Fănică Muscalagiul
– După o pleiadă de artişti interbelici, interpreţi de romanţe şi de tangouri celebre, a venit momentul să urcăm pe scena Micului Paris un lăutar. Și cum nimeni nu se compară cu nemuritorul Fănică Luca, îți propun să-i depeni firul vieții. Afară e iarnă, pe-alocuri ninge, timp ideal de stat la gura sobei și de-ascultat povești…
– Îl chema, de fapt, Luca Ştefan Iordache și s-a născut în Bucureşti, la 1894. Până să devină celebru, a avut altă poreclă: Fănică Muscalagiul, nume păstrat chiar și azi, în memoria plină de respect a celor ce i-au urmat. Tatăl lui Fănică fusese de asemenea naist, venit din cartierul lăutarilor din Ploieşti, dar stabilit apoi în capitală, unde cânta, ca să-şi întreţină familia, în diferite orchestre, alături de lăutari celebri ai vremii (cum ar fi Pompieru, nume vestit, care a cântat la Unirea Principatelor, alături de Cuza). Paisprezece fraţi a avut Fănică, deşi nouă s-au prăpădit înainte să se nască el. Azi sună dramatic, dar acest lucru se întâmpla foarte des în familiile de rromi, în anii 1900, când sărăcia lor era cruntă, iar copiii supravieţuiau cu greu malnutriţiei şi lipsei de igienă. Meşteşugurile care menţineau familiile pe linia de plutire se transmiteau între generaţii, dar numai bărbaţii munceau, femeile erau casnice. (În lăutărie, prima care a rupt tradiţia a fost Maria Lătăreţu.) Interesant este că în familiile de naişti, primul nai dăruit copilului era cioplit chiar de părinte. Un năiuc mic, făurit frumos de mâinile tatălui, a primit la şapte ani şi Fănică al nostru. Anul era 1901. Mi-l pot imagina destul de bine desculţ pe străzi, cântând din nai şi din gură, cântece învăţate de la tată sau bunic… Câştiga două parale, pe care le aducea acasă. În funcţie de cât de romantici alegem să fim, stabilim dacă micuţul pleca pe străzi la cerşit sau la lăutărit. Cert este că era foarte bun, încă de copil dovedea un talent gigantic. La treisprezece ani, îl găsim deja în celebrul taraf al lui Lache din Găieşti, iar la şaisprezece, avea reprezentaţii în străinătate: două concerte, la Smirna şi la Istanbul, în Turcia. Ce emoţie trebuie să fi fost şi pentru publicul turc, dinainte de primul război mondial, să-l asculte pe acest adolescent de şaisprezece ani, creând magie cu naiul. Un motiv în plus să-mi fie şi mai drag de Fănică Luca: fiindcă a fost maestru la un instrument care e rudă bună cu cobza mea.
– Cum putea ajunge celebru un băieţandru sărman din mahalalele Bucureștiului?
– Prin priceperea şi nasul unor agenţi extraordinari, de calibrul lui Harry Brauner, marele folclorist. L-au găsit, l-au ascultat, l-au luat sub aripa lor ocrotitoare. Dar, bineînţeles că primul lucru care a contat a fost faptul că Fănică era genial. Nu degeaba i se dusese buhul până în Turcia, nu degeaba în 1911 era deja angajat la restaurantul „Suzana” din București. Apoi a început „bătaia”pentru el între patronii de mari localuri, exact cum am povestit în episodul anterior, cu Cristian Vasile. Doar că vorbim de un timp în care Vasile abia se născuse. Până în 1928, Fănică Luca a cântat la o bună parte din localurile rafinate din Bucureşti. E important acest an şi cel ce-i urmează, pentru că marchează debutul la Radio şi momentul în care Fănică intră în Taraful lui Ciolac, un apropiat a lui George Enescu. Marele compozitor însuşi a spus (în 1939, la Paris) că Fănică Luca este cel mai mare suflător pe care-l auzise el vreodată. Avea, într-adevăr, o linie dreaptă, o „suflătură” în nai inegalabilă. Revenind, Ciolac şi Fănică merg împreună într-un turneu în Varşovia, Polonia, la „Expoziţia de Vinuri şi Fructe”, unde România avea stand. Aşa ajunge tânărul nostru să semneze cu casa de discuri „Polidor”, care promova cântăreţi solişti, iar asta se mula perfect pe marele vis al lui Fănică: să ajungă „diseur” (cântăreţ). Aşa se explică de ce (cu numai cinci excepţii), toate discurile înregistrate de el înainte de venirea comuniştilor sunt vocale, foarte puţine la nai. Melodii celebre la vremea lor: „Hai, mândro, pitiş, pitiş”, ori „Eram tânăr ca frăguţa, dar m-a îmbătrânit mândruţa”…, cântece care i-au împlinit visul de a-şi depăşi condiţia de muscalagiu şi de a deveni trubadur, menestrel. Ba chiar unul de lux, având în vedere că după întoarcerea de la Varşovia, a fost angajat la „Picadilly”, restaurant exclusivist din Bucureşti, pe model englezesc (actualmente, „Terasa Cercul Militar”). De acolo l-au „înhăţat” şi nemţii de la casa de discuri Odeon, pentru şase luni: a înregistrat la ei nişte cânte bătrâneşti splendide, dar şi celebra „Piatra-i piatră de e piatră”. Apoi a semnat şi cu „Columbia Records”. Devenise o celebritate, toată suflarea din Bucureşti, şi chiar din Europa, ştia cine era Fănică Luca. Aşa se face că „His Master’s Voice”, enorma casă de discuri britanică, l-a „capturat” exclusiv, până în 1936. Băieţandrul nostru devenise star, unul cu totul special, pentru că e greu de spus exact ce cânta Fănică Luca. Muzică ţărănească sau populară sau muzică lăutărească? O „protolăutărească” aş spune eu, dacă mi se permite. Un cântec ţigănesc îmbrăcat în haină de cântec bătrânesc.
Din „Micul Paris”, în Parisul cel Mare
– Oare succesul îl ajuta pe Fănică să-și scoată din sărăcie familia? Familie mare, „renumerație mică, după buget”, vorba lui Caragiale, alt contemporan al naistului.
– Aducea bani frumoşi acasă, asta e sigur. Fraţii şi surorile lui trăiau, în mod cert, mai bine decât alte familii de rromi din perioada interbelică, succesul lui devenise eclatant. Bunăoară, Fănică a cântat la „Expoziţia Internaţională de la Paris”, cu Grigoraş Dinicu, pentru că a beneficiat de prietenia și prețuirea marelui sociolog Dimitrie Gusti. Pavilionul românesc a fost aşezat strategic pe un deal, între cel spaniol şi cel italian. Aşadar, toată lumea îl putea vedea pe Fănică, pe o scenă, cântând din voce şi chitară, iar din când în când, cu mâna în reverul vestei, scotea naiul. A rupt! De a doua zi au și început să-i dea târcoale patronii restaurantelor din Paris. L-au adorat francezii, i-au dat „Ordinul «Palmes»”, al Academiei Franceze, în grad de ofiţer. Timp de şase luni a cântat la Paris, la restaurante de primă mână, între care „Montmartre”, cel mai luxos local din Europa! Voce, chitară, dar fiecare reprezentaţie se încheia şi cu naiul, pentru că pe afiş scria „Fănică Luca şi flautul lui Pan”. Fănică din Micul Paris a cucerit Marele Paris. Ba mai mult, a avut, apoi, şi Londra la picioare. Totul sună minunat, doar că avea familie grea de întreținut, familie mare de rromi săraci, care se baza enorm pe câştigurile lui. A avut cinci copii, doi au murit tineri, aşa cum se întâmpla la acea vreme. Băiatul rămas, Titi, a ajuns lăutar mare, la fel şi nepotul, Ghiţă. Cu acesta din urmă, am avut şi eu onoarea să cânt, timp de trei ani şi jumătate.
„Dealu-i deal și valea-i vale”
– Erau trataţi lăutarii rromi cu acelaşi respect şi veneraţie precum ceilalţi artişti?
– Cu mare regret afirm că nu. De aceea, ei trebuiau să fie cei mai cuminţi, mai muncitori şi mai serioşi, între toţi artiştii vremii. Tangoul şi romanţa se cântau primele în local, iar programul lăutarilor începea pe la două noaptea, când orice petrecere boierească lua alte turnuri, când eticheta iniţială era schimbată de alcool, iar bărbaţii începeau să bea votcă din pantofii cucoanelor. Atunci intra Fănică în scenă, şi nu cred că exista chef la finalul anilor ’20 în care să nu se cânte sârba lui, „Dealu-i deal şi valea-i vale”. (Cum nu cred că există nici azi.) Apoi, trebuia să se cânte „Leliţă cârciumăreasă”, „Eu sunt Barbu Lăutaru”, celebrul cântec pe versurile lui Alecsandri. Iar Fănică îşi juca minunat rolul din această melodie: se îmbrăca în Barbu Lăutaru, îşi lipea mustăţi exagerat de mari şi purta fes turcesc. „Eu sunt Barbu lăutarul, starostele şi cobzarul, ce-am cântat pe la domnii şi la mândre cununii… , dar acum, amar mi-e mie, când e lumea pe nemţie”. Dar, chiar și așa, lăutar admis după miezul nopţii, Fănică devenise un reper al Micului Paris. Două zile la „Picadilly”, două la „Continental”, două la „Trocadero” şi o seară la Ploieşti. Apoi nunţile de sfârşit de săptămână, pe care pur şi simplu le rupea în două. Printre toate astea fugea la Viena să imprime discuri. Vă daţi seama ce muncă?! Dar și rodul era pe măsură! Acest om din mahalaua Bucureştiului făcea ravagii, faima lui traversase graniţele, de veneau nemţii şi englezii să-l vadă la „Leul şi Cârnatul” sau la „Suzana”. Stăpânea la perfecţiune un instrument exotic, cum e naiul, iar cu vocea interpreta languros, suav. La nimeni altcineva nu găsim mai bine tonul acesta al muzicii lăutăreşti de mahala. Dacă este să vedem cum cântau ţiganii lăutari în periferia Micului Paris, mai aproape de vocea lui Fănică Luca nu suntem de nimeni.
– Oare lăutarii cântau și acasă, în mahala? Ne putem imagina astfel cartierele mărginașe din București? Pline de veselie și muzică?
– Nici vorbă! Enigma acestor cântece ţigăneşti este că sunt de inimă albastră. Sunt „blues”, în limbaj american. Se potrivesc termenii, pentru că negrii de peste Ocean aveau aceleaşi suferinţe, aceleaşi opresiuni, tot în albastru le era pictat sufletul. Să ai inimă albastră însemna „pelin beau, pelin mănânc, noaptea pe pelin mă culc, dimineaţa când mă scol, cu pelin pe ochi mă spăl”. Amăreala vieţii dusă la extremă. „Foaie verde bob năut, inimă cu venin mult, când să te mai văd râzând, să-mi pui masă să mănânc. Ia masa că nu mănânc, şi-adu-mi perna să mă culc”. „Încotro, vântul mă bate, mă frige şi mă arde, de-ar bate şi crivăţul, m-aş aprinde cu totul”. Cântecele acestea sunt despre disperare, lente, tărăgănate, în registru minor. Au acele ornamente vocale, lălăituri, cum le spun lăutarii. Rromii avuseseră curajul nebun să vină de la ţară la oraş, dar majoritatea locuiau cu chirie, nu mai aveau nimic al lor. În plus, Bucureștiul era trufaș, avea aere occidentale, când intrau în saloanele aristocrate, în care salutul era doar o înclinare abia perceptibilă din gât, lăutarii erau pur şi simplu paralizaţi în scaune de frică. Lumea bună era inaccesibilă pentru ei, avea carte, era rafinată. Fănică a trebuit, și el, să se adapteze, să arate impecabil, tuns la milimetru, mustaţa brici, ghiulul la degetul mic, mănuşi, frac, cu garnituri lucioase. Toate astea, când tu ai copilărit desculţ, sărac lipit. Greu, foarte greu! Nu-ți imaginezi respectul pe care i-l port. Pe mine, omul acesta m-a învăţat ceva nepreţuit: că munca merită! Că dacă te ții de ea, ajungi sus. Poveştile lăutarilor țigani nu sunt numai nişte istorisiri, ci nişte lecţii de viață. Ei sunt corespondenţii bluesmenilor americani, ai interpreţilor de flamenco andaluz, ai romanţei ruseşti, ai fadoului şi jazz manoush-ului din Paris. De peste două sute de ani, lăutarii de oraş au reprezentat un spirit modern şi european. Dar, spre deosebire de muzicile europene de care vorbeam, cea lăutărească de la noi este din ce în ce mai puţin respectată. Va veni o zi, când o să ne pară foarte rău. Mulţi dintre lăutarii Bucureștiului nu mai trăiesc şi puţini sunt cei care își mai au origini în familiile interbelice despre care vorbim. Azi, nu se mai cântă la instrumentele de lemn care au dus lăutăria în palatele regale, ci la instrumente electronice, care nu mai vibrează la fel. Artişti precum sunt „Lăutarii de mătase”, pe care am onoarea să-i am lângă mine pe scenă când cânt la cobză, sunt printre ultimii care mai fac legătura dintre lăutăria de azi şi cea de acum două sute de ani. Vorba lui Caragiale: „Lăutarul a fost umbra românului de când se năştea și până când murea”. Pe mine, această umbră mă fascinează.
Aripi frânte
– Cât s-au mai auzit cântecele de inimă albastră ale lui Fănică Luca, după venirea comuniştilor?
– Aripile i-au fost frânte, iniţial, de război. Din 1940, timpul a stat pe loc. Statul te face artist, iar apoi îţi aminteşte brusc că eşti un biet ţigan, care a fost privilegiat. L-au trimis pe front și le-a cântat răniţilor, pe tot parcursul războiului. Nu a tras cu arma, dar nici nu a fost luat de pe front şi îngrijit de mămică, la vila din Sinaia, cum a fost Cristian Vasile. Dar Fănică era artist, în aceeaşi măsură în care a fost Vasile, sufletul tot sensibil era, aşa că anii de război l-au zdruncinat din temelii. Dar ce l-a curmat de tot a fost comunismul. Din 1947, au început să se organizeze ansambluri populare, iar condiţia „tovarăşului Iordache Luca Ştefan” s-a schimbat la 180 de grade. Nu era duşman de clasă, pentru că nici nu ştia să scrie, dar trebuia să se dovedească loial, fiindcă se cunoştea foarte bine activitatea sa dinainte de război. Dosarul lui arăta „rău”: călătorise peste hotare, câştigase bani mulţi şi, poate cel mai grav, ajunsese să lucreze cu contract la Palatul Regal. Doi ani l-au obligat comuniştii să cânte la fiecare final de săptămână, fără să fie plătit, pentru a demonstra că e „prieten al poporului”. Nici la nunţi nu mai putea cânta, că doar nu făcea lumea nuntă marţea, doar ca să câştige Fănică un ciubuc. L-au nenorocit artistic. Dar pentru că nu prezenta un pericol real pentru regim, după aceşti doi ani l-au lăsat să câştige, ba chiar l-au trimis să reprezinte statul român în spaţiul comunist. Festivaluri în Cehia, Ungaria, Bulgaria… Nu i s-a mai permis să cânte vocal, pentru că nazaliza şi îşi trăda originea ţigănească. Aşa se face că a înregistrat la nai pentru „Electrecord”. Noroc nesperat. Fără comuniști, nu-l auzeam pe Fănică Luca la nai. După cum povesteam, înregistrările lui la cele mai mari case de discuri din lume fuseseră în proporţie covârşitoare vocale. Fănică le-a fost profesor lui Luca Damian, Constantin Dobre, Nicolae Pârvu, Gheorghe Zamfir. În perioada interbelică, naiul era precum cobza azi: dacă mai cântau vreo zece oameni. Fănică l-a readus în lumină, tocmai pentru că a fost nevoit să devină profesor. Un instrument vechi de secole dăinuieşte şi azi la noi, prin faima şi prin învăţăturile unui lăutar de geniu din mahalaua Micului Paris. A murit la 74 de ani, sfâşiat de boli. Dar şi în ultimul an de viaţă, comuniştii i-au aranjat cincizeci de turnee în satele şi comunele României. Nu l-au iertat niciodată, l-au pedepsit prin ceea ce a iubit el cel mai mult: muzica. L-au forţat să cânte, până a căzut din picioare.
Fracul cu coada scurtă
– Bogdan, în concertele tale de muzică lăutărească interpretată la cobză, ai cântat cu nepotul lui Fănică Luca, Ghiță Coadă. Nu putem încheia fără să ne povesteşti cum a rămas imaginea marelui artist în memoria acestei familii de lăutari…
– Aşa este, am cântat cu Ghiţă Coadă, nepotul lui Fănică Luca, timp de trei ani şi jumătate, până s-a prăpădit, bietul de el. Adora tot ce era legat de bunicul său. „Nea Fane Muscalagiul, dirijorul de la Palatul Regal”! O spunea cu atâta fală şi respect, încât vorbele lui căpătau ecou. Eu amuţeam de fiecare dată când le rostea şi parcă vedeam imaginea bunicului proiectată pe cer. Ghiţă îl ţinea minte îmbrăcat în frac cu coadă scurtă, amănunt care a şi dat porecla „Coadă” întregului clan de contrabasişti care i-au urmat în neam lui Fănică. Tatăl lui Ghiţă era Titi Coadă, nepotul lui Ghiţă este Ionel Coadă…, toţi poartă această poreclă de pe urma lui Fănică şi a fracului său. Fănică Muscalagiul va rămâne un reper regal pentru totdeauna. Frica mea este însă memoria noastră. Cu ea mă lupt eu, personal. De dragul ei cânt muzică lăutărească, aşa cum se cânta ea în Micul Paris, şi sper că farmecul cântecelor vremurilor de atunci o va face să-şi recapete respectul şi locul binemeritat în istoria muzicii.