– Rar vei găsi pe pământ mânăstire mai măreață, cu o istorie mai bogată, cu monahi adunați din toate cele patru zări ale lumii, cu sfinți și moaște, așa cum există la Simonos Petras, pe Muntele Athos. Și pe deasupra, izvor de credință, la care vin râuri de pelerini să-și stingă setea de Dumnezeu –
Ucenicul cel vrednic
În secolul al XIII-lea, vremurile erau la fel de tulburi ca azi. Într-o zi, pe neașteptate, Constantinopolul a fost trecut prin foc și spadă de cruciați. Localnicii au fost siliți să-și părăsească orașul, cel mai frumos și mai bogat din Împărăția Romanilor, și să-și mute capitala la Niceea. În anii aceia zbuciumați, pe Muntele Athos intra ca novice la un sihastru bătrân, un tânăr cu inima dăruită lui Dumnezeu. Călugărit cu numele de Simon, ucenicul își va urma fără cârtire duhovnicul, deși acesta îl va pune la grele încercări. Atâta râvnă va vădi în ascultare, încât, cu trecerea anilor, legătura dintre ei avea să se schimbe, ucenicul devenindu-i bătrânului, învățător. Focul rugăciunii și puterea lăuntrică pe care le vădea în nevoințe erau peste puterea înțelegerii omenești. Dar Simon voia să asculte, nu să poruncească, și se simțea nevrednic ca un monah încărcat de ani să-i arate atâta prețuire. Așa că a cerut binecuvântare și a plecat. A găsit o peșteră înaltă și strâmtă, pe coasta de apus a Muntelui Sfânt, aninată la câteva sute de metri peste apa mării. Aici, într-o singurătate deplină, tulburată doar de murmurul valurilor și de șuieratul vântului pe stâncile goale, s-a adâncit în rugăciune: smerit, cu inima plină de dragoste, dornic să poată fi doar el și Dumnezeu. Iar visul stătea să i se împlinească, dacă nu ar fi fost pelerinii și câțiva monahi care, cercetând coasta mării, se avântau și pe la peștera lui Simon, scoțându-l cu sila din adâncul rugăciunilor lui. Din pricina asta se gândea să-și lase peștera și să urce spre vârful Athosului, acolo unde oamenii nu mai ajungeau. Și-a pus gândul în rugăciune și Domnul i-a răspuns repede, printr-o vedenie care avea să temeluiască una din cele mai vestite lavre ale ortodoxiei.
Steaua din vârful stâncii
Noaptea era senină, cu o puzderie de stele întinse pe întunericul cerului. Se apropia marele praznic al Nașterii Domnului, pentru care Simon se pregătea cu post aspru. Înainte să-și înceapă obișnuita priveghere, a ieșit în gura peșterii sale, murmurând în inimă numele Domnului. Pe negândite, din înaltul negru al cerului s-a desprins o stea. La început a crezut că e o stea căzătoare, dar lumina ei a curs precum aurul viu și s-a oprit pe un stei ascuțit. A strălucit o clipită, apoi s-a stins, lăsându-i inima plină de pace. Încercat în ispitele pustnicilor, Simon știa că o lumină din altă lume poate veni fie de Sus, de la Domnul, fie de jos, de la vrăjmașul cel necurat. Temător, și-a pus în gând să nu ia seamă la vedenie. Dacă va fi fost de la Hristos, avea să-și vădească puterea în timp. Ceea ce s-a și întâmplat. În nopțile care au urmat, steaua s-a desprins din adâncul văzduhului și a poposit pe stânca din fața peșterii, iar în noaptea sfântă a Crăciunului, un glas i-a șoptit: „Nu te îndoi, slugă credincioasă a Fiului Meu! Primește semnul acesta și nu pleca de aici ca să cauți un loc mai ferit. Căci vreau să întemeiezi aici o mânăstire, pentru mântuirea multor suflete”. Când glasul s-a stins, Simon a fost răpit într-o vedenie minunată: se făcea că se află la picioarele pruncului Iisus, chiar în noaptea sfântă a Nașterii Domnului, în ieslea din Bethleem. Când și-a revenit din răpire, a înțeles misiunea care i se încredința – va purcede la zidirea unei mânăstiri. De ajutor i-au fost trei frați, fiii unei familii macedonene bogate, care și-au așternut averile și viețile la picioarele lui. Simon mai avea de trecut un impas – stânca pe care se așezase lumina sfântă era ascuțită și împrejmuită de abisuri, iar vârful îi era ca o suliță, încât n-ar fi răbdat nicio zidire pe el. De altfel, și meșterii pe care-i tocmise i-au spus că pe stâncă nu se poate zidi nimic. Să-și aleagă alt loc, iar ei vor zidi. Simon s-a întors în rugăciune, iar în următoarea noapte a avut altă vedenie: se făcea că un înger i-a întins un cap de sfoară, iar apoi a înconjurat cu ea stânca și-a tras. Vârful i-a căzut ca retezat în apele mării. A doua zi, dis de dimineață, vedenia s-a adeverit: vârful steiului zăcea prăvălit în mare. De acum, puteau începe zidirea. În anii care au urmat, Simon a ridicat mânăstirea și și-a aflat ucenici. A botezat-o „Noul Bethleem”, dar călugării și pelerinii i-au schimbat numele, legând ctitoria de ctitorul ei – Simonos Petras, pe care îl considerau sfânt. După moartea lui, întâmplată pe 28 decembrie 1257, Domnul a binecuvântat-o cu un dar de preț: din mormântul lui Simon a izvorât mir, o minune spre care au început să curgă râuri de pelerini. Ceea ce nu a ferit sfânta așezare de grele încercări.
Al doilea ctitor al lavrei: Mihai Viteazul
Meșterii lui Simon au durat mânăstirea din lemn. Un veac mai târziu, călugării care se nevoiau în ea au mers la despotul sârb, Jovan Uglješa Mrnjavčević, să-l roage să-i ajute să dureze în locul locașului de lemn, unul din piatră. Jovan i-a încărcat cu daruri și bani, după ce, prin rugăciunile lor, fiica îi fusese izbăvită de duhurile necurate care o tot chinuiau. Jupanul a înzestrat așezământul și cu două metocuri, cu case, pământ și vii. Așa s-a ridicat pe locul peșterii lui Simon, aninată deasupra apelor mării, cea mai semeață mânăstire a Athosului. Două sute de ani a găzduit în chiliile ei pelerini și călugări, alinând dureri și împlinind speranța, amintindu-le mereu creștinilor ortodocși de Simon, alesul lui Dumnezeu. Semeața ctitorie a lui jupan Jovan avea să treacă, însă, printr-o încercare cumplită: pe 11 decembrie 1580, un incendiu uriaș a mistuit lăcașul, odată cu multe odoare, cărți sfinte și înscrisurile cu daniile unor voievozi creștini, printre care se numără la loc de frunte și ajutoarele trimise la Athos de domni ai Țărilor Românești. O vreme, călugării au pribegit prin Sfântul Munte, mare parte fiind găzduiți în Mânăstirea Xenophont. Ca să-și reclădească lavra au bătut la porțile mai-marilor țărilor ortodoxe, cerând milostenie. Vor găsi dragoste la „jupan Mihai”, numit de români „cel Viteaz”, „bărbat cu adevărat evlavios”, care i-a ajutat pe călugării pribegi de la Simonos Petras „nu doar cu vorba, dar necruţând nici truda şi osteneala şi nicio cheltuială”. Șaisprezece sate împreună cu veniturile lor au fost închinate de Mihai Viteazul Mânăstirii Simonos Petras, alături de un miertic anual și de alte odoare. Cu toate au luat calea Sfântului Munte și, prin ele, ctitoria lui Simon și a lui jupan Jovan a putut renaște din cenușă. În 1599, cu doi ani înainte de moartea tragică a lui Mihai, călugării de pe Athos s-au întors și au reînceput să slujească pe vârful de stâncă ales prin descoperire dumnezeiască. Îl vor pomeni toată viața pe marele nostru voievod ca al doilea ctitor al lavrei. Pe tabloul votiv care este pictat în mânăstire, călugării au ales un citat dintr-o zicere a lui Mihai Vodă, pe care l-au transcris în limba română: „Cele ce am făcut nu le-am făcut de sila cuiva, ci ca să am şi eu un loc şi un nume în creştinătate, Io, Mihail Voievod, domn al Valahiei şi al Ardealului şi a toată ţara Moldovei şi ctitor al acestei sfinte mânăstiri”.
Ultima mare ispită prin care a trecut Simonos Petras a venit tot prin foc, în veacul al XIX-lea. Incendiul izbucnit în noaptea de 8 mai 1891, a distrus tot ceea ce se zidise cu cheltuiala lui Mihai Viteazul. Din vechea lavră au mai rămas doar câțiva pereți și o placă de marmură de la 1600. De data aceasta, rușii au fost cei care au reclădit mânăstirea. Daniile țarului martir Nikolai Alexandrovici Romanov (1868–1918) au ridicat din cenușă și pulbere mândra mânăstire de astăzi, nemurindu-l pe nefericitul împărat ucis de comuniști împreună cu toți cei patru copii ai săi, ca cel de-al patrulea ctitor al marii mânăstiri athonite, după Simon, Jovan și Mihai. Fapt straniu, toți cei trei domnitori care au ridicat lavra nu au murit de moarte bună, ci de mâna vrăjmașilor. Jovan – de sabie otomană, în lupta de la Maritsa, Mihai – pe Câmpia Turzii, iar Nikolai, de gloanțele comuniștilor. De aceea călugării de la Mânăstirea Simonos Petras îi cinstesc cu multă evlavie. Despre recunoștința lor nepierită în timp am aflat de la Silviu-Andrei Vlădăreanu, un pelerin care bate cărările Sfântului Munte de zeci de ani.
Cântările călugărilor de pe Athos
„Prima mea întâlnire cu Mânăstirea Simonos Petras nu a fost una directă, ci prin imnele cântate de călugării ei, așa cum, probabil, s-a întâmplat cu mulți dintre noi. Totul s-a petrecut prin anii ‘95-‘96. Am fost atunci la o mânăstire din Maramureș și de acolo m-am hotărât să plec pe jos, cale de vreo 20 de kilometri, până în prima localitate unde era o gară. Eram singur, am mers numai noaptea câteva ore bune, și am ascultat tot drumul, în căști, o casetă cu cântări ale monahilor de la Simonos Petras. Nu voi uita niciodată acel drum, cu linia neagră a dealurilor, deasupra cărora se întindea cerul nopții, totul într-o liniște adâncă, pe fondul căreia eu ascultam cântările părinților și îmi imaginam că sunt în Athos. Auzisem de Sfântul Munte, dar nu-l văzusem niciodată și, în acei ani, nici nu-mi imaginam că voi ajunge vreodată acolo. Atât de mult m-am îndrăgostit de acele cântări de la Simonos Petras, încât, în anii care au urmat, am crescut cu ele, ascultându-le la nesfârșit. După anul 2000, am făcut din nou un asemenea drum, noaptea, dar de data aceasta prin Sfântul Munte. Din nou am ascultat în căști cântările părinților de la Simonos Petras. Doar că, de data aceasta, îi văzusem pe viu. Fusesem, adică, la ei acasă. Visul meu din tinerețe se împlinise.”
Dacă nu ai ști că e avocat, ai putea să spui foarte bine că Silviu-Andrei Vlădăreanu e un călugăr fără rasă. Așa se poartă, așa trăiește. Casa lui e o copie a unei chilii aghiorite, iar drumurile lui duc spre Athos, cum duc ale noastre spre ograda părinților. Iubește Sfântul Munte cu o dragoste simplă și neprefăcută și încearcă, mereu, să lege punți dinspre România spre el. Ori să le dezgroape pe cele vechi. Iată de ce e omul potrivit să vorbească despre mânăstirea lui Simon cel sfânt.
Duh de pace și dragoste
– Sunt zeci de ani de când bateți drumul Athosului și-al Mânăstirii Simonos Petras. Ce vă atrage, în mod special, la ea?
– Știți cum spunem noi, românii, că „omul sfințește locul”. Ei bine, călugării de la Simonos Petras se comportă extraordinar de frumos cu orice credincios, fie că vorbim de un șef de stat sau de cel mai sărman pelerin care le trece pragul. Eu am fost acolo din această ultimă postură, de a fi unul dintre cei mai simpli oameni care au venit la ei în pelerinaj. M-au primit cu atâta dragoste din prima clipă în care am pășit în arhondaricul lor, încât mi-au rămas în suflet pentru totdeauna. Nu am să îi uit toată viața. Așa e toată obștea lor, simți între ei un duh de pace și de dragoste foarte puternic, deși sunt veniți din toate colțurile lumii. Am văzut destui călugări prin alte mânăstiri, care au atitudini diametral opuse, când e vorba de un pelerin care le calcă pragul.
Într-un fel se poartă cu personalitățile și cu totul altfel cu cei sărmani. Ei bine, la Simonos Petras nu veți vedea așa ceva. Mi-aduc și acum aminte de un tânăr pelerin chinez, cu care m-am întâlnit de mai multe ori în Sfântul Munte. Odată am călătorit împreună, eu eram foarte doritor să vorbim, să povestim, el era foarte tăcut, interiorizat, un rugător care nu făcea asta ostentativ. Asta era starea lui. Și-mi amintesc că, la un moment dat, mi-a spus că pe Dumnezeu trebuie să-L cauți înlăuntrul tău. Probabil voia să-mi spună că eu mă împrăștiam foarte mult cu drumurile mele. Nu vă imaginați că ceea ce mi-a spus a avut cumva tenta unui sfat care presupune superioritate. Nu, a fost un cuvânt spus din suflet, cu mult drag. După o vreme, pe acest tânăr din Asia l-am aflat între monahii de la Simonos Petras. Se călugărise, e și acum acolo.
Și ar mai fi ceva, un lucru care s-ar putea să nu vi se pară esențial, dar este. Eu sufăr de o obsesie a lucrului perfect și, din pricina asta, la Simonos Petras mă odihnesc în orice detaliu. Nu am găsit vreun obiect, vreun odor ori vreo Sfânta Icoană pe care să-mi cadă privirea și să nu mă odihnească frumusețea lor. Te uiți la ele și poți să spui că ai întâlnit un lucru desăvârșit, făcut pentru Dumnezeu. Cu asta am asociat mereu, în inima mea, Simonos Petras, cu felul în care monahii de acolo au înțeles să păstreze tot ceea ce au primit de la înaintașii lor. Rafinamentul, bunul gust sunt caracteristice întregului Munte Athos, dar la Simonos Petras ele sunt pe cea mai înaltă culme. Dacă ar fi să ierarhizez, atunci aș spune că ceea ce întâlnești aici e un fel de vârf al Sfântului Munte. Asta m-a făcut să iubesc extraordinar de mult locul acesta.
Mânăstirea din mâna lui Dumnezeu
O stâncă abruptă, ca un pinten înfipt în apa mării, se înalță semeț spre cer. Pe vârful ei, aninată ca un cuib de vulturi, se ridică Mânăstirea Simonos Petras. Când părintele Ioanichie Bălan a cercetat-o, împreună cu părintele Cleopa, în urmă cu decenii, a scris că „toată mânăstirea pare suspendată în aer sau, mai bine-zis, se află în mâna lui Dumnezeu. Numai privind-o te înfricoşezi. Dar, în acelaşi timp, te şi înalţi către cer, către Hristos, piatra şi temelia vieţii”. Asta vede și simte astăzi orice pelerin care, odată ce-i trece pragul, va fi întâmpinat de acea obște extraordinară de monahi. Miezul ei e alcătuit din călugării veniți de la mânăstirile din Meteora în 1973. L-au avut în frunte pe părintele arhimandrit Emilianós Vafeidis (1934-2019), un sfânt al zilelor noastre, care a adus de la Meteora un duh de viață nou, plin de rugăciune și dor de Dumnezeu. El a înviat lăuntric Mânăstirea Simonos Petras, a strâns în jurul lui o obște alcătuită din monahi veniți din toate colțurile pământului, care au făcut faimoasă în toată lumea această lavră străveche. Pentru mine, Simonos Petras este doar mânăstirea din vis. Un vis în care, sunt convins, voi păși cândva…
Foto: George Crăsnean