– „Poezia e o plasă de prins lumină și frumusețe”, spune el într-un interviu. Și aproape că nu știi ce ipostază îi vine mai bine: cea de poet, atent să captureze frumusețea zilei într-un cuvânt, sau cea de profesor, captivat cu totul de studenți. Telefonul meu l-a găsit în bucătăria casei sale din Sibiu, orașul în care trăiește. De vorbă cu un îndrăgostit de poezie, care n-are tabieturi și nici nu-și poetizează în vreun fel dimineața –
„Poezia e la Bistrița”
– Bun găsit, Radu! Cum ți-a fost dimineața?

– Bună dimineața, Dia! A fost alertă, cu cafea băută la 9 dimineața în Bistrița, unde tocmai s-a încheiat „Festivalul de Poezie și Muzică”, și cu îmbarcare rapidă spre Sibiu. M-am întors într-un comando poetic, în aceeași mașină cu scriitorii Marin Mălaicu Hondrari, care a și condus, și Jose Luis Peixoto, care de aici, de la Sibiu, va zbura acasă, în Portugalia.
– Cum ai regăsit festivalul, la un an distanță?
– Știi, sloganul ăsta al lor, „Poezia e la Bistrița”, e un pic orgolios, dar se aplică totuși perfect unui festival care, timp de aproape o săptămână, cât durează, face Bistrița să fie intensă și vibratilă. E o densitate așa de mare de poezie în oraș, încât până și aerul are parcă altă culoare. Întreg orașul devine fosforescent, de dimineață și până noaptea târziu. N-am putut decât să mă bucur. Până la urmă, și scriitorii, și cititorii au o adicție de frumusețe.
– Radu, te urmăresc pe facebook, ești un om cu optimismul la purtător, cu o încredere neștirbită în frumusețe și în supremația binelui. Tu nu ai niciodată îndoieli?
– Cred că e un simptom al unei țicneli personale faptul că mă pot îndoi de viață, dar nu de poezie. Ca orice om, am și eu momentele mele de cădere, în care mă întreb ce rost are toată butaforia asta. Dar îndoieli în legătură cu poezia nu am niciodată. Sunt exaltat, vorba ta, dar ca să rezonezi la poezie, trebuie să faci saltul ăsta, să intri pe aceeași frecvență de rezonanță cu ea.
– Ce înseamnă asta? Cum ar trebui să citim, să accesăm poezia?
– Un cititor de poezie, poet sau nu, trebuie în primul rând să încerce să vadă poezia. Atunci când îl citești, un poem trebuie să se transforme în mintea ta, dacă nu într-un videoclip, măcar într-o bandă desenată. Eu cred că și poezia e, așa cum spunea da Vinci despre pictură, „una cosa mentale”. Asta ar trebui să se predea la școală, nu „ce a vrut să spună autorul”. Umple-ți creierul de imagini, lasă intensitatea lor să-ți intre în creier și în inimă și să te bucure, și nu va mai fi nevoie să-ți explice nimeni poezia. Ai făcut saltul, ești pe frecvență.
– Și totuși, o spui chiar tu în jurnalul pe care l-ai publicat: „Nici Mircea Ivănescu (marele nostru poet n.r.) n-a crezut până la capăt în poezie”.
– La ultima lui ieșire în public, la Librăria „Humanitas” din Sibiu, Mircea Ivănescu a spus: „Văd că sunt tineri în public. Aș vrea să le spun, dacă au gânduri legate de scris, să abandoneze acum, cât sunt tineri. Poezia nu salvează nimic.” Poezia nu-l salvase de suferință pe fratele lui, care s-a sinucis și care fusese îndrăgostit la rândul lui de poezie. Și nu salvase nimic din suferința soției lui. Când a murit doamna Stela, în 1999, pentru Mircea Ivănescu a fost finalul. Interesantă e însă exigența lui absolută față de poezie. Poezia TREBUIE să salveze, dacă nu salvează e inutilă! Se raporta la ea ca la o religie, ca la o credință absolută.
„Lăsatul serii face ca lucrurile să devină mai intense”

– Tu unde ești în clipa asta, Radu? Unde te-ai refugiat pentru interviu?
– Sunt în bucătăria mea din Sibiu, unde stau pentru că e liniște.
– Acolo și scrii, de obicei?
– Eu scriu unde apuc, nu am avut niciodată birou. Sunt cel mai mare dintre cei cinci frați cu care am locuit întâi în două camere, apoi în trei camere. Am crescut mereu cu zgomot în jurul meu. Asta mă ajută mult acum. Pot să scriu oriunde și oricând.
– Dar poet când ești, dimineața sau seara?
– Ca poet, sunt mai degrabă animal de noapte. Lăsatul serii face ca lucrurile să devină mai intense. Dacă mai ești și foarte obosit, toată materia vieții trăite în timpul zilei, tot ce ți s-a vânturat prin creier și prin inimă se intensifică dintr-o dată și se așază singură pe pagină.
– Și atunci, dimineților ce le mai rămâne?
– Dimineților le rămâne luciditatea. Scrisul de proză, pentru care ai nevoie de continuitate, de limpezime. Munca pentru revista Transilvania. Munca de la Facultatea de Litere, unde sunt profesor. Treburile birocratice pentru festivalul Poets in Transylvania, care va avea loc curând. Problema mea nu e cu ce să umplu zilele, ci cum reușesc să găsesc în ele mici oaze, mici rezervații dedicate scrisului de literatură. Dacă nu scriu literatură, am sentimentul că trăiesc degeaba, orice aș scrie altceva.
– Ai vreo rețetă de ademenit scrisul?
– Nu, nu am tabieturi de scriitor. Și, într-un fel îmi pare rău. Tabieturile altora mi s-au părut mereu foarte frumoase, sunt modul fiecăruia de a aranja lumea în așa fel încât ea să devină poetică. Nu le am, dar mă consolez cu gândul că, în felul ăsta, câștig timp. Nu-mi ia decât câteva zeci de secunde, cel mult un minut, să trec de la dispoziția cotidiană la starea de scris. Dacă aș avea totuși unul, mi-ar plăcea să fie ceva legat de scrisul de mână. Aș simți atunci scrisul ca pe un organ extern pe care mi-l construiesc singur. Dar eu scriu direct pe computer și scrisul pare cumva retezat de propriul meu corp. Din momentul în care am tastat cuvântul, cordonul ombilical s-a tăiat.
„Cel mai emoționant premiu pe care l-am primit vreodată”

– Festivalul de poezie de la Bistrița ți-a adus și „Premiul pentru literatură al orașului Bistrița”. Te mai mișcă premiile?
– Nu doar că mă mai mișcă, dar ăsta s-ar putea să fie cel mai emoționant premiu pe care l-am primit vreodată. Un premiu are valoare prin trei criterii: cine-l acordă, cine l-a mai primit și unde se acordă. Or, premiul ăsta e acordat de Dan Coman, de Marin Mălaicu-Hondrari, de Gavril Țărmure, oameni și scriitori pe care îi admir enorm, prieteni care în ultimii 15 ani au însemnat foarte mult pentru mine. Înaintea mea, l-au mai primit Mircea Cărtărescu, Angela Marinescu, Ion Mureșan și Ioan Es. Pop, o listă de scriitori pentru care am o reverență absolută, oameni cu care am crescut, care mi-au adus revelația că literatura adevărată e mai mult decât literatură, e viață intensificată. Și apoi, premiul ăsta a fost acordat la Bistrița, un oraș superb, unul din locurile în care sunt convins că poezia a ales să intre în lume.
– O spui tocmai tu, care locuiești în Sibiu, unul din cele mai frumoase orașe ale țării.
– Dar Bistrița chiar seamănă mult cu Sibiul, au amândouă aerul ăsta germanic, dat poate și de pietonala plină de cafenele și de acoperișurile caselor, dar mai ales de catedralele lor evanghelice. Despre cea din Sibiu, circulă chiar o legendă, cum că sibienii au vrut să o copieze de la bistrițeni, care și-au ridicat-o primii. Drept pentru care echipa de meșteri sibieni a fost trimisă la Bistrița, pentru a primi consultanță, dar mai ales cu scopul precis de a afla cât de înaltă e catedrala, pentru că sibienii își doreau în secret să facă una mai înaltă. Bistrițenii s-au prins însă de plan, le-au dat sibienilor să bea din țuica lor de prune și, când n-au fost atenți, le-au tăiat un metru din sfoara cu care meșterii sibieni măsuraseră pe furiș. Până la urmă, cea de la Sibiu a ieșit mai scurtă. Nu știm dacă e și adevărat, dar povestea e minunată.
– Cu ce imagini te-ai întors de-acolo? Ți-a inspirat orașul vreun vers?
– La festivaluri, zilele se umplu mai ales cu evenimente. Cu ateliere de scriere, cu întâlniri și dezbateri, cu lecturi și întâlniri cu alți scriitori. Nu cu timp de stat în cameră să scrii. Dar dacă rămâi atent, imaginile vin singure la tine. Ernst Junger, când pleca la căutat plante sau fluturi rari, numea asta „vânătoare subtilă”. Cam așa e și cu poeții ajunși în festivaluri: tratăm întâmplările poetice ca pe insecte rare.