EVENIMENT CULTURAL
– La Muzeul Național de Istorie a României are loc zilele acestea o expoziție-eveniment: Dacia – ultima frontieră a romanității. Despre semnificația ei și despre importanța care se mai acordă azi istoriei vechilor daci, ne vorbește Ernest Oberländer-Târnoveanu, directorul Muzeului și inițiatorul acestui proiect –
Ernest Oberlander-Târnoveanu (Director al Muzeului Național de Istorie a României): „Am considerat că o discuție despre identitatea noastră este imperativă”
– Zilele acestea, la Muzeul Național de Istorie a României se desfășoară o expoziție fabuloasă, probabil cea mai importantă expoziție dedicată până acum Daciei. E impresionant numărul exponatelor, valoarea lor, dar și faptul că ele te ajută să vezi „filmul”, de aproape 1400 de ani, al istoriei Daciei. Ce v-a determinat să organizați un eveniment de o asemenea amploare?

– Vă mulțumesc pentru invitația la dialog și trebuie să spun că și eu mă număr printre cititorii revistei dvs., pe care o apreciez. Ce ne-a determinat să organizăm această expoziție? În primul rând, faptul că niciodată, la București, nu a fost organizată o mare expoziție care să privească istoria Daciei, de la primele informații arheologice sau scrise despre ea, și până la conturarea unei etnii, desprinsă din marea masă a triburilor tracice. Apoi, am considerat că era timpul unor clarificări bazate pe studii serioase. Constat, cu relativă neplăcere, apariția a două fenomene care mă îngrijorează. Pe de o parte, existența unui număr însemnat de persoane care nu au pregătire, nici istorică, nici lingvistică, și care afirmă despre geto-daci, lucruri care te duc cu gândul la probleme psihiatrice. S-au scris, în ultimele decenii, niște enormități despre daci. Pe de altă parte, am considerat că o discuție despre identitatea noastră este imperativă. Din păcate, am constatat că nici profesioniștii, arheologi sau istorici, mai ales cei tineri, în jur de 40 de ani, nu se mai preocupă cu adâncimea și cu deschiderea necesară asupra unui subiect atât de important, precum dacii, fără de care nu putem să înțelegem etnogeneza românilor. Avem nevoie de informații bazate pe dovezi despre strămoșii noștri. Nici limba română nu poate să fie înțeleasă în complexitatea ei, dacă nu înțelegem substratul pe care a fost construită. Aceste observații m-au făcut ca, de multă vreme, de când am fost numit director, să mă gândesc la organizarea acestei mari expoziții și sunt fericit că am izbutit să o realizăm.
Aurul și argintul dacilor
– Expoziția este uriașă. Cu ce ar trebui să începem? Care sunt cele mai importante piese ale ei, care trebuie neapărat văzute?

– E o întrebare foarte dificilă, pentru că sunt pus în poziția unui părinte care ar trebui să spună care dintre copiii lui îi este mai drag. Sunt foarte multe piese importante și peste zece tezaure. O să încerc să fac o selecție… Sigur, pentru public, aurul și argintul, marile tezaure princiare, sunt niște piese foarte impresionante și, într-adevăr, sunt și foarte rare, unice în România și chiar în lume. Dar aș începe cu coiful de aur de la Coțofenești, din județul Prahova, nu doar pentru că este o piesă superbă, dar el este foarte important și din punct de vedere al evoluției dacilor. Acest coif ne vorbește despre o nouă structură a societății, el marcând un moment de rupere între tradițiile mai vechi, din prima epocă a fierului, și cele mai noi, ale unei societăți structurate și ierarhizate foarte puternic. Este și o piesă importantă pentru istoria armamentului, dar și a îmbrăcămintei sau religiei geților, cu 500 de ani înainte de Hristos. Apoi este tezaurul de la Agighiol, găsit în mormântul unui cuplu tânăr, pe care îi considerăm regi sau prinți ai populației getice de la gurile Dunării, contemporani cu Alexandru Macedon. Acest tezaur are piese de argint fastuoase, ce ne permit să reconstituim nu doar viața pe care o duceau acești regi geți, dar și cum își imaginau ei că o să fie pe lumea cealaltă. Ei sperau să continue în viața de apoi ceea ce făceau și în viața terestră – erau conducători militari, deci aveau nevoie de arme, erau mari preoți, ofereau banchete aristocraților și nu puteau să meargă pe lumea cealaltă fără vase și cupe speciale, erau înmormântați împreună cu caii lor, care erau și un simbol al statutului social. Apoi, sunt alte două piese celebre și foarte importante – rhytonul de la Poroina (o cupă sub formă de cap de animal, din județul Mehedinți, una dintre cele mai vechi piese din Muzeul Național, care a intrat în colecția muzeului încă de pe vremea lui Al. Ioan Cuza, când a fost înființat „Muzeul Național de Antichități”). Nu există multe piese atât de vechi, într-o colecție publică din România. Și diadema de la Bunești-Averești, o diademă de aur, găsită în cursul săpăturilor la o fortificație getică, care arată ce minunății puteau să creeze, cu 300 de ani înainte de Hristos, acești oameni. Aș aminti, desigur, și celebrele brățări dacice de aur. Dar pe lângă acestea, sunt și alte piese, fantastic de importante, cum este depozitul de fierărie de la Lozna, județul Botoșani, cu unelte de fierărie, unelte agricole, lemnărie, arme, sau cazanul de fier de la Sarmizegetusa, realizat într-o tehnică absolut uluitoare.
Marii maeștri ai fierului
– Un cazan de fier, printre atâtea bijuterii de aur și argint, aflate în vistieria regilor daci. De ce ați considerat importantă prezența lui?

– E important acest cazan, pentru că, deși noi credem că dacii sunt un popor legat de aur, în realitate, forța și succesul lor s-a datorat stăpânirii unei tehnici extraordinare de a produce fier într-o cantitate foarte mare și de a-l transforma. De fapt acest lucru a dat măreție societății dacice și forța cu care s-a confruntat cu alte triburi învecinate, inclusiv cu Imperiul Roman. Pe aceeași idee avem expusă și o piesă extraordinară – Scutul de la Piatra Roșie, după părerea mea, o capodoperă a tehnologiei fierului, din toate timpurile. Acest scut este, efectiv, o sculptură în fier, realizată de un meșter cu niște abilități extraordinare. Fierul este un material dur, iar dacii nu aveau tehnologia turnării, așa că ei forjau piesele. La acel scut, cel mai probabil s-a lucrat mii de ore, pentru că piesă trebuia încălzită mereu la roșu. Eu am studiat îndeaproape multe piese de aur, dar niciuna nu mă impresionează ca piesele de fier și ca aceste scuturi, care sunt realmente uluitoare. În plus, analizele au arătat că erau acoperite și cu alamă sau argint, deci, erau și colorate. Noi le vedem acum ruginite, dar la vremea lor, cam pe timpul lui Burebista, ele erau impresionante ca manoperă și combinație de materiale.
„Avem o echipă de profesioniști excepționali”
– Pe lângă tezaurele menționate de dvs., aș remarca și plăcuțele de la Roșia Montană, și cele de aur de la Geoagiu și chiar primele obiecte din sticlă. Cât de dificil a fost să strângeți într-un singur loc toate aceste exponate unice, multe dintre ele foarte fragile?

– Vă mărturisesc că, fără să fim lipsiți de modestie, expoziția a fost o adevărată provocare! Ea a însemnat un efort foarte mare de negocieri cu 45 de muzee și un efort logistic uriaș. Au lucrat la ea peste 80 de oameni de la muzeul nostru, dar și de la alte muzee. Avem o echipă de profesioniști excepționali, care au dovedit că pot pregăti transport pentru obiecte fragile, la 17 mii de kilometri distanță, așa cum a fost cazul la expoziția despre China, din 2016. E o profesie în sine, care se învață și se exersează. Avem colegi care sunt în plină maturitate profesională în acest domeniu. Sunt și istorii secrete, pe care nu le pot dezvălui, dar ce pot să spun este că, de multe ori, este dificil să negociezi cu colegi din alte muzee, ca să îți împrumute piese. Din multe considerente… unele bazate pe lucruri concrete, tehnice, precum transportul sau siguranța, altele bazate doar pe orgolii, invidii, chestii mărunte aș zice, sau vechi raporturi dintre instituții, care s-au păstrat în timp, le moștenești și trebuie să le gestionezi. Din păcate, unele piese chiar nu am reușit să le prezentăm, deși ele erau disponibile: una de la Brukenthal, alta de la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj, care am ținut foarte mult să fie prezentă în expoziție, sau câteva piese de la Muzeul de Etnografie și Istorie din Corabia… Dar după luni și chiar ani de negocieri, am obținut o selecție de piese pe care noi, ca profesioniști, le considerăm esențiale și ele îți permit să îți faci o imagine de ansamblu despre evoluția civilizației și forța creatoare a dacilor. Proiectul pe care îl prezentăm acum nu s-a născut ieri, a început cu un proiect din 2017, care nu a avut înțelegere la Ministerul Culturii. Din fericire, în 2020, am început negocierile cu Muzeul Național de Arheologie din Madrid, pentru o expoziție mare despre Dacia. Directorul muzeului de acolo mi-a spus: „Dragă prietene, să facem această expoziție, dar în Spania, Dacia este doar o marcă de mașină, nu se știe altceva. Puneți un titlu diferit expoziției, ca să atragă publicul”. Am făcut acea expoziție și a fost un mare succes, a fost a doua expoziție, ca număr de vizitatori din perioada modernă, a muzeului din Madrid.
„Moștenirea noastră istorică trebuie arătată lumii”
– În timp ce în Spania, „Dacia” înseamnă doar o marcă de mașină, vecinii noștri bulgari, slavi la origine și veniți abia în secolul VI pe Dunăre, i-au transformat pe traci într-un veritabil simbol al țării și al istoriei lor, recunoscut pe plan internațional. De ce patrimoniul și istoria dacilor, impresionante și unice, nu sunt cunoscute în Europa și în lume?

– Este o lipsă de viziune atât la nivel înalt, politic, dar trebuie să recunosc că, din păcate, același lucru se întâmplă și la nivelul instituțiilor de specialitate. Noi încă nu avem deprinderea de a face mari expoziții în străinătate. Bulgarii fac asta încă din anii ‘70, și o fac sistematic. E păcat, pentru că o mare expoziție are un impact asupra elitelor țării care o găzduiește, mă scuzați că spun direct, mai persistent și mai productiv decât o vizită la nivel înalt, care, cel mai probabil, se uită după un an. O mare expoziție lasă o anumită impresie și emoție în mintea unei anumite categorii de oameni, că nu merge oricine la Luvru sau British Museum sau la Muzeul Național din Madrid, sunt oameni cu un rol activ în viața culturală și politică. Ei ar rămâne cu o impresie de neșters după ce ar vedea o istorie atât de bogată și importantă ca aceea a dacilor. Dar acest lucru trebuie făcut sistematic. Costă, nu este ieftin, dar trebuie făcut. Asta înseamnă, în sensul deplin al cuvântului, propagandă națională. Altfel, rămânem la periferia culturală a Europei, inclusiv în ceea ce privește moștenirea noastră istorică, care nu e mai puțin importantă decât a oricărei națiuni din Europa, dar nu reușim să o punem în valoare. Avem o istorie bogată și o moștenire culturală impresionantă, trebuie să o arătăm lumii, ca lumea să o cunoască. Ar trebui un program expozițional pe o perioadă îndelungată, asumat politic, ca, indiferent cine vine la putere, el să continue. În general, în ultima vreme, noi nu am fost prezenți în lume cu expoziții care să fie demne de o țară europeană. Din fericire, expoziția actuală va merge la Roma, la Muzeul Național Roman, organizată în termele lui Diocletian, recent restaurate, un loc de istorie comună cu România.
Dacii, un domeniu „periculos”
– Dacă în afara țării este dificil să facem cunoscută istoria dacilor, nu ne împiedică nimeni să facem lucrul acesta acasă. Cum se explică rezerva și indiferența față de acest subiect?

– Studiile de la noi sunt mult prea puține, față de starea reală a nivelului de cunoaștere. Multe studii s-au concentrat pe tezaurele importante, dar pentru a avea o imagine despre o civilizație, trebuie să mergi și la viața cotidiană, și acest lucru nu îl stăpânim. Inclusiv aici, la Muzeul Național, nu am avut multă vreme angajat un specialist pe acest domeniu, de-abia anul trecut am găsit pe cineva cu un portofoliu important. Asta, pentru că formarea unui specialist, mai ales pe zona dacică, durează ani de zile. Este vorba despre doamna Maria Magdalena Ștefan, un cercetător consacrat, un mare noroc pentru noi, dat fiind lipsa specialiștilor pe acest domeniu. O altă cauză a lipsei de studii și de specialiști este că… dacii nu mai sunt la modă, ca să zic așa. Da, se pare că și în cercetarea arheologică există „mode”. Unii consideră că excesele, dinainte sau de după 1989, pe acest subiect, fac ca acest domeniu să fie foarte periculos – ești expus atacului diferitelor tabere. Și atunci este mai comod să te refugiezi în domenii care spun mult mai mult pentru unii cercetători din Europa sau America – lumea greacă, lumea romană, Bizanțul, teme considerate cu deschidere mai largă. Mai este și un alt aspect. Dacă vrei să fii un bun specialist în perioada geto-dacă, pe lângă evoluția culturilor din prima epocă a fierului, cel puțin de la cultura Basarabi încoace, trebuie să știi foarte mult despre civilizațiile de stepă, despre cele din vestul Balcanilor, să cunoști bine arheologie celtică, grecească și romană. Aceste lucruri nu sunt la îndemâna oricui și sunt necesare, căci dacă nu înțelegi bine contextul, nu vezi detaliul. Trebuie să știi multe limbi străine, ca să poți citi în original contribuțiile altor cercetători și, în general, să fii dispus să investești mult timp din viața ta într-un domeniu în care succesul nu este mâine, ci pe termen lung, pe viitor, ceea ce îi descurajează pe mulți. În plus, așa cum e organizat sistemul de cercetare arheologică, nu se pot face săpături pe scară largă. Ministerul Culturii este principalul finanțator, și Comisia Arheologică stabilește niște sume ridicole. În mod obișnuit, ar trebui să ne concentrăm pe șantiere mari, care dau și materiale, dar și descoperiri teoretice. Astfel de șantiere ar trebui să fie locul în care colaborează diferiți specialiști, din confruntarea ideilor lor să iasă un lucru bun. Dar atunci când sapi singur, cu cinci mii de euro buget, nu poți să faci decât un mic șanț, pe care trebuie să îl astupi la final. Șansa de a descoperi ceva important în acest fel ține de statistica probabilităților… mici.
„Nu mai e la modă să vorbim despre interesul național”
– Ați anticipat ultima mea întrebare: Cum vi se pare stadiul descoperirilor arheologice din lumea dacică? Reperul principal pare a fi în continuare ceea ce a descoperit Constantin Daicoviciu, în urmă cu aproape o sută de ani. La ora aceasta, s-a săpat un procent infim din Sarmizegetusa Regia, ca să nu mai amintim de celelalte cetăți dacice… Avem o moștenire extraordinară, pe care nu reușim să o scoatem la lumină și să o studiem. De ce?

– Ceea ce se întâmplă cu cercetările pe zona dacică este, într-adevăr, scandalos! Și asta v-o spun cu multă ponderație… Aș porni de la chestiuni obiective, pentru că ați menționat Sarmizegetusa Regia. După cum știți, pe situl respectiv este foarte greu să se facă cercetări, deoarece există o pădure seculară și trebuie săpat printre rădăcinile acelor fagi imenși. Acolo, contextele arheologice sunt foarte grav afectate de pădure, dar și de răscolirea acelui spațiu timp de sute de ani. Să nu ne imaginăm că goana după aur din Munții Orăștiei a început doar după 1990! Acolo, localnicii au săpat încontinuu după comori, și din punct de vedere stratigrafic, este un loc în care șansa de a găsi ceva este minimă. Apoi, noi am moștenit un sistem pe care eu l-am numit „baroniile locale arheologice”. Sarmizegetusa a picat în parohia Clujului, și acolo nu și-au putut găsi locul experți din nicio altă parte. Când au fost obligați să îi primească, le-au făcut zile fripte, încât au fost obligați să plece. O spun cu părere de rău, că sunt și eu ardelean, dar există orgolii care nu ar trebui să își aibă locul într-un domeniu științific și într-un domeniu atât de sensibil, care este, în ultimă instanță, identitatea națională. Pe de altă parte, după marile săpături din anii ‘50, făcute cu metode destul de rudimentare (se făcea arheologie cu lopata și târnăcopul, ca în grădină), e foarte greu să reconstitui contexte și din ele să tragi concluzii istorice elevate. Banii sunt puțini, poate nici nu sunt folosiți înțelept… Iar la nivel înalt, prin marginalizarea acestor cercetări, înțeleg că, pur și simplu, sunt alte priorități la domnii cu putere de decizie. E o lipsă de viziune și, sigur, sunt și interese mici, dincolo de interesul mare. Nu mai e la modă să vorbim despre interesul național, și uităm că, dincolo de lucrurile care ne separă, sunt și cele ce ar trebui să ne unească. O spun cu destul de multă amărăciune, după o carieră de mulți ani.
Foto: Muzeul Național de Istorie a României