
Zilele trecute, în ajunul aniversării Marii Uniri, s-a dat în circulație lotul 2 al Autostrăzii A10, în lungime de 25 de kilometri, între Alba Iulia şi Aiud. Practic, începând de pe 30 noiembrie, putem circula „legat” pe autostradă de la Sibiu sau Deva la Cluj, lăsând în urmă nesfârșitele ambuteiaje din Teiuș, Aiud și Alba Iulia.
Gândită să asigure legătura dintre Autostrada A1 şi Autostrada A3, Autostrada A10 Sebeș – Turda, în lungime totală de 70 de kilometri, e prima autostradă terminată „cap-coadă” în România, în cele peste trei decenii post-comuniste! Faptul că, în fine, patru mari orașe din Ardeal – Cluj-Napoca, Alba Iulia, Deva și Sibiul, plus încă altele mai mici, dar foarte importante și ele – Turda, Sebeșul, Aiudul și Teiușul – sunt unite printr-o șosea modernă, este un lucru remarcabil, care va da roade, inevitabil, în viața oamenilor din regiune. Vreme de ani de zile, din cauza traficului intens, câteva dintre aceste localități au fost pur și simplu blocate, reintrând acum pe un circuit rapid, nu mai vorbim de timpul câștigat de transportatori și de toți ceilalți participanți la trafic. Conform tradiției, toate astea ar fi prilejuit o festivitate pe măsură, cu prilejul finalizării Autostrăzii A10, doar că noul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a decis deschiderea ultimului lot fără obișnuita pompă atât de dragă politicienilor de la noi. Există însă și un motiv: Autostrada A10 a fost finalizată cu 5 ani mai târziu decât fusese programat. Trebuia terminată în numai doi ani, dar a necesitat cinci! Nu mai puțin de cinci miniștri ai Transporturilor au făcut de-acum celebra promisiune: „Anul acesta se deschide Sebeș-Turda lotul 2”. De fapt, cel care și-a ținut promisunea este fostul ministru USR-ist al Transporturilor, Cătălin Drulă, unul dintre puținii oficiali ai statului român care a arătat că știe „cu ce se mănâncă” domeniul pe care îl conduce, că vorbește aceeași limbă cu profesioniștii din branșă și că știe cum să strunească treaba când e cazul. Paralelismul cu activitatea fostului șef al Gărzii de Mediu, Octavian Berceanu, și el unul dintre remarcații ultimilor ani, se impune de la sine. Dramatic ar fi ca, la fel cum arderile de deșeuri continuă parcă mai în forță după demiterea lui Berceanu, la fel să se întâmple și la Transporturi, iar construcția de autostrăzi să revină la „viteza melcului”, din fosta guvernare PSD. Ar fi o mare dezamăgire ca acum, când unii constructori au dovedit că se pot încadra în termene și pot livra lucrări de calitate, să pierdem ritmul și să ne întoarcem la „merge și așa”. „Mica Unire” din inima Ardealului, realizată de Autostrada A10, trebuie dusă la următorul nivel, care să unească Bihorul, Aradul și Timișoara, în drumul spre Occident și, la fel de urgent, Moldova și Țara Românească. De la „Mica Unire”, la „Marea Unire” e nevoie doar de un drum de asfalt. Autostrăzi cu valoare istorică.