Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

„Mica Unire” de pe Autostrada A10

Zilele trecute, în ajunul aniversării Marii Uniri, s-a dat în circulație lotul 2 al Autostrăzii A10, în lun­gime de 25 de kilometri, în­tre Alba Iulia şi Aiud. Practic, începând de pe 30 noiembrie, putem circula „legat” pe au­tostradă de la Sibiu sau Deva la Cluj, lăsând în urmă ne­sfâr­și­tele ambuteiaje din Teiuș, Aiud și Alba Iulia.

Gândită să asigure legătura dintre Autostrada A1 şi Autostrada A3, Autostrada A10 Sebeș – Turda, în lungime totală de 70 de kilometri, e prima autostradă terminată „cap-coadă” în România, în cele peste trei decenii post-comuniste! Faptul că, în fine, patru mari orașe din Ardeal – Cluj-Napoca, Alba Iulia, Deva și Sibiul, plus încă altele mai mici, dar foarte importante și ele – Turda, Sebeșul, Aiudul și Teiușul – sunt unite printr-o șosea modernă, este un lucru remarcabil, care va da roade, inevitabil, în viața oamenilor din regiune. Vreme de ani de zile, din cauza traficului intens, câteva dintre aceste localități au fost pur și simplu blocate, reintrând acum pe un circuit rapid, nu mai vorbim de timpul câștigat de transportatori și de toți ceilalți participanți la trafic. Conform tradiției, toate astea ar fi prilejuit o festivitate pe măsură, cu prilejul finalizării Autostrăzii A10, doar că noul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a decis deschiderea ultimului lot fără obișnuita pompă atât de dragă politicienilor de la noi. Există însă și un motiv: Autostrada A10 a fost finalizată cu 5 ani mai târziu decât fusese pro­gramat. Trebuia terminată în numai doi ani, dar a necesitat cinci! Nu mai puțin de cinci mi­niștri ai Transporturilor au făcut de-acum celebra pro­misiune: „Anul acesta se deschide Sebeș-Turda lotul 2”. De fapt, cel care și-a ținut pro­mi­sunea este fostul ministru USR-ist al Trans­por­turilor, Cătălin Drulă, unul dintre puținii oficiali ai statu­lui român care a arătat că știe „cu ce se mă­nâncă” domeniul pe care îl conduce, că vorbește aceeași limbă cu profesioniștii din branșă și că știe cum să strunească treaba când e cazul. Para­lelismul cu activitatea fostului șef al Gărzii de Me­diu, Octa­vian Berceanu, și el unul dintre remar­cații ulti­milor ani, se impune de la sine. Dramatic ar fi ca, la fel cum arderile de deșeuri continuă parcă mai în forță după demiterea lui Berceanu, la fel să se întâmple și la Transporturi, iar construcția de autostrăzi să revină la „viteza melcului”, din fosta guvernare PSD. Ar fi o mare dezamăgire ca acum, când unii constructori au dovedit că se pot încadra în termene și pot livra lucrări de calitate, să pier­dem ritmul și să ne întoarcem la „merge și așa”. „Mica Unire” din inima Ardealului, realizată de Autostrada A10, trebuie dusă la următorul ni­vel, care să unească Bihorul, Aradul și Timi­șoara, în dru­mul spre Occident și, la fel de urgent, Mol­dova și Țara Românească. De la „Mica Unire”, la „Ma­rea Unire” e nevoie doar de un drum de asfalt. Autostrăzi cu valoare istorică.

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian