Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Fotbal la 50 de grade!

Există o regulă de aur în capitalismul la care tot tânjim de 30 de ani încoace, fără a ajunge la el: respectul față de client, față de cel care te plătește – lucru valabil deopo­trivă la stat și la privat. Cât preț se pune la noi pe serviciile ofe­rite clien­ților, nu mai are rost să vorbim. Mamaia e un singur exemplu al disprețului față de plătitor, al discrepanței dintre servi­ciile oferite și prețul cerut la schimb. Învă­țată cu publicul captiv de pe vremea comu­nis­mului, fără drept să crâcnească, eco­no­mia românească face greu pasul spre oferta concurențială, în care cel mai mic detaliu poate face diferența între faliment și succes. Ce să aștepți de la Tarom, când ani la rând, a fost singura variantă de transport rapid în­tre marile orașe din România? Abia după ce au apărut câțiva operatori privați a început să lase mai jos prețurile prohibitive de acum 5-6 ani! Semne ceva mai bune dă în ul­ti­ma vreme zona HoReCa, companii ro­mâ­nești care știu să te trateze mai ceva ca în Occi­dent. Succesul lor e cea mai bună de­mons­trație că se poate și altfel, că se pot ob­ține pro­fituri și zâmbindu-i clientului, gân­din­du-te la așteptările lui și renunțând la ra­pa­citatea păguboasă a tranziției din care nu mai ieșim.

O zonă păguboasă, în care modele de succes întârzie să apară, este fotbalul româ­nesc. Într-un moment în care rezultatele internaționale sunt mai rare ca oricând, anul acesta, fotbalul nostru s-a rebranduit și, îm­prumutând numele noului sponsor al com­petiției, a devenit SuperLigă. Promisiu­nea era că lucrurile se vor face mai bine decât până acum, inclusiv banii urmând să fie împărțiți echitabil între echipele comba­tan­te, cu bonusuri importante pentru formațiile care aduc cei mai mulți fani la stadion. Pre­zența lor în tribune a devenit o problemă. Apariția a câte două-trei echipe care se re­vendică de la același nume – cazurile CSA Steaua – FCSB, sau cele două Craio­ve, mai nou cele trei echipe Dinamo – au bul­­versat pu­blicul și l-au îndepărtat de sta­dion. In­discutabil, fotbalul nostru are nevo­ie în pri­mul rând de spectacol și calitate ca să poată face mult-așteptatul pas în față, dar mai mulți spectatori înseamnă nu doar o reco­man­dare de calitate a spectacolului fot­ba­listic, ci și resurse financiare pentru clu­buri. Nu­mai că noua SuperLigă a început catas­trofal tocmai în privința respectului față de spectatori. Avide după audiență, tele­vi­ziunile românești i-au impus Ligii Profe­sio­niste de fotbal programarea unor me­ciuri la ore imposibile – 12, la prânz, res­pectiv    la patru după-amiaza – taman în mijlocul ca­niculei care s-a abătut peste România. Ce spec­tacol să aștepți de la niște bieți fotba­liști care joacă la 50 de grade? Ce grijă do­vedești față de jucătorii care își riscă, real­mente, viața pe teren? Și, mai ales, ce res­pect arăți față de publicul pe care te bați cu pum­nii în piept că vrei să-l readuci la sta­dion? Ce stadion? Unul pe care amatorul de fotbal să leșine de la caniculă? Dai bani ca să ajungi la spital? Până una-alta, SuperLiga a debutat cu o „super” gafă. Canicula trece cu o ploaie sănătoasă, de vară, dar lipsa de res­pect față de publicul plătitor de bilete, nu!

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian