cel mai probabil, vom sta amândouă acasă, aşteptându-l cuminţi pe Moş Crăciun.
Foto: TVR (2)