– Este unul dintre cei mai importanți regizori ai României. A fost contemporan cu schimbările istorice și artistice ale țării din ultimii cincizeci de ani. A cunoscut și a lucrat cu actori titanici și a creat spectacole legendare. La 86 de ani, pe care îi urăm să-i trăiască cu sănătate și bucurie, amintirile sunt istorie vie. Pe câteva dintre ele le-am consemnat în acest interviu –
Domnul general și comuniștii
– Domnule Dinu Cernescu, prin creația dvs. regizorală, sunteți o parte vie a istoriei teatrului românesc. Celebritatea v-a pus însă în umbră viața, deși când e vorba de artă, rădăcinile biografice pot fi importante…
– M-am născut la 18 octombrie 1935, în București, pe strada Arhitect Mincu, numărul 15. Tata era pilot, mama, profesoară de franceză. A urmat botezul meu la Biserica Boteanu, cu numele Dinu Andrei Șerban. Cred că sunt singurul regizor care are în numele lui doi regizori… Tata provenea dintr-o familie de olteni săraci, dar a avut ambiție. Nu a vrut nici la cavalerie, nici la infanterie, ci și-a dorit să zboare. Și a ajuns generalul Cernescu, primul pilot care a zburat pe ruta Cape Town – București și retur. Un „defect” major, în epoca comunistă. Am fi putut părăsi România, dar mama s-a opus. „Tu, oriunde te-ai duce, nu vei mai fi generalul Cernescu, eu nu voi mai fi profesoară de franceză, iar copilul nostru va fi un dezrădăcinat”. Așa că am rămas. Drept răsplată, tata a fost arestat, mama, bunica și cu mine am fost dați afară din casă, doar cu ce aveam pe noi. Am fost primiți „în spațiu” de un fost prim procuror la Înalta Curte de Casație și Justiție, care ajunsese să locuiască, în propria casă, într-o cămăruță pe care o împărțea cu noi, despărțiți fiind de un paravan. Era pe Vasile Lascăr 80, iar domnul era nepotul lui Traian Vuia. Pe nevasta lui Păstorel Teodoreanu o vedeam măturând strada, seară de seară. Soțul ei fusese, și el, arestat de comuniști și asta era singura ei modalitate de a se întreține. Ani mai târziu, după premiera montării mele cu „Hamlet”, un comunist „de bine”, Gogu Rădulescu, m-a adus cu mașina acasă: „Unde locuiești, maestre?”. „Pe Vasile Lascăr 80.” „Oooo, casă frumoasă, boierească. Cu cine locuiești acolo?”. „Cu părinții mei. Într-o singură cameră”.
– Ați regretat vreodată că nu ați plecat din țară?
– Niciodată! Nici în cele mai grele momente. Niciodată! Am fost peste tot în lume. Dacă e să fiu răutăcios, și voi fi un pic, numai la Târgoviște nu am fost. Dar au trecut doi dictatori pe acolo și nu le-a fost prea bine.
– Cum ați ales regia de teatru, dintre toate meseriile din lume?
– Am fost întrebat asta de multe ori și niciodată nu am știut să răspund. Nu știu. Cert este că mă pregăteam să dau la Medicină. Voiam să devin chirurg. Cât despre teatru, am avut și eu, copil fiind, un teatru de păpuși. Îmi amintesc că am dramatizat „Ivan Turbincă”, pe când aveam 11 ani. Am și acum „caietul de regie”, în care scrie: „Ivan Turbincă. Piesă în trei acte și șase tablouri.” Într-o zi, fără să știu de ce, m-am dus și am dat examen la Institutul de Teatru, secția Regie. Am dat și am intrat. Eram patru studenți: David Esrig, Dan Alexandrescu, Dumitru Cipodaru și eu. Aveam profesor un comunist grec, pe Ianis Veakis, fugit de acasă, de teama coloneilor. Dar, cu toate miștourile pe care le făceam atunci, mi-a rămas de la Veakis întrebarea: „Ce vrei să spui cu asta?” Eu visam decoruri grandioase, actorie măreață, dar el mă întreba doar atât: „Ce vrei să spui cu asta?”.
Vitrina cu mari actori
– Încă din facultate ați lucrat cu Florin Piersic „Peer Gynt”.
– Da. Florin era coleg de an cu mine, student la actorie, la clasa Marietta Sadova. Într-o zi, mi-a spus: „Nu am text de examen”. M-am gândit ce m-am gândit, și următoarea dată când l-am văzut, i-am dat piesa „Peer Gynt”. Am lucrat cu el pentru examen câteva secvențe din „Peer Gynt”, cu un imens succes. Apoi, după absolvire, am montat tot spectacolul. Știi, într-un fel, am impresia că Florin a rămas toată viața un Peer Gynt.
– Un alt mare actor pe care l-ați pus în valoare a fost Ștefan Iordache, interpretul lui Hamlet. El cum era?
– Uluitor. Avea o disciplină şi un respect al meseriei pe care nu l-am mai întâlnit nicăieri. Ajunsesem la Paris cu „Hamlet”. Pe vremea aia era greu să ajungi la Paris. Toţi ne-am împrăştiat prin oraș să căscăm ochii. Iordache, nu. A stat la hotel. A ieşit un pic purtând un fular la gât, să nu îşi strice vocea şi atât. Spectacolul era mai important decât Parisul, pentru el. Respectul lui faţă de teatru l-a impus tuturor. Când intram în Teatrul Mic, uneori era linişte ca în biserică: „Ssssst! Este domnul Iordache în teatru”. Replica asta nu o auzisem decât foarte tânăr fiind: „Linişte! Este doamna Bulandra în teatru!”. Deși „golan” de Rahova, Iordache avea un rafinament, o noblețe și o clasă rară. Cred că de la soția lui a învățat asta. Ei doi erau ca Doamna și Vagabondul. Ea provenea din familia pictorului Tonitza, iar el era un băiat de cartier. Și cu toate astea, câtă dragoste între ei! De multe ori mă gândeam că ea a sacrificat toate calitățile doar ca să fie nevasta lui. Și nu i-a fost deloc ușor. Dar nu a putut trăi fără el. Am fost lângă ea înaintea morții, cu cei mai mari medici. Doctorii dădeau din umeri neputincioși: „Nu poți ține în viață un om care nu mai vrea să trăiască”. Ea voia să se ducă la Ștefan.
– Ștefan Iordache a iubit viața. Îi plăceau petrecerile, nu-i așa?
– Daaa. Mergeam de multe ori la „Șarpele Roșu”. Veneau acolo și Radu Beligan, Gigi Dinică și Ștefan. Într-o seară, plin de emoție, patronul cârciumii ne zice: „Meșterilor, am un nepot foarte talentat care ar vrea să vă cânte la țambal”. Și atunci Gigi Dinică a zis: „Să ne cânte! Dar să ne cânte Bach!”. Ei, și ne-a cântat copilul ăla Bach la țambal! Numele lui e Marius Mihalache și sunt mândru că am fost martor la „botezul” lui de la „Șarpele Roșu”.
La „Șarpele Roșu”
– Umorul lui Gheorghe Dinică era proverbial. Ați lucrat și cu el, ca actor?
– Odată, doamna Dina Cocea, uriașa noastră actriță, mi-a spus să mă duc la un spectacol de amatori, la Poșta Română. „Acolo ai să vezi un mare actor. Îl cheamă Gheorghe Dinică și lucrează la un ghișeu al poștei”, mi-a spus. M-am dus, am văzut spectacolul, era, într-adevăr, colosal. După aceea a intrat și la Institutul de Teatru, unde el a cam pierdut vremea pentru că, dacă e să mă întrebi pe mine, era un actor perfect și fără facultate. Ne-am cunoscut mai bine și pot să spun chiar că am devenit prieteni, deși era foarte greu să te împrietenești cu Dinică. La masa lui cu multe pahare nu era primit oricine. Era un boem, în cel mai pur sens al cuvântului. De un Revelion, nu știu cum de s-a nimerit acasă. Mama lui l-a servit cu cele mai bune mâncăruri, iar, la sfârșit, Gigi, un pic confuz de la vinul băut, a spus: „Nota, te rog!” Deh, puterea obișnuinței. „Vai, Gigi, dar se poate!”, a spus mama. „Doamnă, văd că aveți intimități cu mine. Nu vă permit! O să mă plâng tovarășilor de la partid!”. Altă dată, aveam o întâlnire de taină cu ambasadorul Franței. Ne-am întâlnit la o terasă, unde Gigi era deja bine „făcut”. L-am rugat să ne lase un pic să vorbim și să nu spună nimănui că e ambasadorul acolo. El s-a așezat la o terasă de peste stradă și, din când în când, striga spre noi: „Vive la France! Vive la France!”. S-a dus naibii tot secretul!
– Sunteți un mare regizor. Ați creat spectacole intrate în istoria teatrului românesc.
– Am avut norocul să fiu asistentul unor mari regizori, care m-au învățat tot ce știu. Am fost asistentul lui Vlad Mugur, al Mariettei Sadova, al lui Moni Ghelerter, al multor mari, mari regizori.
– Și, la rândul dumneavoastră, ați fost profesor. Care a fost studentul dumneavoastră de suflet?
– Fără doar și poate, Ducu Darie. Mi-a fost student foarte drag și apoi unul dintre cei mai apropiați prieteni. A devenit și el un uriaș regizor.
– Cum ați resimțit „plecarea” lui?
– A fost unul dintre cele mai îngrozitoare momente din viața mea. Vorbisem cu el cu o seară înainte să ajungă în stare gravă, la spital. Vorbisem să facem un partid al proprietarilor de pisici. Despre asta am vorbit ultima oară. Când am văzut că nu îmi mai răspunde la telefon, am simțit că s-a întâmplat ceva rău. De când s-a dus Ducu, mă simt cumplit de singur și de trist. Este ca și cum s-ar fi stins lumina. A luat cu el lumina și a lăsat în urmă întuneric.