– Ca să știți cine este, voi începe cu CV-ul ei profesional: cântă la violă dumnezeiește și drept urmare a devenit muzician al Orchestrei Române de Tineret, dar și al reputatei instituții de artă „Lincoln Center Stage”, din New York. Înzestrată și cu un glas de înger, cântă balade pop din repertoriul internațional modern, dar și adaptări de folclor românesc. Cu prilejul concertului extraordinar aniversar „145 de ani de la nașterea marelui sculptor Constantin Brâncuși”, de la Muzeul Național de Artă al României, a înmărmurit publicul cu melodii preluate din toate regiunile țării, dar și din repertoriul Mariei Tănase. Un regal muzical care ne-a îndemnat să-i dăm de urmă talentatei artiste, pentru a afla povestea succesului ei –
Concerte pe prispa casei
– Dialogul nostru pornește de la concertul extraordinar „Brâncuși 145”, difuzat de TVR3 în preajma Crăciunului: muzică populară, interpretată în manieră cultă. Fabulos! Ai cântat de-a dreptul imperial! Cum ai descoperit frumusețea folclorului, Monica?
– Pe nesimțite, încă din copilăria foarte mică. M-am născut și am locuit cu părinții, fratele și surorile mele (suntem cinci copii, eu fiind al patrulea) în Bacău, însă cu toții mergeam adesea, mai ales verile, la bunicii din partea mamei, în satul Nicolae Bălcescu, să ajutăm la muncile de la țară. Ne trezeam foarte devreme, dar întotdeauna, pe muzică. La 7 dimineața, bunicul, pasionat de folclor și, în special, de sunetul naiului și al taragotului, dădea drumul la un radio mic, așezat pe prispa casei și care era fixat permanent pe „Radio România”, fiindcă lui îi plăcea mult muzica difuzată de acel post. Și pentru că eu începusem să cânt la Palatul Copiilor din Bacău, unde am mers de la patru ani, bunicul visa și, în legătură cu mine, îmi spunea deseori că-și dorea tare mult ca într-o zi să mă vadă la televizor, cântând muzică populară. Deși nu i-am putut împlini dorința cât a trăit, acum, când am pregătit și am susținut concertul „Brâncuși 145”, am simțit că se bucură pentru mine de-acolo de unde e.
– Cum ți-ai ales un repertoriu așa de bogat?
– Melodiile pe care le-am interpretat sunt prelucrări ale unor celebre piese folclorice (aranjamentul muzical splendid îi aparține lui Mihai Gherghelaș, țin să precizez asta!) din Oltenia, Banat, Crișana, Transilvania, Moldova, Maramureș, Dobrogea și Muntenia, deci din toate regiunile României. Și am cântat și unele dintre cele mai cunoscute melodii ale Mariei Tănase, „Aseară vântul bătea”, „Cine iubește și lasă”, „Până când nu te iubeam”, „Mi-am pus busuioc în păr”, „Bun îi vinul ghiurghiuliu” și „Mărie și Mărioară”. Pe de altă parte, apropo de ce m-ai întrebat înainte, și bunica iubește cântecul popular, are un glas foarte frumos și mai cântă și-acum. De când cu pandemia, chiar am avut timp să stau mult mai mult cu ea și, în serile de vară, ne așezam pe aceeași prispă unde odinioară era radioul bunicului și cântam împreună. Doamne, și ce cântece minunate știe bunica! Melodii foarte vechi, folclor pur! Ce bocete și ce doine mi-a cântat! Mi s-a făcut pielea de găină! E o adevărată comoară bunica mea! Mama, de asemenea, are un glas minunat, deci, încă de foarte mititică, am fost înconjurată de o muzică populară adevărată. Ar fi fost imposibil să nu-mi pătrundă adânc în suflet!
– Înainte de-a te auzi cântând folclor, m-ai impresionat prin interpretarea cu totul aparte a unor melodii de muzică pop. Există vreo diferență când cânți folclor față de muzică modernă? Există un „ceva” care te motivează în plus?
– Da, cu siguranță! Muzica, în general, naște în mine cele mai puternice și mai adânci emoții. Iar aceste emoții îmi sunt vitale. Pur și simplu, nu-mi pot imagina viața mea, în afara muzicii! Însă în clipa în care cânt o melodie folclorică, în special doine și balade… of, mi-e foarte greu să pun în cuvinte ceea ce simt, fiindcă e ceva dincolo de cuvinte… E ca o conectare instantanee la rădăcini, la spiritul nostru ancestral, la acea emoție particulară nouă, românilor, care ne unește prin timp. E o conectare instantanee la intimitatea de neam, la un dat personal străvechi… De-asta, vezi, un român, oriunde s-ar afla în lume, când ascultă o melodie populară autentică, e invadat de emoții felurile, inclusiv de dorul de casă, ba se și simte acasă, sufletește și spiritual. După spectacolul „Brâncuși 145”, pe care, tocmai din acest motiv, eu l-am simțit ca pe un proiect de suflet, foarte mulți români mi-au scris: „M-ai făcut să-mi fie dor de casă”, „M-ai făcut să-mi fie dor de pământul meu”, „Mi-ai înviat amintirile din copilărie”… Nu am nici o îndoială: folclorul e originea sufletului românesc.
– În spectacolul difuzat de Crăciun, și ținuta ta a fost exemplară: ai purtat costume populare autentice, de-a dreptul regale, prin eleganța și simplitatea lor. Crezi că există vreo legătură între cum se îmbrăcau țăranii și cum cântau?
– Fără îndoială! Atât în port, cât și în cânt, era simplitate și curățenie, era încapsulată acea esență ancestrală, tradusă printr-o mulțime de simboluri, al căror tâlc noi, azi, din păcate, în mare măsură nu-l mai cunoaștem. Fiecare cusătură de pe portul popular și fiecare culoare transmit un mesaj. Nu la fel se îmbrăca o fata nemăritată, o femeie la casa ei sau o văduvă. Eu mi-am dorit enorm ca, pentru acest concert, să însoțesc muzica și cu niște costume autentice, iar stelele s-au aliniat perfect, pentru că, exact în perioada de pregătire, am întâlnit-o pe Felicitas Farcaș, o doamnă extraordinară, o adevărată enciclopedie în materie de folclor și de port popular, care mi-a dat o mulțime de cărți să citesc și cu care m-am sfătuit pe îndelete. Finalmente, mi-a și oferit, din colecția ei personală, piesele (majoritatea foarte vechi, iar restul cusute chiar de ea) din care am alcătuit cele două ținute populare în care m-am îmbrăcat și la care am adăugat și o rochie de seară, de asemenea specială, în care am interpretat melodiile Mariei Tănase, o femeie recunoscută, printre altele, pentru eleganța ei.
– Tendința majorității cântărețelor noastre de muzică populară este să se îmbrace și să se machieze ca niște sorcove. Pentru ele, înfățișarea e mai presus de cântec. Oare muzica populară nu cere respect? Să-i acorzi locul care i se cuvine, fără să intri în concurență cu ea?
– Absolut! Sigur că, și în acest sens, fiecare are dreptul la o părere și la o exprimare personală, adeseori motivată de dorința de adaptare la vremurile în care trăim, însă eu, când vine vorba de folclor, țin să mă păstrez cât mai aproape de tradițional și de autentic și, cu siguranță, pun muzica pe primul loc. Uite, pregătindu-mă pentru acest concert, am mers la bunica și la mai multe femei din satul nostru și le-am întrebat: „Cum mergeați voi îmbrăcate la șezătoare? Dar duminica și la sărbători? Ce podoabe aveați?”. Apoi am vorbit și cu doamna Felicitas Farcaș și așa am decis, în cele din urmă, cum să mă îmbrac, cum să mă încalț, ce podoabe și ce coafură să am… Firește, întrucât concertul a fost televizat, a trebuit să fiu și machiată, însă, împreună cu profesioniștii care m-au ajutat, am ales un machiaj care să dea doar o impresie de proaspăt și de natural, cu excepția rujului, care a adus nota de sărbătoare și a amintit de macii din lanurile de grâu, iar coafura, de asemenea, a fost gândită să semene cât mai bine cu împletiturile pe care și le făceau fetele la țară și a fost garnisită cu flori, așa cum se obișnuia la sărbători. Multă lume a remarcat acest efect de natural, de proaspăt, de „așa cum se obișnuia”, iar asta m-a bucurat enorm. Însă, după ce am pus la punct toate aceste chestiuni legate de aspect (mi-am planificat inclusiv timpul necesar schimbării costumelor și retușurilor de machiaj și coafură – la minut am planificat totul!), din clipa în care am început repetițiile cu orchestra, în mod deliberat, nu m-am mai concentrat decât pe muzică, am vrut să pot să mă dedic muzicii în exclusivitate, tocmai fiindcă eu înțeleg că muzica este regina, că ea trebuie respectată și așezată mai presus de orice altceva. Gândurile mele și fiecare respirație s-au concentrat pe emoția și pe mesajul muzicii.
Fetița și viola
– Spuneai că ai început să cânți de la patru ani. Te-au îndemnat mama și bunica?
– N-au mai apucat ele să mă îndemne. (râde) Din ce-mi povestește mama, am început să îngân tot felul de melodioare inventate de mintea mea de copil încă dinainte să împlinesc un an. De-asta, în familie mi se spunea „cântăreața cheală” – că încă nici n-apucase să-mi crească părul pe cap! (râde) Apoi, cum îți spuneam, când am împlinit patru ani, mama m-a dus la Palatul Copiilor: am început cu niște ore de muzică ușoară și, curând, am intrat și în Ansamblul Folcloric, cu care am făcut multe concerte și turnee, inclusiv în străinătate. Când a venit vremea, am intrat la o școală generală, însă pe mama o tot măcina gândul că eu trebuia să învăț muzică, în adevăratul sens al cuvântului, să învăț notele, teorie, să nu rămân o „urechistă”. Așa că, la mijlocul clasei a IV-a, m-a transferat la Liceul de Artă din Bacău. Cum studiile de canto debutau abia din clasa a IX-a, a trebuit să aleg un instrument și, la sugestia domnului director, m-am îndreptat către violă. Aparent a fost un hazard, însă acum cred că, de fapt, fiecare om are un parcurs în viață deja schițat, pe care, firește, prin liberul arbitru, alege să-l urmeze sau nu. Iar eu sunt convinsă că am ales să nu mă abat de la parcursul meu: pur și simplu, m-am îndrăgostit de violă! Dovadă că am terminat liceul „pe instrument” și mi-am continuat studiile, până la nivel de masterat, inclusiv, tot „pe instrument”. De fapt, cred că muzica e misiunea mea pe pământ. Fiecare om are o misiune a lui. Atât doar că eu, dincolo de rațiune, mi-am dibuit-o de foarte micuță și nici că m-am mai abătut de la acest drum. Și, din fericire (asta e foarte important!), ambii mei părinți m-au susținut în a-mi urma menirea. Apoi, probabil c-a fost vorba de mistuitoarea mea pasiune pentru muzică, pe care am dublat-o cu multă muncă și perseverență. La toate astea adăugându-se și o doză mare de șansă. Iar în continuare, cred că suprema mea datorie este să rămân credincioasă visurilor mele. Sfatul acesta mi l-a dat, în 2017, la un masterclass, extraordinarul violonist Gidon Kremer, iar de atunci, cuvintele lui au devenit laitmotivul existenței mele. Deși, să recunoaștem, în lumea de azi, să rămâi credincios visurilor tale e foarte dificil. Dar nu imposibil! Cu credință și tenacitate, se poate.
– Prima mare izbândă a vieții tale a fost saltul de la Liceul de Artă din Bacău la Conservatorul din Iași, și apoi la Universitatea de Arte din Viena. De ce e nevoie să faci studii superioare în muzică, să urmezi masterate? Talentul nu e de-ajuns?
– E o chestiune de opțiune. Dacă vrei să faci din muzică o profesie, un drum în viață, nu să o păstrezi doar ca pe un hobby, studiile superioare nu doar că sunt necesare, întrucât îți oferă posibilitatea aprofundării cunoștințelor, dar, pur și simplu, simți nevoia să intri în aceste profunzimi ale studiului, care sunt apanajul studiilor universitare. Vrei doar să guști, sau chiar să termini de savurat prăjitura? Cam așa s-ar pune problema… Sigur că în muzică, la fel ca în orice altă profesie, niciodată nu termini realmente de învățat, de descoperit, însă, ca să fii muzician, în adevăratul sens al cuvântului, ai nevoie neapărat de acea formă de rafinare a talentului, pe care doar studiile superioare ți-o oferă.
De când cu pandemia, foamea de artă a crescut
– Cum e să-ți câștigi existența cântând la violă, într-o lume care nu mai dă pe cultură mulți bani? Ai un public fidel? Are răspuns meseria ta?
– O, cu siguranță! Este limpede că oamenii simt nevoia de artă, în general, și de muzică de calitate, în particular. Iar de când cu pandemia, foamea de artă a crescut exponențial în întreaga lume. Uite, în decembrie, mi-am luat bilet la concertul unui cântăreț de banjo, pe care îl apreciez în mod deosebit. Înainte să ajung la sală, m-am și gândit că, probabil, din cauza restricțiilor, nu va fi multă lume. Când am ajuns, am fost stupefiată: în fața intrării era o coadă enormă! Foarte mulți oameni așteptau răbdători să treacă prin verificări și să-și ocupe locurile în sală: totul din dragoste pentru muzica acelui cântăreț! Și da, există un public fidel al muzicii clasice, dar constant se câștigă și public nou, alcătuit din tineri care descoperă pe viu emoția și bucuria acestui gen. Văd asta în sălile de pe tot globul. Plus că azi, există resurse muzicale enorme, prin intermediul internetului: un tânăr poate să asculte pe internet un concert de muzică clasică, deosebit de emoționant pentru sufletul lui, iar asta să-l ducă spre sala de concert și să-l fidelizeze. Pe de altă parte, public nou nu se câștigă doar din rândul tinerilor. Uite, în urmă cu câțiva ani, am avut un proiect dedicat promovării muzicii: un pian și o violă, un coleg și cu mine am călătorit printr-un șir de comunități mici, care nu aveau acces la săli de concerte și nu erau familiarizate cu muzica clasică. A fost o experiență extraordinară: câtă emoție și bucurie am simțit venind înspre noi din partea publicului acela, alcătuit din adulți și seniori! La final, cu toții ne înconjurau și ne mulțumeau, cu o căldură și o fericire autentice, nu de complezență. Și-mi amintesc un episod care m-a mișcat profund: la un concert, din cauza temperaturii foarte ridicate, mi s-a desprins o bucățică din arcuș, pe care apoi am vrut s-o fixez la loc, dar nu reușeam fiindcă, pur și simplu, aveam degetele transpirate. Atunci o doamnă din primul rând a venit și mi-a oferit batista dânsei, o batistă albă, imaculată, brodată și frumos împăturită, însoțind-o cu câteva cuvinte de mulțumire pentru bucuria pe care i-o oferisem. Mi-a spus: „Ți-o dăruiesc din tot sufletul!” A accentuat cuvintele astea. Crede-mă că păstrez și azi, cu reverență, acea batistă, în cutia instrumentului! O iau cu mine peste tot, ca o reamintire că nu trebuie să mă abat de la drumul muzicii, fiindcă, prin muzică, eu pot să mângâi suflete. Asta e cea mai mare răsplată pentru mine: cu toții avem nevoie de bani, ca să trăim, dar, mai presus, e fericirea pe care o primesc dăruind fericire.
– Ai cântat un timp în Viena, acum faci parte din cvartetul Lincoln Center Stage, din New York, cu care cânți prin întreaga lume. Există vreo diferență între publicul din străinătate și cel de la noi?
– Sincer, nu există diferențe geografice sau de naționalitate. Publicul diferă de la seară la seară, și în funcție de context: contează enorm trăirea momentului, atât a muzicienilor, cât și a persoanelor din sală. Muzica se dezvoltă în timp, iar timpul nu e niciodată la fel – așa cum frumos mi-a spus odată profesorul de la un curs de dirijat. Iar între muzicienii de pe scenă și publicul din sală e un schimb real, deși intangibil, de emoții. Muzicianul e și el om, vine pe scenă cu diverse stări emoționale, care se infuzează și în muzica lui. La fel și oamenii care îl ascultă: azi ai o anume stare emoțională și reacționezi într-un anume fel la o bucată muzicală, iar mâine, pentru că starea emoțională ți s-a schimbat, ești vesel și fericit sau, din contră, trist sau melancolic sau furios, și reacția ți-e diferită, deși audiezi exact aceeași bucată muzicală. Așa că, indiferent unde cânți pe glob, într-o seară poți să ai un public cald și foarte receptiv, într-o altă seară poți să ai un public mai blazat, într-o altă seară poți să ai un public mai timid…
– Monica, ne-am îmbarcat cu toții în anul 2022. Ce viitor îi prevezi muzicii clasice? Dar ție? Cu ce gânduri ai început noul an?
– Fără îndoială, muzicii de calitate, în general, și muzicii clasice, în particular, le prevăd un viitor senin. E imposibil ca ele să dispară! Din contră, cred că vor căpăta o și mai mare relevanță în societate, așa cum, de altfel, e și normal. În ceea ce mă privește… atât timp cât voi rămâne loială visurilor mele și cât voi cere divinității inspirație ca să-mi onorez misiunea, cred că și viitorul meu va fi unul senin. Din cauza pandemiei, situația e încă foarte incertă, planurile îți pot fi date peste cap de la o zi la alta. Imprevizibilul e mai prezent ca oricând în mersul lucrurilor, așa că mi-am propus să fiu deschisă la ce voi primi în viața mea, să fiu în orice clipă pregătită să acționez, să mă adaptez și să-mi păstrez liniștea interioară, în orice context. Iar la un moment dat, când se va putea, și eu, și colegii mei de la Orchestra Română de Tineret, împreună cu dirijorul Cristian Mandeal, ne dorim să refacem concertul „Brâncuși 145”, de astă dată cu public, să organizăm poate chiar și un turneu… Vrem să ducem acest proiect mai departe, fiindcă ecourile lui au fost extraordinare.