Părintele Vichentie Mălău a intrat pe porțile bătrâne ale Mânăstirii Secu, la doar șapte ani, și a plecat la Domnul din Mânăstirea Vasiova, la doar 58 de ani. Și ca destinul să-i fie și mai aparte, el a trăit ca monah alături de tatăl lui. Pentru virtuțile sale duhovnicești și pentru dragostea sutelor de mii de credincioși care îl iubesc, părintele Vichentie Mălău a fost propus pentru canonizare. Dar, indiferent dacă va fi trecut sau nu în calendarul ortodoxiei, pentru credincioși, părintele este deja sfânt, iar moaștele sale sunt cinstite de către toți pelerinii care trec pe la Mânăstirea Secu.
Cinci, Doamne, și toți cinci
„Nevastă, eu plec la mânăstire să îmi plâng păcatele, că n-am făcut nimic pentru sufletul meu”. Va fi fost seară, după muncile care îi storceau de putere și, în lumina aceea a asfințitului, cuvintele lui vor fi căzut greu între ei. Erau tineri, aveau o familie frumoasă, cu trei copii, două fetițe și un băiețel. Dar asta nu îi ostoise dorul de Dumnezeu. Nu-l atrăgeau nici prietenii, nici horele, nici cârciumile din sat. Tăcut și adâncit mereu în sine, căuta neostenit o cale de a ieși la lumină, la un liman nevăzut, pe care ceilalți nici măcar nu îl bănuiau. „Dar de mine nu ți-e milă? Mă lași singură cu trei copii? Eu nu am suflet?”, a plâns nevasta. „Atunci mergem amândoi. Eu iau cu mine băiatul, tu fetele”. Și cum a zis el, așa au făcut. Femeia îl știa cel mai bine. Știa că e omul lui Dumnezeu și că, urmându-i sfatul, aveau să-și împlinească viața. Au lăsat totul în urmă, casă, acareturi și neamuri, și au plecat. El și băiatul, la Mânăstirea Secu, ea și cu fetele, peste deal, la Văratec, două limanuri ale liniștirii încărcate de rugăciuni.
Eu cred că și-a amintit toată viața clipa aceea, când a trecut, de mână cu tatăl lui, prin porțile grele ale Mânăstirii Secu. Degetele lui micuțe, strângând cu putere palma grea a tatălui, în călătoria spre necunoscut. Și-a iubit tatăl cu o iubire fără rest. Nu i-a fost doar tată, ci mai ales părinte al inimii, călăuză în rugăciune și viață călugărească.
Schitul lui Zosim
Trei veacuri se scurseseră de când Nestor Ureche, marele vornic al Țării de Jos, tatăl lui Grigore Ureche, ctitorise din piatră Schitul Secu, întărind astfel străvechiul schit de lemn al lui Zosim, să-i fie familiei sale gropniță, iar călugărilor, reazem pentru rugăciune și pavăză de zavistiile acestei lumi. Ca o uriașă corabie de piatră a credinței, mânăstirea marelui vornic reușise să răzbească prin toate furtunile pe care vremurile le abătuseră asupra ei. Trecuse prin foc și prin sabie, dar rodise, mereu, sfinți. Iar harul strâns de ei, har pe care ochii nu-l văd, dar pe care inima îl simte, aduna aici călugări și mii de pelerini. Îl simțise și tatăl lui, îl va fi simțit și copilul. Altfel nu poți pricepe cum, la vârsta de doar șapte ani, a rezistat la slujbele îndelungi și la ascultările grele, schimbând jocul pe însoțirea cu monahii greu încercați de nevoințele mânăstirești. Niciodată, în toată viața lui, nu a mai cătat înapoi, purtând în el o bucurie și o lumină care au uimit toată obștea. „Vom merge să ne nevoim în Sfântul Munte”, i-a zis tatăl într-o bună zi, după nici un an petrecut în cetatea rugăciunii de la Secu. Și cum spunea el, așa se făcea. Știa că, atâta timp cât degetele lui sunt strânse în palma părintelui său, totul e bine.
Un tânăr bătrân
Unsprezece ani a bătut cărările Muntelui Sfânt. I-a cercetat pe pustnici, a cunoscut sfinți, a văzut minuni. La vârsta când copiii de la el din sat de-abia de ajungeau până la iarmaroc, el strânsese în inimă doruri și rugăciuni, la care oamenii nu ajung într-o viață. Era adolescent, dar avea înțelepciunea și darurile unui bătrân peste care anii nu au trecut în zadar. Ar fi rămas în Sfântul Munte Athos, și-ar fi zidit tinerețea într-unul din schiturile aninate de coastele repezi, prăvălite în azurul Mării Egee, dimpreună cu alți călugări moldoveni și munteni care își căutau mântuirea. Dar Domnul a vrut altfel. „Nu vei rămâne în Sfântul Munte. În curând te vei întoarce cu tatăl tău în țară. Acolo te vei călugări, vei primi darul preoției și vei povățui pe mulți pe calea mântuirii.” Așa i-a spus duhovnicul său din Muntele Sfânt. Un duhovnic plin de har, care ajunsese la vederea cu duhul, și-l văzuse, prin vremuri, pe sfântul care avea să fie cunoscut drept duhovnicul Vichentie Mălău. Și așa au făcut. S-au întors la Secu, de mână, împreună cu tatăl său, și au fost tunși degrabă în monahism.
Preot văzător cu duhul
E vara lui 1917, vara cruntelor bătălii de la Mărăști, Mărășești și Oituz, pe jertfa cărora se va înfăptui Marea Unire. Pe front e toată țara, de la vlădică și până la opincă. Țărani simpli, dar și ofițeri școliți. Într-un spital de campanie, înjghebat în pripă, părintele Vichentie Mălău aleargă de la un pat la altul. Multe suflete de-abia mai stau aninate de trupurile sfârtecate de schije, străpunse de gloanțe, tăiate de baionete. E preot de doar trei ani, trimis de mânăstire pe front, să le slujească celor care luptă pentru reîntregirea țării. În marea de sânge și lacrimi, se apleacă peste soldații care gem de durere, ia asupra lui suferințele lor, îi dezleagă de păcate, apoi îi însoțește pe drumul spre dincolo. „Părinte, voi mai scăpa cu viață din această operație?” Soldatul e tânăr. I se spovedise cu moartea alături, iar acum nădejdea îi era mai mult la Domnul decât la doctori. Cuvintele părintelui Vichentie îl năucesc: „Ascultă, frate Ioane, să ai credință în Hristos. Nu numai că te vei face sănătos, dar în curând vei veni la Mânăstirea Secu și acolo te vei face călugăr și apoi preot”. Deși era foarte tânăr, de abia ce împlinise 31 de ani, prin sufletul părintelui Vichentie, lumina dumnezeiască trecea ca prin apa unui izvor. Harul îi deschisese ochii lăuntrici, așa încât putea să vadă limpede viitorul sau trecutul celor care veneau să i se spovedească. Un an mai târziu, la sfârșitul războiului, un soldat slab, cu straiele pline de praf, bătea la poarta mânăstirii. Va ajunge, așa cum îi prezisese părintele, călugăr și preot în mânăstire.
Stareț la Mânăstirea Secu
În fiece noapte, o umbră se desprinde de zidurile bătrâne ale Mânăstirii Secu. Cu pași ușori intră în pădurea aflată în apropiere și se oprește la rădăcina unui brad. În aerul reavăn, de la răcoarea serii, începe să facă metanii mari, presărate cu rugăciuni. Apoi scoate dintr-o desagă o Psaltire, aprinde o lumânare și începe să citească, până când prima geană a zorilor cade peste slovele vechi. Abia atunci umbra închide cartea, suflă în lumânare și se întoarce în mânăstire.
„De ce nu dormi noaptea, părinte stareț?”, l-a întrebat un ucenic pe părintele Vichentie. „Și dacă vine Mirele Hristos în miezul nopții? Să mă găsească dormind?!”. Deși fusese ales stareț al Mânăstirii Secu, nu se cruța defel. Ardea ca o lumânare de ceară curată, topit de iubirea de Hristos și de semeni. Trăia de parcă nu ar fi avut trup, un soi de înger care din iubire de oameni, primește să poarte haine, să vorbească, să se miște prin lume, dar să nu fie al pământului, ci al cerului. Nimeni nu știa când sau dacă dormea vreo clipă. În chilia lui, curată ca lacrima, nu s-a aflat niciodată vreun pat. Doar o masă, un scaun, câteva icoane și cărți. Atât. „Chilia monahului trebuie să fie simplă ca o peșteră și sfântă ca o biserică”, le spunea părintele stareț Vichentie călugărilor săi. Când, spre sfârșitul vieții, s-a îmbolnăvit atât de tare, încât nu s-a mai putut ține pe picioare, câteva maici care se spovedeau la el au făcut rost de un pat cu saltea, plapumă și pernă, în care l-au așezat pentru câteva zile. După ce s-a vindecat, le-a chemat și le-a spus: „Vă mulțumesc pentru pat, pentru pernă, pentru toate. Acum luați-le, că popa s-a făcut sănătos! Dacă țin mai departe patul în chilie mi se întoarce boala!”. Și de ce ar fi avut nevoie de pat? De cum se însera, dacă frații nu erau obosiți, îi strângea în chilie și le istorisea cu lacrimi în ochi despre viețile și povățuirile sfinților. Adăstau așa până spre miezul nopții, când bătea clopotul pentru Utrenie și mergeau la slujbă. După Utrenie, călugării plecau să se culce, iar părintele stareț Vichentie se ducea în pădure, la rugăciune. Dacă era iarnă, priveghea la chilie. „«Rugăciunea monahului» trebuie să fie curată ca ceara și fierbinte ca focul!”. Și cum vorbea, așa și trăia. Dimineața, după ce priveghease toată noaptea, slujea Sfânta Liturghie. Foarte rar se apropia de Sfânta Masă și mai rar îndrăznea să o atingă. Stătea în fața ei, cu mâinile încrucișate pe piept, plângând mai toată slujba. Părinții spun că întotdeauna intra în biserică pășind grăbit, de parcă ceva l-ar fi mânat de la spate, și întotdeauna ieșea agale, adăstând cât putea de mult. Într-o vizită făcută la Secu, Mitropolitul Pimen le-a spus călugărilor: „Aveți un stareț cum nu am în nicio altă mânăstire din Moldova”. Părintele Vichentie Mălău nu va rămâne însă mult la conducerea mânăstirii în care intrase de copil. La 41 de ani, va trece muntele la Agapia, pentru a fi duhovnicul acestei uriașe mânăstiri de maici. Și nu numai al ei, ci și al zecilor de mii de pelerini care îl vor căuta acolo pentru sfat și tămadă. Ucenicii spun că, de la Mânăstirea Secu, părintele a plecat doar cu o traistă în care avea câteva cărți. Acesta era tot avutul unui stareț care, atunci când era hram, împărțea pelerinilor toate bunurile din mânăstire. Casierul l-ar fi întrebat: „Părinte stareț, dar mânăstirea cu ce mai rămâne, că s-au cheltuit atâția bani cu hramul?”. „Lasă, părinte Eftimie. La hram, mânăstirea nu trebuie să câștige, ci să se roage și să facă milostenie la toți”.
Plecarea
A ars ca o lumânare, mistuindu-se doar pentru ceilalți și pentru Dumnezeu, nelăsând pentru sine nimic. „În mine trăiește Hristos, nu eu”, avea să îi scrie unei maici. Intrat la mânăstire de mic, pe cerul inimii lui norii care umbresc viața omului nu-și aruncaseră nici ploile, nici vifornițele. Era cu totul curat, un bărbat cu sufletul purtând curăția copilului și curajul dat de încercările prin care trece un sfânt. Poate că de aceea și viața i-a fost foarte scurtă. Domnul nu măsoară anii, ci intensitatea lor. Se apropia de 53, când, în timpul ultimei liturghii săvârșite la Mânăstirea Agapia, un porumbel a apărut în chip minunat deasupra Sfintei Mese. L-au văzut toți fălfâindu-și aripile, plămădite dintr-o substanță parcă nepământeană, zburând apoi afară, pe ușa bisericii. „Încotro a plecat?”, a întrebat părintele. „Spre apus, i-au spus maicile.” „Deci către apus trebuie să plec și eu”, a răspuns marele duhovnic. Vor fi avut cuvintele lui un tâlc? Nimeni nu ar fi știut să spună, dar, după doar câteva zile, părintele Vichentie Mălău și-a strâns cele câteva cărți și a anunțat că pleacă. Era chemat să trezească la viață Banatul, ca preot duhovnic al Mânăstirii Vasiova. Vestea i-a trăsnit pe moldovenii care vedeau în plecarea lui apusul luminii care le călăuzise sufletele. Rând pe rând, au început să curgă pe la chilia lui ucenicii. Între ei, și părintele Ilie Cleopa de la Sihăstria, cel care avea să devină cel mai mare duhovnic al României sub dictatura comunistă. La plecarea părintelui Vichentie Mălău, părintele Cleopa avea 28 de ani. A venit plângând și l-a rugat pe părintele Vichentie să îi spună un cuvânt de folos. „Ascultă, mata, părinte Cleopa, ascultă ce-ți zice popa. Iată ultimul meu cuvânt: răbdare, răbdare, răbdare!”. Și când spunea asta, părintele Vichentie lovea ușor cu palma măsuța din chilie. „Când ți se va părea matale că ai gătit răbdarea, ia-o din nou de la capăt: răbdare, răbdare, răbdare!”. „Dar până când să rabd, părinte Vichentie?”. „Până la ușa mormântului! Apoi vom merge, dragii mei, în grădina raiului, unde cântă păsări atât de minunat și copacii sunt veșnic înfloriți, iar pajiștile înverzesc mereu! Acolo vom vedea cetele sfinților și vom auzi cântecele îngerilor, acolo vom petrece în veci, cu Domnul. Acolo, frații mei, acolo în rai să ne reîntâlnim!”. Când părintele Vichentie Mălău a plecat de la Agapia la Vasiova, maicile au ieșit toate plângând din mânăstire și l-au petrecut în sunet de clopote. „Vă mulțumesc pentru atâta dragoste!”, le-a spus, în timp ce le binecuvânta. Nu avea să se reîntoarcă niciodată.
Ultimul drum
„Bine este călugărului să fie străin toată viața. Dacă nu, să se înstrăineze măcar la bătrânețe, ca să moară străin, nu între ai săi, că așa i-a făgăduit lui Hristos”. Așa le învăța părintele Vichentie pe maici la Agapia și de aceea a și plecat în Banat. Simțea că sufletul său, deși era în plină putere, e aproape de marea trecere. A ales Vasiova, o mânăstire tânără, în locul celor încărcate de veacuri, în care se nevoise până acum. Durată în apropierea unui izvor făcător de minuni, la care se vindecaseră de bolile ochilor mulți credincioși, Vasiova era tărâmul pe care părintele putea să își așeze rugile dătătoare de rod. Așa s-a și întâmplat. Sfințenia lui i-a atras în scurtă vreme pe pelerinii care au început să vină cu miile la mânăstire. Netulburat de puhoaiele de oameni, părintele Vichentie s-a ținut nesmintit de rânduiala sa de-o viață. Ca și la Secu sau Agapia, pleca de cu seară în pădure, unde priveghea toată noaptea. Apoi, de dimineață, îi primea pe credincioși. Anii de rugăciune îi umpluseră sufletul de iubire. Era numai milă pentru cei care veneau să se spovedească. Îi mărturisea, apoi mergea cu ei la trapeză și le servea el însuși mâncarea.
Și, la fel ca la Secu, nu primea niciun ban. Așa a petrecut cinci ani de zile, răstimp în care s-a înrădăcinat în inimile bănățenilor, de parcă ar fi fost de-al locului. A plecat la Domnul fără nicio veste. S-a îmbolnăvit în vara lui 1945 și, în scurt timp, pe 13 iulie, a trecut în împărățiile luminii. Zece mii de credincioși l-au petrecut pe ultimul drum și l-au acoperit cu țărână. Șapte ani mai târziu, mormântul său a fost deschis. Mâinile sale, care binecuvântaseră și mângâiaseră o mare de inimi erau nestricate, prefăcute de har în sfinte moaște. În semn de mare cinste, deși comunismul se întinsese deja peste țară, osemintele sale sfinte au fost aduse la Mânăstirea Secu, unde se află și astăzi, așezate la închinare, în bătrâna biserică a lui Nestor Ureche. În ultimii ani, numele său a fost rostit în legătură cu o posibilă canonizare. Dar, fie de va fi așa sau nu, un fapt e limpede: părintele e sfânt, chiar dacă nu are, încă, o zi de pomenire în calendar. Mărturie stau miile de bănățeni care și astăzi vin să se închine la mormântul său de la Mânăstirea Vasiova. Deși mormântul e gol, sufletul părintelui e viu în veci.