– Este una dintre cele mai puternice voci ale literaturii române de azi. În timp ce majoritatea scriitorilor scormonesc în prezent, încercând să îi afle sensul, Doina Ruști caută răspunsuri pentru azi în lumea de ieri. Mai ales magia de altădată a Bucureștiului, cu parfumul, moda, gastronomia, cu iubirile și cu poveștile sale fantastice, e fascinantă. Și pentru că o nouă carte a scriitoarei tocmai a ieșit pe piață, ne-am propus „s-o luăm” la întrebări –
„47 de feluri de-a povesti”
– Noul dvs. volum se cheamă, ispititor, „Ciudățenii amoroase din Bucureștiul fanariot”. Ce motive am avea să-l citim?
– E o carte de povestiri! Perioada aceasta, a restricțiilor, a devenit suportabilă pentru mine, pentru că în fiecare săptămână am scris o povestire pentru blogul din Adevărul. Textele au avut succes, iar unii dintre cititorii mei fideli m-au îndemnat să scot un volum cu povestiri vesele. Și-așa am început să le adun: povestiri tematice, fiecare scrisă în alt stil. Am vrut să scot o carte în care să apară varii moduri de a povesti, iar până la urmă, s-au adunat 47 de povestiri, număr fără nicio semnificație, sau care spune doar un singur lucru: că am încercat să povestesc în 47 de feluri. Bineînțeles, textele sunt ilustrate cu imagini de epocă, iar titlul spune totul despre ele: Ciudățenii amoroase din Bucureștiul fanariot.
– Vorbiți-ne puțin despre ilustrațiile acestei cărți!
– Cele mai multe imagini sunt legate direct de text, este vorba despre portrete păstrate în muzee, reprezentând oameni celebri sau anonimi, de la care am pornit povestirea, așa cum este cazul Banului Furtună. Portretul său se află la Palatul Suțu și am obținut drepturile de publicare prin bunăvoința muzeului, a lui Adrian Majuru, în special. Dar sunt și alte imagini, luate de la Muzeul de Artă din Târgoviște, de la Muzeul „Theodor Aman” din Craiova. Altele sunt achiziționate de editura „Litera”, care a scos cartea, din site-uri specializate. Dar fiecare dintre ele se leagă de povestiri, de secolul fanariot și de Bucureștiul de altădată. Unele sunt reproduceri de muzeu. De pildă, la Târgoviște, se află câteva reproduceri după Louis Dupré, cu detalii schimbate (culoarea unui șal, de exemplu), păstrate în depozitul muzeului și puse mie la dispoziție de doamna Maria Neacșu, unul dintre acei muzeografi dedicați, gata să păstreze normalitatea chiar și în timpuri anormale. Deși este o carte de povestiri, am ținut să aibă ilustrație. De altfel, e o carte pe hârtie bună, gen album, făcută pentru bucuria iubitorilor de cărți, într-un fel, la concurență cu vizualul virtual, care face parte din viața noastră.
– Nu și-au epuizat fanarioții secretele?
– Nu. Secolul al 18-lea nu și-a epuizat pentru mine materialul. Mereu există ceva neinvestigat. Cât despre București, în cartea aceasta e vorba de un fel de București al reclamagiilor, al nedreptățiților, al autorilor de scrisori, pentru că fiecare povestire pornește, chiar dacă uneori vag, de la niște rânduri scrise cu alfabet chirilic pe o pagină administrativă.
– De unde vine fascinația pentru epoca fanariotă?
– Afinitatea mea pentru epoca pe care o numesc fanariotă mai mult din comoditate vine din casa bunicilor mei, unde pulsa o viață cu rădăcini exact din acest secol, al 18-lea. Casa în care eu am descoperit lumea avea numeroase încăperi largi și în aproape fiecare din ele existau șifoniere uriașe, cu oglinzi. În special de unul negru îmi amintesc, pentru capitelul pe care se sprijineau sfere și cununi sculptate, la care nu se putea ajunge decât cu scara. În acest șifonier erau ținute pălării, caschete, bonete, gulere de blană, berete, pe care îmi plăcea să le probez. Pe una dintre ele o mai păstrez încă, un fel de capișon din catifea tare, verde, strânsă la ceafă cu o fundă. Urmau sobele cu coloane albe, ca niște temple, candelabrele cu zeci de lămpițe, mesele cu sertarele doldora de obiecte neobișnuite și, nu în ultimul rând, bibliotecile rotunde, albe, așezate prin toată casa, exact cum le-am descris în Fantoma din moară. Aveam și o cameră dedicată exclusiv cărților, o bibliotecă a casei, în care, pe vremea liceului, m-am și mutat. Rămâneam acolo să citesc toată noaptea, iar cum o parte dintre ferestrele acelei camere dădeau spre răsărit, spre moara părăsită, mi-au intrat pentru totdeauna în creier diminețile văzute din acea încăpere. Dar dincolo de atmosfera aceasta interbelică, se afla un alt timp parcă îngropat, despre care nu mai știa nimeni nimic, dar care continua să existe. Peste fiecare ușă cădeau draperii bogate, iar salonul era despărțit de verandă printr-un perete, sus cu vitralii, continuat de niște false ferestre, care erau de fapt niște ascunzători pentru pergamente, hărți, suluri de hârtii importante. Între ele era o hartă a Europei de la 1740. Apoi veneau cuferele, în special unul solzos, cu capac bombat și încuietoare în formă de gheare. În cufărul acesta, care nu era singurul din casă, se aflau rochii de borangic, moștenite de bunica mea de la bunica ei, bijuterii, între care mărgelele ocupau primul loc, mănuși aurii, conduri brodați cu fir de aur, clopoței minusculi, pentru poalele rochiilor, ca să le facă să cânte, beteală adevărată, oglinjoare poleite cu argint și pătate de vreme și, printre multe altele, într-una dintre cutiile ascunse în lemnul acelui cufăr, plin de sertare secrete, printre bani vechi, documente și frunze de tutun, se afla și o casetă cu mărțișoare. De aici, de la cufere și pergamentele ascunse, începea veacul fanariot, de la perdelele care ascundeau ușile, dar și de la toată mișcarea casei, de la turbănelul transparent pe care unele femei îl purtau peste frunte. În această casă am copilărit, învățând de timpuriu ce este un poloveac, cum arată o saca, noi înșine având una de toată lauda, ori cum se face șerbetul de salcâm. De aici, din casa părintească, vine Manuscrisul fanariot.
– Bucureștiul descris în romane este un oraș magic. Cititorii revistei s-ar bucura să afle și ei locurile „vrăjite” ale Bucureștiului fanariot…
– Pentru fiecare carte există o altă geografie. Când am început să scriu Ciudățenii amoroase, aveam în minte un loc de pe lângă Biserica Enei, demolată azi, dar care a lăsat în urmă un nume de stradă. Pe-acolo, pe undeva, se afla și una dintre casele Venetianei Văcărescu, o locuință unde se întâlneau câțiva dintre mai tinerii membri ai familiei, printre care și Alecu Văcărescu, poetul. Mă gândeam la el, la moartea lui prematură, când, într-o zi, m-am întâlnit cu graficianul Bogdan Calciu, care-mi făcuse una dintre acele surprize de neuitat: o hartă a Bucureștiului, așa cum apare el în Manuscrisul fanariot. Erau desenate și câteva personaje, între care unul se lăfăia pe canapeaua unei trăsuri, care, culmea, se îndrepta de la Colțea spre Biserica Enei (din mintea mea). Nu m-am îndoit nicio clipă că era însuși Alecu Văcărescu, plecat în vizită la mătușa sa, pe care se spune c-ar fi ucis-o. În jurul acestei povești se încheagă întregul volum, iar acesta este punctul central de la care pornesc celelalte străzi, nu ale orașului adevărat, ci ale Bucureștiului din cartea mea.
– Mai există zone magice în Bucureștiul de azi?
– Sigur. De-acolo, de pe strada Biserica Enei, se dă în Academiei, fosta stradă Academia Domnească, pe care dac-o urmezi, făcând abstracție de mașinile de pe trotuare, dacă mergi pe ea, uitând complet prezentul și problemele lui, fără să-ți dai seama, după ce treci bulevardul, ajungi pe nesimțite în Lipscani, în intersecția de lângă Banca Națională, unde mereu cântă câte cineva, în special tineri exasperați de statul în casă, și care este doar rămășița unei vechi piețe, cândva foarte largă, așa cum o descriu în alt roman al meu, Mâța Vinerii. În acel loc, dacă ești suficient de atent și de detașat, poți să auzi pazavanii strigând în goarne. Îmi place forma veche pazavan, chiar dacă mai cunoscută este pazvan, după opinia mea – fără rezonanță.
Tot așa, un loc bun de ascultat vorbele unor oameni care au fost este și Mânăstirea Antim, unde am aflat, dintr-o plângere a unui stareț, că ar fi trăit o bună bucată de vreme o coconiță, de care călugării nu puteau să mai scape. Dacă te uiți bine, îi mai vezi papuceii uitați lângă trepte, îi mai simți parfumul în nări. Și tot magică este și Dâmbovița, pe malurile căreia s-au plimbat, în acel veac, „berzele negre” ale ciumei.
– Ce subiecte au poveștile din noua carte?
– Toate cele 47 de povestiri pornesc de la documente de epocă, dar sunt scrieri de ficțiune, desprinse din realitatea unei epoci vechi. Pe multe dintre ele le-am găsit în reclamații sau în consemnarea unor procese. Alte povești pornesc de la câte un obiect zărit pe o listă, pentru că în lumea fanariotă multe dintre lucrurile pe care astăzi le disprețuim ori le considerăm fără valoare erau atât de prețuite, încât puteau fi moștenite, dăruite sau furate. Așa a fost cazul unei umbreluțe, descoperită de mine pe o filă, în care un bărbat denunța valorile pe care i le luaseră niște hoți. Alături de un cal și o pușcă, era menționată și o umbrelă, nefolosită încă. În special, se purtau vara, pe caniculă, mai ales umbrele colorate, trandafirii, aduse de la Stambul, de cele mai multe ori, dar și de la Lipsca. În jurul acestei umbrele s-a ridicat singură povestea despre un om și plăcerile lui, adică despre acele fapte pe care le putem numi amoroase, cu un pic de blândețe. Sunt povestiri care aduc vorba despre întâmplări cunoscute, oprindu-se însă asupra zonelor umbrite, sunt și povestiri despre viața ascunsă a epocii, pentru că fiecare timp are părți secrete, de care, deși le cunoaște toată lumea, nu se vorbește despre ele niciodată.
– Titlul cărții anunță și povești de iubire… ciudate. În ce sens?
– Exact cum o spune și titlul, am încercat să cuprind o gamă largă de fapte bizare, situate toate în teritoriul legăturilor sentimentale, și pentru a sugera acest lucru, volumul se deschide cu povestea unei femei care moștenește un sclav, considerat în mod unanim un bărbat foarte urât. Dar acest el, așa dezagreabil cum este, îi aparține, este al ei. De la acest sentiment călduț de a lua în posesie ceva sau pe cineva începe volumul meu de ciudățenii. S-a vorbit mult despre fapte imorale, legături condamnabile, dar prea puțini despre anomaliile legăturilor considerate normale sau ale vieții sociale acceptate. Desigur, povestirile mele tratează iubiri, legături, pasiuni, fetișuri, dependențe, aspirații și alte stări de fapt ale dorinței unanime de a fi parte din viața unui om despre care crezi că seamănă cu tine.
– Ce povestiri fabuloase se mai află pe masa dvs. de scris?
– Anul acesta mi-am propus o serie de reeditări, prima dintre ele fiind „Manuscrisul fanariot”, cu harta lui Bogdan Calciu, despre care tocmai am povestit, într-o colecție foarte simpatică, de cărți populare și ieftine. Dar sunt preocupată în egală măsură și de cărțile care urmează să fie traduse – între acestea, Zogru, în franceză, cu finanțare franceză – una dintre marile mele bucurii. De Mărțișor voi fi la Londra, pentru un tur al librăriilor. De scris, nu voi scrie curând, abia pe la finele verii voi începe o nouă carte.