– Sărbătorim Ziua Națională a României, și la ora apariției acestui interviu, Mariana Anghel cântă, cu siguranță, pe vreuna din scenele țării, cântecul care a făcut-o așa de iubită și prețuită: „Vin români la Alba iar”. Un cântec a cărui poveste se împletește cu cariera muzicală a îndrăgitei interprete din Țara Hațegului, care sărbătorește, anul acesta, 40 de ani de activitate artistică –
„Ce bucurie mai mare decât să vezi că oamenii îți cântă cântecele?”
– Mariana Anghel, să începem cu povestea cântecului!

– De 1 Decembrie, mi se solicită an de an să interpretez acest cântec: „Vin români la Alba iar”. În varianta inițială, cântecul se numea „Veniți, români, să cerem dreptul!”. Mi-l cânta tatăl meu, pe când eram copil, și-mi spunea că-l învățase, la rândul lui, pe când era elev la școală. În Anul Centenar, 2018, cântecul s-a răspândit peste tot. Am primit cred că sute de mesaje video, cu grupuri de copii, de tineri, care cântau cântecul ăsta al meu, în căruțe, pe jos, în mașini, în școli, te miri pe unde. Ce bucurie mai mare decât asta, să vezi că oamenii îți cântă cântecele? Așa îmi simt misiunea împlinită. În plus, nu există spectacol în care să nu includ măcar un cântec patriotic. Și mai îmbucurător este faptul că până și la nunți mi se cere să cânt astfel de cântece și se creează, de fiecare dată, momente incredibile.
– Ce-i mișcă atât de profund pe români la cântecele patriotice? Majoritatea cântăreților din Ardeal ridică publicul în picioare cu melodiile lor pe teme naționale.
– După ce noi, soliștii din Ardeal, am promovat ani la rând cântecul istoric sau, cum îmi place mie să-i spun, de iubire de neam și țară, și după ce regretata doamnă Mărioara Murărescu l-a difuzat la maximum pe micul ecran, acum cântecul patriotic este iubit în toată țara, toți românii vibrează la el. Iar Ardealul, cu atât mai mult, căci ardelenii au trăit pe viu toată suferința pe care noi o cântăm, toată lupta, nădejdea, au fost mereu ca un zid, n-au lăsat să treacă nimic rău spre frații de dincolo de Carpați.
O iubire pe viață
– Se împlinesc 40 de ani de când ai urcat pe scena muzicii populare. Îți mai amintești începutul?

– Eu socotesc că mi-am început cariera artistică odată cu debutul la Televiziunea Română, la 16 ani, patronat de regretata Marioara Murărescu, dar și în Radiodifuziunea Română, sub îndrumarea specialiștilor de acolo. Am avut parte de îndrumări prețioase, care m-au îndreptat spre cântece populare autentice. Dar de cântat, eu cântam dinainte, încă de la 12 ani. Fratele meu, Marcel, mai mare cu cinci ani decât mine, m-a înscris la un concurs organizat la Casa de cultură a sindicatelor din Călan, o localitate între Hațeg și Hunedoara. Ce i-o fi dat lui prin cap să facă asta nu știu, căci aveam doar 12 ani. E drept, cântam la toate serbările școlare. Am câștigat acel concurs alături de alți doi soliști, și apoi mi-am făcut ucenicia în Ansamblul „Doina Streiului” din Călan, am fost nelipsită din spectacole, mergeam cu ei peste tot. Puțin mai târziu, când am început să particip la concursuri, am intrat pe mâna specialiștilor de la Deva. Atunci era șefă la Cultură doamna Rafila Iacob, cu o echipă deosebită, cu specialiști pe toate palierele. Erau prezenți la fiecare spectacol, ne atenționau când greșeam, ne învățau cum să punem accentul pe câte un cuvânt, să-l pronunțăm regional, ca în Hunedoara, să ne îmbrăcăm în costume din zonă, autentice. Atunci, sub mâna lor, am început să fac performanță și, la un moment dat, mi-au interzis să cânt altceva în afară de folclor, ca să nu-mi stric inflexiunile naturale ale vocii. Dincolo de cenzura necruțătoare a organelor de partid și de stat, a mai existat o cenzură benefică: cenzura profesionalismului, dispărută aproape cu totul din lumea muzicală de azi. Eu n-am apucat, însă, să particip la foarte multe concursuri, pentru că ascensiunea mea a fost rapidă. Aveam doar 17 ani, când am câștigat trofeul „Floarea din grădină”, pe vremea aceea, concursul suprem al muzicii populare. De-atunci înainte, drumul meu a mers tot în sus.
– Nu-ți pare rău după partea de copilărie pierdută de dragul muzicii?

– Ușor n-a fost. Îmi amintesc că aveam program zilnic, stabilit pe ore și minute, o viață spartană, efectiv. Am făcut și balet în copilărie, mă ducea mama cu trenul, de la Călanu Mic la Deva. Căram manualele cu mine și îmi făceam temele pe tren, pe unde apucam, vai de capul meu! Eram și șefa clasei, foarte implicată în toate. Ai dreptate cu întrebarea ta, am închis ușa copilăriei prea repede, m-am trezit adult, fără să fi știut ce înseamnă să fii adolescent. Nu știu dacă am fost mai mult de două-trei ori la discotecă, nici la film, n-aveam timp de nimic, până și sâmbăta și duminica eu alergam pe coclauri, pe dealuri, pe la case izolate, pe unde aflam că există câte un bătrân care să știe cântece vechi. Și costume vechi căutam. Portul Hunedoarei e fabulos, port de regine. Cu toate astea, dacă s-ar putea s-o iau de la început, tot asta aș alege să fac. A fost o iubire pe viață.
Cântări pentru Dumnezeu
– De câțiva ani, intri în sufletele românilor și prin pricesnele pe care le cânți în spectacole de mare ținută, în care-i ai alături pe actorul Dorel Vișan și pe colegul tău de scenă, Ionuț Fulea. Povestește-ne puțin despre acest proiect.

– Priceasna e un fel de rugăciune cântată, specifică, inițial, doar bisericilor din Ardeal. De când am adus-o pe scenă – nu doar eu, ci și alte soliste îndrăgite de muzică populară –, priceasna se cântă în toate zonele țării, și mă bucur din suflet pentru asta. Este o cântare care te-ajută să te apropii mai ușor de Dumnezeu, ți-l aduce pe Dumnezeu în suflet. Mai departe, Dumnezeu știe și singur ce are de făcut.
– Există vreo poveste legată de pricesnele pe care le cânți?
– Da, există o poveste pe care n-am s-o uit niciodată în viața asta. La un revelion al artiștilor, am câștigat la tombolă o excursie în Israel. Ajunsă în Țara Sfântă, aveam prilejul să trăiesc pe viu toată povestea pe care o pregătisem pentru concert, de la intrarea lui Iisus în Ierusalim până la Înviere. Simțeam cum se scutură de pe mine toate relele, cu fiecare loc vizitat. Nu mă puteam opri din plâns și oamenii mă priveau ciudat, nu înțelegeau de ce sunt atât de transfigurată. Asta se întâmpla în 2010, iar structura acestui concert e neschimbată și acum. Avem alături grupul cameral Cantores, din Brașov, dirijat de profesorul Petrișor Varga, și grupul vocal Anghelos, dirijat de Traian Stoiță, iar fratele meu, Marcel Anghel, ne acompaniază la toacă. E un spectacol fără nici o prezentare, fiecare moment îl pregătește pe următorul, și totul curge firesc, exact ca o rugăciune. Ionuț Fulea ni s-a alăturat în 2011, pentru că simțeam că e nevoie să am un echilibru pe scenă, o voce bărbătească, iar a lui Ionuț e caldă, potrivită pentru a cânta pricesne.
– Coborând din zona romantică în viața de toate zilele, e greu să supraviețuiești astăzi, ca artist popular, interpret de folclor autentic?

– Eu, personal, n-am stat niciodată foarte bine cu banii. Dar înainte era mai ușor să răzbești. Încă nu am vârsta să spun „pe vremea mea…”, dar, da, atunci, la începuturi, eu, ca artistă, nu trebuia să plătesc nimic. Radiodifuziunea Română, de exemplu, îmi deschidea studioul și îmi oferea șansa să înregistrez cu Orchestra Radio un întreg repertoriu, fără să plătesc nimic; îmi erau decontate transportul și cazarea, erau brațe deschise peste tot pentru a susține un tânăr care mergea pe drumul ăsta, al folclorului autentic. Toți colegii din generația mea știu lucrurile astea, pot depune mărturie, cât de mult am fost susținuți, cât de firesc ni se oferea posibilitatea să înregistrăm, să filmăm, eram tot timpul prezenți în emisiuni, la radio și TV. Eram promovați fără să plătim un leu. Azi, cel mai greu este pentru începători din cauza asta, mulți migrează către folclorul comercial.
„România e ca un pom înflorit”
– Uniformizarea și globalizarea se simt, de la o vreme, și în muzica populară. Diferențele dintre zone dispar. Crezi că există și riscul de a ne fi afectată identitatea? O să ne doară în cot că vine ziua națională?

– Toate zonele mari ale României sunt diferite una de cealaltă, prin felul muzicii, prin costume, fiecare județ are subzone etnofolclorice total diferite una de alta. De aici vine și frumusețea, în diversitatea de elemente ce ne caracterizează țara din punct de vedere folcloric. România e ca un pom înflorit, așa arătăm de frumoși. Fiecare zonă e plină de altă culoare, de alt parfum. Numai într-un singur județ, Hunedoara, de unde sunt eu, avem patru feluri de a juca: Învârtită, Jiană, Hațegană, Lină. Și în alte județe, la fel avem. Ăștia suntem noi, românii: fără pereche în lume, când e vorba de tradiții populare. De la ea ne vine identitatea națională. Deocamdată n-avem de pus altceva în loc.
– Dincolo de luminile scenei, viața ta personală are o mulțime de umbre. Ai trecut peste un divorț urât, ți-ai crescut fata singură. Totuși, zâmbetul îți mai luminează viața. Cum ai făcut?
– Într-adevăr, am avut parte de multe, foarte multe încercări. De unele nici nu mai vreau să vorbesc, m-am desprins de ele și am lăsat viața să-și urmeze cursul. Când am divorțat, eram foarte tânără, iar Adriana avea doar un an. A fost greu, pentru că eu crescusem într-un mediu superb, în casa părinților mei, și mi-aș fi dorit să-i pot oferi și fiicei mele un astfel de model de familie. N-a fost să fie! Singura mea salvare a fost Dumnezeu! Dar mi-a trebuit mult să înțeleg cum funcționează legătura cu El. Asta nu se moștenește, nu se educă, e o permanentă căutare, un dialog continuu. Căci Dumnezeu ne răspunde mereu, în mod tainic, trebuie doar să fim foarte atenți la ce ne spune, să-I înțelegem și să-I acceptăm voia.
Gluga dacică
– Mariana, dar pe dealuri mai mergi? Mai sunt bătrâni prin satele de munte ale Hunedoarei, de la care să culegi cântece?

– Mai sunt, dar din ce în ce mai puțini. Și oamenii de la țară s-au contaminat de modernisme, până și bătrânii au telefoane performante, intră pe rețelele de socializare sau pe televizor. Și atunci, atât de amestecat este gustul, încât, chiar și când încerc să mai culeg ceva, am mult de cernut între autenticul originar și „zgura” modernă. Dacă se va duce generația asta în vârstă, nu știu ce mai rămâne. Din fericire, eu am avut intuiția să adun din vreme folclor autentic, am ajuns să am o colecție impresionantă de cântece vechi, pe care intenționez să le pun în circulație cât de curând.
– Ai cules folclor doar din zona județului Hunedoara?
– Nu, am trecut peste munți, am cules și din județul Alba, și din zonele de oieri de dincolo de Carpați, în județul Sibiu. Dar (că tot se-apropie Crăciunul) cele mai frumoase colinde le-am cules de la Dâncu Mare, din Hunedoara. Sunt niște capodopere! Așa cum sunt și costumele populare…
– Îmi amintesc că unul din fabuloasele tale costume populare de iarnă include un fel de pelerină cu o glugă, ceva și straniu, dar și foarte elegant…

– Gluga aceea este folosită de păstori, în general, de oamenii muntelui, pentru a-i feri de ninsoare sau de ploaie. Ea se regăsește doar în costumul popular din zona județului Hunedoara și este o glugă specifică dacilor. E reprodusă și pe Columna lui Traian. Eu o am din ținuturile mele natale, zona Călanului și Țara Hațegului. Este unică în țară.
– Împlinești 40 de ani de activitate. Cu ce sentiment celebrezi această mare împlinire a vieții?
– Dumnezeu mi-a oferit șansa să trăiesc momente unice pe scenă, să străbat lumea în lung și-n lat, cu ajutorul cântecului. Sunt cu inima plină de frumusețe. N-am ce să zic, decât: „Mulțumesc, Doamne, pentru tot!”.