
E de douăzeci și șapte de ani în mânăstire, și aici va și muri, dacă o va ajuta bunul Dumnezeu. Când vorbește, maica Pahomia pleacă ochii. Se sfiește, îmi spune că îi e greu să dea un interviu, își alege cuvintele cu mare grijă, în timp ce-și frământă mâinile, deși o simt că vorbește din inimă, cu drag, fără cusur, de parcă Hristos i-ar zbura în fiece clipă de pe buze. Când și când, își ridică ochii din pământ și atunci mă străpunge privirea ei – vie, pătrunzătoare, plină de o viață care vine de pe tărâmul sfânt al credinței. Acesta cred că este și secretul tuturor maicilor de aici, de la Pissiota. Sunt înrădăcinate în viața locului, din care își trag seva asemenea copacilor și pădurilor din jur. Cred că dacă le-ai lua de aici, s-ar ofili în câteva zile, la fel cum se stinge un stejar pe care încerci să îl muți. Nu se prinde în alt loc și nici ele cred că nu ar putea trăi în altă parte, pentru că seva care izvorăște din pământul Pissiotei nu e pământeană. Ea vine de dincolo de fruntariile acestei lumi, din tărâmul acela în care Preacurata e Stăpână și Maică a tuturor. Tărâmul primăverii netrecătoare, al iubirii fără margini și al luminii neînserate.

„Eu sunt născută într-o familie de oameni simpli, dar foarte credincioși, așa cum au fost tot timpul țăranii noștri. M-am născut și am crescut în Iași, dar părinții mei sunt de la sat și ne-au crescut în credință. Am o soră mai mare cu zece ani decât mine, care s-a călugărit la 22 de ani la Agapia. Mergând la ea, am prins drag de mânăstire. Îmi plăceau foarte mult slujbele, felul în care se comportau maicile una cu cealaltă. Dar, ciudat, deși sora mea era acolo, locul nu mă atrăgea. Îmi era dragă călugăria, dar nu și Mânăstirea Agapia. Mă simțeam acolo ca o străină – nu puteam să stau mai mult de o săptămână, deși mergeam la sora mea.” Pentru maica Pahomia zbuciumul nu avea leac. Rugăciunile din copilărie, spuse seară de seară cu părinții și frații ei, se împlineau acum în rostul mânăstirii. Doar că mânăstirea ei nu părea să fie de pe pământ, ci din cer. Era mai mult un dor. Și-a vărsat sufletul în fața duhovnicului, iar acesta a înțeles – era făcută pentru călugărie, asta era limpede, dar trebuia să își caute mânăstirea. Unde? Prin țară… Să plece în pelerinaj pe la mai multe lavre și să rămână acolo unde va simți că este, într-adevăr, locul ei. Un loc pentru toată viața. Așa a ajuns la Mânăstirea Pissiota. Era la sute de kilometri de Iașiul ei drag, departe de oaza de viață duhovnicească a Moldovei. Pissiota era atunci în plină refacere. Desființată de comuniști, încerca, în 1995, să își reînnoade destinul frânt. Când a intrat pe poarta lăcașului, maica Pahomia a simțit că zbuciumul ei luase sfârșit. „Când am ajuns la Mânăstirea Pissiota m-am simțit din prima clipă acasă. Atât de bine mă simțeam, de parcă aș fi intrat pe poarta casei mele. N-am simțit nicio clipă depărtarea de căminul părintesc, vă închipuiți că Iașiul este la mare distanță de Pissiota. Și acum simt tot așa – că aici este casa mea, iar la Iași, la părinții mei, când mai merg, sunt, de fapt, în vizită. Asta am trăit de la început, asta trăiesc și acum. Am înțeles că Dumnezeu îi rânduiește fiecărui om care intră în monahism, locul în care va viețui. Acum mă bucur că Domnul mi-a rânduit să rămân călugăriță aici, la Mânăstirea Pissiota. Știu că dacă m-aș fi călugărit în altă mânăstire, n-aș fi putut să stau prea mult. Aici e un loc cu totul aparte, aflat sub ocrotirea Maicii Domnului. Sufletește simți că o putere nevăzută ne ocrotește și ne ajută atunci când avem nevoie, dar nu e posibil să spui asta în cuvinte. Eu citesc către Preacurata și rugăciuni din Ceaslov, dar mult mai mult mă rog Maicii cu cuvintele mele. Atunci parcă altfel trăiesc rugăciunea.”
Jertfa unui vlah

Ca să ajungi la Mânăstirea Pissiota trebuie să lași în urmă larma drumului care leagă Bucureștii de Ploiești și să te afunzi în Câmpia Vlăsiei. Satele, mărginite de păduri și lacuri, se leapădă de arhitectura orașului. Case de o frumusețe fără preț, mărunte, cu cerdacuri răzimate pe stâlpi de lut, de abia se ițesc din dosul curților largi, străjuite de verdele livezilor care acum dau în floare. În satele acestea cerul se întinde nestăvilit de lucrarea omului. Ești doar tu și Dumnezeu. O liniște deplină, în care doar păsările și albinele din florile de măr ori de zarzăr îți cântă simfonia firii atinsă de primăvară. Odinioară, pe aceste locuri se întindea moșia „Poeana”, a doamnei Stanca, soața lui Mihai Viteazul. Așa aflăm că satul Poienarii Burchii, unde e Mânăstirea Pissiota, exista încă din secolul al XVI-lea. Mai aproape de noi, moșia a fost cumpărată de inginerul Nicolae Pissiota, de la generalul Gheorghe Anghelescu. Vlah de neam, Pissiota se născuse într-o familie de ciobani în Grecia, studiase la Paris și se îmbogățise în Vechiul Regat, construind repede și trainic. Domnul l-a ajutat să treacă sănătos și nevătămat prin vitregiile primului Război Mondial. Scăpase cu viață și el și familia sa, cu cele trei fete. Își păstrase, ba chiar sporise averea, țara se întregise, România era de acum mare și prosperă, iar Nicolae Pissiota, evlavios ca toți vlahii, și-a pus în gând să-i aducă mulțumire lui Hristos pentru toate, zidind o mânăstire pe care să o închine Maicii Domnului.

A amestecat în arhitectura bisericii toată frumusețea locurilor pe unde s-a preumblat (de aceea, turla zveltă a sfântului locaș îți amintește de Italia, iar cupola de Grecia și Macedonia). Nicolae Pissiota a cumpărat moșia generalului Angelescu în 1919, la doar un an după Marea Unire. Nouă ani mai târziu, în 1928, mânăstirea era gata sfințită. Ctitorul avea să mai trăiască doisprezece ani. A apucat să își dureze, sieși și soaței, morminte în subsolul bisericii mânăstirii. Nicolae Pissiota a trecut la Domnul la 80 de ani, în pace, încărcat de credință, cu un an înainte ca România să intre în vâltorile celui de-al Doilea Război Mondial. Om cu dare de mână, și-a zidit în ctitoria sa toată dragostea de frumos. A așternut pe podeaua sfântului locaș numai marmură de Carrara, iar frescele bisericii i le-a încredințat maestrului Costin Petrescu, cel care a pictat și Ateneul Român. Catapeteasma, numai lemn de trandafir şi cireş adus din Grecia natală, a fost dăltuită de Anghel Dima, sculptorul statuii lui Eminescu din fața Ateneului din București. Dar ceea ce avea să veșnicească ctitoria acestui vlah cucernic și să îl așeze pentru totdeauna în inimile milioanelor de români avea să fie icoana Axioniței, pe care a pictat-o un portretist celebru în epocă – Eustațiu Stoenescu. Fiu al unui mare moșier oltean, a studiat la Paris, unde a și fost consacrat. Foarte apreciat, a primit în Franța Legiunea de Onoare. Eustațiu Stoenescu a expus nu numai în Orașul Luminilor, ci și la New York, Roma sau Londra. Muzee celebre ale lumii au astăzi în colecțiile lor picturile lui. Dar pentru credința noastră ortodoxă, cea mai importantă operă a lui Eustațiu Stoenescu rămâne icoana Maicii Domnului pe care el a pictat-o pentru Mânăstirea Pissiota. În ea și-a închis nu doar marele său talent, ci și o rugă de adorație față de Sfânta Fecioară, o rugăciune care va rodi, peste timp, mari minuni, minuni care vor schimba soarta Mânăstirii Pissiota, așezând-o la răscrucea drumurilor bătute de pelerinii din toate colțurile țării.
Martiriul și renașterea

În 1993, trei măicuțe de la Mânăstirea Ghighiu s-au oprit la poarta Mânăstirii Pissiota. Ctitoria inimosului vlah se ruina. Comuniștii desființaseră mânăstirea în 1963 – biserica fusese închisă, doar la marile praznice se slujea sfânta liturghie, dar nu de călugări, ci de preotul satului. În incintă, bolșevicii au înființat un dispensar, iar maicile au fost pur și simplu alungate. Pe cele tinere le-au trimis înapoi în lume, iar pe cele bătrâne le-au împrăștiat prin mânăstirile de lângă București care mai aveau voie să funcționeze. Peste ctitoria lui Pissiota s-a făcut apoi stăpân timpul. Copacii au năpădit curtea, iar vremea a început să muște din sfântul locaș. Treizeci de ani au trecut așa și, dacă nu ar fi fost maica Mihaela Novacovski, poate că astăzi biserica mânăstirii ar fi fost tot un locaș aparținând de sat. Ea însăși un om cu un destin excepțional, crescută de la trei ani în mânăstire, maica Mihaela a mers la Patriarhul Teoctist și l-a rugat să îi dea în grijă Mânăstirea Pissiota. Patriarhul a spus da, așa că ea, împreună cu alte două maici – Alexia și Irina Călin, au venit aici. Nu aveau nimic. Niciun ban și niciun sprijin, doar dragoste și râvnă. Le-a fost de ajuns. Harul le-a ținut de frig atunci când au fost nevoite să doarmă în fostele chilii ruinate, harul le-a astâmpărat și foamea, căci gospodăria nu exista pe atunci. Și tot harul le-a adus în preajmă multe tinere, ca maica Pahomia, venite de niciunde, să pună umărul la renașterea din dărâmături a unui vis. Și visul s-a împlinit. Când a plecat la Domnul, în anul 1997, maica Mihaela Novacovski i-a spus maicii Irina Călin, aleasă stareță în locul ei – „Să știi că voi muri în aceeași zi cu părintele Cleopa!” Și așa a fost! Pe 2 decembrie, maica Mihaela a proorocit din nou: „Irina, mamă, să ştii că astăzi la ora două eu mă duc la Domnul!” La două au pus să se tragă clopotele și, în câteva clipe, sufletul maicii Mihaela pleca la ceruri, așa cum prezisese. Lăsa în urmă un vis împlinit. Maica Domnului îl va lua și îi va face aripi.
Lacrimile Preacuratei

Trecuseră trei ani de când cele trei maici de la Ghighiu redeschiseseră porțile Pissiotei. Se împrimăvăra. Soarele prindea putere, zbicind pământul dimprejurul mânăstirii. Măicuțele intraseră în Postul Mare și-și pregăteau de acum sufletul pentru bucuria albă a Învierii. Nimic nu avea să le prevestească marele miracol. Strigând din răsputeri, o măicuță ieșise din biserică și alerga prin toată obștea, chemându-și surorile să vadă minunea: icoana Preacuratei plângea. Maica Pahomia își amintește și acum limpede acele clipe, deși peste ele s-au așternut douăzeci și șase de ani. „Eram aici, când Maica Domnului a plâns pentru prima dată, în aprilie 1996. Munceam prin mânăstire, când o maică a văzut minunea și ne-a chemat pe toate. Șiroiau lacrimile din ochii Maicii Domnului! Am știut din prima clipă că e miracol. O mare bucurie mi-a cuprins inima, o bucurie că Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este ocrotitoarea noastră, că o avem alături de noi și că este mijlocitoare către Dumnezeu pentru noi. Icoana a plâns atunci câteva zile. Au trecut apoi anii, iar în septembrie 1998, din mâna Maicii Domnului a izvorât mir. Această minune s-a repetat de mai multe ori. Mirul stă pe icoană câteva zile, apoi se usucă. Atât de des se întâmplă acest miracol, încât a intrat în viața noastră călugărească. Trăim firesc, mereu cu gândul că Maica Domnului este cu noi”. Pe lângă lacrimi, Preacurata a mai trimis un semn lumii. Maicile mi-au spus că, după ce a plâns, chipul Preasfintei s-a schimbat.

Pictorul Eustațiu Stoenescu o zugrăvise veselă și binevoitoare. După miracol, pe fața Măicuței s-a așternut o tristețe gravă. Colțurile gurii, înainte înflorite într-un zâmbet, au fost trase în jos de lacrimi. Să fi fost acesta un semn de mustrare pentru păcatele noastre, ale românilor? Sau Preacurata ne arată prin asta că împreună pătimește cu noi durerile acestei vieți trecătoare? Nu vom ști niciodată. Ceea ce știm limpede este că de lacrimile Maicii Domnului a aflat, cu timpul, toată țara. Și că multe suflete chinuite și-au găsit în ele nu numai alinare, ci și curățire de păcate și putere de a începe o altă viață, de data aceasta închinată lui Hristos. Aici, la picioarele icoanei făcătoare de minuni, s-au reclădit destine, s-au sfârșit boli năpraznice, s-au alinat întristări de moarte. Poate că una dintre cele mai tulburătoare vindecări miraculoase s-a petrecut cu o profesoară de religie. Cânta în corul bisericii, iar la un moment dat, vocea a ajuns să o trădeze. Și-a făcut un control, au fost descoperiți câțiva noduli pe corzile vocale, iar medicul, suspicios, a făcut și o biopsie. Vestea a căzut ca un trăsnet – avea cancer și o singură nădejde, la Dumnezeu. A alergat la Pissiota și i-a cerut Măicuței să-i cruțe nu doar viața, ci și glasul, ca să-L poată lăuda mai departe pe Hristos în biserică. S-a rugat mult, cu lacrimi. Undeva, în adâncul inimii, îi va fi înflorit o nădejde. A plecat de la mânăstire cu gândul că trecuse un hotar, că Dumnezeu îi întinsese o mână. Cu credința asta în suflet a mers din nou la medic pentru un control. Nu mai avea nici urmă de noduli. Maica Domnului o curățase de boală. Putea să-i cânte din nou.
Acoperământul iubirii

Asta mi-au mărturisit toți credincioșii ajunși la Pissiota: că deasupra locului simt un acoperământ pe care nu îl văd. De când se apropie de mânăstire, această cupolă de har iubitor le alină tot oful inimii, iar pe maici le întărește să își ducă mai departe crucea călugăriei cu multă bucurie. Pe ele Maica Domnului le-a ales din lume, le-a chemat aici de la mari depărtări, iar acum le ține strâns unite în dragoste, pentru a-și sfinți viața lor și a pelerinilor. De loc din Maramureșul pe care i-l ghicesc în vorbe și în ochii albaștri, Maica stareță Iustina Hotico s-a zidit cu totul în mânăstirea pe care o păstorește. E aici de douăzeci și cinci de ani, din prima clipă de când a intrat în mânăstire, și de aici nu ar putea pleca nicăieri, niciodată, nici măcar o zi. „Să știți că să trăiești lângă o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului e o mare binecuvântare. Îți inspiră atâta har, de n-ai mai pleca de lângă ea. De câte ori am o povară, un necaz, o ispită, mă duc la Măicuța și acolo îmi găsesc alinarea suferinței și, mai ales, pacea sufletească. Uneori citesc câte o rugăciune din cărțile de rugăciuni, dar, cel mai des, și eu și maicile, pur și simplu, mergem la icoană și-i spunem totul Preacuratei, ca unei mame. Când un copil cade și se rănește se duce plângând la mama, iar ea îl mângâie și îi oblojește rana – dragostea mamei îi ia parcă durerea. Așa și noi, când alergăm la Maica Domnului, ni se ușurează suferința. Când merg în fața icoanei Preasfintei cu o problemă, parcă port ceva în spate, iar după ce plec de acolo, sunt ușurată ca un fulg. Merg, dar parcă zbor, și sunt alt om. De aceea să știți că eu îi cer ajutorul în orice probleme am cu mânăstirea, chiar și cu taxele pe care nu le putem achita sau în procesele pentru terenurile noastre. Când am fost foarte tulburată, am și pus dosarul pe care trebuia să îl prezint în instanță la picioarele Maicii Domnului și i-am spus să facă așa cum știe ea mai bine. Mă las în mâinile ei cu toată nădejdea, că știu că ea ne va dărui atât cât trebuie să trăim.”
– În afara icoanei, simțiți prezența Maicii Domnului în viața de obște a mânăstirii? Simțiți că vă protejează, că se află în preajmă, că sunteți sub protecția Acoperământului ei? Vă întreb pentru că, în viețile sfinților, Acoperământul Maicii Domnului e văzut mereu doar cu ochii duhului, dar el nu este mai puțin real.

– Da, de asta și plec rar, pentru că atunci când plec, mi se lasă un gol în suflet. Îmi e greu să stau departe, e ca și cum m-am îndepărtat de mama mea. Și mi-au spus asta și credincioșii sau preoții care ne calcă pragul: „Maică, în jurul mânăstirii se simte ocrotirea Maicii Domnului”. Pentru a fi însă sub această ocrotire a Preasfintei, trebuie să avem evlavie și să ne rugăm ei cu credință. Că Măicuța ne împlinește cererile și nevoile de fiecare dată. Nici nu te aștepți să primești atâta har de la ea. Acum trecem prin încercări, poate nici nu ne gândeam că vom ajunge să trăim aceste vremuri. Dar să îi dăm slavă lui Dumnezeu și Maicii Domnului, că încercările, atunci când vin, sunt trimise ca să ne apropiem mai mult de Domnul și de semenii noștri. Chiar dacă nu putem să le fim aproape fizic, să le dăruim ceva, măcar să le fim aproape sufletește cu un gând bun, cu o vorbă bună, cu un zâmbet măcar, ca să poată merge mai departe prin viață. Așa vom vedea că lumina Învierii lui Hristos va veni și în noi. Pentru că Învierea se naște în inima fiecărui om.