La finalul lui 2020, conducerea Consiliului Concurenței venea cu o știre-bombă, chiar în perioada marilor cumpărături online: o amendă de aproape 7 milioane de euro aplicată platformei eMag, unul dintre liderii pieței de comerț electronic de la noi. Motivul sună pompos: „abuz de poziție dominantă”, în fapt concurență incorectă față de firme care plăteau să-și vândă produsele prin eMag, dar ale căror oferte, întâmplător aflate în concurență cu cele ale eMag, erau ascunse prin „cotloanele” platformei, în loc să fie prezentate în „vitrină”, așa cum scria în contract. Faptul că, în ciuda amenzii consistente, eMag și-a recunoscut vina e o notă în plus pentru inspectorii Consiliului Concurenței, o instituție nu foarte vocală, dar care (se vede nu doar din acest caz), tace și face, și iese în presă cu câte o amendă babană, pe lângă încercările de a pune ordine cu treabă bună în hățișul capitalismului adesea prost înțeles de la noi.
Nu a trecut nici o lună de la știrea amenzii către eMag, iar Consiliul Concurenței vine cu o nouă lovitură de imagine. Vizați sunt, de data aceasta, nu băieții deștepți din online, ci rechinii din industria lemnului, de care, în ciuda sutelor de anchete din ultimii ani, nu s-a atins nimeni, iar cei de la Ministerul Mediului în niciun caz! Simpla menționare a firmelor amendate e în măsură să facă impresie: mamutul austriac Holzindustrie Schweighofer, Kronoșpan sau Egger, celelalte două holdinguri vieneze cu operațiuni la noi, plus o serie de furnizori ai acestora, precum Alredia, Explosiv Group, Silva Logistics, Silvania International și Forest Land. Dar și amenda este una pe măsura numelor aflate în vizorul Consiliului Concurenței: 25 de milioane de euro, dintre care 10 milioane doar în dreptul Schweighofer, cea mai mare amendă din istoria românească a companiei austriece!
Până acum, marile companii din industria lemnului erau acuzate de tăierile, adesea ilegale, de păduri, sau de introducerea unor tăieri ilegale în circuitul lor de producție. Dar, așa cum anchetele de teren ale „Formulei AS” și ale altor instituții de presă au arătat de mai multe ori în ultimii ani Schweighofer, Kronoșpan și firmele din jurul lor, nu s-au mulțumit cu atât: au creat un veritabil „cartel al lemnului”, unde, prin înțelegeri subterane, și-au împărțit sferele de influență, loturile de masă lemnoasă sau sursele de aprovizionare și au neutralizat competiția locală cu o putere de piață redusă. Micii producători români de mobilă ni s-au plâns, nu o dată, că găsesc foarte greu lemn pe piață la un preț decent, din pricina jocurilor făcute de marii drujbari străini ai pădurilor României. Amenzile de milioane de euro ale Consiliului Concurenței le fac, chiar dacă târziu, dreptate micilor producători români, ne dau și nouă dreptate, celor care am scris despre hoția din pădurile noastre, pentru că 13 dintre companiile amendate și-au recunoscut faptele, în frunte cu Holzindustrie Schweighofer.
Amenda-record aplicată industriei lemnului pune o și mai mare presiune pe noua conducere a Ministerului Mediului și pe șefii nou-numiți prin organismele de control. Deja nu mai vorbim de vociferări ale activiștilor de mediu sau de anchete de presă: statul însuși, prin Consiliul Concurenței, susține că sunt probleme mari…