„Sunt un țăran care trăiește la oraș”
– Stimate George Arun, răspunzi ispititor, de la o vreme, la anchetele revistei noastre, dar cititorii nu prea știu cine ești. Fă-ți o carte de vizită scurtă și cât mai convingătoare.
– Am absolvit Liceul Pedagogic din Câmpulung Muscel, apoi Facultatea de Filologie din cadrul Universității din București. Am predat ca profesor de Limba Română doar un trimestru, într-un sat de lângă Miercurea-Ciuc, iar după revoluție, sau ce va fi fost, am lucrat în presă timp de 25 de ani, voiam să fac și eu ceva care să schimbe fața României abia ieșite din comunism. Am socotit că presa e o voce care va schimba multe în societatea românească. M-am angajat mai întâi la Revista 22, pentru ca în toamnă să fiu chemat de Radu G. Țeposu, regretatul tău soț, și de Ioan Buduca, să lucrez la revista Cuvântul. A fost cea mai frumoasă perioadă din viața mea de ziarist. Cuvântul a fost o școală de presă al cărei decan, ca să-i spun așa, a fost Radu G. Țeposu, Țepi, cum îi spuneam toți. Concomitent, am colaborat la radio BBC. După doi ani, am lucrat la „Radio Europa liberă” și la ziarul Curentul. Am fost apoi redactor-șef la revista de cultură Idei în Dialog, înființată de Horia Roman Patapievici. Din 1999, colaborez la radio Deutsche Welle. Din anul 2015, am fost redactor la Editura Ars Docendi, a Universității din București. Acum sunt jurnalist freelancer, liber de sarcini, ca să zic așa.
– O evoluție profesională surprinzătoare, având în vedere că ți-ai petrecut copilăria într-un sat izolat de munte, cu o natură aspră, sălbatică, pe care o descrii cu mare talent în evocările tale. Totuși, în loc să rămâi țăran, te-ai făcut scriitor. Cum s-a petrecut o asemenea transformare?
– E cea mai grea întrebare pe care mi-o pui. Aș fi rămas țăran, dacă dragostea de carte și frisonul poeziei nu m-ar fi urmărit încă de mic copil. Trăiesc o dedublare dureroasă, pentru că nu m-am despărțit niciodată de „eterna reîntoarcere”, de mersul cu tălpile goale pe iarba crudă, plină de rouă.
– A mai rămas în tine ceva din copilul care uda ciuperci?
– Totul. Nu m-am împăcat niciodată cu numele de orășean. Însă destinul a făcut să fiu un țăran care trăiește la oraș, ba, și mai mult, în București. Eu doar trăiesc la oraș, dar nu locuiesc în el, în sensul în care „omul sfințește locul”.
– Mai mergi acasă pe urmele amintirilor?Mai există locurile copilăriei tale? În general, ce crezi despre destinul satului românesc, ar putea fi salvat?
– Merg destul de rar, pentru că cele ale vieții mă rețin în București. Urmele amintirilor le port în adâncul ființei mele și, așa cum fac copiii cu jucăriile lor, din când în când, deschid cutiuța cu amintiri și mă uit fascinat la ele. Uneori, după ce cotrobăi în cutiuța aceea, vine și poezia, mă caută. În satul meu mai locuiesc doar câțiva bătrâni. În curând se vor duce și ei la cele veșnice. Doar trei-patru familii de tineri au mai rămas acasă, au pus pe picioare micro-ferme și le merge bine. Casele bătrânești au dispărut și ele, iar în locul lor au fost construite vile de vacanță, cu o arhitectură care nu se potrivește de niciun fel locului. Nu cred că satul vechi românesc va mai putea fi salvat. De ce? Pentru că tinerii au plecat la oraș, iar părinții lor nu mai au cui să lase moștenire nu atât pământul și casa, cât ceea ce înseamnă spiritul țărănesc.
– O dispariție tragică a satului, într-un moment când lumea tânjește după liniștea lui, după tiparele vechi. Să mai întârziem în poveste! Cum era satul tău, Peștera, în anii copilăriei?
– Locul nașterii și copilăriei mele e satul Ciocanu, așezat dincoace de fosta graniță a imperiului austro-ungar. Deși ține de Argeș, oamenii au fost mereu mai apropiați de Șirnea brașoveană, cu care se învecinează prin obiceiurile comune, dar și prin determinarea lor lăuntrică. La Șirnea mergeam și pentru cumpărături, mai ales pentru pâine, care venea o dată pe săptămână. Era o pâine mare, rotundă, aproape cât fundul unui șiștar din lemn în care sătenii își mulgeau vitele. Cel mai adesea, cumpăram pâine „neagră” sau „intermediară”, care era mereu proaspătă, aproape caldă. Acum, când vorbesc despre locul copilăriei, îmi simt sufletul ca o pâine proaspătă. Până acasă o „curățam”, adică mâncam coaja zgrunțuroasă care avea un gust de neuitat. Casele pe-atunci erau toate din lemn, aveau pereții îmbrăcați în draniță, un fel de solzișori din lemn de brad, și erau acoperite cu șiță. Oamenii erau pașnici, trăiau din creșterea animalelor, se respectau, dădeau seama unii de existența celorlalți. După felul în care își spuneau unii altora, numele întreg conținea descendența și apartenența fiecăruia. De pildă, tata era Niță al lui Pătru, iar mama era Ileana lui Niță al lui Pătru. Lucica lui Stelea al lui Bucur, Gheorghe al lui Niță Nistor, Maria lui Ștefan al Turii, toate aceste nume dădeau seama de faptul că satul era o mare familie.
Bunicul Pătru
– De când ai fost atașat în mod special în familia ta?
– Eram foarte atașat de bunicii mei, taica Pătru și maica Floarea, ograda lor era la hotar cu ograda noastră, îi vedeam trebăluind prin curte de la primele ore ale zilei. Taica Pătru era un om hotărât, dar de o blândețe fără margini, ținea tare mult la mine. Când mă vedea prin ogradă, mă chema mereu cu aceleași vorbe: „Ia vino tu, măi Gogule, să-ți dau ceva pe ziua de azi!”. Adică, nu să-mi dea așa, pur și simplu, ci „pe ziua de azi”, pentru că pe ziua de ieri sau de alaltăieri îmi dăduse deja. El mi-a zis prima oară Gogu, pe la patru ani. Îmi dăruia nuci, biscuiți, mere – avea un măr pădureț care făcea mere mici, dulci-acrișoare, din care făcea și liveș, adică le strivea într-o troacă de paltin cu un mai de lemn și le ținea până își lăsau toată zeama, din care făcea apoi oțet de mere. Multe din întâmplările dragi din acel timp sunt legate de taica Pătru, bunicul. Aveam vreo cinci ani, când mi-a dăruit o mielușică țurcană, oacheșă. „Să ai grijă de ea și s-o înmulțești, Gogule!”, mi-a zis. Nu mai aveam nicio oaie, tata le dăduse într-o seară ghințură adusă din Piatra Craiului, un leac împotriva gălbezei (o boală pe care o fac vitele). Fiertura de ghințură a fost prea concentrată și în dimineața următoare le-a găsit pe toate moarte în grajd. Din mielușeaua pe care o botezasem Ocheșica și căreia îi dădeam să sugă cu biberonul, în câțiva ani, s-au prăsit oile la loc. Toate țurcane și oacheșe.
Tata era un om tăcut, vorbea puțin cu noi. Ne aducea de la târguri figurine din lut ars, vopsite în culori vii, iar de la stâna din Funduri, unde în fiecare vară era baci, niște covrigi făcuți din caș dospit de brânză, pe care îi opărea apoi în zer. Îi mâncam goi, fără mămăligă sau pâine. Chiar și când tata se mai certa cu mama și pleca supărat în pădure după lemne, când venea acasă, după câteva ore, găsea mereu mâncare caldă pe sobă, într-un castron. M-a fascinat încă de mic că, deși se vedea că supărarea nu le trecuse, mama îi lăsa mereu tatei mâncarea caldă pe sobă. „Ia, omule, și mănâncă!”, atât îi zicea. Adică, una era supărarea dintre ei, iar alta era grija de nevastă, ca bărbatu-său să nu rămână nemâncat! Pe astfel de legături puternice era construită lumea satului mai demult.
„Bună ziua, maică bună/ Ce torci caierul de lână/ Singură și supărată/ Fața-n lacrimi ți-e scăldată”
– Mi-ai povestit că mama ta a avut un rol decisiv în drumul pe care l-ai ales.
– Dintre cei șapte frați, eu sunt penultimul. Pentru că tata era multe luni plecat în munte, la stână, de unde venea rar acasă, mama era cea care se ocupa de noi, supraveghea mersul nostru la școală, avea grijă să nu lipsim, să ne facem temele, să ne învelim caietele la începutul anului școlar, cu hârtia aceea mov, și să lipim etichetele cu o pastă făcută din făină amestecată cu apă. „Învățați, să ajungeți oameni de cinste!”, așa ne repeta mereu. În vremea liceului și a facultății, mergeam acasă la două-trei săptămâni. „Mi se-ngrașă inima de bucurie c-ai venit și tu pe-acasă, Gogule!”, îmi zicea ea, de cum intram pe ușă. Când plecam înapoi, cu rucsacul plin cu de toate, mă petrecea până la căminul cultural, la vreo sută de metri de casa noastră, după care rămânea acolo, stană de piatră, cât urcam pe poteca din ograda lui Costea al Turii și ajungeam la Crucea de Piatră – o cruce scrisă în slavonă, care acum e acoperită de licheni. Acolo privirea ei mă pierdea pentru că începeam să cobor către Drumul Șirnii. Singurătatea o lua iar în stăpânire, fără scăpare. În anii aceia mama a început să scrie, aproape seară de seară, un fel de jurnal, în niște caiete studențești cu coperți negre, cartonate. Mă ruga mereu să-i mai cumpăr caiete din acelea, să aibă de rezervă. Erau însemnări, în special despre noi, cei șapte copii ai ei, care cum vine pe-acasă, și pleacă după o zi-două, despre bolile de care suferea ea, despre muncile zilnice, despre ce se mai petrecea în sat. Dar mai ales despre gândurile ei și despre singurătatea care o măcina, pentru că noi, toți frații, eram plecați la școli, la oraș. Am găsit în caietele mamei și câteva versuri scrise de ea. Redau aici câteva: „Bună ziua, maică bună/ Ce torci caierul de lână/ Singură și supărată/ Fața-n lacrimi ți-e scăldată.// Ai crescut copii pe lume/ Bătrânețea să-ți aline/ După ce s-au însurat/ Copiii mei m-au uitat.// De când am îmbătrânit/ La mine n-au mai venit/ După ce-oi pleca din lume/ Ar veni din nou la mine/ Ar veni dar n-au la cine”. Cântecelele acestea, pe care uneori le cânta cu femeile din sat, cred că îi mai alinau durerea singurătății.
Văzând-o pe ea că scrie seara, îmi amintesc că prin clasa a VII-a, am scris și eu un roman, pe care l-am numit „Destinul lui Bogdan”. Am umplut vreo zece caiete dictando, cu tot felul de întâmplări dramatice. Era un roman de dragoste, cu final tragic. Caietele acelea erau ascunse într-un dulap care era numai al meu. Într-o zi, când am venit cu o croznie de lemne uscate din pădure, le-am găsit pe două dintre surorile mele mai mari, Petruța și Iulica, plângând, de sălta cămașa pe ele. Îmi găsiseră „romanul” și îl citiseră. Sigur că era o scriere naivă, compusă de un copil de 14 ani, dar era acolo rodul unei sensibilități care le făcuse pe surorile mele să plângă în hohote.
„Păzeam vacile și îmi scriam temele pe genunchi, așezat pe o piatră”
– Cât de mult a influențat locul nașterii scrisul tău? În primele versuri pe care le-ai publicat, ai surprins mult din sălbăticia minunată și misterioasă a lui.
– Deși lipsită de tot felul de daruri de care se bucură azi copiii (am văzut, de exemplu, prima oară, marea la 24 de ani), eu am avut o copilărie cu adevărat fericită. Păzeam vacile și îmi scriam temele pe genunchi, așezat pe o piatră. Eram tăcut din fire, toate trăirile mi le păstram într-un cotlon privilegiat al sufletului, pentru a le așterne apoi pe hârtie. După cum îți spuneam, erau scrieri naive, dar mă întreb acum, la anii mei, dacă există o deosebire fundamentală, o deosebire pe viață și pe moarte, între aceste scrieri ale inocenței și opera unui scriitor matur. Dacă simțirea este cu adevărat transpusă în pagină cu aceeași sinceritate ancestrală în ambele cazuri, atunci eu cred că nu există nicio deosebire. Poate că această constatare intrigă, însă cred cu toată ființa mea că așa stau lucrurile. Mă întorc la întrebarea ta, dacă locul nașterii și al copilăriei a influențat scrierile mele de mai târziu. Sigur că da! Locurile misterioase ale satelor îi atrag doar pe copii, doar ei se minunează în fața acestora, doar ei le văd. Oamenii mari, țăranii, nu văd misterul, pentru că ei sunt familiarizați cu natura așa cum e, face parte din viața lor, din ființa lor. Ei nu o admiră, nu se minunează, de pildă, în fața unui apus de soare sângeriu.
„Faptul că de mic copil am fost învățat cu munca, îl socotesc a fi o binecuvântare”
– În scrierile tale sunt topite doar amintirile din copilăria petrecută în vârf de munte, sau ai surprins și lumea orașului? Este la fel de intens, de puternic imaginarul dintre blocuri?
– Tolba cu amintiri din locul nașterii mele e plină, nu mai încape nimic în ea. Sigur că se poate trăi intens și la oraș, cred că universul copilăriei poate fi la fel de cuprinzător și între blocuri. Dar să calci diminețile cu tălpile goale pe iarba crudă, plină de rouă, să urmărești, ore în șir, cum rândunelele își hrănesc puii în cuiburile de sub streașina casei, să pătrunzi în adâncul pădurii, ca într-o lume misterioasă, toate astea nu le poți trăi între blocuri. Preaplinul de la mine din sat nu l-am mai trăit niciodată, niciunde. În plus, faptul că de mic copil am fost învățat cu munca, la coasă, la strânsul fânului în căpițe, la păzitul vitelor îl socotesc a fi o binecuvântare. Și da, scrisul meu vine din poezia locului și din tăcerile vorbitoare ale oamenilor din sat.
„Omul nu este singur pe lume, lângă el mai stă cineva: Iisus”
– Ai mai găsit starea necesară pentru a scrie poezie, în acești ani atât de agitați?
– În vremuri tulburi, un scriitor, în genere, un artist, găsește timp și să creeze. În felul acesta se scutură de zgura cotidiană. În 1978, am finalizat și publicat la Editura „Univers”, volumul de poezii „Pentru că în viața aceasta”, volum care a fost premiat de Uniunea Scriitorilor din România. Ulterior, volumul a primit și premiul „Virgil Mazilescu”, acordat de „Formula AS”.
– Ca gazetar, ai trăit în miezul marilor evenimente din acești ani. În ce măsură ceea ce ai învățat acasă, în satul natal, te-a ajutat să descifrezi, să înțelegi mecanismele vieții sociale, politice, dar și ale întâmplărilor de acum?
– Acasă, în anii copilăriei și ai adolescenței, am învățat că omul nu este singur pe lume, că întotdeauna lângă el mai stă cineva: Iisus, care ne iubește pe toți la fel. Numai că mulți dintre noi nu ne dăm seama pe cine avem alături și ne lăsăm pradă singurătății. De aceea, societatea e lipsită de spiritul comunitar, care aproape că a dispărut de peste tot. E prea multă ură, prea mult egoism, prea multă invidie. E prea mult spectacol gratuit în ceea ce fac oamenii, mult artificiu și lipsă de consistență. Toate acestea sunt, din păcate, speculate de politicieni, indiferent de culoarea carnetului de partid.
Altfel, ce să-ți mai spun? Eu sunt un om ca toți oamenii, cu bune și cu rele, cu probleme, cu bucurii, cu griji zilnice. Îmi iubesc aproapele ca pe mine însumi și simt cum Dumnezeu m-a supravegheat în tot ce am făcut. Și Îl rog mereu să nu mă lase să plec de lângă El.