– Oltean get-beget, cu domiciliul artistic la Târgu Jiu, Florin Hutium este un pictor dezlănțuit în culori. A mutat iuțeala sudului în tablouri cu povești fermecate, bune de alungat frigul și întunericul –
Negustor de absoluturi
– Portretul olteanului în imaginația publică, a fost cel mai bine întruchipat de marele actor Amza Pelea: oameni iuți, inteligenți și bășcălioși, oltenii umplu lumea de vorbe mânate repede, de la spate: „fui”, „văzui”, ai zice că perfectul simplu a fost inventat pentru ei. Cum ați pus stavilă la moara de vorbe, ca să vă retrageți printre culori?
– Culorile au aceeași putere ca și cuvintele. Cine le înțelege nu moare de plictiseală și nici de urât. Pe de altă parte, eu nu sunt bun negustor. Îmi place să primesc, nu să vând. Singurul comerț care mă interesează e arta. Am visat toată viața să fiu un negustor de absoluturi. Adică, să vând mistere, compuse din lumina culorilor. Mistere pe care mai întâi le visez. Iar asta mi se întâmpla încă din anii copilăriei. Mult timp am avut păstrate niște lucrări de atunci. Erau pline de universuri stranii, de fantezie.
Bunicul și gara din Târgu Jiu
– Picturile dvs. sunt pline de roți: roți de tren, de mașini, de căruțe, un univers în mișcare perpetuă. Au legătură cu anii copilăriei?
– Bunicul a fost mentorul meu. El mi-a pus creionul prima dată în mână. Și trenurile i se datorează tot lui. Încă de la trei ani, mă ducea la gară, la ora la care trecea o locomotivă imensă, cu niște roți cât un om. Erau locomotivele „Pacific”, giganții de fier ai copilăriei noastre. Și gara era un spectacol, cu forfota ei oltenească, plină de oameni gălăgioși, încărcați cu papornițe. Așa a și rămas, până în 1990. Copilăria, și chiar o parte din adolescență, mi-am petrecut-o în jurul gării. Un loc minunat. Avea și o baltă în apropiere, plină de libelule și fluturi, după care alergam până apunea soarele. Și, peste toate, era mirosul acela înnebunitor de aburi de locomotivă, de care nu ne mai săturam. Din fiarele găsite pe jos ne făceam arcuri și praștii. Iar după ce pompierii din apropierea gării au fost mutați, clădirea lor părăsită a devenit parcul nostru de distracții, în frunte cu turnul de veghe, unde urcam inconștienți și temerari. Și odată ajuns acasă, desenam din memorie tot ce trăisem peste zi.
– Când v-ați dat seama că vreți să transformați gara din Târgu Jiu într-o carieră artistică?
– În anii de liceu, când am început să merg și la Școala Populară de Artă, dar și la un Cenaclu literar. Inspirat și de lecturi, am început să desenez. Poetul Ion Barbu mă fascina în mod deosebit. Ba, am trăit și un episod interesant de pe urmele lui. Profesoara de română nu mă iubea prea tare că, de, eram golan! Îmi amintesc cum odată, după ce a scos opt copii la tablă, pe șapte dintre ei i-a trimis la loc, cu notă mică. Mai rămăsesem doar eu. Trebuia să vorbesc despre ermetism în literatură. Văzând că nu-i prea place ce spun, am pus mâna pe cretă și-am desenat „oul dogmatic”. Profesoara a rămas cu gura căscată. Pe urmă m-am apucat să desenez poezie cu poezie, din Ion Barbu, aproape tot volumul „Joc secund”, așa cum îl vedeam eu, un puști de 17 ani. Un pas înainte către pictură a fost că am mers la Școala de muzică și arte plastice. Mama, drăguța, sperase în mintea ei că voi face și ore de pian sau vioară. M-am dus și la ele, dar numai un an. De pictat m-am apucat serios ceva mai târziu, la Școala populară de artă. Atunci am început să inventez. Iar în 1975, am avut deja prima expoziție, în foaierul Casei de Cultură a orașului. Niște lucrări mai micuțe. La Târgu Jiu nu se găseau pânze speciale pentru pictat, nici culori, mă duceam la București după ele, deși nu-mi ajungeau banii niciodată. Viața mi s-a mai luminat după ce bunica mea, căreia comuniștii i-au demolat casa, nu a vrut să se mute la bloc și și-a cumpărat altă casă. Iubitoare și generoasă, bunica mi-a dat o cameră, mică, ce-i drept, dar doar pentru mine. Era atelierul meu. Stăteam acolo și pictam fericit.
Elefantul și propaganda partidelor
– Credeți că mediul, ambianța, zona geografică în care se naște un artist, îi influențează acestuia opera? Dacă erați ardelean, de pildă, ați fi pictat altfel?
– Probabil că da, pentru că Ardealul e altă lume, altă țară decât Oltenia. Când ai trecut munții, se schimbă multe. Dar eu cred că nu numai locul din care te tragi, ci și cultura și educația îți influențează creația, îți călăuzesc imaginația. Cultura și educația pe care o primești sunt esențiale pentru un artist. Și să fii cinstit, om serios, să îți vezi de munca ta.
– Tablourile dvs. par niște basme neterminate. Inventați personaje pe care le puneți doar o clipă în scenă, după care dispar în nori. Jumătăți de oameni și jumătăți de povești. De unde vă luați temele?
– Aproape fiecare clipă a zilei pe care o trăiesc mă inspiră. Nu am timp să fac cât îmi propun. Am acasă mii de desene care pot deveni picturi. Numai că vara, care este anotimpul în care lucrez cel mai mult, trece într-o clipă. Cât despre temele mele, ele sunt inventate. De exemplu, rinocerii… Ei nu sunt rinocerii din teatrul lui Eugen Ionescu. Sunt niște rinoceri pe care îi găsim peste tot în jurul nostru, și la televizor, dar și în noi înșine. În afară de rinoceri, mai am tot felul de alte apariții amalgamate, animale inventate de mine, dar care transmit mesaje. De exemplu, elefantul este o goarnă și reprezintă propaganda partidelor. Calul are o mitralieră, și bombe. Cameleonul e de fapt un taxi care te duce, dar nu știi unde, pentru că își schimbă mereu și sensul, și culoarea. M-au inspirat foarte mult și lecturile. Începând cu Gabriel Garcia Marquez, a cărui literatură m-a încurajat întru oniricul picturilor mele.
Culori din ceapă și lut
– Culorile dvs. sunt și ele aparte. Au o anumită repeziciune în ele, sunt vii și puternice.
– Mie îmi place foarte mult toamna, de aia am mult galben și portocaliu. Și roșu de toate nuanțele. Cum mi-am găsit aceste culori? Exersând, pur și simplu. Nu poți lua coloritul de la altcineva și să-l pui la tine. Și ocolesc griurile. Griurile mă împing spre melancolii gheboase. Pe când tablourile mele sunt vii, vreau să semene cu viața. Cu tot ce se întâmplă pe stradă, la gară, la bâlci…
– Pe de altă parte, culorile dvs. au în ele și tihnă, vechime nobilă. Folosiți și culori naturale, făcute după rețete vechi țărănești? Le-ați dezlegat secretul?
– Roșul, de pildă, țăranii și-l obțineau din ceapă, plus un soi anume de lut. Pământul de sobe, mai bine spus. Care se lasă să se usuce, se pisează mărunt și apoi se pune într-un cancioc de zidar. Pământul ăla, începând de la galbenul grizonat pe care-l are, îl coci până obții un portocaliu. Apoi se lasă deoparte și pui altul pe care-l coci până la gama de maro, de sepia, de umbră arsă. Și dacă îl coci până la final, obții negru. Pământurile acestea se pot amesteca cu apă, în care se pune oțet și sare, pentru stabilizare, și se amestecă apoi cu uleiuri. Vin la rând frunzele, iarba, mușchiul de pădure, care dau verde aparte, un verde pe care nu-l poți cumpăra de la prăvălie. Țăranii noștri erau geniali. Din păcate, eu nu știu să prepar culorile ca și ei. Dar încerc să le reproduc frumusețea cu culorile din tuburile mele de pictor.
Grădina și Jareșul
– Cum e să fii pictor în Târgu Jiu, domnule Florin Hutium? Aveți prieteni cu care să vorbiți despre artă, artiști alături de care să vă implicați în acțiuni culturale?
– Avem aici, la Târgu Jiu, o filială a UAP. Numai că prietenii din filiala asta pictează mai mult pentru a picta, ca să fie și ei în expoziții, acolo. Nu rezonează la ce fac eu. Înainte eram mult mai respectat. În anii ‘80, expuneam cu toți artiștii plastici consacrați de aici. Totuși, am aici un prieten, Doru Dădălău îl cheamă. El are sala asta de expoziție, în care vorbim noi acum. Și tot cu ajutorul lui am primit pentru o expoziție una dintre sălile Brâncuși, de la Parlament. M-a sprijinit mereu și mi-a făcut multe expoziții în străinătate. Dar, ca să trăiesc, a trebuit să mai fac și altceva. Au fost multe meserii conexe celei de pictor. Am fost decorator, vitrinier, grafician sau chiar arhitect. Prietenii adevărați i-am avut dintre zidari, fierari betoniști, meserii pe care le mai practic și acum, dacă este nevoie. Viața mea curge doar între atelier și casă. Zilnic. Nu mă ține Dumnezeu dacă stau fără să fac nimic. Rar, mai ies în târg, la plimbare. Merg la vernisaje, merg la lansări de cărți, mă întâlnesc cu scriitorii mai mult decât cu artiștii plastici. Iar vara, mă duc într-o casă mare, de vacanță, lângă Târgu Jiu. Trece Jareșul prin fundul grădinii. E fantastic. Acolo pictez vara, alături de familie.
– Dar cu speranța cum stați, în vremurile astea de pandemie, domnule Florin Hutium?
– Bucuria și speranța mea vin din faptul că, după infarctul și operația pe cord deschis pe care le-am avut, mai trăiesc. Că mă trezesc diminețile, că respir, că văd, că pot să pictez. Și mai sunt și poveștile mele, pe care le pun cu osârdie, zi de zi, în culori, și care par să mă țină în formă. Le spun întruna, din copilărie și până azi.
Adrian Frățilă
Peron
Trenul e-aproape gata de plecare
L-auzi prin aer șuierând din nou
Va duce păsările călătoare
Visând la sudul unui vag ecou
În lacrimă se face zi senină
Vagoanele cu aripi trec prin nori
Smulgând din cer traverse de lumină
Sub căile ferate le strecori
Iar dacă-ncep ninsorile să cadă
Și-n ochi se zbate vultur argintiu
Înconjurat cu oameni de zăpadă
Ascuns în suflet un peron pustiu.
Trenuri fulgerând
Mereu același schimb de gesturi
Nedumeriri și așteptări
Încât de sting parcă de-o boală
Ochii semnalelor în gări
Toate peroanele sunt goale
Vagoane circulă-n văzduh
Dar la ferestre se dilată
Numai statuia unui duh
Și iar aluneci între linii
Pe care șuieră un fel
De trenuri fulgerând prin oase –
Ca niște lacrimi de oțel.
Marfarul
Cu aripa din frunte-ncerc să zbor
Aceea care vindecă făptura –
Dar căile ferate-n lungul lor
Mă încovoaie, mă-mbrâncesc de-a dura
Și deraiez până devin cărunt
Însă cazanul n-a-ncetat să fiarbă
Priviți-mă când trec prin gări – eu sunt
Marfarul deșirându-se sub iarbă
Mă tot înșeală câte un semnal
La semafoare mă pândește clipa
Și-ajuns în dreptul punctului vamal
Nu pot să-mi smulg din rădăcini aripa.
Trecerea
Poate cu spaima de a rămâne singuri
Călătorim în trenuri clandestine
Peroanele sun măsluite-n ringuri
La care trag vagoane pe sub șine
Când furișăm privirile afară
În geamuri smalțul ochilor se sfarmă
Banchize largi cât liniștea polară
Sparge-ntre gări semnalul de alarmă
Vreo frunză luminează veșted locul
De tranzit de niciunde spre niciunde
Și dacă ne târâm – ne-nalță focul
Acestei treceri strâmte prin secunde.