„Tata e croat, mama e sârboaică. Pe cine să împușc mai întâi?”
– Prezența lui la București, alături de „Orchestra de nunţi şi înmormântări”, va face ca până și toamna să danseze pe ritmuri balcanice –

Goran Bregovic este un mare și important muzician și compozitor contemporan. Fără el, spun criticii muzicali, nu ar fi existat niciodată o adevărată „febră muzicală balcanică”. Răspândirea ei a început cu melodiile pe care le-a compus pentru coloana sonoră a filmului „Vremea ţiganilor” (1988), în regia lui Emir Kusturica, și a molipsit întreg mapamondul. Melancolice și exuberante, cântecele lui „rupătoare de inimă” sunt inspirate din muzica țigănească, așa de prețuită în Europa de răsărit. Bregovici nu e rom. Dar s-a născut şi a trăit într-un Sarajevo pestriț, multicultural şi multietnic, care-i va marca întreaga viaţă. Mai visează şi azi la orașul copilăriei lui, în mare parte distrus din pricina războiului din Kosovo. În ce privește reproșul că „a ațipit” profesional pe muzica țigănească, Goran spune: „Nu îmi pasă ce zic acei oameni. Nu sunt singurul compozitor care a fost impresionat şi s-a inspirat din muzica tradiţională ţigănească… Care este de fapt scopul tradiţiei, dacă nu acela de-a învăţa din ea şi de-a o răspândi? Sunt încântat că azi, sute de trupe ţigăneşti din întreaga lume cântă melodiile mele, pentru bacșișuri…”.
De la rock la gypsy music
Goran Bregovic s-a născut pe 22 martie 1950, în Sarajevo, Bosnia-Herțegovina, într-o familie cu origini mixte: tatăl – croat şi mama – sârboaică. De la tată a moştenit pasiunea pentru muzică, şi s-a apucat mai întâi să studieze vioara. A fost înscris chiar la Școala de Muzică, dar a fost exmatriculat pentru… „lipsă de talent”. La scurtă vreme, părinții au divorțat și băiatul a rămas în grija mamei. Avea doar șaisprezece ani când și mama îl părăsește, şi Goran ajunge în grija unor rude binevoitoare. Nevoit să-și poarte singur de grijă, Goran începe să cânte muzică populară, într-un bar din orașul Konjic. La 17 ani, se angajează într-un bar de striptease din Dubrovnik, ca mai apoi să intre basist într-o trupă de rock, şi așa ajunge prin Italia, unde începe să cocheteze şi cu drogurile. Va fi recuperat de mama lui care-l aduce urgent acasă, îl obligă să se înscrie la facultatea de filosofie. Tânărului rebel nu-i surâdea însă ideea de-a preda marxismul în școli, aşa că renunță la studii, când mai avea doar puțin până la absolvire.
13 albume – 6 milioane de exemplare
În 1971, Goran împreună cu un alt artist aspirant, Zoran Redzia, formează trupa „Jutro”. Susțin concert după concert și curând încep să simtă gustul succesului. La 1 ianuarie 1974, trupa își schimbă numele în „Bijelo Dugme” şi câștigă popularitate în Iugoslavia, pentru ca în anii 80, să devină cea mai importantă trupă rock din țară. „Muzica rock avea o importanţă foarte mare în ţările comuniste, mai mare decât în restul lumii. Dacă erai inteligent, puteai să introduci mesaje subversive în versurile cântecelor”, povestea el.
Cu toate că devenise un mare star rock, muzica țigănească i se lipise de suflet. „Înaintea concertelor, aduceam în culise câte o trupă de ţigani, care ne cântau. Muzica lor sălbatică, pur şi simplu ne motiva, ne umplea de energie”, spunea el.
Când s-a retras din „Bijelo Dugme”, în anii ‘90, avea la activ 13 albume vândute în șase milioane de exemplare. „Eram bogat și renumit atunci când a izbucnit războiul. Dar am pierdut tot ce aveam: mașini, case, iahturi. Dar nu astea erau cele mai importante”, declara Goran într-un interviu. „Sunt din Sarajevo. Și nu este doar numele unui oraș, ci este o metaforă a timpurilor în care trăim, timpuri în care oamenii pot fi vecini, buni vecini, pentru ca mai apoi într-o zi, din senin, să înceapă să se împuşte între ei”… „Tata e croat, mama e sârboaică, nevasta mea e musulmană-bosniacă. Pe cine să împuşc mai întâi?”.
Din 1993, Goran Bregovici are un mariaj cu top-modelul bosniac Dzenana Sudzuka şi au împreună trei fete: pe Ema (26 ani), Una (20 ani) şi Lulu (18 ani).
Scrisori din Sarajevo
De aproape 25 de ani, de la transformarea lui din star rock, în boem al muzicii balcanice, Goran este mereu pe drum cu orchestra lui. Înainte de pandemie, susţinea nu mai puţin de 120 de concerte anual, aşa că a trecut foarte greu peste perioada de izolare, obişnuit fiind cu scena şi aplauzele frenetice. Dar pandemia a trecut și artistul e fericit că a putut să pornească din nou la drum, ca să-şi promoveze cel mai recent album – „Three Letters From Sarajevo” (Trei scrisori din Sarajevo). Lansat în 2017, discul s-a bucurat de un succes internațional enorm. „Ca să spun povestea oraşului meu, am folosit vioara, ca metaforă. Ȋn cele trei «scrisori» ale mele încerc să trec de la istorie la evlavie, de la cucernicie la bucurie şi de la jale la dans, şi toate astea, în acorduri de vioară. Pe acest album se împletesc acordurile de vioară clasică, cântate în stilul creştinilor, cu cele ale stilului klezmer (evreiesc) şi nu în ultimul rând, cu acordurile de vioară în variantă orientală, musulmană”, mărturisea el. Într-un cuvânt, un album inspirat de Sarajevo-ul copilăriei sale, după care suspină şi azi.
(Goran Bregovic şi „Orchestra lui de nunţi şi înmormântări” îl vor avea ca invitat special, pe 25 septembrie, la Sala Palatului, pe solistul român Mihai Mărgineanu, într-un recital de peste o oră. Biletele au preţuri cuprinse între 144 lei şi 314 lei.)