„Am făcut din pasiunea mea, un spectacol”
– După un an şi jumătate de linişte culturală, suntem flămânzi după spectacole, concerte și expoziţii… La un tur prin Bucureşti, mi-a sărit în ochi afişul din faţa Teatrului Nottara: „De ce vreau să fiu actor”, având în distribuţie doar numele tău. Într-o perioadă atât de grea pentru teatru, întrebarea din titlu este chiar oportună…

– De fapt, titlul este mai versatil decât pare, deoarece în locul cuvântului „actor” poţi pune orice altceva, orice meserie: profesor, cântăreţ, sudor… „De ce să ai o pasiune?” ar fi o parafrazare a lui. În cazul meu, pasiunea este actoria. Și am făcut din ea un spectacol: mărturia unui om cu un vis, acela de a fi actor. Când te întâlneşti pe stradă cu un prieten şi-ţi povesteşte despre pasiunea sa, cum o face? Privindu-te în ochi, vorbindu-ţi de aproape, poate chiar luându-te de braţ. Îl simţi pe acel om cum se aprinde, îi simţi arderea. La fel e şi în cazul acestui spectacol. Ar trebui ca înflăcărarea aceasta să anuleze graniţele, scena, actorul, scaunele, lumina, publicul, totul să devină o singură simţire. Textul este adaptat după Robert Mauro, un autor american, şi mi-a fost dat cu ceva timp în urmă de către Anca Sigartău, care l-a tradus şi jucat cândva.
– De unde pasiunea asta pentru actorie? Care ţi-e povestea?
– M-am născut în Vălenii de Munte, un copil jucăuş, cu pregătire în muzică. Să fiu pe scenă, în diferite forme – teatru, muzică –, a fost parte din mine dintotdeauna, dar iremediabil, din liceu. Am terminat matematică-informatică, deloc nu mi-a plăcut, am făcut specializarea asta doar de dragul părinţilor, care credeau că a fi inginer este meseria perfectă. M-am chinuit pur şi simplu, nu-mi plăceau matematica şi fizica, în schimb îmi plăcea tot ce ţinea de latura umanistă. Chiuleam de la matematică şi mergeam la ore de literatură, în alte clase. Mă primeau profesorii de română, pentru că mă vedeau arzând. Iubeam poezia, organizam cercuri de literatură, cenacluri. Am făcut mult timp pian, aşa că o vreme am cântat în trupe. După liceu, eram convins că voi da la Teologie, pentru că cercul meu de prieteni, de muzicieni, era din zona teologică. Mă pregăteam pentru facultate cu puţină frică de restricţiile pe care meseria de preot le impun, când, brusc, totul s-a sucit. Ţin minte ca azi, cum mă plimbam prin parc, iar o fostă profesoară de biologie mi-a spus aşa, direct, fără măcar să mă salute: „Tu ar trebui să dai la teatru”. Ca un fier înroşit m-au însemnat cuvintele dumneaei, nu m-am mai putut gândi la nimic altceva. Am dat la teatru, în Bucureşti, şi am picat al doilea sub linie, iar bani de facultate privată nu aveam. Anul următor, mult mai bine pregătit, am intrat la Craiova. A fost cu noroc, pentru că eram puţini în grupă şi profesorii se puteau ocupa minunat de fiecare dintre noi. Mergeam la Teatrul Naţional din Craiova, la absolut toate spectacolele. De mai multe ori. Mă ştiau toţi actorii, cred că-i şi stresam cu prezenţa mea continuă acolo. Apoi, chiar m-au adoptat. Dimineaţa şcoală, seara, fugeam la teatru. Nu cred că la Bucureşti aş fi putut trăi astfel anii studenţiei. Era minunat şi, în plus, când eram student, la teatrul din Craiova juca idolul meu, Tudor Gheorghe. Cu timpul, am ajuns să-l cunosc, să jucăm împreună. Ani de zile, numai asta am făcut: teatru. Jucam enorm, eram foarte apreciat, şi tocmai de aceea directoarea teatrului mă distribuia în absolut toate spectacolele. Atât de legat eram de lumea aceasta, că locuiam în mansarda teatrului. Pe atunci condiţiile erau insalubre, iarna nu era căldură. Nu a durat mult până când m-am îmbolnăvit. Grav. Insuficienţă renală, pentru tratarea căreia veneam la Bucureşti. Doar că, la un moment dat, directoarea teatrului nu m-a mai lăsat să vin în capitală. Nu aveam voie să intru în niciun alt teatru, nu aveam voie să fac reclame, avea o panică incredibilă că mă va pierde. Cu tot dragul pentru locul acela, pentru iubirea pe care Craiova mi-o arăta, mi-am dat demisia, pentru că altfel aş fi murit. Am ajuns în Bucureşti pe ultima sută de metri, intrat direct în dializă. Şapte ani de dializă! Nu mai puteam lucra în teatru, era imposibil să mă pregătesc, să merg la repetiţii şi turnee. A trebuit să mă reinventez, să-mi câştig pâinea. Dimineaţa făceam dializă, după amiaza lucram la o corporaţie mică, din domeniul calculatoarelor. Între timp, am fost angajat la una mare de tot, pe un salariu foarte bun. Apoi am trecut printr-un transplant renal. Îmi merge bine, dar nicidecum perfect. În toată această perioadă, ca să rămân sănătos la minte, citeam enorm de multă poezie. Apoi, fiindcă programul îmi permitea doar activitate în teatre independente, m-am întors pe scenă, cu spectacolele numite „D-ale poeziei”. Uşor, uşor am reintrat în această lume pe care o iubesc atât de mult. Am jucat într-un film, am ajutat la altele…
„Teatrul era să mă omoare”
– Ce poveste de iubire cu teatrul!

– Teatrul era să mă omoare, dar niciodată nu a murit în mine. Epuizarea, forţarea de a juca oricum, orice, poate distruge un actor, atât fizic, cât şi psihic. Eu a trebuit să-mi văd de sănătate, tocmai pentru că mai voiam să joc, însă e clar că nu o mai puteam face ca înainte. Chiar foarte bolnav, mergeam la foarte multe spectacole în Bucureşti. Eram frustrat la cele foarte bune, pentru că eu nu jucam în ele, furios pe cele proaste, crezând că eu le-aş fi putut interpreta altfel. Mă întrebi dacă doare actoria? Da, doare, dar nu atât de tare ca realitatea. De aceea continuă să-mi placă teatrul: pentru că nu doare chiar atât de tare ca realitatea. Te mai poţi ascunde, mai poţi schimba lucrurile, mai poţi crea lumi care să vindece, să te vindece… Uite aşa, din dor şi drag de scenă, am repus în scenă „De ce vreau să fiu actor”, iar bucuria e totală, să fiu primit chiar într-una dintre sălile Teatrului Nottara. Ce surpriză să fiu întâmpinat cu atâta deschidere de către directoarea de acolo, doamna Marinela Ţepuş!…
„Când dărâmi ziduri, deranjezi spiritele”
– De ce e o aşa mare bucurie să joci pe scena de la Nottara?

– E o magie pentru mine, pentru că Nottara este printre puţinele teatre păstrate intacte. Arhitectura nu e schimbată, zidurile lui sunt pline de stafiile actorilor care au călcat pe scândura acestui lăcaș. E o vibraţie care pe mine mă cutremură, mă îngenunchează. Toată istoria acestui loc e impregnată în zidurile sale. La fel se întâmpla şi la Naţional, înainte de renovare. Pereţii ţipau de Beligan, Dinică, toţi coloşii… Când dărâmi ziduri, când schimbi amplasamente, deranjezi şi spiritele acelui loc. Eu cred asta. O simt. Când sunt în mijlocul scenei dintr-un teatru intact, eu simt, ca un vârtej, o energie dată tocmai de numele acestea enorme ale teatrului românesc. Asta nu te lasă să joci prost, te obligă să fii respectuos cu scena aceea şi spiritele ei.
„Îl cred pe Nichita”
– Este spectacolul tău unul singur sau să ne aşteptăm la mai multe reprezentaţii?

– Încă nu știu. Dar de fiecare dată când un actor joacă, spectacolul e nou atât pentru el, cât şi pentru spectator. Indiferent dacă îl joacă a suta oară, tot nou este. Pentru că fiecare reprezentaţie e unică.
– Radu, de ce să mergem la teatru, cu ce ne ajută?
– Mi-am pus și eu întrebarea asta, cândva, şi mi-am răspuns aşa: oamenii merg la teatru din nevoia de a gusta, fie şi pentru un minut, spiritualitatea unei alte lumi, şi asta îi dă curajul de a merge mai departe în propria sa lume. Acelaşi lucru se întâmplă şi pentru actor. Dacă artistul şi publicul nu împart acest lucru, spectacolul este un eşec, doar o oră petrecută pe un scaun, iar odată ridicat de pe el, nu eşti în niciun fel schimbat. O experienţă care nu te ajută cu nimic. Nichita Stănescu se întreba, la un moment dat, cu ce rămânem după ce murim ? Tot el răspunde: eu cred că rămânem cu nişte sentimente. Că e dragoste sau altceva, rămânem cu sentimente. Îl cred pe Nichita. La fel ca poetul, și eu simt nevoia să gust din alte lumi, simt nevoia sentimentelor adevărate. De aceea spun că e bine să mergem la teatru azi, mai mult ca niciodată, pentru a visa, pentru a gusta din lumi paralele, pentru a gusta din sentimentele ce ne ajută să nu devenim roboţii în care societatea tinde să ne transforme. Asta încerc și eu prin spectacolele şi proiectele mele: să le amintesc oamenilor că o viaţă fără sentimente şi visuri nu poate exista.