Puternic centru cultural în inima României, în afara celebrului festival internațional de teatru, Sibiul este cunoscut și pentru Festivalul de film documentar „Astra Film”, creat în urmă cu două decenii de fotograful și regizorul Dumitru Budrala. Prezent, adeseori, în revista noastră, l-am căutat din nou, pentru a afla noutățile creației sale de documentarist de excepție al Muzeului Astra.
„Filmul documentar este despre viață”
– Sunteți cunoscut ca realizator al Festivalului Internațional de Film Documentar Astra Film care, alături de festivalul de teatru, au pus Sibiul pe harta culturală a lumii. Originar, sunteți născut într-un sat de ciobani: Jina. Cum ați ajuns de la oi la cultură? Ce scânteie a născut „big bangul”?
– Au existat mai multe Big-Banguri în viața mea. Am făcut spectacol la școală, încă de pe vremea când, copil fiind, eram autor a numeroase năzdrăvănii, de venea tot corpul profesoral la noi în curte, săptămânal, să se plângă la părinți. Apoi, tot la școală, pe când devenisem profesor în satul copilăriei, am organizat spectacole electrizante, memorabile, despre care mulți își amintesc și astăzi. Erau spectacole cu poezii, proiecții de filme, teatru, „Poemul Transhumanței”, reinterpretarea nedeilor și a unor obiceiuri/ritualuri de altădată. În aceeași perioadă de dăscălie de la Jina am înființat un Cineclub și un cerc de judo. Și tot atunci am realizat primele filme documentare: „Şcoala la 1000 m” și „Junii”. Cu filmul „Junii” am participat la două festivaluri de film, la Costinești și la Karlovy Vary. Îmi amintesc, de asemenea, cu nostalgie, un proiect important, realizat împreună cu prietenii iubitori ai sporturilor de iarnă, „Instalația de tracțiune pe zăpadă numită baby-ski” – singurul baby-ski din România acelor vremuri, construit într-un sat, și cele 10 ediții ale „Serbărilor zăpezii”. Iar în 1990, am câștigat prin concurs un post la Muzeul Astra din Sibiu, pentru a pune pe picioare un studio audiovizual. Aveam deja formată o pasiune pentru fotografie, diaporamă și film documentar, așa că a fost foarte firesc pentru mine să mă apuc să construiesc un mare Festival de film documentar în Sibiu. E adevărat, totul a fost făcut în condițiile anului 1993. Carmen Vidu a făcut un film cu ocazia aniversării de 20 de ani a festivalului, unde există o selecție de întâmplări mai mult sau mai puțin hazlii (link: https://youtu.be/-wYZ qVNf9eE). Dar a durat câțiva ani până când Astra Film Festival a devenit un festival consacrat internațional. Și ceva mai mult până când a fost consacrat în România. Iar menținerea lui în viață este partea cea mai grea. Trebuie să faci câte un „Big Bang” la fiecare ediție.
– Cu atâta televiziune și internet, mai interesează pe cineva filmul documentar?
– Răspunsul este DA. În ciuda contextului schimbat 100% față de cum am început festivalul, filmul documentar este un gen, o creație aparte, ca un rezervor nesecat care-l face să fie necesar și unic în peisajul producției audiovizuale și artistice. Reflecția și comunicarea directă, prin limbajul cinema-ului, despre subiecte neobișnuite, dintr-un unghi care nu a mai fost explorat anterior; consumul lui rapid (aproximativ o oră și jumătate) și posibilitatea de a fi vizionat atât în grup, la cinema, cât și individual, online, toate acestea sunt atu-uri care fac din filmul documentar un produs căutat și apreciat. Filmul documentar este despre viață, este viață.
– Există zone ale tradiției care pot fi salvate? Nu e vorba să umbli încălțat în opinci, dar să păstrăm vechile meșteșuguri, rânduiala gospodăriei, bucatele, sărbătorile de peste an. De ce e important, mai ales în ziua de azi, să avem ritualuri? Ne feresc ele de populism, de uniformizare?
– În primul rând, tradiția trebuie cultivată, iar de salvarea memoriei ar trebui să se ocupe instituțiile specializate. Pentru a putea cultiva tradiția, trebuie în primul rând înțeleasă esența ei. Iar apoi, elementele tradiției este nevoie să fie „traduse”, transpuse, făcute funcționale în condițiile prezentului, și cultivate mai departe. În mod uzual, atunci când vorbim despre tradiții și obiceiuri, ne gândim la tot ceea ce se leagă de oameni îmbrăcați în port popular – de exemplu, într-un dans, în obiceiuri de iarnă puse pe scenă. Acesta este însă un strat foarte subțire al culturii transmise prin tradiție, este o percepție mult distorsionată și încremenită în forme. Este ceva ce a fost mult prea capturat de politic (de exemplu, „Cântarea României”, în comunism) sau de televiziunile actuale, pentru propriile lor agende. Dar cultura, cultura tradițională, tradițiile, ar trebui văzute ca un rezervor, un conglomerat de cunoștințe, care conțin esențe profunde și substanțiale. Devine ceva foarte valoros atunci când aceste cunoștințe sunt decantate corect, bazate pe o acumulare de informații de-a lungul mai multor generații de oameni (strămoșii), care au trăit aici, s-au confruntat cu aceleași încercări ale existenței umane, în același areal geografic, în condițiile unui destin colectiv istoric. Deci, continuitatea tradiției este importantă nu neapărat pentru a ne marca poziția cu tricolorul nostru în corul națiunilor, ci ca să avem capacitatea de a ne hrăni din experiența acumulată, din seva rădăcinilor, din energia spirituală a strămoșilor.
– La București, stăm la coadă să cumpărăm brânză și cârnați afumați de la consătenii dvs., ciobanii din Jina. Poate fi aceasta o supraviețuire a tradiției? Mâncarea curată, a țăranilor, dusă la amărâții de orășeni?
– Atât timp cât viața într-un sat are și o componentă economică, și surplusul producției de alimente este vândut, acest lucru cu siguranță că ajută la supraviețuirea tradiției. Dar atunci când sătenii devin comercianți, care vând produse doar numite „tradiționale”, acolo nu mai vorbim despre așa ceva. Cu atât mai puțin atunci când unii negustori „se dau” drept săteni din Jina (sau din Mărginimea Sibiului).
– Sunteți și autorul unor filme documentare mult apreciate și premiate pe plan internațional. Mai aveți proiecte și în zona aceasta? Oare transhumanța oierilor urmează vechile drumuri ale păstorilor daci, ajunși până departe, spre inima Europei?
– Răspunsul este afirmativ. Încă din antichitate, Aristotel amintea despre drumurile păstorilor din Carpați spre Marea Neagră. Chiar și în anii ‘90, erau mii de turme care porneau din Mărginimea Sibiului și din Mărginimea extinsă, care cuprinde și satele din sudul Carpaților: Novaci, Vaideeni, Polovragi, Băbeni, Corbii de Piatră și altele, și mergeau spre Baltă, spre Dobrogea și Bărăgan, sau spre Câmpiile Olteniei ori spre Banat. Dar în zilele noastre, transhumanța a ajuns să fie mai degrabă istorie. O istorie frumoasă, plină de povești fabuloase, de tradiții și credințe care vin din cele mai vechi timpuri.
– Domnule Budrala, în viața dvs. de jinar ajuns orășean, mai există ceva tradițional?
– Termenii de „sătean” sau „orășean” sunt foarte relativi. Mă întreb și eu, oare ce-o fi mai bine să fii: orășean, într-un bloc oarecare dintr-un cartier oarecare, sau om la sat? Sunt multe exemple de oameni iluștri născuți la sat, care au fost sau sunt mai orășeni decât orășenii. În ceea ce mă privește, am simțit și simt permanent avantajul faptului că m-am născut și am copilărit la sat. Am primit o educație, o formare comunitară, un spirit al muncii, o putere de a înfrunta greutăți care, cu siguranță, nicio școală privată de la oraș, fie el New York sau București, nu mi le-ar fi putut oferi. A fi sătean înseamnă și să rămâi încremenit în microcosmosul comunității, fără să te poți adapta la alte condiții, alt tip de așezare. Până la urmă, este ceva ce ține mai mult de personalitate. Totul este relativ. În ceea ce mă privește, de-a lungul a mai mult de două decenii, de când am propria familie, am încercat să creăm un mod de viață care împletește tradițiile cu viața noastră de intelectuali de la oraș, luând părțile bune din fiecare parte. Așa că am încercat să traduc în viața de zi cu zi a familiei, împreună cu soția mea și cu cei 3 copii ai noștri, multe din aspectele vieții în care am fost crescut, obiceiuri, ritualuri sau practici cotidiene. Am făcut tot ce îmi stătea în putere ca să fiu prezent, să ajut cât pot și în satul copilăriei mele. Un exemplu recent de tradiție readusă în prezent este refacerea și sfințirea unei cruci, la răscruce de drumuri, aflată la ieșirea din satul Jina. Este o cruce pe care am simțit să o construiesc în această toamnă, după un șir de întâmplări care mi-au dat acest gând, o cruce care a luat locul vechii troițe ridicate în urmă cu 75 de ani de tatăl meu. (https://www. contributors.ro/marturisire-despre-crucea-din-ses/).
– Cum arată iarna la Jina? Oare natura este aceeași? Ea nu-și pierde tradiția, nici culorile, nici miresmele, nici melancolia…
– Iarna la Jina este fabuloasă. Îmi vin în minte mai ales iernile copilăriei, când se apropia Crăciunul. Erau zăpezi de poveste, pe toate ulițele și străzile era plin de copii cu sănii, cu patine sau cu schiuri din lemn, făcute de un tâmplar din sat, totul amestecat cu animalele care mergeau la adăpat. Boi falnici, care scoteau aburi groși pe nări, în timp ce trăgeau încet sănii încărcate cu lemne, fân sau bălegar. Mai apăreau măgari încărcați cu desagi, mânați de câte un om sau o muiere, care veneau sau se duceau la colibele aflate în hotarul de sus. Era așa o zarvă, de parcă fix acolo s-ar fi aflat însuși centrul lumii. Iar joia, înainte de Crăciun, era Ignatul. Se auzeau peste tot satul guițături de porc, mai aproape și mai înfiorătoare sau mai îndepărtate și mai stinse. Era o Simfonie a ultimului guițat, de parcă se vestea sfârșitul lumii. Urmau, ca un ritual al sacrificiului, focurile de paie și bucuria copiilor care primeau șoric sau bucăți din urechile sau coada animalului, care parcă vesteau, ca o licărire, speranța unui un nou început. Și venea apoi veselia zilei de sâmbătă, când se făceau struții (cozonacii) în cuptor. Era ceva mirific, o explozie de mirosuri îmbietoare, amestecate cu nerăbdarea și emoția copiilor, care se învârteau în jurul mamelor și al bunicilor. Urmau pregătirile pentru colindat. Toți copiii colindau, câte unul sau în grupuri mai mici sau mai mari, la vecini și la neamuri. Unii colindau în tot satul, iar cei mai mari se adunau și formau cete de crai. Noaptea de Ajun era o noapte albă, în care nu se dormea. Se primeau junii, se primeau colindătorii. Era o feerie. Îmi amintesc de junii cei bătrâni, adunați pe vecinătăți, bărbați căsătoriți. Și cetele de juni adevărați, alcătuite din tineri neînsurați. Era o bucurie și o binecuvântare când intrau în casă, cu bărbăție și curaj, cu colinde din vechime, adică acele cântece care simțeai că au forța să spulbere toate spiritele rele care dădeau târcoale familiei, casei și satului. Toată noaptea se auzeau chiuiturile și colinzile junilor, clopote și sunete de tutoaie (coarne de bou), toate cu menirea de a îndepărta duhurile rele de deasupra satului.
– Colinda din copilărie a fost și pentru mine, în Gorj, o vrajă dumnezeiască, de care îmi amintesc cu lacrimi în ochi. Cum a fost la Jina?
– Pentru mine, colinda din copilărie era ceva mistic, așteptam colindătorii să ne inunde casa cu bucurii. Iar noi, copiii, colindam prin tot satul cât ne țineau puterile. În fiecare an, după ce m-am mutat la Sibiu, am primit acasă colindătorii de sărbători, grupurile de studenți de la Oașa. Acum s-a mai schimbat mirajul Crăciunului, fiindcă tinerii, deși au case tot mai mari, au în ele tot mai puțini copii. Străzile nu mai sunt așa de pline de zarvă și de bucurie, mașinile, telefoanele și televizoarele au cam pustiit „centrul lumii” de pe ulițele Jinei.