– În fiecare sâmbătă, în pridvorul bisericii Sfântul Nicolae Udricani din centrul Bucureștiului, se face o șezătoare după tipic tradițional. În liniștea înfiorată doar de cântările stranei, femei harnice țes ii după modelele de odinioară. În satele românești, cămășile ușoare și înflorate nu erau doar veșminte de muncă și sărbătoare, ci și veșminte sfințite, menite să apere de cel rău –
Haine împărătești
„Există rugăciuni țesute în cămăși! Eu am trecut peste boală cosând. Prima operație a fost în decembrie 2017, și în luna iunie, aveam deja două cămăși la o expoziție din Craiova. Când am auzit că am luat un premiu, am chiuit de bucurie și parcă am mai prins un gram de putere în plus. Peste o lună, mă operam a doua oară și abia așteptam să ies din spital ca să mă întorc la cusut. Am vrut să mă apuc să cos chiar pe patul din spital, dar m-am gândit că se supără doctorul și mă dă afară”. (râde) La 61 de ani, doamna Maria Drăgulescu a trecut peste un cancer și două operații pe creier, dar optimismul i-a rămas neclintit. „Să dea Dumnezeu sănătate la toată lumea, iar ce rămâne să îmi dea și mie!”, spune râzând. Dacă nu i-aș vedea părul alb, dacă nu aș ști că a fost atât de bolnavă, aș crede că vorbesc cu o femeie aflată în pragul vieții, plină de speranță și bucurie. Iar parte din energia ei extraordinară vine chiar din cusutul iilor. Care la ea e mai mult decât muncă. E un ritual prin care îl aduce aproape pe Dumnezeu. „Pe mine, cusutul iilor mă liniștește. Parcă fiecare cruciuliță pe care o fac în modelul cămășii îmi liniștește sufletul. Pentru mine, cusutul e pace și împăcare adâncă. De aceea mai țes pe pânză și câte o rugăciune, mai ales «Tatăl Nostru». Mă apără de rău și îmi dă putere”. Ia la care lucrează acum doamna Maria e frumoasă, ca un veșmânt de împărăteasă. A văzut-o pe internet, expusă la „Muzeul Metropolitan” din New York. Superbă! A fost dragoste la prima vedere. „Din clipa când am văzut-o, mi-am zis – «Vreau să cos și eu ia asta!». Și bunul Dumnezeu mi-a dat putere și-am dus-o la bun sfârșit. Șapte luni și jumătate am lucrat fără oprire. Eu cos de șase ani, din septembrie 2015, și de atunci am, cred, cincisprezece cămăși. Mă mândresc cu ele. Știu că mândria e un păcat, dar duminica eu mă duc îmbrăcată la biserică în ie, și parcă trăiesc în povești. Mi-a și zis un domn că parcă vin din alt secol, din altă epocă. Eu pe bunica așa am prins-o, numai cu cămașă albă, cusută cu pui, cu fotă neagră și cu bârneață tricoloră. Mama mea a lucrat ii. Eu pe ea o moștenesc, am cămăși de la dânsa. Ea ne-a învățat să coasem cu acul, să facem minuni”.
Fire de aur reînnodate
Cusătoresele se adună la biserică sâmbăta. Și tinere, și mai în vârstă, unele au nevoie de lupe puternice pentru a vedea împunsăturile mărunte cerute de modelele tradiționale.
Inima șezătorii de la biserica Udricani e doamna Mariana Neacșu. Smerită și blândă, vorbește, totuși, pe un ton hotărât. „Aventura noastră a început acum șapte ani, cu un război de țesut, moștenit de la mama mea. Nu țesusem niciodată până atunci, dar aveam amintiri din copilărie și, cu ajutorul lor, am învățat. Am mers prin sat și am deprins cum se urzește, am studiat cămășile vechi și, cu multă muncă, m-am apropiat de ceea ce lucrau străbunele noastre. Niciodată nu m-am gândit că vom ajunge unde suntem acum.”
Începutul a fost greu. A fost nevoie ca firele de aur ale tradiției, rupte de comunism, să fie reînnodate. De nicăieri, parcă vegheate de sus, au apărut în țară tot mai multe femei care doreau să învețe să coasă. „La început, ne-am lipit și noi de astfel de grupuri, despre care am aflat de pe internet. Aici, la Biserica Udricani, am ajuns în plină pandemie, căutând un loc în care să coasem în aer liber. Pridvorul bisericii a fost locul ideal. Vedeți, totul se leagă, până la urmă, de Dumnezeu. Chiar dacă lucrăm în pridvor, și nu în sfântul lăcaș, tot avem o stare sufletească înălțătoare, parcă orice faci, faci cu tihnă adâncă.”
„Luminează, Doamne, haina sufletului meu”
Înainte să se apuce de lucru, se roagă, așa cum făceau înainte bunele și străbunele lor. Rugăciunea îți aduce lumină în suflet și ea se lasă țesută cu acul, pe pânza de in. Au găsit chiar și rugăciunea pe care, în vechime, femeile de la țară o spuneau înainte să bage ața în ac. E pomenită în culegerea lui Simion Florea Marian, poate cel mai mare etnograf român, și e una dintre cele mai frumoase rugăciuni ale ortodoxiei. În biserică nu se citește, se cântă doar în Săptămâna Patimilor, unită cu durerea sfâșietoare a chinurilor lui Hristos. După ce au cântat-o, au cusut-o în cămășile lor: „Cămara Ta, Mântuitorul Meu, o văd împodobită, și îmbrăcăminte nu am, ca să intru într-însa. Luminează-mi haina sufletului meu, Dătătorule de lumină, și mă mântuiește!”.
Părintele Constantin Pătuleanu, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București și preotul paroh al Bisericii Udricani, știe că această rugăciune, țesută în modelele pe care țărăncile le făceau pe cămăși le înzestrau cu puteri cerești. Ele nu mai erau simple obiecte de îmbrăcăminte, ci platoșe ale credinței împotriva răului. Ia n-o porți doar ca să-ți acoperi trupul, ci te înfășori în har. De aceea, atunci când doamnele de la Șezătoarea Vatra Satului i-au cerut să le îngăduie în pridvorul bisericii, s-a bucurat. A înțeles lucrarea lor ca pe o prelungire a liturghiei. Și ele tot rugăciuni făceau. Rugăciuni cusute în ii.
„Anul trecut s-a întâmplat acest lucru, pe care îl consider minunat. În plină pandemie, câteva doamne au poposit aici, la biserică, îmbrăcate în costume naționale, cu lucrul în mână. M-au întrebat dacă ar fi posibil să se poată aduna și să continue această muncă frumoasă în biserică. Am fost de acord imediat. Le-am oferit interiorul bisericii, atunci când afară era frig sau existau intemperii. Dar când afară este frumos, ca acum, Șezătoarea Vatra Satului se desfășoară în pridvor sau chiar în curtea bisericii, în aer liber, însoțită de atmosfera aceasta bisericească, cu un pic de muzică psaltică, un fundal pentru ca doamnele să se poată ruga în timp ce lucrează. Cea mai mare dorință a mea ar fi să se adune cât mai multe, tinere sau în vârstă, ba chiar și băieți și bărbați, care să învețe arta cusutului de ii românești. E o artă care te încarcă spiritual și duhovnicește, întrucât cere multă răbdare, concentrare și pricepere. Dar priceperea vine cu timpul. Sperăm să se întâmple lucrul acesta în continuare la Udricani”.
„Valori ale sufletului național”
– Părinte Constantin Pătuleanu, de ce i se spune activității acesteia, de țesut în biserică, „Șezătoarea de ii Vatra Satului” de la biserica Udricani?
– Doamnele au găsit numele. La început, lucrarea lor s-a numit Atelierul de ii, un nume sub tutela căruia promovează arta tradițională și ia românească. Însă, de ceva vreme, dânsele au început să meargă și prin sate, ca să le inițieze în arta iei românești pe tinerele și femeile de la țară. În multe sate, tradiția s-a pierdut. De aceea, doamna Mariana Neacșu și doamnele care sunt împreună cu ea au avut ideea de a numi ceea ce fac – „Șezătoarea de ii Vatra Satului”. Este mai aproape de ceea ce vor să promoveze – ia românească, acolo unde ea a luat naștere, la sat. E o tradiție care astăzi nu mai reprezintă o continuitate, nu mai are o stabilitate în satul românesc, și de aceea cred că ideea de promovare a ei merită a fi susținută. Ceea ce vedeți aici, la noi, la biserică, se întâmplă cam în toată țara. Ia românească și vechile tradiții au luat avânt. Oamenii scotocesc prin lăzile de zestre și scot la lumină aceste minunății ale spiritului românesc, pe care le și îmbracă mai ales duminica, la liturghie, așa cum făceau și odinioară. În sensul acesta, eu i-am și rugat pe credincioșii care vin la noi la biserică, fie domni, fie doamne, ca, dacă au acasă costume naționale, să vină îmbrăcați cu ele duminica și la sărbători, așa cum se întâmpla în trecut și cum se mai întâmplă doar în unele zone, unde tradițiile sunt încă puternice. Vă mărturisesc că atunci când văd oameni îmbrăcați în costumele noastre românești, adevărate haine împărătești, mi se umple sufletul de bucurie. Ele reprezintă valori ale sufletului național. Mi-e teamă că în Europa de astăzi dacă valorile acestea tradiționale încep să dispară, oamenii își vor pierde identitatea. Acesta e marele pericol care ne pândește în ziua de azi.
Veșmânt de evlavie și credință
– Ce legătură vedeți între ii și virtuți, mai ales virtuțile creștine?
– E frumoasă întrebarea dumneavoastră și profundă. Dacă privim cu atenție iile, vedem că ele sunt pline de modele, toate, simboluri care țin de suflet și de credință în Dumnezeu. Veți vedea pe iile noastre românești în mod special foarte multe cruci, brodate în tot felul de locuri, unde nici măcar nu te-ai gândi. Iile românești nu doar că au pe ele crucea, ci sunt, de fapt, ele însele, o cruce, pentru că femeile care le cos fac o mare jertfă. O ie autentică se coase în aproximativ jumătate de an, ceea ce înseamnă să trudești zilnic câteva ore cu acul. Timpul acesta acordat coaserii unei ii este un timp al meditației, un timp al rugăciunii, al interiorizării, al recapitulării de la străbuni până în ziua de astăzi. Și atunci e foarte firesc că ia românească transmite, atunci când e purtată, nu doar frumosul, ci și virtutea, evlavia și credința.
– De ce credeți că sunt iile atât de bogate în cruci?
– Ia românească nu este doar un veșmânt pe care oamenii îl îmbracă pentru a se feri de frig, de ploaie sau arșiță, ea nu e menită să acopere doar trupul, și nici doar un motiv de fală la hora satului. Ia oferea și o protecție spirituală împotriva răului. Când femeia cosea cămașa bărbatului, punea pe ea „semne”, simboluri care să-l ferească de rău. Iar crucea nu lipsea niciodată. Ca să nu mai zic că ia este și purtătoare de suflet „a neamului”, ea nu se aruncă, precum hainele pe care le cumpărăm azi de la magazin, costumele naționale și iile erau păstrate cu sfințenie în lada de zestre, pe care mamele și bunicile noastre o moșteneau din moși strămoși. Eu am întâlnit femei care au venit în biserică și mi-au spus: „Ia aceasta are mai bine de 100 de ani, este din lada noastră de zestre și o păstrăm. A fost îmbrăcată de străbunica, apoi de bunica și de mama”. Asta ne arată o continuitate și o relație, aș zice, ființială, cu străbunii și cu valorile neamului românesc. Deci, ia nu e un simplu obiect de îmbrăcăminte. Ea nu îmbracă doar trupul, ci mai ales sufletul. O rugăciune împletită în lucrul mâinilor.