„Brașovul m-a crescut, dar am ales Bucureștiul”
– Ați scris mult despre București. Care este relația dumneavoastră cu urbea dâmbovițeană, știut fiind faptul că unii locuitori ai ei o adoră, iar alții o detestă?
– Am crescut în Brașov, în Ardeal, acolo mi-am petrecut primii 18 ani de viață, iar brașovenii nu sunt tocmai încântați de București. Cei mai mulți mă întreabă chiar și azi: „Cum poți trăi în București? Ce cauți acolo? Vino înapoi, la Brașov!” Brașovul m-a crescut, la nivel geografic, el este mama, orașul-mamă. Romanul dedicat lui e Inocenții. Dar, pe de altă parte, familia mea paternă era din București, așa că, în momentul în care am ajuns în capitală, ca studentă la Litere, eu, una, m-am simțit bine. Pentru că oamenii erau mai veseli, mai degajați, mai prietenoși, e drept că și mai neserioși. Ardelenii se deschid mai greu, dar sunt mai de încredere, statistic vorbind. Nu repet clișee, sunt lucruri pe care le-am trăit pe pielea mea, sunt înscrise în CV-ul meu neoficial. A existat și o anumită căldură cu care m-a întâmpinat Bucureștiul. Aveam de ales între București și Cluj, ca loc în care să-mi urmez studiile. La Cluj, bunicul meu făcuse Medicină timp de un an, după care plecase să studieze la Budapesta și la Viena, erau încă vremurile în care se putea face acest lucru. Am ales totuși Bucureștiul: era mult mai aproape de casă și aveam rude aici. Nu mi-a părut deloc rău de alegerea făcută. Între București și Brașov există o diferență de vibrație culturală. Îmi doresc mult ca Brașovul să o recupereze, dar nu prin gălăgie, nu prin „tam-tam!” ucigător, nu asta înseamnă cultură. Nu distrugând centrul vechi, prin activități zgomotoase și terorizându-i cu decibeli pe cei care locuiesc în preajmă, între care și eu. A ajuns să-mi fie frică să mai merg la Brașov, frică de zgomot, iar asta nu e semn bun pentru faima unui oraș și pentru administrația lui. Aș putea oferi oricând, gratis, proiecte culturale mai adecvate pentru orașul meu natal, dacă cineva are nevoie. Dincolo de această agresivitate sonoră, Brașovul câștigă detașat la capitolul civilizație și bune maniere, curățenie. Însă eu m-am simțit luată în brațe de la început de București și nu am mai plecat de aici.
– În ce măsură ați rămas, totuși, ardeleancă?
– Cum cei 18 ani de acasă m-au format hotărâtor, da, în multe privințe am rămas ardeleancă. Ca să mă refer la portretul-robot al transilvăneanului, cu bunele și relele lui: sunt destul de înceată și, ca în glumele cu ardelenii, reacționez mult prea târziu, îmi place să fac lucrurile temeinic, sunt politicoasă și încerc să fiu civilizată, nu mă omor după bârfă, deși îi recunosc valoarea terapeutică, încerc să-mi țin promisiunile, dacă apuc să le fac, oricât de neînsemnate ar fi, și nu-mi plac cei pentru care promisiunile sunt ficțiuni. Îmi arăt greu sentimentele, pentru că sunt ceva de prea mare preț ca să le scot pe tarabă. Dacă e adevărat că peisajul natal te modelează, că e o matrice stilistică, vorba lui Blaga, Țara Bârsei e matricea mea, iar munții din jurul Brașovului sunt cei care m-au educat, care m-au crescut. Munții sunt severi, nu te răsfață cu una cu două, au reguli pe care dacă nu le respecți o pățești, dar bucuriile pe care ți le oferă sunt de-a dreptul magice. Am spus-o în Inocenții: nu mă mir că oamenii vechi se întâlneau cu Dumnezeu pe munte.
„În comunism, cultura a fost un mod de a supraviețui frumos”
– Cum era Bucureștiul studenției dumneavoastră?
– În plin comunism, vremurile nu erau deloc plăcute. În plus, mi-a fost foarte dificil, la început, pentru că locuiam în Balta Albă, pe Aleea Solidarității. (Asta mi-a plăcut. De fapt, îmi plac numele străzilor pe care am locuit de-a lungul vieții: în Brașov, pe Sfântul Ioan, în București, Aleea Solidarității, și acum locuiesc pe Șipotul Fântânilor. Nume poetice.) Drumul până la Facultate era un chin. Troleibuzele aveau capătul de linie chiar acolo unde locuiam eu. Spre Universitate, luam troleibuzul 92, care venea foarte rar și capricios. Nu exista un orar, noroc că îl luam de la capăt. Dar se umplea după câteva stații atât de tare, încât era foarte greu să reziști până la Universitate. Fiind studentă, trebuia să mă ridic să dau locul unor persoane mai în vârstă (era încă educația în care tinerii dădeau locurile celor mai vârstnici), așa că degeaba porneam bine, că oricum ajungeam rău. Nu mai zic ce dezastru era iarna! Am văzut de curând poze din acele vremuri și mi-am reamintit cum oamenii dădeau pe afară din autobuze, ca o cocă cu prea multă drojdie, din castron. Mergeau pe scară, agățați ciorchine unii de alții sau se cățărau, pur și simplu, pe la spatele autobuzelor și troleibuzelor, pe caroserie, atât erau de disperați să ajungă cumva în centru. Nu de puține ori, mașinile acelea se stricau și rămâneai în drum. Așa că trebuia să-mi iau o marjă de timp serioasă, ca să ajung la cursuri.
Nu mă mai întorceam acasă până seara, chiar când aveam ore libere, pentru că era aproape imposibil să faci de două ori pe zi drumul din Balta Albă la Universitate și înapoi. Nu era deci ușor de trăit în București. O să spuneți „Nici acum!” Și totuși! Recomand pentru uituci sau pentru cei tineri, volumul Și eu am trăit în comunism, pe care l-am coordonat, în care am strâns mici povestioare din acea vreme, ale mai multor trăitori în comunism, povestioare care spun mai multe decât orice discurs teoretic. Dar în ciuda mizeriei sociale, oamenii (colegii de generație, studenții mai mari) trăiau în efervescență culturală. Cultura era un mod de a supraviețui frumos într-o lume urâtă. Și se crea o solidaritate (tot stăteam eu pe Aleea Solidarității) extraordinar de reconfortantă pentru un tânăr nou venit într-un oraș mare. Solidaritate pe care o caut și astăzi, dar pe care nu o mai găsesc, din păcate, la nici o generație. Acum trăim vremea lui „care pe care” sau a lui „fiecare pentru sine, din toate puterile.”
– De ce credeți că atunci oamenii erau mai uniți?
– Pentru că aveam un dușman comun, mult mai puternic: sistemul represiv comunist. Și atunci se crea o coagulare de energii și o bucurie extraordinară a prieteniei.
„Epoca zeilor și a eroilor a trecut”
– Se poate lupta împotriva dictaturii prin literatură?
– Literatura vine întotdeauna mai târziu, după părerea mea. Prin literatură lupți cu dușmanii care deja nu mai există. Da, dar ar putea învia, iar asta dă sens acestei lupte mereu defazate. Sigur, au fost gesturi ale unor oameni care au scris împotriva regimurilor opresive și au suportat consecințele, dar asta se întâmplă mai rar. Nu oricine e făcut să fie erou și nici nu le putem cere asta oamenilor, epoca zeilor și a eroilor a trecut. Uneori, gesturile astea de curaj au fost întâmplătoare. Te trezești că ai scris ceva curajos, fără să fi țintit neapărat să dărâmi lumea rea. Dar ce am observat este că trebuie să treacă un timp după momentul catastrofic sau negativ sau după momentul prost al istoriei, pentru ca lucrurile să se așeze și să poți scrie fără mânie sau cu o mânie distantă. Te revolți din nou, probabil, dar a trecut deja suficient timp încât să judeci lucrurile bine. Dacă ne gândim la volumele scrise despre Primul Război Mondial, la noi Camil Petrescu a scris la 10 ani după terminarea războiului. Iar Topîrceanu își publică extraordinarele amintiri de război și captivitate, Pirin-Planina, abia în 1936! Îți trebuie timp să decantezi faptele. Poți să scrii și pe loc, dar nu vezi cu aceeași limpezime, ești ca-ntr-o luptă în care adversarul (realitatea) se zbate încă sub tine. În ce mă privește, despre momentele traumatizante din viață am scris la mult timp după ce trecuseră. Dar eu sunt prozatoare. La poeți e altfel. Poeții scriu în momentul în care resimt un lucru, pentru că altfel, poezia ar putea să nu mai existe. Proza e tectonică, cere timp de așezare după ce s-a produs cutremurul. În viața mea am avut nevoie de foarte mult timp pentru ca să pot, pur și simplu, deschide gura despre anumite întâmplări care m-au îndurerat cândva. Ca să dau din nou exemplul volumului Și eu am trăit în comunism, povestirile acelea au fost scrise la 25 de ani de la căderea comunismului. Și oamenii au fost extrem de obiectivi. Spun asta pentru că, fiind aproape 100 de colaboratori, ei au scris variațiuni pe aceeași temă, care se susțineau reciproc, se confirmau. Și vorbim despre oameni care nu se cunoșteau între ei. Amintirile despre cozi, despre frigul cumplit din locuințe (5-6 grade), despre frica atotputernică, se susțin reciproc. Atunci când ești foarte aproape de o traumă și scrii despre ea, există riscul să o deformezi. Pe când după ce trece timpul, poți scrie mai corect. Pentru cărți de istorie trăită este necesar să îți dai timp. Ficțiunea propriu-zisă e altceva, dar și ea vine mai târziu. Mie mi se pare că poezia și jurnalismul sunt reacții la cald, imediat ce se petrece o oroare, dar proza nu.
– Credeți că vremurile pe care le trăim sunt ofertante pentru un scriitor?
– Sunt ofertante, pentru că sunt tulburi. Da, din păcate, în acest sens, da. Însă nu cred că un prozator ucrainean ar putea scrie acum despre războiul care se duce chiar în aceste clipe pe teritoriul țării sale. În primul rând, n-ar avea tihna necesară scrisului. Cred că s-ar simți și vinovat să stea și să scrie, când se petrec lângă el orori. Când a început războiul din Ucraina, pe 24 februarie 2022, eu scriam la un roman care se petrecea în 1931, eram la început, aveam scrise vreo 25 de pagini. N-am putut să continui, mi se părea urât să fac asta, ca și cum te-ai îndopa cu bunătăți, în timp ce lângă tine cineva moare de foame. Când am vrut să reiau romanul, am constatat că dispăruse din computer, îl ștersesem fără să vreau. M-am necăjit rău, dar apoi m-am consolat: a fost sacrificiul meu. Oricum, când ești în iureșul întâmplărilor, riști să greșești mult. Să dau un exemplu simplu: alegerile. Crezi cu toată inima în cineva, faci campanie electorală pentru un candidat, convingi lumea, îl votezi, ești trup și suflet alături de el, apoi constați că este o mare dezamăgire. Îți dai seama că ai ales greșit. De aceea trebuie să treacă timpul, să vezi încotro merg lucrurile. Să îți iei puțină distanță.
„Oamenii au nevoie și de frumos în viața lor, și mulți nu mai suportă acest bombardament cu știri negative și catastrofice”
– Apropo de distanțe temporale: din toată istoria lui, care este Bucureștiul pe care îl iubiți cel mai tare?
– Deși primul popas în călătoria mea în trecut a fost în Bucureștiul interbelic, nu pe acela îl iubesc cel mai mult. Bucureștiul interbelic a fost prima mea descoperire, se întâmpla imediat după comunism, și desigur că perioada dintre războaie ni se părea o altă lume, un alt cosmos, dar ulterior, când am descoperit Bucureștiul Belle Époque, cu casele, străzile și mai ales cu oamenii lui, de acela m-am îndrăgostit pe loc. Bucureștiul din preajma lui 1900, un loc al tuturor posibilităților, un loc al încrederii în bine, un loc al încrederii în oameni, al progresului. Vectorul era îndreptat spre un viitor în care oamenii investeau foarte mult.
Presa avea și ea un rol foarte important. În presa acelor vremuri apăreau și lucruri bune, nu doar știrile negative aveau impact, ci și cele pozitive, lucru care ar trebui neapărat recuperat de presa noastră de azi, după părerea mea. Oamenii își doresc și au nevoie și de frumos în viața lor, și mulți nu mai suportă acest bombardament cu știri negative și catastrofice. Cred că în curând va avea loc o inversare, pentru că suntem cu toții sătui de atâta rău. Sigur că există și oameni care nu se bucură decât la răul altora, dar sunt puțini. Cei mai mulți au nevoie și de frumos, și de bine, de lucruri care să îți dea un pic de confort, într-o viață care este, prin firea lucrurilor, plină de amărăciune, de la boli până la moarte și sute de alte necazuri, inclusiv în dragoste. Omul are nevoie de puțină compensație, de puțină încredere, nu poți să trăiești numai hăituit de rău. Dar, revenind la întrebare, Bucureștiul Belle Époque este sigur favoritul meu, mai ales pentru oamenii lui. De aceea i-am și scris două romane, Viața începe vineri și Viitorul începe luni.
– Care sunt locurile din Bucureștiul de astăzi care vă plac?
– Îmi lipsește complet simțul de orientare. Așa că n-am o arie foarte largă de locuri în care să mă plimb, ca să nu mă pierd. Îmi plăcea centrul Bucureștiului, Centrul Vechi, zona Cișmigiu, dar acum Parcul Cișmigiu e jalnic. Locuiesc lângă el și pot da mărturie că, de la miros până la aspect, totul e urât. Chiar frunzele copacilor sunt urâte, pentru că pe toate e picurat albul acid al excrementelor de ciori. Seara nu recomand nimănui să treacă pe acolo, e ca în Hitchcock, te poți trezi și tu cu hainele „albite”. Nu s-a mai pus gazon vara asta, nu sunt flori, lacul a fost secat, nu mai sunt lebede, de fapt, în afară de ciori, nu mai sunt deloc păsări, deși la intrarea în parc este un panou cu toate speciile de păsări care, chipurile, trăiesc acolo. Sau poate că sunt, dar se ascund de supărare. Cert este că arată groaznic și, de unde îmi plăcea ca, în drum spre Facultatea de Litere, unde predau, să trec zilnic prin Cișmigiu, acum mă întristez la fiecare drum. Dar sunt diverse străduțe pe care le descopăr cu bucurie, în locuri mai puțin cunoscute. Îmi place un părculeț, Parcul Luigi Cazzavillan, și el un pic lăsat de izbeliște, lângă care este clădirea în care a locuit Luigi Cazzavillan, prietenul lui Caragiale, care este însă o ruină, acoperită de iederă și vegetație. Era o clădire foarte interesantă din punct de vedere arhitectonic, o piesă care nu ar trebui pierdută. Au rămas cam puține locuri în București unde să te poți plimba și să îți facă plăcere cu adevărat. Ajung rar în Herăstrău, dar încă îmi place. Am fost de curând în Parcul Izvor și nu am avut altă bucurie decât că am găsit nouă trifoi cu patru foi. Încă nu mi-au adus noroc de nouă ori, dar a fost de necrezut momentul în care i-am găsit. Așa că, în ciuda modului în care arată Bucureștiul azi, se întâmplă și lucruri frumoase, dacă ești gata să vezi și „polul plus”.
„Scriitorii știu să măsoare timpul altfel decât cu ceasul”
– Vă place să vă jucați cu timpul în cărțile dumneavoastră. Vă preocupă timpul și în realitate? Curgerea lui?
– Nu știu cum a apărut obsesia asta la mine, dar a trebuit s-o constat și eu. Sigur că timpul este o dimensiune obligatorie în orice roman, dar la mine e mai mult decât atât. Am o preocupare specială pentru timp, în toate romanele mele: călătorii în timp, întoarceri în timp, timpul care capătă un fel de concretețe. Nu l-am făcut chiar un personaj cu barbă și cu plete albe sau un monstru care își devorează copiii, dar este pregnant. Ce îmi place la literatură este că scriitorii știu să stăpânească timpul, să îl domesticească, să îl transforme din animal sălbatic în animal de companie, dar nu în sensul unui cățeluș care dă din coadă, ci un animal care are independența lui, dar e lângă tine. Scriitorii știu să facă dintr-un timp lung un timp scurt, din timp scurt timp lung, să dilate un minut care să țină un roman întreg, știu să îl măsoare altfel decât cu ceasul… Dau un exemplu de măsurare fără ceas din cartea Prietenul armean, de Andrei Makine, unde se vorbește despre „timpul cât i-ar lua unei cești care cade de pe o măsuță până să se spargă” sau, în alt roman, timpul cât toci un morcov. Sunt tot felul de posibilități, în romane, care compensează un pic ireversibilul timpului din viețile noastre. Căci, până la urmă, nu te pui cu timpul! De aceea e mai bine să fii prieten cu el. Eu sunt prietenoasă cu toată lumea, cum să nu fiu cu timpul? De obicei eu îl iau așa cum e, iar el mă acceptă cu toate defectele mele, știe că, oricum, sunt numai în trecere pe-aici.