Petrecerile din curtea casei

– Eşti o revelație a muzicii românești! După apariţiile de la „Vocea României” şi „Românii au talent”, difuzate de Pro TV, juriile au fost impresionate de apariția ta, publicul te-a adoptat pe loc, iar radiourile îţi difuzează intens melodiile, pe care tu însăţi ţi le compui. Cine ești, Eugenia? De unde ai apărut, cu glasul tău atât de frumos?
– Din Oltenia, mai precis din Slatina, dintr-o familie simplă, dar foarte unită, afectuoasă şi veselă, cu principii de viaţă sănătoase şi cu un mare, mare drag de muzică, pe care l-am moștenit. Când eram micuţă, îi făceam probleme mamei cu adormitul şi singura metodă, dar absolut singura, de a rezolva situaţia, era ca mama să-mi cânte. Cum începea să-mi cânte, adormeam fericită! Mama are un glas foarte frumos, la fel ca bunicii din partea ei. Tata, la rândul lui, e un mare pasionat de muzică. În timpul săptămânii, tata lucra la Poşta Română, dar la sfârşit de săptămână, împreună cu câțiva prieteni, cu care formase o veritabilă trupă, cânta la petreceri, la nunţi… Şi când spun cânta, mă refer la un cântat profesionist: tata şi colegii lui ştiau muzică, făceau repetiţii… De cele mai multe ori, la noi acasă (din fericire, „acasă”, la Slatina, înseamnă o casă la curte plină de verdeață și flori), prilej cu care aveam ocazia să asist la repetiţiile lor, care erau şi serioase, dar şi prilej de voie bună, de glume, de râs, mai ales că mama punea pe masă şi mâncare bună… Adesea, repetiţiile se încheiau sub forma unor mici petreceri neplănuite, dar întotdeauna reuşite. Aşadar, se poate spune c-am apucat-o pe drumul muzicii, fără să-mi dau seama: pur şi simplu, mi se părea normal să cânt şi credeam că toată lumea cântă. Abia când am intrat la şcoală şi am constatat că eram singura din clasă cu glas bun, mi-am dat seama că ăsta e, de fapt, un dar, pe care nu toată lumea îl are. Am fost uimită! (râde)
– Ai fost dată la şcoala de muzică?

– Nu, în Slatina nu exista şcoală de muzică, aşa că am mers la o şcoală normală şi, în paralel, de la 9 la 12 ani, am studiat vioara, la Şcoala Populară de Artă, dar nu mi-a plăcut instrumentul, aşa că l-am abandonat. Apoi, pe la 16 ani, când tata a început să mă şi ia cu el ca să cânt şi eu, pe la petreceri sau nunţi, am cerut să iau ore de canto, lucru cu care ai mei au fost absolut de acord. Mi-au găsit un profesor foarte bun la Râmnicu Vâlcea, mergeam acolo o dată pe săptămână, iar în rest, studiam acasă. Pe de altă parte, îţi spun sincer, că şi dacă ar fi existat în oraş un liceu de muzică, tot nu m-aş fi dus acolo, ci m-aş fi îndreptat, așa cum am și făcut, către un liceu teoretic. Întotdeauna, eu am considerat că e foarte important să învăţ carte serios, iar la liceele de muzică, din păcate, se întâmplă că uneori materiile de cultură generală sunt lăsate pe locul doi. Pentru mine, pe primul loc era să învăţ, să-mi fac temele…
– Totuşi, ai ales Conservatorul, în cele din urmă, şi ai venit la Bucureşti…
– Deja era altceva. Încă de prin clasa a X-a, tot participând la concursuri de interpretare, unde luam mereu premii sau chiar trofee, îmi dădusem seama că asta era ce voiam să fac în viaţă: muzică. Am considerat că era de datoria mea să-mi şlefuiesc talentul nativ şi să acumulez cunoştinţe de specialitate, ca să nu rămân o amatoare în muzică. Urăsc mediocritatea, în general. În plus, înţelesesem şi că plecarea la Bucureşti avea să-mi deschidă și orizontul cultural, așa de important în viitoarea mea profesie de muzician. Slatina şi cântările la petreceri şi la nunţi ajunseseră să mi se pară prea puţin: voiam să-mi deschid aripile mult mai larg. Drept urmare, în paralel cu orele de canto, am început să mă pregătesc şi pentru Conservator, unde am intrat la secţia „Pedagogie muzicală”. Tot la facultate m-am apropiat şi de pian, un instrument pe care, spre deosebire de vioară, l-am îndrăgit foarte tare. Deci nu mi-am regretat nicio secundă alegerea.
Despărțirea de nunți
– Pe lângă voce, ești și autoarea melodiilor pe care le cânți și care conțin un filon folcloric. De ce ai renunțat la muzica pur populară care te-a consacrat?

– Pentru o vreme, nu doar că m-am îndepărtat de folclor, dar m-am rupt cu totul de el. Am dorit să-mi lărgesc orizontul, să depășesc muzical lumea Slatinei, pe care o simţeam de-acum prea mică. Când am venit în Bucureşti, am abandonat, prin urmare, folclorul, am intrat în nişte trupe de cover-uri, am dat concurs la mai multe coruri de muzică clasică… Eram prea crudă atunci ca să-mi dau seama că făceam o confuzie: nu de folclor voiam să fug, ci de cântările acelea de la petreceri şi nunţi. De ele mă săturasem, nu de folclor! Am avut nevoie de câţiva ani ca să-mi dau seama de greşeala comisă, dar, slavă Domnului că mi-am revenit! Am realizat că folclorul autentic e o comoară, de fapt, reprezentarea sufletului nostru românesc, prin urmare, el nu doar că trebuie respectat şi preţuit, dar trebuie să fie şi iubit şi dus mai departe. Iar această revelaţie am avut-o datorită unor întâlniri salvatoare. Pe de o parte, întâlnirea cu doamna Speranţa Rădulescu, celebrul etno-muzicolog de la Muzeul Țăranului Român, pe care am avut-o profesoară la Masteratul de „Educaţie muzicală contemporană”. Doamna Rădulescu venea la cursuri cu nişte informaţii extraordinare, care mi-au deschis din nou ochii şi sufletul, dar către folclorul adevărat, tradițional, de asemenea, tot dânsa m-a trimis să fac şi cercetări pe teren, chiar în satul bunicilor mei, ceea ce a fost nu doar o bucurie, dar şi extrem de interesant, fiindcă am descoperit lucruri extrem de valoroase din punct de vedere muzical. Pe de altă parte, întâlnirea cu fraţii Cezar şi Anatol Cazanoi, doi muzicieni originari din Chişinău, pe care, personal, îi consider cu-adevărat mari maeştri ai folclorului românesc autentic, mi-a dat impulsul de a reveni şi muzical, nu doar cu inima, la folclor. Şi e foarte frumos că – iată! – şi azi continui să cânt cu Cezar şi Anatol, cu o bucurie mereu proaspătă.
„Folclorul oltenesc e încă viu”
– Eşti olteancă şi ai studiat folclorul oltenesc în mod riguros. În ce rezidă valoarea lui?

– În primul rând, în jocurile populare: alunelul, rustemul… Sunt extraordinar de frumoase şi cu o unicitate evidentă. Dar ceea ce e şi mai extraordinar, după părerea mea, ţinând cont de epoca în care trăim, este că folclorul oltenesc e în continuare viu. În Oltenia, la sat, tradiţiile, în special cele de nuntă, s-au păstrat nealterate. Oamenii ştiu încă toate jocurile populare vechi, le solicită fără drept de apel şi le dansează cu o poftă şi cu o bucurie fantastice! Iar dacă lăutarul nu ştie un anume joc, pe care oamenii i-l cer, e vai de el: e fluierat, e huiduit şi… e de rău! (râde) Oltenii îşi preţuiesc şi îşi apără jocurile lor populare tradiţionale cu înfocare! Iar tinerii n-au nicio şansă să se îndepărteze de folclorul oltenesc, fiindcă bătrânii – dansatori neîntrecuţi! – îi trag la joc şi pe cei tineri. E foarte frumos să vezi o nuntă oltenească din zona rurală, fiindcă acolo ai ocazia să trăieşti tradiţiile rămase nealterate. Însă, aşa cum spuneam, folclorul românesc, în general, este o comoară, pentru că fiecare regiune are particularităţile ei, iar acestea se ţes într-un tot coerent, care ilustrează spiritul românesc. Uite, dacă vorbim despre zona Munteniei, de exemplu, aici imediat te duci cu gândul la vechea şi autentica muzică lăutărească, în sensul „clasic” sau „cult” al cuvântului, nu la ceea ce se înţelege azi, în mod greşit, prin muzică lăutărească: e vorba de o muzică foarte rafinată, gândită şi cântată doar de rapsozi autentici, care se acompaniau cu lăute, cu cobze, dar şi cu alte instrumente cu coarde. În timp, muzica lăutarilor a intrat în cultura de masă. Dacă ajungem în Moldova, caracteristice sunt bătutele, nişte muzici şi jocuri foarte, foarte rapide, cât şi taraful de fanfară, al cărui „sâmbure” a apărut în perioada lui Dimitrie Cantemir: muzica pe care el o asculta era cântată cu cobza şi cu ţambalul mic. Ulterior, taraful moldovenesc a fost preluat şi în Muntenia, şi în Oltenia… Apoi, în Maramureş, găsim o muzică… termenul cel mai potrivit mi se pare „ancestrală”. Care, de asemenea, s-a păstrat foarte bine până azi. Folclorul din Maramureş are un caracter aş putea spune de-a dreptul sălbatic, în sensul de neşlefuit, de nativ: strigăturile lor, instrumentele acelea care sună ca şi când ar fi dezacordate… Iubesc muzica din Maramureş şi o ascult întotdeauna fermecată! Din Transilvania îmi vin în minte „jocul în doi”, „purtatele” şi „învârtitele”. Foarte frumoase, toate! Banatul… îl iubesc tare mult! E o zonă cu multe intersectări folclorice, dintre care se disting în mod special influenţele sârbeşti. Doamne, ce speciale sunt brâurile bănăţene! Şi acea horă, specifică lor, care se dansează complet diferit de horele din celelalte regiuni româneşti! Este su-per-bă! Şi, ca să încheiem cercul, să ne gândim la zona Mehedinţiului, o zonă de confluenţă între muzica oltenească – cu vioară, acordeon etc. – şi muzica bănăţeană – în care nu găseşti decât instrumente de suflat. Folclorul mehedinţean e o combinaţie între cele două, dar cu o amprentă specifică, iar cel mai de preţ este „danţul mehedinţean”.
„Mi-ar plăcea să cânt manele, dar culte, originale”
– Prețuiești folclorul, e limpede, dar nu eziți ca în compozițiile tale să introduci teme folclorice reinterpretate…

– Sigur că un etno-muzicolog probabil că m-ar condamna, considerând că alterez folclorul autentic, însă dorinţa mea este ca, prin împletirea unor teme folclorice cu sunete moderne, să-i atrag pe tineri de partea folclorului şi să le trezesc curiozitatea. În speranţa că, pornind de la melodiile mele, ei vor merge apoi mai departe şi vor căuta să asculte şi să descopere folclorul autentic. Deşi metoda pe care am găsit-o este una ocolitoare, mi se pare că ea e cea mai eficientă, dat fiind că mă adresez tinerilor care, probabil că în majoritatea lor, nu au crescut audiind folclor autentic, fiind atraşi de muzica modernă. De-asta îmbrac folclorul în straiele acestea foarte noi.
– Ai ecouri favorabile pentru demersul tău?
– Din fericire, da! Sunt multe exemple pe care aş putea să ţi le dau, însă mă rezum la unul: eu sunt şi profesoară de educaţie muzicală la o şcoală din Bucureşti, predau la nivel de gimnaziu, şi copiii mei, când am discutat, în primul semestru, despre folclor (eu organizându-le şi audiţii), nu pot să spun că au fost prea entuziasmaţi. Cu o excepţie: au rezonat profund cu doina! Ceea ce m-a surprins, chiar nu mă aşteptam, fiindcă doina e o creaţie muzicală lentă, foarte complexă şi cel mai adesea tristă. În schimb, după ce am apărut la „Românii au talent”, unde am cântat piesa „Inima n-o mai răbda”, când am intrat prima dată la clasă, am fost uluită să constat că învăţaseră versurile melodiei de la cap la coadă, iar de atunci, când avem vreme, mă roagă să le cânt „Ce vă place dvs. cel mai mult, doamnă!”, iar eu le cânt melodii din folclorul românesc autentic, pe care, spre marea mea bucurie, le ascultă cu multă atenţie, cu ochii mari şi – îmi dau seama – cu inimile deschise.
– Ţi-a fost greu să dobândeşti succesul cu muzica pe care o faci? Nu au existat producători care să-ţi propună să cânţi manele, astfel încât să „dai lovitura” peste noapte?
– Ba da, au existat mai mulţi producători care mi-au spus că drumul cel mai simplu şi mai rapid către succes ar fi să cânt manele. Nu le-am acceptat oferta. Sper că pot să contribui şi eu, cu oricât de puţin, la conservarea folclorului românesc autentic şi, în consecinţă, la re-trezirea spiritului naţional al românilor. Am preferat să „înot contra curentului”, am ales să lupt şi să muncesc mai mult, nu să fiu laşă şi s-o apuc pe drumul cel mai scurt. Eu înţeleg, de ce plac atât de mult manelele: istoric vorbind, datorită relaţiilor pe care le-am avut cu Imperiul Otoman, vreme de sute de ani, am ajuns să fim influenţaţi de sonorităţile acelea orientale. În schimb, dacă mâine ar veni cineva la mine şi mi-ar spune „Am o linie melodică extraordinară, este dintr-un cântec al lui Anton Pann!” sau „Este dintr-o piesă a Romicăi Puceanu!”, atunci aş accepta-o imediat, pentru că Anton Pann şi Romica Puceanu sunt nişte valori incontestabile. Pann a fost primul promotor din spaţiul românesc al manelei orientale originale, care a fost „muzica domnilor” sau „muzica elitelor” din partea orientală a lumii, iar Romica Puceanu a creat nişte manele lăutăreşti splendide, tot pe filonul autentic, original. Aşadar, în cazul amândurora, vorbim despre manele tradiţionale, din sfera cultă a muzicii, iar eu, dacă mi s-ar oferi posibilitatea, mi-aş dori să pot să readuc maneaua în sfera ei cultă, originală. Altfel însă, nu.
– Care e ţelul tău în carieră, Eugenia? Actorii visează la un premiu Oscar, tu la ce visezi?
– Visul meu este să am în faţă un stadion de oameni care să fredoneze melodiile împreună cu mine. Și cred în realizarea lui. Eu mă gândesc mereu la întâlnirile muzicale valoroase care vor apărea în viaţa mea şi care vor duce la colaborări valoroase, mă gândesc la cântecele la care lucrez şi, în general, îmi spun că în fiecare zi trebuie să muncesc mai mult decât în ziua precedentă. Procedând aşa, sunt convinsă că viaţa mă va duce în direcţia în care trebuie să mă ducă, și sunt convinsă că voi ajunge şi în faţa acelui stadion de oameni, deşi nu mă gândesc la el în fiecare secundă a fiecărei zile. Cel mai important pentru mine este să-mi fac profesia cu disciplină şi cu credinţă.
„Florin nu e muzician, dar face parte din muzica mea”
– Acum te rog să mergem puţin şi în culise: ce înseamnă viaţa ta de dincolo de muzică?

– Cea mai importantă este familia. Asta însemnând părinţii mei şi sora mea, Graţiela, care e cu doi ani mai mică decât mine, are și ea o voce foarte bună, însă a fugit cât a putut mai departe de muzică, a devenit IT-istă şi proiectează roboţi. În egală măsură, când spun familie, mă refer şi la aceea pe care mi-o voi întemeia alături de prietenul meu, Florin, care, şi el, este tot IT-ist. Florin nu e muzician, dar face parte din muzica mea, pentru că mă inspiră foarte mult şi mă şi susţine în carieră. E un bărbat foarte inteligent, pragmatic, e… opusul meu şi de-asta ne completăm perfect unul pe celălalt. Suntem împreună de cinci ani şi trebuia să ne căsătorim anul trecut, dar pandemia ne-a dat planurile peste cap, aşa că sperăm să reuşim să facem nunta în vara asta, în august. Altfel… ca să vezi că viaţa mea de dincolo de muzică tot prin jurul muzicii se învârte, îmi place foarte mult să-mi inventez ţinute de scenă, pornind de la tot felul de ţesături ţărăneşti autentice: un ştergar, o ie, o fotă, ba chiar şi un covor. Iau aceste ţesături şi, cu ajutorul unor fete foarte pricepute la cusut, le reinventez: le tai, le decupez, le combin cu alte materiale şi le dau o nouă viaţă. Mi-am făcut un corset foarte frumos, cu motive tradiţionale, o fustă, iar acum, de exemplu, lucrez la un fel de pardesiu creat dintr-un covor ţărănesc. Iar un alt fel în care îmi hrănesc sufletul este mersul pe munte. În pandemie, având suficient de mult timp, am mers într-o mulţime de drumeţii prin munţii noştri din România. Plecam și în vacanţe în străinătate, în care, tot aşa, umblam să vedem muzee, castele… în general, lucruri frumoase şi care ne învaţă ceva. Şi, nu în ultimul rând, îmi place mult să citesc. Lectura mă ajută şi în partea de creaţie muzicală: am un caiet în care îmi notez cuvinte, idei sau citate şi, adesea, inspirată de notiţele respective, creez versuri pentru melodiile mele.
– Şi pentru vara asta, ce planuri ai, Eugenia? Sau nunta îți ocupă tot spațiul?
– Profesional, o să fie o vară plină: avem deja programate foarte multe evenimente, Orchestra Cazanoi şi cu mine, și plănuiesc, de asemenea, ca de acum înainte, să lansez lunar câte o piesă nouă. Dar, printre picături, e nevoie şi de puţină relaxare. Abia aştept să ajung la ai mei, la Slatina, unde am de gând să stau două săptămâni: să mă răsfeţe mama, să mănânc roşii bune din grădină şi fructe din livadă…