Străzi goale, gondole puține, timp de așteptare aproape inexistent: metropola italiană a turismului internațional înflorește, regăsindu-și splendoarea de altădată. Coronavirusul obligă Veneția să practice un turism domol, cu multă artă, dar fără mase uriașe de oameni.
Locul preferat pentru fotografii de pe Ponte Academia are puțini amatori. Câteva tinere zâmbesc fotogenic, cu privirea ațintită spre ecranele telefoanelor, în vreme ce în spatele lor, Canal Grande sclipește în lumina soarelui de octombrie. În ciuda pandemiei, turiștii s-au întos la Veneția. Sunt însă foarte puțini și se bucură de orașul încă gol al lagunelor, de lipsa cozilor de așteptare din fața Palatului Dogilor, de spațiul pustiu al Pieței San Marco și de muzeele în care statuile și picturile pot fi contemplate pe îndelete. Doar porumbeii, miile de porumbei ai Veneției, se înghesuie când vreun turist le aruncă grăunțe, bucuros să se fotografieze cu ei.
Termometre și măști
Odată cu redeschiderea marilor muzee de artă, la începutul lunii septembrie, Veneția, supranumită „La Serenissima”, a prins din nou viață. Dar șocul provocat de coronavirus continuă să reverbereze profund. După carantina severă din martie, în timpul căreia venețienii nu au avut voie să-și părăsească vreme de săptămâni locuințele decât pentru a merge la cumpărături sau la doctor, oamenii își revin cu greu. Totuși, măsurarea temperaturii la orice pas, obligativitatea purtării măștii și distanțarea sanitară sunt respectate, cu grijă, de toți.
Peste tot se află dezinfectanți și sunt agățate instrucțiuni privind păstrarea distanței. Pe vaporetti, vaporașele care efectuează serviciul de transport local din Veneția, purtarea măștii este obligatorie. Cine își uită masca acasă sau refuză să o poarte trebuie să părăsească ambarcațiunea. Ele sunt purtate chiar și la ora aperitivelor, seara, când bărbații mascați ce merg grăbiți pe străduțele înguste ale orașului par de-a dreptul bizari. Cine se întâlnește, conform tradiției locului, cu prietenii, în fața unui bar pentru a bea un cocktail sau un vin, trebuie să poarte protecție pentru gură și nas. După tragedia din primăvară, autoritățile sanitare italiene și-au luat rolul în serios.
Un sfert de turism
Dar restricțiile impuse de coronavirus îi fac fericiți pe turiștii care ajung în Veneția. Nimeni nu trebuie să se enerveze din cauza puhoaielor de oameni care coborau înainte de pe navele de croazieră (nici măcar iahturile de lux nu mai acostează) și nici din pricina festivalurilor de film și a prezentărilor de modă care se țineau lanț. Ce-i drept, Festivalul de la Veneția s-a ținut și anul acesta, dar fără public și amatori de autografe. Pietonii se plimbă relaxați pe străzi, fără a se lovi de grupurile gălăgioase de turiști japonezi și chinezi, ahtiați să facă fotografii în fiecare clipă a vieții lor.
Nici „Vaporettele” nu sunt supraaglomerate, ca de obicei. Poți găsi lesne loc să stai jos, uneori chiar și aproape de prova, cu o vedere neobstrucționată către Canal Grande. Și pentru o plimbare cu gondola pe canalele orașului vechi, prețurile sunt mult mai accesibile ca înainte. Sunt disponibili doar 200 dintre cei 400 de gondolieri (toți bărbați), care lucrează în mod normal, dar ei îndeplinesc cu zâmbetul pe buze orice dorință specială a clienților. Ei acceptă turiști chiar pentru 50 de euro, în condițiile când o plimbare în gondolă costa până acum cel puțin 100 de euro. Multe hoteluri și restaurante și-au redus și ele prețurile. Taxa turistică, între trei și opt euro pe zi, va fi implementată abia din 2021.
Luna septembrie, perioada cea mai frumoasă a Veneției, i-a readus pe vizitatori în oraș, chiar dacă numărul lor a fost cu 70% mai mic decât în anul precedent. Cel mai mult se vorbește în germană, franceză și italiană. Lipsesc americanii și englezii. Paharele cu whisky care ocupau majoritatea meselor din Piața San Marco au dispărut.
Pagubă de sute de milioane de euro
Prăbușirea turismului amenință existența multor venețieni. Aproape fiecare din ei trăiește de pe urma vizitatorilor plătitori. Situația e grea în micuțul oraș, în care n-au mai rămas decât aproximativ 55.000 de locuitori. În 2019, înainte de pandemie, s-au mai înregistrat circa 12 milioane de cazări, la care s-au adăugat de două ori mai mulți turiști de o zi, care au luat cu asalt orașul. Acum, din lipsa lor, multe magazine, hoteluri, restaurante și muzee au fost nevoite să se închidă.
Oaspeții de peste mări reprezentau peste 60% dintre vizitatorii Veneției. „Scăderea vânzărilor va ajunge la 80%, până la sfârșitul anului 2020”, estimează specialiștii în turism. „Dar vom face față crizei actuale. Venețienii sunt puternici în fața greutăților”.
Totuși, companiile de transport urban înregistrează deja o pierdere de peste 100 de milioane de euro, unele rute vor fi probabil abandonate în curând sau vor mai apărea în ofertă doar o dată pe zi.
Un adevărat venețian nu se lasă învins
Fie că e vorba de coronacriză, de nivelul crescut al apei sau de ciumă: de sute de ani, Veneția a fost în mod regulat pusă la încercare de soartă. Dar un adevărat venețian nu se lasă învins. În 1631, ciuma a luat aici aproximativ 50.000 de vieți, adică o treime din locuitorii orașului de la acea vreme. Cu patru luni înainte de carantină, la 12 noiembrie 2019, orașul lagunar a cunoscut a doua cea mai gravă inundație din istoria sa. După doar câteva zile, toate hotelurile erau din nou deschise. Apoi a venit virusul. Și Veneția a strâns rândurile. Orașul a rămas, practic, fără cazuri de Covid-19.
Acum, viorile cafenelelor din Piața San Marco răsună din nou. Majoritatea muzicanților sunt români, artiști neîntrecuți. La „Caffè Florian”, un local vechi de 300 de ani, un expresso costã, în continuare, 6,50 euro, un preț de multe ori mai mare decât la un bar obișnuit din Italia. Dar dacă orchestra cântă, poate să sară și de zece euro. Pralinele, cănile de expresso și șervetele cu imprimeu aniversar, destinate cu predilecție turiștilor asiatici și ruși, zac însă uitate în rafturi.
Maria Cristina Gribaudi, președinta muzeelor din Veneția, știe cât de importantă este repornirea culturii. „Dacă Veneția nu va fi repornită, se va nărui întregul sistem de turism italian”. Dar este încrezătoare: „Trebuie să reușim, măcar pentru a transmite un semnal întregii lumi”.
Agonie e peste tot
Pe internet a devenit virală o caricatură. Angajatul unei librării îi spune unei doamne că spațiul a fost reorganizat: „Cărțile de călătorie sunt în secțiunea filosofie, politica e la Science Fiction, iar Epidemiologia, la albume de artă. Mult noroc!”. Gluma descrie perfect starea turismului mondial: el a ajuns, pentru mulți, de domeniul fanteziei. La nivel global, Europa este cea de-a doua cea mai afectată regiune din lume, după zona Asiei. Bătrânul Continent s-a confruntat cu o scădere de 66% a turismului în prima jumătate a acestui an, când încă nu fusese lovit de al doilea val al pandemiei cu noul coronavirus.