– Mare muzician american, celebru trompetist și compozitor, Wynton Marsalis, alături de „Jazz at Lincoln Center Orchestra” din New York, vor susține două concerte extraordinare de jazz în București, unul la Sala Mare a Palatului, pe 1 iulie, celălalt pe 2 iulie, la Sala Radio. Iubitorii de jazz din Sibiu vor avea și ei parte de o întâlnire cu legendarul muzician american, în Piața Mare a orașului, pe 3 iulie, la ora 21.00. Cu prilejul prezenței sale în România, Wynton Marsalis a acordat un interviu în exclusivitate „Formulei AS” –
Serbări muzicale în New Orleans
– Domnule Wynton Marsalis, vă mai amintiți acel moment special în care v-ați îndrăgostit de jazz?
– Am crescut cu un tată care a fost muzician, cântăreț de jazz, așadar adoram viața din cluburi și îi iubeam pe muzicieni chiar înainte de a-mi plăcea muzica. La 12 ani a fost prima dată când am început să și cânt.
– Ați avut vreun model sau un mentor?
– Mulți. Când vorbim despre jazz, îi amintesc, desigur, pe Duke Ellington, Louis Armstrong, dar și mulți alții. Am crescut cu tatăl meu, așa că l-am văzut des cântând, dar sunt mulți muzicieni care m-au influențat, am fost îndrumat de mulți profesori pe care i-am iubit nespus.
– Sunteți din New Orleans, oraș recunoscut ca fiind locul de naștere al jazz-ului. Cum arăta New Orleans pe vremea copilăriei dumneavoastră?
– Era foarte vesel și colorat, plin de turiști din întreaga lume, veniți să cheltuiască acolo sume mari de bani, atrași fiind de faimoasele carnavaluri de „Mardi Gras” (carnavalul de „Mardi Gras” se ține în marțea premergătoare a Postului Mare, fiind o tradiție în New Orleans încă din 1827 n.r.) și de paradele în care se întreceau orchestre de jazz și fanfare, se păstrau cu sfințenie tradițiile și sărbătorile, mâncarea era fabuloasă, legendară. Părea un oraș într-o permanentă bucurie, dar în același timp, în vremea copilăriei mele, era un loc foarte segregat. Rasismul era în floare, iar albii și cei de culoare aveau locurile lor foarte bine delimitate în societate. Cu toate acestea, orașul era foarte viu, foarte colorat și plin de muzică, la orice oră din zi și din noapte. Noi respiram muzică. Muzica era un limbaj care ne venea mănușă. Ne era la fel de ușor să cântăm sau să vorbim. Muzica era curgătoare, iar notele se înnodau în melodii precum cuvintele în fraze. Iar vorbirea noastră avea și ea o muzică interioară, vorbirea locuitorilor din New Orleans este foarte lirică.
– Proveniți dintr-o familie de muzicieni. Bunicul, tatăl, frații, toți au interpretat jazz. Cum arăta o zi în casa dumneavoastră? Cântați împreună în familie?
– Nu, nu chiar atât de mult pe cât mi-ar fi plăcut. Tatăl meu lucra tot timpul, și noi ne petreceam multă vreme la școală. Iar când eu și fratele meu mai mare am început să cântăm, am intrat într-o formație. Cântam muzică la modă atunci, foarte populară în rândul publicului, în fiecare seară aveam cântări. În plus, mai cântam și la școală, acolo unde tata ne era chiar profesor. Uneori, ne adunam și cântam cu toții împreună, dar foarte rar, pentru că fiecare era ocupat și concentrat pe cântările lui.
Abonat la „Premiul Grammy”
– Faptul că tatăl dumneavoastră vă era și profesor a fost o presiune în plus?
– Nu, nu, tata era foarte relaxat. Toți muzicienii de jazz sunt niște oameni veseli și relaxați. Tata cânta și preda de plăcere și ne-a învățat și pe noi că muzica trebuie să fie o bucurie, nu un chin.
– Ați crescut cu jazzul, dar ați descoperit și muzica clasică. De altfel, sunteți unicul muzician din istorie care a primit doi ani la rând „Premiul Grammy” atât pentru jazz, cât și pentru muzică clasică. Cum s-au împăcat aceste două genuri de muzică în cariera dumneavoastră?
– Cum am mai spus, tatăl meu a fost profesor de muzică. El ne-a învățat, încă de mici, mai întâi să ascultăm mai multe genuri. Așa că după ce am ascultat, am încercat să și cânt mai multe genuri. Așadar, nu am avut nicio prejudecată sau vreun sentiment de respingere pentru vreun tip de muzică sau altul, totul a venit natural, firesc. Am studiat ambele genuri în același timp. Și când am crescut, am avut șansa să cânt foarte mult repertoriu clasic. Am fost, dacă vreți, ca un copil care învață două limbi în celași timp. Când crește le stăpânește perfect pe amândouă și nu i se pare mare lucru, pentru că așa au stat faptele pentru el toată viața, așa i se pare firesc. Tatăl meu a fost așa și, din fericire, așa m-a educat și pe mine.
– La un moment dat, erați singurul instrumentist afro-american care cânta cu „Jazz New Orleans Orchestra”. Cum vă simțeați?
– Pe vremea aceea era total neobișnuit ca cineva ca mine, care provenea de unde veneam eu, dintr-o familie de culoare, să facă parte din acea orchestră, dar eu, pentru că eram un puști, nu realizam acest lucru. Era neobișnuit și atât. Sigur că au fost discuții și fricțiuni, pentru că așa erau vremurile, și trăiam într-o cultură segregată. Era mult rasism în cultura acelor vremuri. Dar ca experiență muzicală, a fost extraordinar. Acolo cântau muzicieni formidabili, iar eu m-am bucurat nespus să cânt alături de ei.
– Ați crescut în New Orleans și ați studiat și lucrat în New York. Unde vă simțiți mai acasă?
– Să știți că mă simt confortabil în oricare dintre aceste două orașe. În New York locuiesc de 40 de ani, dar New Orleans e orașul meu natal, e în sângele meu. Cred că totuși acolo este acasă. Fiecare avem în suflet o „casă” pe care o purtăm cu noi peste tot.
– Cum vedeți rolul jazzului în lumea de azi?
– Jazz-ul, prin tradiție, are capacitatea de a uni oameni. Jazz-ul a adus unire acolo unde era segregare. V-am povestit că în copilăria mea trăiam într-o Americă foarte divizată. Dar când privim înapoi în istoria jazz-ului, descoperim mari figuri care au luptat împotriva întregii societăți, pentru a cânta împreună, artiștii albi cu artiștii de culoare. Să ne amintim doar de Duke Ellington, Benny Goodman, Dave Brubeck, Charlie Parker… Muzicienii au avut multe de spus în devenirea ființei umane. De-a lungul timpului, muzica ne-a vorbit despre valorile noastre, despre tradiții, despre ceea ce iubim și, până la urmă, despre ceea ce suntem noi ca oameni. Muzica este o formă de democrație și o mărturisire a libertății omului. Așa cum muzicieni de diverse culori, naționalități și religii pot să se unească și să cânte împreună, tot așa trebuie să găsim cu toții o formulă viabilă pentru a putea trăi împreună pe acest Pământ, pentru a viețui și pentru a crea în armonie. Am făcut toată această pledoarie pentru a spune de fapt că jazz-ul este foarte important în aceste vremuri. Este o călătorie în care tu însoțești cu libertatea ta, libertatea celuilalt. Mai mult, jazz-ul implică o coexistență minunată a vechiului cu noul. Așa cum este viața omului.
Carte de vizită
Wynton Marsalis este directorul muzical al Jazz at Lincoln Center Orchestra. Născut în New Orleans, Louisiana, în 1961, Wynton Marsalis și-a început pregătirea la trompetă la 12 ani, iar puțin după aceea, a început să cânte în formații locale de diverse genuri. A intrat la „Juilliard School” la 17 ani și a debutat ca dirijor în 1982. De atunci a înregistrat peste 70 de albume de jazz și muzică clasică, care i-au adus nouă premii Grammy. În 1997, Wynton Marsalis a devenit primul artist de jazz care a primit prestigiosul „Premiu Pulitzer” pentru muzică.
Jazz at Lincoln Center Orchestra este formată din 15 dintre cei mai buni instrumentiști de jazz ai momentului, fiind orchestra rezidentă a „Jazz at Lincoln Center”, încă din 1988.
Jazz at Lincoln Center Orchestra este formată din 15 dintre cei mai buni instrumentiști de jazz ai momentului, fiind orchestra rezidentă a „Jazz at Lincoln Center”, încă din 1988.