Când vorbim de „manageri”, ne gândim la afaceriști. Oameni care știu să pună lucrurile pe roate, să facă rost de bani și să scoată căruța din șanț. Iar când gestul salvator privește cultura, e cazul să ne scoatem pălăria în fața lor. O asemenea „minune” se petrece, în zilele noastre, la Bistrița-Năsăud. Am fost și-am văzut. Muzician la origine, dar om tenace și eficient, Gavril Țărmure a impulsionat viața artistică a orașului, devenit un veritabil pol de cultură al nordului românesc. O „rețetă” pe care am fost curioși s-o aflăm și s-o „dăm” mai departe.
Cultură la turație maximă
– Domnule Țărmure, sunteți absolvent de Conservator și ați fi putut face o carieră artistică. Ce v-a făcut să înclinați către funcția de manager la Direcția Casei de Cultură din Bistrița?
– Da, sunt absolvent al Conservatorului de muzică și arte plastice „George Enescu” din Iași. Dar în 1983, când mi-am terminat studiile, toate orașele mari erau închise printr-un decret al lui Ceaușescu. Degeaba studiasem trombonul de la 10 ani, pentru că porțile filarmonicilor erau zăvorâte. Totuși, ni s-a dat posibilitatea să intrăm în învățământ, așa că m-am dus la Dej, un oraș mai aproape de casa mea. Am crezut că rămân acolo vreo câțiva ani, ani care s-au făcut în cele din urmă cam multișori, până la Revoluție. Apoi, în 1993, am venit la Bistrița, la Inspectoratul pentru cultură, pentru că se întâmplau evenimente atrăgătoare. Se constituise deja o echipă „tare”. Era criticul de artă Mircea Oliv, mai veniseră pictorii Marcel Lupșe și Vasile Tolan, dar nu aveau niciun om de muzică. Și Mircea Oliv a insistat să vin eu. Am venit. Ce se întâmpla la Bistrița era spectaculos și frumos. În timp ce în aproape toate județele din țară a continuat și după 1990 un fel de Cântarea României, la Bistrița s-a produs o ruptură. Amprenta ceaușistă de pe majoritatea evenimentelor culturale se topise, într-un spirit avangardist autentic. La Bistrița, începuse un program în care valoarea prima. Iar asta mi-a plăcut mult. De altfel, încă înainte de Revoluție, Bistrița era frecventată de mari personalități ale culturii noastre, persecutate sau marginalizate de comuniști: Nicolae Steinhardt, Alexandru Paleologu, Mihai Șora. Veneau des și Andrei Pleșu sau Gabriel Liiceanu. În anii ‘80, începea să se închege la Bistrița o atmosferă culturală curată și densă. Totul a continuat la turația maximă, după 1990. Dar nu după multă vreme, s-au petrecut schimbări în politica românească, a câștigat patrulaterul roșu, și la nivelul Consiliilor Județene a fost scos de la naftalină tipul de program cultural cu iz comunist. Doi ani am rezistat sub o conducere peuneristă, după care am fost dat afară din serviciu, dar i-am dat în judecată, și pe vremea Convenției Democrate, am devenit consilier șef la Inspectoratul pentru cultură. Iar în 1996, ca să pot organiza eu însumi programe, am înființat „Fundația Societatea de concerte Bistrița”, care anul acesta a împlinit 25 de ani.
Sinagoga artelor
– Din ce se compune această veritabilă feudă culturală bistrițeană pe care o stăpâniți?
– Prin această societate am vrut să suplinesc lipsa instituțiilor muzicale profesioniste din oraș, dintr-un anume timp. Și am creat o stagiune muzicală permanentă, camerală și simfonică, mai întâi cu un volum de concerte destul de mic, vreo 25 în primul an, după care, în 2019, organizam la Bistrița 70 de concerte camerale și simfonice pe an.
– Incredibil! Adevărată vrăjitorie!
– Nu sunteți departe de adevăr. În anul 2005, am preluat Sinagoga din Bistrița, printr-un contract de comodat de la Comunitatea Evreiască. O clădire cu o arhitectură superbă, dar care se ruina. Tencuiala era căzută, acoperișul era spart și ploua în ea. Am restaurat sinagoga și i-am conferit o destinație culturală. Și am descoperit imediat că acest edificiu are o acustică fenomenală. A fost construită în 1856 și nu se mai organizează slujbe religioase în ea, întrucât nu mai există, după lege, zece bărbați evrei în Bistrița, ca să se poată deschide Tora. Azi, Sinagoga este cel mai frecventat spațiu cultural din orașul Bistrița. Adunate una lângă alta, în ea își au locul nu doar seratele muzicale, ci și statui cioplite în granit de cei mai mari sculptori ai noștri de azi, de la Marian Zidaru până la Mircea Roman. Ele vor popula tot orașul. Curtea generoasă a Sinagogii este doar un avanpost pentru ele. Dar suntem mândri și de interiorul clădirii. Când am refăcut Sinagoga, pictura ei murală nu s-a mai putut restaura integral și l-am rugat să ne-ajute pe prietenul meu, marele pictor Ștefan Pelmuș. Cum pictează el nu mai pictează nimeni. Este un artist unicat. Fiecare lucrare a lui e un basm încifrat, fabulos. Cum sunt și acestea ce strălucesc pe pereții Sinagogii.
Un public de excepție
– Ați fost apreciat de concetățeni pentru aceste inițiative de excepție, d-le Țărmure? Dar de autorități?
– Inițial, s-a zis că ceea ce fac e fără rost, pentru că nu avem public, e orașul mic și cu puțin interes pentru muzica clasică. A fost o spaimă fără motiv. Sinagoga, la concertele de muzică de cameră, este plină și avem 200 de locuri în bănci. Marii artiști ai pianului și flautului, Valentin Gheorghiu și Aurelian Octav Popa au concertat aici și au remarcat, uimiți, că publicul din Bistrița este la fel de exigent și cultivat cum e cel din București. Un public de excepție, care m-a stimulat în acțiunile mele. Pentru el am adus cam tot ce e mai bun în România și în Europa. Până și dirijori mari au venit la Bistrița și au dat concerte simfonice extraordinare.
– Nu v-ați oprit la muzica simfonică. Feuda dvs. culturală a cuprins și muzica populară. Ați promovat-o și pe ea, cu osârdie, d-le Țărmure…
– Mi-am dorit tot cu multă ardoare și activități din zona folclorului. Am vrut să desțelenesc muzica tradițională românească, folclorul autentic, de formele lui poluate. Azi, televiziunile comerciale dau pe post non stop tot felul de făcături decorative, fără vreo legătură cu profunzimea cântecului țărănesc. Ca replică, am organizat sistematic concerte de muzică tradițională. La început, prin anii ‘96-’97, făceam câte 8-9 concerte pe an cu Grigore Leșe. De altfel, i-am editat lui Leșe și primele lui CD-uri din România, i-am organizat concerte și conferințe, spre disperarea cântăreților de muzică populară futilă. Când dai de „Grupul Iza” din Hoteni, de Nicolae Pițiș sau de Vasile Șoporan, ai sentimentul că te apropii de obârșie. Tuturor le-am scos discuri, la fel și Elenei Purja, marea interpretă de la noi din județ, și mamei sale, Tudora Purja, două cântărețe fenomenale.
– Nici muza poeziei nu v-a lăsat indiferent…
– Am înființat Editura „Charmides”, pentru a le oferi poeților posibilitatea de a-și scoate o carte. I-am editat pe Angela Marinescu, pe Ion Mureșan, care e favoritul meu, pe Ioan S. Pop, Dan Coman, Marin Mălaicu sau pe Ștefan Manasia. Lui Ion Mureșan sunt mândru și fericit că i-am scos cinci cărți. Editura noastră, specializată pe poezie, are un spirit critic benefic. Veleitarii nu au loc să publice la noi. Pe cale de consecință, am înființat de ani buni și un „Festival Internațional de Poezie și Muzică de cameră”. Am vrut să îmbinăm cele două genuri despre care se spune că nu mai au căutare. Și iată că la Festivalul din vara aceasta, care a ținut cinci zile, au fost în fiecare seară cel puțin 300 de oameni. Ideea că tinerii nu mai citesc și nu-i mai interesează cultura e neadevărată. Au venit la festival spectatori din toată țara. Noi, la rândul nostru, ne străduim să aducem în fiecare an mereu alți și alți poeți. Singurul invitat permanent este Ion Mureșan. Îmi este prieten de când eram foarte tineri și, în același timp, este și mare poet. Am dreptul, în calitate de director de festival, să am un favorit. Și orice întâlnire cu Ion Mureșan este un spectacol de gală.
Pictorii de pe malul apei
– În vara aceasta, am avut prilejul să ajung la tabăra de pictură de la Colibița, un alt proiect pe care l-ați manageriat cu succes. Priveliști de vis, artiști fericiți, cu șevaletele așezate pe marginea unui lac…
– Artele plastice mi-au devenit o preocupare specială după 2001. Atunci am organizat un prim simpozion de pictură la Colibița, cu pictori importanți ai României, ca Florin Ciubotaru, Gheorghe Anghel, Horia Paștina și Mihai Sârbulescu. Iar ei au fost așa de încântați de ceea ce a rezultat, că anul următor mi-au comandat, ca să zic așa, să organizez alte și alte tabere de artiști. Și de atunci, am făcut măcar două-trei serii pe an de pictură. Tot în spațiul sinagogii, am amenajat o galerie de artă, unde organizăm și expoziții. Spațiul acela este și depozit pentru colecția noastră de picturi. Sunt peste 1500 de opere, adunate în 20 de ani, de când organizăm tabere. O colecție foarte serioasă. Cu aceste 1500 de tablouri, doresc să înființez un „Muzeu de artă contemporană” la Bistrița. Sper că voi reuși.
– Mircea Cărtărescu, cel mai cunoscut scriitor român, și-a lansat ultima carte la Bistrița. Aveți patru librării în oraș. Este publicul bistrițean mare devorator de literatură?
– Publicul ia ce îi oferi. Dacă tu îi propui numai tâmpenii, va crede că tâmpeniile sunt bune, dacă îi propui lucru de calitate, se va obișnui cu acest lucru de calitate. La Mircea Cărtărescu oamenii au stat la rând și în stradă. Și apoi, la poezie avem condeieri străluciți în oraș: Dan Coman, Marin Mălaicu, Ana Dragu… Dacă ai repere înalte, izbutești. Cine a venit aici vrea să vină și a doua oară. Bistrița este un loc binecuvântat pentru artiști.
Omagiu culturii române
– Pare să vă simțiți împlinit la Bistrița, d-le Țărmure. Înger de veghe asupra culturii orașului…
– Aici, în Bistrița, mi-am găsit rostul. Nu am vrut să mă duc la Cluj, care avea și Operă, și Filarmonică, și Academie de Muzică. Mi-au plăcut efervescența orașului, cultura lui bine sedimentată. O noblețe rafinată prin timp. Și am și prieteni aici. Prieteni mulți, cu care mă mândresc. Și avem și public iubitor de cultură, care vine la toate evenimentele noastre. Mă simt flatat și fericit.
– Nici urmă de complexe provinciale…
– E bine să ne reamintim uneori că mari gânditori ai lumii au trăit în provincie. Și Heidegger, și Hegel, și Bach… În anii pe care-i trăim, nu mai există un centru care dictează. Nici la noi, nici în Europa. Pe lângă București, există Clujul, Iașiul, Timișoara… Dar eu pentru București am o nostalgie specială. Am urmat cursurile Liceului de muzică „Dinu Lipatti”, de la zece ani, până în clasa a 10-a, când m-am mutat la Liceul de Muzică din Cluj. Bucureștiul pentru mine înseamnă o capitală autentică, are o putere de gravitație excepțională. Sigur, în jurul metropolelor gravitează și ce-i mai bun, dar și ce-i mai rău. Este important să ai discernământ și să-ți alegi ce te interesează mai mult de acolo. Până la urmă, tot ce-am făcut noi aici, la Bistrița, este un omagiu pe care îl aducem întregii culturi române. La ridicarea căreia poate că am pus și noi umărul, îndrăgostiții de frumos de la Bistrița.