O parte a clasei politice româneşti se afirmă împotriva Uniunii Europene (şi în subsidiar, împotriva NATO) pe motive „patriotice” şi suveraniste. Însă dincolo de „suveranismul” cultivat ideologic – fundamentat în „comunismul de familie” ceauşist, prin lozinca „neamestecului în treburili interne”, prin care se viza lăsarea ţării la dispoziţia arbitrară a „şefului” – atitudinea anti-UE şi, mai discret, anti-NATO a politicienilor români din PSD, AUR şi din alte formaţiuni satelitare, precum şi a celor „retraşi” în structurile instituţionale ale statului, are şi o motivaţie concretă.
„Lozincile” cu iz etnocentrist, xenofobe şi nostalgic-conservatoare, prin care se încearcă distragerea emoţională a atenţiei electoratului de la situaţia reală a ţării, sună „nobil”, părând a reflecta o reală îngrijorare pentru soarta nației și a civilizației ei specifice. Urmașii politico-economici ai „moștenitorilor comunismului” au sesizat, desigur, că „reglementările” pe care aceste organizații internaționale le impun reprezintă inserții demolatoare în ceea ce ea definește drept „tradițiile strămoșești”, „valorile naționale ale culturii” etc. etc. Evident, aceste concepte, definitorii pentru un anume tip de naționalism, propriu sec. XIX, sunt instrumente de manipulare a unui electorat neinformat, închis în „bula” propagandei național-comuniste, marginalizat într-o lume a integrării, speriat de un viitor aparent nesigur, în marja globalismului.
Motivele pentru care se apelează la formulele naționalist-nostalgizante, de instigare emoțională a acestui tip de electorat sunt, însă, cum am spus înainte, unele concrete, greu de surprins direct de cetățenii obișnuiți. De fapt, UE și NATO încearcă, prin reglementările pe care le impun, să elimine „deformările” interesate ale legislației naționale, legislație prin care, mai ales în fostele state comuniste, diverse grupări politice încearcă să conserve, sub aparența respectului pentru democrație, privilegiile unor anume categorii sociale pe care le reprezintă.
Cel mai recent exemplu de „imixtiune” (benefică, în realitate, pentru ansamblul societății) este – în cazul României – condiționarea din partea UE a fondurilor pentru redresare, după criza generată de pandemie. Dincolo de cerința refacerii corecte a infrastructurii și a codurilor juridice, distruse de gașca mafiotă Iordache – Toader, ghidată de interesul mai marelui Dragnea, UE a cerut, de exemplu, refacerea sistemului de pensii, un sistem profund alienant pentru majoritatea absolută a vârstnicilor României. Sub guvernările PSD-iste (socialiste) s-au acordat o mulțime de „pensii speciale” (în unele cazuri mai mari chiar decât salariile beneficiarilor), s-au aplicat criterii diferențiate de pensionare (vârsta, la anume categorii profesionale, condițiile „speciale”, la altele), s-au acordat drepturi „speciale” de reangajare unor anume pensionari (ajungându-se până la situații absurde, de genul angajării unora dintre ei pe posturile din care s-au pensionat, cumulând astfel pensia cu salariul aferent) etc. În țările civilizate ale UE, unde principiul contributivității se aplică în mod corect, o asemenea situație este imposibilă. Nu știu cum vor rezolva actualii guvernanți astfel de „imixtiuni” ale UE în așa-numitele „treburi interne”, în contextul opoziției PSD, AUR și a grupărilor politice apropiate de ele, ca și a unei mari părți din birocrația administrativă. Pentru masa contribuabililor de rând, motivația lor este că refuzând condiționările UE, nu fac altceva decât să apere „patria”, să excludă „colonizarea”, să salveze „obiceiurile strămoșești” ș.a.m.d.