„Suntem, adesea, un ambasador pentru România”
– Ziarul pe care îl editați se adresează cu precădere cetățenilor de etnie germană din România. Care este istoricul lui?
– Ziarul a fost înființat în 1949, sub numele „Neuer Weg” („Drum Nou”), de către organele de stat, iar scopul a fost să comunice ideologia comunistă către populația germană din România. Însă, pe lângă propaganda obligatorie și în pofida cenzurii, redactorii de atunci au găsit o cale de comunicare printre rânduri, astfel încât ziarul a devenit un puternic element de legătură între nemții din toate regiunile țării. În anii ‘60, avea un tiraj de aproape 70.000 de exemplare! După Revoluție și exodul nemților, ziarul s-a confruntat brusc cu o pierdere dramatică a cititorilor, dar și a redactorilor. „Neuer Weg” a devenit un SRL, dar nu a rezistat pe piața liberă, chiar dacă redactorul-șef de atunci, Anton Breitenstein, a făcut, în 1993, un nou concept, sub numele „Allgemeine Deutsche Zeitung für Rumänien”. Ziarul a fost sprijinit întotdeauna de către asociația minorității germane, Forumul Democrat al Germanilor din România (FDGR). Cu timpul, legile nu mai permiteau ca un SRL să primească ajutor financiar de la o asociație sprijinită de stat și, în 2008, ziarul a fost în pericol de a se pierde. Atunci, Forumul Democrat al Germanilor a luat decizia de a prelua ADZ-ul. Redactor-șef a devenit doamna Rohtraut Wittstock. Așa a continuat istoria ziarului până în ziua de azi. Dar, Forumul ne încurajează „să fim un adevărat ziar, nu un jurnal al asociației”. De când lucrez la ADZ (2011), nu cunosc vreun caz de influențare.
– În perioada epocii ceaușiste, sașii au părăsit masiv România, în mare parte vânduți. Mai aveți cititori?
– Numărul cititorilor, evident, a scăzut considerabil. Handicapul nostru este și faptul că ziarul nu se vinde la chioșcuri, se distribuie doar prin abonament. Dar s-a lărgit foarte mult spectrul cititorilor. Astăzi, nu mai publicăm doar pentru și despre minoritatea germană. Scriem despre toată România – cu o altă privire decât publicațiile din Occident. Suntem adesea chiar un fel de ambasador pentru România! Acoperim și alte subiecte care nu își găsesc loc în ziarele din Occident. Facem interviuri cu personaje din cultură, economie, educație… Facem reportaje prin sate, culegem poveștile oamenilor, inclusiv despre români sau alte minorități, despre patrimoniu, turism și subiecte de actualitate, precum mediu, schimbare climatică, sustenabilitate… Când am preluat conducerea ziarului, în acest an, am făcut un sondaj printre cititori, și chiar ei au cerut mai multe reportaje din toată țara, nu doar din orașele mari, și nu doar despre nemți.
Mai avem și cititori printre nemții plecați din România, care se simt încă puternic legați de vechea patrie. Cam 43 la sută ne citesc din Germania, 40 la sută din România – inclusiv vorbitori de limbă germană, care s-au stabilit aici temporar sau definitiv, restul din Austria și alte țări de limbă germană sau chiar din afara UE. Mai este și un potențial pe care încă nu l-am accesat suficient, după cum arată sondajul: tinerii care studiază în sistemul preuniversitar și universitar în limba germană din România nu prea cunosc ADZ-ul. Aici avem de lucru!
„Mă simt mai bogată aici, chiar dacă câștig doar o mică parte din ce am câștigat în Germania”
– În paginile ziarului dvs. sunt prezentate în permanență zonele în care mai există comunități săsești sau șvăbești: Brașovul, Sibiul, Bihorul, Satu Mare, Banatul… Și-au găsit ei rostul după Revoluția din ‘89 sau nemții din România mai au nostalgia Germaniei?
– Nu cred că mai există nostalgia Germaniei, așa cum a fost în timpul comunismului. Granițele sunt deschise, oricine poate să plece: la studii, la muncă, există burse și programe pentru tineret. „Mitul Germania” – te duci sărac și revii în vizită, la rude, cu un Mercedes gras cred că s-a uzat de mult. Și nemții din România au realizat că nu e totul roz în Germania. Bineînțeles, sunt mulți nemți care și-au găsit un rost fără să plece din țară, iar alții chiar s-au întors. Există nenumărate povești de succes. Însă, observ că „mitul Germaniei” încă îi vrăjește mai degrabă pe români: mulți își îndrumă copiii să învețe limba germană, cu scopul plecării. Pentru tineret nu e neapărat rău să vezi cum merg lucrurile altundeva, să înveți, să te șlefuiești, să te reinventezi… Însă plecarea doar din motive de bunăstare este un cuțit cu două tăișuri… Eu mă simt mult mai bogată aici, chiar dacă câștig doar o mică parte din ceea ce am câștigat în Germania… Dar viața mea de zi cu zi este cu totul altfel! Fericirea și împlinirea ei nu se măsoară doar în bani. Da, eu am găsit un rost în România. Aici m-am îndrăgostit de trei ori; la început – de această țară, dupa aceea, mi-am găsit sufletul-pereche, și a treia iubire este chiar acest ziar.
„Sentimentul de «Heimat» îi leagă pe nemți de patria veche”
– În paginile publicației pe care o conduceți apar regulat reportaje despre manifestările culturale ale sașilor transilvăneni, și care se bucură de mare succes și afluență de public. Se poate vorbi despre o renaștere a tradițiilor vechi, populare? A revenit cumva sentimentul de „Vaterland” (țara natală)?
– Cred că vorbim mai degrabă despre sentimentul de Heimat, nu de Vaterland. Heimat vine de la Heim – acasă, căminul. Este un sentiment de apartenență la un spațiu, cu amintiri din copilărie, cu mirosuri, sunete, mâncăruri și mirificul peisaj, locul lipit de suflet, unde te simți acasă. Multora le merge bine în Germania, au muncit pe brânci, s-au integrat perfect, au reușit. Mulți nu au regretat plecarea – și totuși, sentimentul de Heimat îi leagă de patria veche! Acest sentiment îi unește și pe cei plecați, și pe cei rămași în țară. Nu a fost întotdeauna așa! La început, după Revoluție, mulți dintre nemții plecați i-au desconsiderat pe cei rămași, ca fiind „înapoiați”. Astăzi, nu mai e cazul. Lumea conștientizează că plecarea nu le-a adus tuturor fericire. Au existat și drame – sași bătrâni care au murit de dorul Transilvaniei. Unii chiar s-au întors. Alții, mai ales pensionari, petrec vara în România și doar iernează în Germania.
În ce privește festivitățile tradiționale, ele sunt o șansă de a se revedea cu toții, de a sărbători împreună Heimat-ul din România. Mulți își aduc copiii să le arate locul de unde au plecat. Acest atașament sufletesc se simte și prin grija lor pentru patrimoniu. Există asociații în Germania, „Heimatortsgemeinschaft”, care se ocupă de satele natale. Trimit bani sau vin ca voluntari, restaurează bisericile, orgile sau casele parohiale.
„Alături de soțul meu, am descoperit «Heimat»-ul de aici”
– Alături de soțul dvs., reputatul artist fotograf George Dumitriu, bateți țara-n lung și-n lat, realizând reportaje de excepție, despre locurile în care mai trăiesc sași și șvabi. Unde se află cele mai puternice comunități? Există un loc anume de care să vă fi legat sufletește în mod special?
– Ce înseamnă puternic? Mulțime? Bunăstare? Hai să zicem: implicare! Pe mine mă impresionează acest aspect. De exemplu, povestea săsoaicei Caroline Fernolend, din Viscri (au apărut interviuri cu ea și în „Formula AS”, n. red.), care nu a vrut să plece în Germania și s-a zbătut pentru salvarea satului natal. Povestea e mai lungă decât partea arhicunoscută, cu Prințul Charles… Ea a făcut din Viscri ceea ce este azi: un loc unde se întâlnesc tot felul de energii pozitive, pentru a păstra autenticul din spațiul acela și pentru a-i reda viața. Viscri s-a transformat, comunitatea este altfel decât a fost în timpul sașilor, dar pentru mine este un fel de rol model. S-a păstrat ceea ce este autentic, valoros, și s-a adăugat ceea ce este necesar. E mai mult decât un loc turistic, e o poveste! Vorbim despre conviețuirea etniilor, crearea locurilor de muncă prin dezvoltare sustenabilă, revenirea la meserii vechi, derularea proiectelor sociale, dedicația pentru comunitate. Acolo trăiesc sași rămași, sași întorși, străini și români, ca și unii tineri care au evadat din Capitală și au dorit o viață mai aproape de natură, renunțând la confortul de oraș. Toți au găsit un loc legat sufletește foarte mult de Transilvania. Satele și casele săsești îmi amintesc de poveștile bunicii mele, nemțoaică din Sudeți (astăzi Cehia), refugiată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Atunci când a vizitat la bătrânețe Transilvania, cu un grup de turiști, a constatat cu mare mirare: „exact așa am trăit și eu în copilărie!”
Locuri de care m-am legat sufletește sunt multe: am străbătut, în verile lui 2004 și 2005, toată țara, cu mama mea, rămasă în Germania, parcă presimțind că aici îmi voi găsi locul. Cinci ani mai târziu, mi-am însoțit soțul pe același traseu, asistând la realizarea fotografiilor pentru albumul lui, „România în patrimoniul UNESCO”. Îmi amintesc cu drag de anii 2008 și 2009, când am trăit în Tonciu, un sătuc din Bistrița-Năsăud, într-o casă țărănească, prima mea casă, și prima dată când am locuit la țară! Acolo am învațat să fac foc, să gătesc la soba de lemne, să fac zacuscă, să pun murături, să cosesc iarbă… Iubesc și Dobrogea nu doar de dragul Deltei Dunării, acolo ne-am și căsătorit. Am cunoscut România destul de bine, până la întâlnirea cu George, soțul meu, dar prin călătoriile noastre și nopțile petrecute citind „Harap alb”, Eminescu, Nichita Stănescu, Eliade, Cioran, am intrat „sub pielea” spațiului românesc… Așadar am descoperit sentimentul de Heimat aici.
– Doamnă Nina May, cu experiența câștigată până acum, credeți că mai există un viitor pentru nemții din România? Sau suntem martorii dispariției lor?
– Există un viitor, cel puțin pentru cultura germană din România. Mulți copii români merg la școala germană. În timpul liber, unii fac parte din grupuri folclorice germane, pur și simplu din bucurie. Ei sunt o mare parte din dansatorii cu port popular săsesc, care defilează, azi, la întâlnirea sașilor, fiindcă nu mai sunt atâția copii sași. Există și multe familii mixte, nemți-români sau alte etnii, ceea ce în zilele de azi e firesc, într-o Europă care se definește ca „unitate prin diversitate”. Familiile mixte, după părerea mea, au un rol foarte important, ca un garant pentru pace și pentru spiritul european. Omul poate să aibă mai multe culturi în suflet, nu este nicio trădare, doar o îmbogățire!
„În România, pentru prima dată în viață, am dorit să am casa mea, bucățica mea de pământ, grădina mea”
– Sunteți născută în Germania, căsătorită în România și activă profesional în București. Nu regretați decizia pe care ați luat-o? Ce vă motivează să rămâneți mai departe aici?
– M-am născut în Austria, am trăit câțiva ani acolo, dar mare parte din viață am petrecut-o în Germania, și un an în America. Părinții mei s-au mutat des, din motive profesionale. Am schimbat școlile precum ciorapii. Am fost un om fără Heimat, dar nu i-am simțit lipsa. Am cunoscut doar dorul de ducă, mi-a plăcut să o iau de la capăt, să mă reinventez. În România, pentru prima dată în viață, am făcut o legătură personală cu spațiul. Am dorit să am casa mea, bucățica mea de pământ, grădina mea. Ce m-a chemat aici atât de tare? De ce mi-a plăcut de la început atât de mult limba română, să pronunț cuvintele cu „â”? Alegerea mea să mă stabilesc în România a fost ca o nebunie, după unii… Eu, însă, am căutat o viață spirituală liberă, simplă, dar profundă. Răsplata cea mai frumoasă pentru curajul meu este chiar soțul meu, perechea mea de suflet. Nu există o zi în care să nu mulțumim lui Dumnezeu pentru fericirea noastră. Nu regret absolut nimic!
„Grădinăritul e rugăciunea mea”
– V-ați găsit un loc „românesc” în care să vă simțiți acasă?
– Da, în casa noastră de peste 100 de ani, salvată din Maramureș, de pe Valea Izei. A fost ideea lui George, ca un jurământ, după ce a văzut câte case s-au dărâmat, „certificatele de naștere” străbune, vândute ca lemne de foc sau transformate, în străinătate, în parchet de lux. Atunci am scris un articol foarte critic și trist: „Alungarea lemnului din rai”… Măcar pe una am salvat-o noi, împotriva principiilor proprii de dislocare a patrimoniului. Demontată grindă cu grindă, a traversat Carpații și a fost remontată la 30 de km de București, lângă o baltă plină de stufăriș, o adevărată mini-deltă. Ce aventură! E o bijuterie: prispa sculptată, pereții din grinzi groase, acoperișul cu șindrilă. Nu știu cum au renunțat oamenii din Maramureș la așa ceva! E călduroasă, prietenoasă, respiră, trăiește. E ca o coajă de nucă: noi suntem miezul protejat. Grădinăritul e rugăciunea mea. Nu tai nicio creangă fără să-i cer iertare plantei, nu iau niciun fruct fără să-i mulțumesc. Simt, doar aici, în România, că pot să trăiesc așa. Știți care este comoara adevărată a României? Oamenii la țară încă sunt capabili de supraviețuire. Dacă pică curentul, ce faci cu cardul de bancomat? Țăranul nostru scoate apă din fântână, face foc, se hrănește din pivniță. Admir oamenii de la țară, de la ei am învățat și eu să fac brânză, vin sau varză murată.
Să nu credeți că sunt împotriva progresului. Dar sunt împotriva exagerării! Societatea noastră modernă greșește profund cu exagerările de consum: apele minerale din Franța, fasolea din Egipt, roșiile din Olanda sunt plimbate peste tot, în mijloace de transport care poluează. Dacă am cumpăra produsele din zonă, direct de la țărani, lanțul ăsta nefericit s-ar opri de la sine. Fără summit de climă, cu sute de șefi de state și de guverne și fără fals-patrioți care vor să ne protejeze de „influențele rele” din afară. Iubirea față de Heimat și de valorile adevărate începe în sufletul tău.
Foto: George Dumitriu