Luceafărul fanarioților
Trecuseră doar doi ani de la moartea martirică a lui Constantin Brâncoveanu, când pe tronul Ungrovlahiei va fi trimis de Înalta Poartă un domn străin – Nicolae Mavrocordat. Imperiul Otoman hotărâse că boierii pământeni nu sunt de încredere, așa că, timp de mai bine de un veac, pe scaunele voievodale ale Munteniei și Moldovei se vor perinda domni veniți din Fanar, un cartier grecesc al Constantinopolului. Când a fost suit pe tronul Țării Românești, Nicolae Mavrocordat avea 46 de ani. Era în plină putere și purta deja experiența a șase ani de domnie în Moldova. Noul domn venea dintr-o familie ilustră. Tatăl său, Alexandru Mavrocordat Exaporitul, era unul dintre cei mai străluciți diplomați ai otomanilor, Mare Dragoman al Înaltei Porți și, totodată, un erudit profesor, cu un doctorat în medicină luat la Bologna. Prin bunica sa, fiică a lui Alexandru Iliaș, Nicolae se înrudea cu domnii Moldovei. Nu era, așadar, întru-totul grec, prin vinele sale nobile curgea și sânge românesc. Nicolae Mavrocordat a crescut, ca toți frații săi, în atmosfera intelectuală a Constantinopolului. Eruditul său tată l-a trimis la studii la Padova și Bologna, așa că Nicolae vorbea fluent latina și franceza. Greaca era limba lui maternă, turca o știa din copilărie, iar pe tronul Ungrovlahiei va învăța și româna. E de înțeles de ce a fost supranumit „Luceafărul fanarioților” și de ce, de îndată de s-a urcat pe tron, s-a gândit să își lege numele de o ctitorie nemaivăzută până atunci: o mânăstire care să fie și reședință domnească, și școală, și totodată sediu al unei excepționale biblioteci, în stare să rivalizeze cu toate marile biblioteci ale occidentului. Grecul cu sânge moldav, venit din capitala marilor bazilei bizantini, voia să arate că Țara Românească nu e la margine, ci chiar în centrul lumii civilizate. Va reuși.
Cetatea cu ziduri puternice
Călătorul care venea de la Țarigrad, în veacurile trecute, și se îndrepta către Târgul dinlăuntru al Bucureștilor, trecea în drumul său prin satul Văcărești. Așezate pe dealuri care se unduiau molcom, înainte să se reverse în albia Dâmboviței, puținele case de abia se vedeau în marea de verdeață. Podgorii întinse de vii, păduri și livezi, cât cuprindeai cu ochii. Aici, în așezarea aceasta pomenită în hrisoave de la 1576, departe de larma, zbuciumul și intrigile capitalei, s-a hotărât Nicolae Mavrocordat să își ridice măreața sa ctitorie: o cetate cu ziduri puternice, în stare să îi fie reazem la vremi de restriște. Începută încă din primul an de domnie, în 1716, Mânăstirea Văcărești va fi isprăvită în 1722. Nicolae Mavrocordat a avut cea mai lungă domnie fanariotă. Când a murit de ciumă, în 1730, la doar 60 de ani, lăsa în urmă, drept moștenire, o mânăstire de o frumusețe nemaivăzută. Pentru ctitoria sa a ales stilul brâncovenesc, poate pentru a arăta țării că era legat de moștenirea unuia dintre cei mai mari domni ai locului, sau poate pentru că simțea ceva din frumusețea Italiei și a Renașterii, din care gustase și el.
Grădina din piatră albă
Răsfoiesc file de album. Pătrund cu ochii minții în ctitoria marelui domn fanariot. În mijloc, măreață, e biserica așezământului. Vrejuri, frunze și flori de piatră se unduiesc în jurul meu, se agață de coloanele puternice care mărginesc pridvorul, urcă pe ancadramentul de la intrarea în sfântul lăcaș. Sunt într-o grădină albă, cioplită toată în piatră, luminată discret de razele apusului. Deasupra porților, dăltuite și ele, sunt stemele Moldovei și Munteniei, țările în care Nicolae Mavrocordat a domnit. A pus să fie sculptate împreună, patrii ale aceluiași neam vitregit de soartă. „Testamentul artei tradiţionale româneşti”. Așa a numit ctitoria de la Văcărești G. M. Cantacuzino, unul dintre cei mai mari și mai erudiți arhitecți ai noștri. La vremea când domnul Nicolae Mavrocordat a zidit-o, mânăstirea avea nu doar o reședință domnească impunătoare, ci și o bibliotecă pe care luminatul fanariot a cheltuit o avere. Sunt voci care o așează în rândul marilor biblioteci din Europa vremii, mărturie nu numai a bogăției domnitorului, ci, mai ales, a culturii și gustului său rafinat. Și tot aici a instalat o tipografie și a organizat o școală grecească. Voia să ridice Muntenia în rândul lumii.
Ctitoria lui Nicolae Mavrocordat a fost mânăstire timp de mai bine un veac. O sută de ani în care, încet-încet, frumusețea ei s-a părăginit. Mânăstirea era condusă de călugări greci, iar aceștia își făcuseră un obicei din trimiterea în afara țării a tuturor veniturilor pe care le puteau strânge, fără să se mai îngrijească de locașurile pe care le păstoreau. Cutremurele din 1802 și 1838 vor spori paragina care se întinsese peste ctitoria lui Nicolae Mavrocordat. În starea aceasta o va afla anul 1848, când Alexander von Lüders, generalul armatelor de ocupație rusești, se gândește să îi întemnițeze aici pe toți capii revoluției pașoptiste. În 1864, odată cu secularizarea averilor mânăstirești, statul român a transformat mai multe mânăstiri în închisori. Statutul Văcăreștilor avea să fie, în felul acesta, pecetluit. Până în anii ’70 ai dictaturii comuniste, în chiliile mânăstirii au fost închiși deținuți de tot felul. Locul veșmintelor negre a fost luat de straiele vărgate de pușcăriași.
Jocul destinului
Vara anului 1973. Nicolae Ceaușescu, aflat, pe atunci, în strânse legături cu țările Orientului Apropiat, primește vizita lui Mohammad Reza Pahlavi, șahul Iranului. Dictatorul îi arată proiectele industriale, dar îl duce și în vizită la Voroneț, Moldovița și Sucevița. Pare straniu, dar în anii aceia, Ceaușescu aloca sume importante de la buget pentru restaurarea monumentelor istorice, între care multe erau biserici de o valoare excepțională. La plecare, impresionat de ceea ce văzuse, șahul îi dă președintelui RSR un sfat: să înființeze un muzeu de artă religioasă, în care să strângă cele mai prețioase odoare ale ortodoxiei românești. Lui Ceaușescu i-a plăcut ideea. În foarte scurt timp, va trasa această directivă. În doar câteva zile, din ordinul lui Ceaușescu, ctitoria lui Nicolae Mavrocordat era transferată de la Direcția Penitenciarelor la Muzeul Naţional de Artă al României. Domnul Dan Mohanu, astăzi profesor la Universitatea Națională de Arte, era pe atunci un tânăr asistent universitar și a lucrat la restaurarea Văcăreștilor. Încet, cu știință și cu migală, de sub solzii pe care timpul și nepăsarea îi așternuseră peste ctitoria Mavrocordaților, ieșeau la lumină splendorile trecutului: „Mânăstirea renăștea din penitenciarul care devenise. Transformările pe care le produsese amenajarea celulelor erau teribile, dar Văcăreștii își menținuseră, totuși, configurația de mânăstire. Acum, prin restaurare, înlăturam toate elementele parazitare, care aparținuseră penitenciarului. Ieșeau la iveală chiliile, cu succesiunea lor de arcade foarte frumoase, apăreau cuhniile, cu turlele lor zvelte, întocmai ca la Hurezi, apoi stăreția, de pe latura sudică. Apărea, în sfârșit, în toată splendoarea ei, Casa Domnească a lui Nicolae Mavrocordat, așezată pe botul dealului, cu o privire extraordinară către Bucureștii vechi. Prin ferestrele ei, Capitala se vedea ca în palmă, o priveliște formidabilă se desfășura la poalele dealului. Vederea din Casa Domnească era splendidă. Mavrocordații au vrut să facă aici o sinteză românească pe care nu o făcuse nimeni până atunci. Și le-a reușit. Constantin Brâncoveanu a reușit o sinteză la Hurezi, dar Mavrocordații au adunat și mai multe elemente și au ridicat cel mai amplu și mai elegant ansamblu mânăstiresc de la noi, mai zvelt și mai plin de fantezie decât cele zidite de voievodul nostru martir. În urma restaurării, toată lumea se aștepta ca acest ansamblu, cel mai mare din sud-estul Europei, să fie mândria Bucureștilor, o prezență absolut extraordinară în capitala noastră. Dar soarta a vrut altfel. La începutul anilor ’80, dictatorul era obsedat de ridicarea unui București pe model coreean. În centru stătea Casa Poporului, astăzi cea mai mare clădire administrativă din Europa și a doua din lume, după Pentagon. În coasta ei se afla superbul ansamblu din Dealul Mitropoliei, compus din străvechea catedrală a Ungrovlahiei și reședința patriarhală. Ceaușescu le-ar fi vrut demolate, pentru a integra Dealul Mitropoliei în noul Centru Civic. Locația aleasă pentru Patriarhie era Mânăstirea Văcărești. Dar patriarhul Iustin a refuzat. A salvat Catedrala Patriarhală, sacrificând Văcăreștii.
Cu mâna făcută sabie
Vestea că Mânăstirea Văcărești a intrat în vizorul lui Ceaușescu, pentru demolare, a zguduit mediul intelectual românesc. Pe 21 decembrie 1984, cu câteva zile înainte de Crăciun, erau deja dezafectate crucile, pisaniile și ușile sculptate de la intrarea bisericii mari. O listă impresionantă de oameni de cultură, printre care s-au numărat Constantin Noica, Geo Bogza, Mihai Şora, Dan Nasta, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Dinu C. Giurescu, Grigore Ionescu, Victor Ivanovici, Florin Rotaru, Răzvan Theodorescu sau Peter Derer, au semnat memorii prin care încercau să oprească demolarea. Zadarnic. O echipă de restauratori a primit ordin să salveze o mică parte din frescele bisericii mari. Sarcina era ca o condamnare la moarte, specialiștii știau că, atunci când vor fi terminat de extras valoroasa pictură, buldozerele aveau mână liberă. Așa că echipa de restauratori, între care se afla și Dan Mohanu, a făcut tot ce a putut pentru a tergiversa lucrurile, în speranța că Ceaușescu se va răzgâni. „Atmosfera în țară era teribilă. Peste tot plutea teama. Vestea demolării Văcăreștilor a fost trăznetul cel mare. Culmea era că autoritățile încercau să prezinte acțiunea demolatoare drept o salvare. Publicațiile regimului scriau că România nu își distruge bisericile, doar le mută. Nu demolăm, ci salvăm! Așa că demolarea Văcăreștilor făcea parte și era prezentată drept o acțiune de salvare a unui monument iremediabil avariat de cutremurul din ’77. Vezi Doamne, se vor extrage frescele, coloanele și tot ce e de valoare, înainte de demolare! Așa am ajuns noi, restauratorii, actorii unei piese la care nu voiam să fim parte. Am ajuns să acționăm ca niște persoane din rezistență, în opoziție cu autoritățile. Am încercat un joc prin care să stopăm ceea ce se anunța ca un lucru iminent – voiam să le arătăm celor din conducere că nu suntem dotați, că nu avem nici materialele nici competența necesară unor lucrări atât de dificile precum extragerea unor porțiuni atât de importante de frescă. Aveam speranța naivă că, astfel vom amâna demolarea Văcăreștilor. Stăteam însă cu inima îndoită, pentru că ne gândeam că, tergiversând salvarea frescelor, s-ar putea să ne trezim cu ele rase de buldozere și să nu mai salvăm nimic”. Prelevarea frescelor s-a întins până în iarnă. Au lucrat ca în condiții de război, printre ruine, căci buldozerele începuseră deja să rupă din trupul vechi al mânăstirii. Se încălzeau la un foc făcut în mijlocul bisericii și cu mâinile înghețate se străduiau să desfacă picturile peste care trecuseră aproape trei sute de ani. Știau că nu aveau timp, că oricând, ordinul de demolare a bisericii putea să cadă peste frescele neprețuite. În cele din urmă, sătul să mai aștepte după niște oameni a căror sensibilitate pentru splendorile trecutului nu o înțelegea, dictatorul a dat ordinul. Cu mâna făcută sabie, așa cum poruncea tot timpul în vizitele sale „de lucru”, a poruncit ca Văcăreștii să dispară. Era prima zi a lunii decembrie a anului 1986. Echipele de demolare de la ICRAL aveau la dispoziție două săptămâni ca să pună totul la pământ.
„Fac apel înfiorat la Domnia Voastră”
„Tovarășe președinte. Sub loviturile buldozerelor cade în clipa de față monumentul feudal cel mai formidabil din toată Țara Românească, unic în lume și neîntrecut. Bolțile susținute de seriile de coloane, cele mai monumentale și mai rafinat sculptate care au existat vreodată, valoroase atât prin ele înșile cât și prin înșiruirea lor în trei planuri succesive, nu mai există nicăieri, sunt fala țărei noastre și ne reprezintă trecutul glorios, în strânsă legătură cu continuitatea zilelor de azi. Opriți demolarea Văcăreștilor, cât mai este timp! În numele tuturor arhitecților țării și al poporului român, fac apel înfiorat la Domnia Voastră!” Rândurile de mai sus sunt semnate de Henriette Delavrancea-Gibory și i-au fost trimise direct lui Nicolae Ceaușescu. Arhitecta avea atunci 87 de ani. Dar strigătul ei a fost în pustiu. Nu numai că ctitoria mavrocordaților a fost demolată, dar a fost demolată cu ură. Când inginerii de la ICRAL au încercat să protejeze coloanele pentru a nu fi distruse, în vederea extragerii lor ulterioare, au fost amenințați: „Nu sunteți puși să salvați, ci să demolați!”. La sfârșit, coloanele istorice au fost aruncate în curtea Palatului de la Mogoșoaia. Altă parte au fost basculate din camioane și zac și acum pe fundul deltei de la Văcărești. Cea mai frumoasă ctitorie de pe pământul Munteniei a dispărut fără urmă.
În loc de epilog
După evenimentele din 1989, au existat propuneri de refacere a Mânăstirii Văcărești. Ceaușescu apucase să toarne doar o uriașă fundație, care ar fi putut sta la temelia unei rectitoriri. Dar spiritul dictatorului se mutase și în urmași. Nu numai că mânăstirea nu a fost refăcută, dar pe locul ei s-a ridicat cel mai mare mall din București. Comerțul, mai presus de istorie.