– A început pe 6 Noiembrie și va trage cortina pe 14 Noiembrie. Un eveniment de-a dreptul eroic, prezentat de trei dintre creatorii lui –
OANA CRISTEA GRIGORESCU, selecționer și director artistic al FNT 31
„Formatul online devine o realitate geografică”

La ora la care apare acest articol, Festivalul Național de Teatru se află în plină desfășurare. Vă îndemn să profitați de această ediție a festivalului online, complet gratuită, pentru a naviga pe site-ul www.fnt.ro, unde găsiți spectacole de teatru pentru toate gusturile, dar și pentru formarea gustului. Chiar dacă nu obișnuiți să mergeți regulat la teatru, aveți ocazia să descoperiți în FNT 31 genuri și estetici teatrale, care își asumă dezbaterea unor probleme din societatea românească de azi, care oferă perspective alternative la lumea în care trăim.

În urma stagiunii pandemice 2020/21, imprevizibilă și frustrantă pentru artiști și public deopotrivă, am căutat să promovăm noi moduri de funcționare a teatrului, de reorganizare adaptabilă și suplă a creației, capabilă să reziste restricțiilor impuse de valurile pandemiei. Ne-am forțat imaginația să născocească un alt fel de festival național, descentralizat în țară, în care dimensiunea virtuală se conjugă cu cea geografică. Teatrele selectate în FNT au programat la sediu spectacolul selectat și îl joacă „pe viu”, sub sigla FNT 31. Formatul online al festivalului e, astfel, extins fizic, iar atributul național al FNT devine o realitate geografică. Nu în ultimul rând, pentru că ne-am despărțit neașteptat de artistul și președintele UNITER Ion Caramitru, FNT îi omagiază memoria cu o secțiune comemorativă.
CRISTINA RUSIECKI, selecționer și director artistic al FNT 31
„Sfaturi de descrețit frunțile”

Recomandările se fac în funcție de gusturile (atât de diferite) ale fiecăruia, de zona de interes și, nu în ultimul rând, de cheful de moment. Dacă vreți să vă descrețiți fruntea, aș recomanda toată secțiunea Recreația: „Trilogia minelor”, pentru textul savuros și pentru interpretarea de zile mari, cu actori care ar putea concura cu oricare „cel mai bun actor” din lume; „Hoții” și „Tom și Jerry”, pentru umorul inteligent, sec și cinic, marca Florin Piersic jr. și Cristi Juncu. Dar și pentru omenia care dublează aparențele (vă las să vedeți singuri în care dintre spectacole). „Apres sky” e un performance simpatic foc, cu un băiat care rămâne înțepenit în teleferic, timp de o noapte. „Chirița în carantină” poartă semnătura Adei Milea și are toate mărcile ei: muzică bună, umor cu carul și energie cât cuprinde. Cui i-e dor de o comedie cu structură tradițională poate să vadă „Moștenirea norocului”. Tot pentru descrețirea frunților și pentru un plus de energie este și „Pam param”, cu conceptul și coregrafia Andreei Gavriliu.
După ce v-ați relaxat cu comediile și atenția s-a împrospătat, dacă vreți ceva nou, experimental, vă recomand secțiunea de Instalații, cu convingerea că de aici vin cele mai multe înnoiri în limbajul teatral. Între cele două extreme, avem spectacole clasice tratate în cheie diferită de până acum și avem spectacole puternice, care tratează problemele lumii contemporane. Nu ratați „Verde tăiat”, un spectacol despre realitatea dureroasă din țara noastră, care abordează tema mafiei lemnului. Din secțiunea Creația. Feminin vă recomand o producție cu o partitură actoricească excepțională, cea a lui Emöke Kato, în „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois”. Aș mai avea încă multe de recomandat, dar spațiul limitat mă cenzurează. Cine iubește generația de aur a actoriei românești trebuie neapărat să viziteze secțiunea „In memoriam Ion Caramitru”. Va găsi multe spectacole de top.
AURA CORBEANU, vicepreședinte UNITER, director executiv FNT
„A-i păstra memoria vie lui Ion Caramitru este o datorie națională”

Dispariția fulgerătoare a lui Ion Caramitru, care a întristat întreaga lume a teatrului românesc, a fost motivul pentru care am inaugurat o secțiune specială dedicată memoriei artistului. „In memoriam Ion Caramitru” reunește spectacole filmate pe scenele pe care marele artist a urcat în calitate de actor sau regizor, spectacole de teatru radiofonic al căror protagonist a fost (într-un arc de timp ce se întinde pe o jumătate de veac). A-i păstra memoria vie lui Ion Caramitru este o datorie națională. Pentru că el este un erou al zilelor noastre. Eu îi datorez ceea ce pot face astăzi, într-o evoluție «umăr la umăr», care se întinde pe o perioadă de 31 de ani. În toți acești ani, m-a format, am construit împreună, dar ca să putem construi, a trebuit să învățăm alături de el, dar mai ales să înțelegem ce reprezintă cu adevărat spațiul cultural. Am construit împreună UNITER și manifestările majore destinate publicului: Gala Premiilor UNITER, Gala Tânărului Actor HOP sau FNT – ca să le amintesc doar pe cele mai vizibile. Festivalul Național de Teatru, chiar dacă a purtat, în timp, amprenta selecționerilor și directorilor săi artistici, a avut permanent în fundal sprijinul major și implicarea lui Ion Caramitru. (…)

Plecarea lui Ion Caramitru lasă un gol imens ale cărui proporţii şi semnificaţii se vor vedea în timp. Abia atunci se vor contura amplitudinea personalităţii sale, dimensiunile ei neobişnuite. Abia atunci se va releva dimensiunea reală a pierderii noastre…