Închideți o clipă ochii și încercați să vă imaginați… sunete. Sonuri orientale, unduind printre coloanele Palatului Bragadiru din București, un clavecin răsunând în Biserica Anglicană, acorduri baroce în Muzeul de Artă, o splendoare de concert la Sala Auditorium, în care se îmbină sonoritățile lăutei renascentiste cu cele ale sitarului… Toate aceste delicatese, reunite sub titulatura Festivalul de Muzică Veche, au făcut Bucureștiul mai auriu și mai blând, în luna Noiembrie. În spatele mirajului s-a aflat un om pentru care muzica veche a devenit un crez de viață, o sursă de frumusețe și bucurie, pe care vrea să le împărtășească și altora.
„Au fost vremuri romantice, în care se mai putea visa”
– Au trecut 17 ani de când ați pornit acest festival, un record de perseverență în spațiul așa de instabil al vieții noastre. Care este povestea lui? De ce să faci un festival de muzică veche?
– Au fost vremuri romantice, în care se mai putea visa. Eu eram cântăreț profesionist de muzică clasică și bizantină și, totodată, organizam mici concerte. Apoi m-am îndrăgostit de o domnișoară pe nume Raluca Enea, care a devenit soția mea, și m-am îndrăgostit totodată și de instrumentul la care cânta, clavecinul. Așa am decis împreună să fondăm o scenă bucureșteană pentru această muzică. Nu exista pe atunci o stagiune permanentă sau măcar un eveniment anual, care să creeze o așteptare și să ofere un răspuns permanent. Veneau din când în când artiști importanți, cântau, era ca un foc de artificii, apoi plecau. Ne-am gândit să punem noi cărămizile unei construcții stabile. Am propus o serie de evenimente unor instituții muzicale, dar nu ne-au tratat cu prea multă seriozitate și ne-am dat seama destul de repede că, dacă vrem ceva temeinic, trebuie să creăm noi un astfel de festival, de la cap la coadă, motivați de crezul nostru muzical. Muzica veche, muzica de dinainte de Mozart, se interpretează exclusiv pe instrumentele timpului de atunci și cu acordajul pentru care a fost scrisă. Dar frumusețea ei este fără egal. Noi nu ne ocupăm de arheologie muzicală, asta fac muzicologii, istoricii muzicii, noi vrem să redăm prospețimea, savoarea muzicii vechi, pe care o redescoperim alături de public, cu fiecare concert. Ușor nu este! Concertele nu se rezumă la a pune partitura pe stativ și a cânta. Trebuie înțeles, înainte de toate, contextul în care a fost scrisă muzica, amănuntele tehnice muzicale ale vremii, să le tălmăcești pe înțelesul publicului din anul 2022, să-l ademenești pentru această întoarcere fabuloasă în timp. Trebuie să creăm o punte între ceea ce ne dorim noi și ceea ce este dispus să primească publicul. Trebuie să-l câștigăm de partea noastră, pentru că am văzut multe evenimente minunate consumate într-un anonimat nedrept. Și, sigur, avem nevoie de comunicare și la nivel de instituții media, pentru a le convinge că avem un eveniment ce merită cunoscut și popularizat.
„După fiecare ediție avem pornirea de a o lăsa baltă”
– Cum se păstrează avântul de început, din „anii romantici”, în organizarea unui festival de cursă lungă?
– Cuvântul-cheie este entuziasmul. Și, totodată, bucuria de după fiecare concert, care ne confirmă că suntem pe calea cea bună. Tonusul echipei este și el foarte important, o energie care coalizează. După fiecare ediție, avem pornirea de a o lăsa baltă și de a ne apuca de ceva ce ne solicită mai puțin, dar, după puțină odihnă, revenim la sentimente mai bune și o luăm de la capăt, începem din Decembrie pentru… Noiembrie, luna în care se desfășoară permanent festivalul. Avem invitați artiști importanți ai scenei internaționale, artiști cu agende încărcate, pe care trebuie să-i antamezi din vreme. În plus, lucrăm la propriile noastre producții, ce apar ca rezultat al unei munci serioase, de cercetare. Anul acesta, de pildă, am prezentat proiectul numit „Barocul necunoscut”, un mare concert, cu opere ale unor compozitori minunați, dar cvasinecunoscuți, pentru că, din diferite motive, istoria muzicii nu i-a memorat așa cum a făcut-o cu Vivaldi, cu Bach, cu Teleman.
„Avem datoria de a valorifica vocația acestui duh muzical răsăritean”
– Care este poziția festivalului în cadrul scenei internaționale a muzicii vechi? Se mai cântă ea și în alte părți ale lumii?
– Sunt sute de astfel de festivaluri în lume, este o muzică foarte prețuită. Noi am avut onoarea de a fi acceptați în prestigioasa rețea internațională REMA, iar anul acesta, îmi place să cred că datorită lucrurilor bune pe care le facem aici, am fost aleși în consiliul director. Pentru un festival din Estul Europei înseamnă ceva. Dacă te uiți pe harta REMA, vei vedea că noi suntem cel mai estic punct pe harta europeană a rețelei. Avem datoria de a valorifica vocația acestui duh muzical răsăritean, drept pentru care programăm și muzică bizantină, muzică a popoarelor din această zonă geografică. Anul acesta avem un concert de muzică armenească din preajma mileniului unu.
– Există în România public pentru muzica veche? Presupun că este un domeniu care cere oarecare inițiere.
– Avem un public consistent, majoritar feminin (cam 70-80%). Mă bucur să revăd figuri pe care mi le amintesc de la primele ediții din urmă cu 17 ani, am legat amiciții cu mulți oameni pe care i-am cunoscut la concerte, oameni care atunci nu știau mai nimic despre muzica veche, erau doar atrași de sonoritatea și exotismul ei, iar astăzi sunt fini cunoscători. Uneori, aflu eu de la ei noutățile din lumea acestei muzici. O categorie consistentă de public este cel „de stare”, care trăiește muzica la nivel sufletesc, își construiește o anumită stare interioară în timpul ascultării muzicii, un orizont care oferă liniște și lumină interioară. Aur curat, în vremurile acestea tulburi și schimbătoare. Muzica valoroasă, la fel ca toată arta adevărată, creează solidaritate. O zonă în care te regăsești cu alții asemenea ție. Iar faptul că lucrul ăsta se întâmplă cu consecvență, o dată pe an, creează o așteptare benefică. Un eveniment în viața ta.