
„Vai, mi-a sărit inima din piept!” spunem când ne sperie un zgomot brusc, un claxon, o sirenă, o drujbă. Pare doar o expresie, dar nu e departe de adevăr. Organizația Mondială a Sănătății estimează că poluarea fonică este responsabilă, anual, de 12.000 de decese în Europa, de 48.000 de cazuri noi de cardiopatie ischemică, iar zeci de milioane de europeni trăiesc în zone cu nivel de zgomot nociv. Sănătatea ne este șubrezită de stresul și de tulburările cronice de somn cauzate de zgomot. Când o rudă sau un prieten ce vine în vizită de la țară ne spune că ziua petrecută în oraș „l-a zăpăcit de cap”, noi zâmbim condescendent, fără să știm că zgomotul constant ne afectează în mod direct și pe noi. Mult mai puțin discutată în comparație cu poluarea atmosferică, poluarea fonică are un cuvânt greu de spus, în ceea ce privește calitatea vieții. De ce se întâmplă așa, aflăm de la un profesionist al acusticii urbane, Bogdan Lazarovici.
„Am lucrat în echipa care a întocmit primele hărți de zgomot din țară”
– Explicați-ne specificul meseriei de inginer acustician. Cum se desfășoară munca în acest domeniu?
– Am studiat Ingineria Mediului, în cadrul Facultății de Energetică a Politehnicii din București și acolo am participat la primele cursuri de acustică. Un domeniu nou pentru mine, interesant, care m-a atras. La modă era atunci gestionarea deșeurilor, dar mi-am zis că vreau o meserie curată și, ca o ironie, prima măsurătoare pe care am avut-o de făcut a fost la o mare groapă de gunoi. Am făcut parte din colectivul ce a lucrat la standardizarea măsurătorilor fonice în România, adică stabilirea detaliilor tehnice pe care să le respecte toate laboratoarele. În 2005 am lucrat în echipa ce a întocmit primele hărți de zgomot din țară. Acum lucrez la un laborator de măsurare a nivelului sunetului. Suntem solicitați, atât de poluator, cât și de cei poluați fonic, și în cazul în care zgomotul este mai puternic decât cel legal, propunem măsuri de diminuare. Cei mai mulți le acceptă, pentru a intra în legalitate și a scăpa de amenzile, de multe ori usturătoare, undeva în jurul sumei de 50.000 de lei. În mare parte, este vorba de obiective industriale, ce produc un zgomot constant. Șantierele, chiar dacă sunt amplasate în oraș, sunt temporare și, în funcție de stadiul lucrărilor, produc un nivel diferit de zgomot. Desigur, și ele au niște limite și reguli de urmat.
„Problema cea mare e legată de arterele principale”
– Ce înseamnă „Hărțile de zgomot” pe care le-ați pomenit?

– În 2007, România trebuia să prezinte la Bruxelles hărțile de zgomot ale orașelor cu peste 250.000 de locuitori. Prima realizare a fost „Harta de zgomot a Bucureștiului”, la care am lucrat într-o echipă mixtă, cu specialiști de la mai multe instituții. Asta a însemnat măsurători pe arterele de circulație principale și secundare, linii de tramvai, aeroporturi, gări. Hărțile ne-au arătat că trăim în orașe foarte zgomotoase. Problema cea mare e legată de arterele principale. Arhitectura comunistă a propus o extindere pe înălțime, iar toate blocurile au fost construite la margimea arterelor principale, acolo unde zgomotul traficului rutier este cel mai intens. Activitatea omului generează zgomot, e o problemă întâlnită în toate marile orașe din lume. Singurul mod în care s-a mai diminuat din această poluare a fost reducerea numărului de mașini pe străzi. Mă aștept ca și la București să se întâmple asta într-o bună zi, pentru că altă soluție nu văd. Parisul, de pildă, a anunțat că lucrează intens la reducerea nivelului de zgomot, că a reușit deja să scadă numărul oamenilor afectați și că până în 2030 automobilele electrice vor fi preponderente.
„Prima măsură: îmbunătățirea transportului public”
– Avem exemple pozitive în România, orașe care au redus poluarea fonică?
– Hărțile de zgomot se refac o dată la cinci ani. Noi propunem modalități de reducere a zgomotului și primăriile, în funcție de buget și de disponibilitate, reacționează sau nu. Până acum, am realizat peste 50 de planuri de acțiune, aprobate de consiliile locale, unele puse în practică, altele nu, unele cu rezultate spectaculoase, altele nu chiar. Depinde foarte mult de fiecare autoritate în parte să le aplice. Prima măsură pe care o propunem este îmbunătățirea transportului public. Autobuze, tramvaie care să vină la timp, să fie curate, să încurajeze oamenii să-și lase mașinile acasă. În orașe precum Brașov, Suceava, în care primăriile au cumpărat autobuze electrice, nivelul de zgomot a scăzut și cu zece decibeli. Foarte mult! Trebuie să-i scoți pe oameni din mașinile lor și să le oferi o variantă civilizată. Clujul a trecut și el la flota de autobuze electrice, și-a modificat calea de rulare a tramvaielor, a cumpărat tramvaie silențioase, iar hărțile actuale de zgomot arată o clară îmbunătățire a situației. Sunt și alte măsuri simple pe care le pot lua primăriile: nu colecta gunoiul noaptea, nu folosi suflante de frunze… Așa cum și oamenii pot lua măsuri de bun simț: nu claxona, nu-ți ambala motorul, nu urla, nu da muzica tare.
„Zgomotul de noapte e cel mai grav”

– Să discutăm despre suflante. Ce sens are ca într-un oraș deja poluat fonic, vacarmului să i se adauge și puternicul zgomot al unor aparate care suflă frunzele dintr-o parte în alta? Atât pe străzi, cât și în parcuri, unde mergem pentru un strop de liniște…
– Nu înțeleg rostul suflantelor, care sunt folosite intens în București. Fac mult zgomot și presupun costuri nejustificate. Multe orașe din țară au renunțat la ele. Pe cine deranjează frunzele din parcuri? În parcuri trebuie să fie liniște, o spune și legea. Normativul C 125 din 2013 stabilește standardele nivelului de zgomot, iar cel din parcuri este de 40 de decibeli, poți vorbi în șoaptă. Suflantele fac zgomot de peste 80 de decibeli.
– Cum percep oamenii creșterea decibelilor?
– 60-65 de decibeli este nivelul la care auzim ceea ce vorbim între noi. Imediat ce zgomotul străzii e mai mare, trebuie să ridicăm vocea cu 5 decibeli față de zgomotul ambiental. Dacă faci asta mai mult de zece minute, îți forțezi corzile vocale. Dacă vrei să scapi de zgomotul din jur și îți pui muzică la căști, trebuie să dai volumul mai tare și îți faci rău singur. Un zgomot constant ridică nivelul stresului, cu toată suita de boli asociate cu acesta. Dacă zgomotul de zi e o problemă serioasă, cel de noapte e și mai grav. Auzul nu se închide niciodată, e singurul simț mereu activ. Ați văzut cum își mișcă în timpul somnului pisicile urechile, reacționează la cel mai mic sunet. Noi, oamenii, am ajuns să percepem zgomotul doar atunci când începe să ne deranjeze, când ceva nu ne place. De pildă, în perioada martie – mai 2020, în lockdown, au fost restricții de circulație. Vedeai o singură mașină la semafor la Piața Victoriei. După ridicarea restricțiilor, a apărut un val de reclamații privind zgomotul. Orășenii și-au dat seama brusc că zgomotul deranjează, l-au conștientizat, au descoperit cum e ca o mie de mașini să-ți treacă pe sub fereastră. Pentru că experimentaseră, în acele două luni, și altceva: cum e să fie liniște în oraș, cum e să trăiești fără vuietul constant venit de la stradă. Înțeleseseră că se poate și așa și că este foarte bine.