Drumul mătăsii și untul de iac
– Zâmbește în instantaneu și, în spatele chipului ei, pe jumătate ascuns sub ochelarii de soare, vezi liniile înzăpezite ale Pamirului. Fotografia aceasta, surprinsă la peste 4000 de metri înălțime, e doar una din nenumăratele mărturii ale unui program cât se poate de ambițios. Ca să înțeleagă mai bine destinul lumii, jurnalista Sabina Fati a călătorit mai mult de 50.000 de km, a stat de vorbă cu sute de oameni și a scris trei cărți. O aventură a unui om pasionat de necunoscut, dar și de istorie, politică și relații internaționale, care nu pare să se oprească aici –
– Ai atâtea fotografii din călătoriile tale. Și totuși, ai ales-o pe asta…

– Am și fotografii mai frumoase, mai ales din incursiunea mea pe urmele lui Xenofon, care a devenit Călătorie pe urmele conflictelor de lângă noi. În această imagine, însă, încerc să-mi ascund frica și să las la suprafață doar mirarea în fața frumuseții Pamirului. Era la începutul lunii iunie, 2014, pe Drumul Mătăsii, plecasem din China spre Marea Neagră și abia trecusem granița dintre Kîrgîstan și Tadjikistan, aflată la peste 4.000 de metri.
– Se văd munții înzăpeziți în spate. Era frig?
– Era început de vară, țin minte că aveam viză pentru Tadjikistan valabilă doar o săptămână și jumătate. O obținusem cu mare greutate, la consulatul de la Viena, și am stat sub presiunea timpului aproape pe tot parcursul drumului care străbate Asia Centrală. Ningea când am ajuns la graniță, deși afară era 1 iunie. Era un pic sub zero grade. Mersesem până acolo cu o mașină, cu un șofer care îmi cerea prea mult ca să mă ducă mai departe. Și m-am trezit în pustietatea acelui podiș, la 4.000 de metri înălțime, eu, ninsoarea, vântul care mă clătina cu toate bagajele mele și o cazarmă de soldați care, după ce mi-am lăsat pașaportul la verificat, au ieșit din barăci în șlapi și pantaloni de trening și s-au uitat la mine ca la ceva ce nu mai văzuseră. Erau cumva bucuroși că se întâmpla ceva nou, că aveau despre ce vorbi, că n-au vegheat degeaba încă o zi. Păreau destul de sălbăticiți. M-au înconjurat și au continuat să se uite la mine fără să spună nimic la început, mai degrabă curioși, apoi, după o vreme, cu priviri obraznice și rânjete de care vrei să fugi. Am stat așa, încercând să le zâmbesc vreun sfert de oră, care mi s-a părut un veac, până ce am primit pașaportul înapoi. Prima așezare omenească era la 60 de km de această graniță și, evident, nu exista niciun mijloc de transport. Făcusem deja un calcul că, dacă aș merge pe jos cu 6 km/h, până noaptea aș avea șanse să ajung. Nu mă puteam rătăci, exista un drum destul de deteriorat, făcut în anii ’30 de sovietici și niciodată reparat de atunci. Dar după ce mi-am pus pașaportul în buzunarul de la piept al canadienei, am descoperit lângă baraca șefului o mașină veche, de teren, și am negociat cu el un preț. Mi-a încărcat bagajul și-am plecat. Pe drum, am ajuns și lângă un lac sărat, cu valuri ca o mare, care, prin cine știe ce miracol, s-a strecurat între munții care ajung până aproape de 8.000 de metri.
– Zâmbești în fotografie.
– Zâmbesc, da, dar în realitate eram zdruncinată de spaimă. După ce mersesem o vreme cu mașina, șoferul a oprit să mă lase să admir lacul. Și, în vreme ce eu mă minunam de locul incredibil în care mă aflam, dintr-o dată, am simțit că cineva îmi smulge aparatul de fotografiat. Îl văd brusc pe șeful unității din graniță că fuge cu aparatul meu spre mașină. În câteva secunde, mi-am derulat în minte diferite scenarii, din care cel mai acceptabil arăta așa: „Mașina va porni în trombă cu tot ce am, deci nu-mi ia doar camera, ci și rucsacul cu tot ce e înăuntru, mai ales laptop-ul, caietul în care am scris despre China și carnetul în care mi-am notat despre Kîrgîstan. Nu era chiar o catastrofă, mi-am zis, și mi-am pipăit imediat buzunarul cu pașaportul, cel cu telefonul și șnurul de la gât de care era atârnat portofelul discret în care se aflau un card și niște bani. M-am gândit că mă descurcam singură cu muntele, nu era prima dată. Militarul se îndepărtase însă doar pentru a găsi o perspectivă mai bună pentru această fotografie. El mi-a făcut acest portret și m-a dus apoi până-n sat.
– Ai dormit în Karakul?
– Am stat doar câteva ore la o familie, unde mi s-a dat să mănânc în camera bună pâine proaspătă cu unt de iac și ceai negru. Eram vegană, dar ce mai conta, mi-era atât de foame și de frig, încât am primit totul cu mare recunoștință. Mai târziu, băiețelul familiei m-a dus la profesoara de engleză a satului, care se măritase tot cu un profesor, dar care provenea din cea mai înstărită familie a satului: aveau camion, mulți iaci și cai, dar ea era foarte nefericită și îmbătrânită înainte de vreme de clima aspră și de greutățile gospodăriei. În sat erau doar două mașini și doar una era gata să meargă mai departe, dar îmi cerea o sumă care mi se părea exorbitantă. Am negociat nesfârșit și, până la urmă, au mai venit doi mușterii, așa că prețul s-a înjumătățit. Spre seară, am ajuns în Horog, un orășel unde m-am cazat la un fel de pensiune curată și cu oameni săritori. Dimineață am plecat mai departe din parcarea de unde plecau mașinile pe care localnicii le plăteau în comun spre capitală.
„Nu cred că trebuie să te obișnuiești cu intimidările”
– Ești o curajoasă. Nu ți-a fost frică să călătorești așa, în Țara Nimănui?

– Nu sunt curajoasă și evident că mi-a fost și frică. Toată zona aceasta estică a Tadjikistanului, partea din Pamir, e cumva în afara autorității statului. Dacă cineva vrea să te răpească și să te pună să-i păzești iacii, poate să o facă destul de ușor, dar cine să se încurce cu o blondă nu foarte voinică și care nu a păzit în viața ei nici măcar o oaie? Uneori, ai senzația că statul există doar prin granițe, cel puțin aici, în Pamirul tadjic, mai jos, în deșert, lucrurile se complică, fiindcă statele autoritare acționează ca atare, cu toate instrumentele lor abuzive însoțite de corupție, inclusiv la frontiere. Uneori, și la noi e ca la ei. De pildă, când am făcut cea de-a doua mea călătorie finalizată cu volumul „Ocolul Mării Negre în 90 de zile”, la trecerea graniței spre Ucraina, prin Reni-Giurgiulești, cu o rată ucraineană, am ajuns acolo noaptea și am văzut cum șoferul ucrainean îi dă bani vameșului român. Am scris despre ce-am văzut de pe drum, în obișnuitul blog pe care mi l-a găzduit mereu Europa liberă, dar care era preluat, în 2016, de România Liberă. La întoarcere, m-am trezit cu o hârtie de la Ministerul de Interne să merg de urgență la Galați să lămuresc această chestiune la Direcția Generală Anticorupție din Ministerul de Interne. Suna destul de amenințător. Până la urmă, am ajuns la sediul din București, am participat la mai multe audieri și, în mod curios, anchetatorii nu erau interesați să identific în poze vameșul român care luase banii, ci șoferul ucrainean.
– Ai mai mult de două decenii de jurnalism politic de linia întâi, în care situațiile de genul ăsta nu ți-au fost străine. Cum faci să-ți tăbăcești pielea, să nu te mai afecteze amenințările?
– Nu-ți tăbăcești, de fapt, pielea niciodată, nici nu cred că ar fi sănătos. Nu cred că trebuie să te obișnuiești cu intimidările, amenințările, cenzurile. Îmi amintesc că, pe vremea când Roșia Montană era subiect tabu pentru mare parte a presei, am scris un editorial despre ce se întâmpla acolo și cineva din Guvern, cu care altminteri eram în relații de amiciție, m-a sunat și mi-a zis: „Ai grijă că băieții știu la ce școală merge copilul tău, scrie și tu despre alte lucruri”. Amenințările, chiar dacă te sperie, te conving și mai mult să nu te oprești. Cu cât subiectul e mai incomod pentru ei, cu atât vreau să-l explic mai mult, să găsesc mai multe detalii și să scot la iveală putreziciunea.
Dar toate aceste drumuri lungi, pe care le-am făcut în ultimii aproape 10 ani, m-au ajutat să văd peisajul politic în dimensiunile lui mari, regionale și am înțeles că bătăliile acestea care s-au dat mereu în România între „partea bună” și „partea rea” nu mai sunt de actualitate.
– Crezi cu adevărat că România a scăpat de apele mișcătoare ale tranziției, că s-a așezat, în sfârșit?
– România e foarte așezată unde e, dar am adesea sentimentul că această așezare s-a întâmplat mai mult datorită norocului, decât străduințelor. România a avut mult noroc în istorie, dar poate a venit vremea să se bazeze și pe fapte.
„În toate aceste regiuni prin care am călătorit, femeile au o condiție extrem de precară”
– Până la urmă, cum e să călătorești ca femeie, în țări în care condiția femeii nu e dintre cele mai fericite?

– Drumurile sunt complicate pentru oricine, dar adesea chiar femeile sunt cele care te ajută și te scot din situațiile cele mai grele. Aș dedica toate cărțile mele acestor femei, care au dat dovadă de o empatie incredibilă, care m-au ajutat să ajung dintr-o parte în alta, care m-au pus în legătură cu oameni-cheie. Femei simple care m-au hrănit, adăpostit și vegheat, în situații care nu erau prea ușoare pentru mine. În toate aceste regiuni prin care am călătorit, femeile au o condiție extrem de precară. Sunt și familii în care un bărbat își ia trei, patru neveste. Sunt și neveste aruncate, pur și simplu, în drum, cu tot cu fetele lor, pentru că nu reușesc să nască băieți. Părinții nu le primesc înapoi, fiindcă sunt foarte săraci, și ajung muritoare de foame. Am avut șansa să stau de vorbă cu o femeie care fusese salvată la vârsta de 12 ani din Kurdistanul iranian, din fața unor violențe greu de imaginat. A fost salvată cu ajutorul unei rețele subterane de femei, exact ca în Povestea slujitoarei, din romanul scris de Margaret Atwood. Această fetiță fusese trecută granița prin locuri foarte dificile, adusă în Kurdistanul irakian și ascunsă de una dintre aceste femei minunate în casa ei. După o vreme, au înfiat-o ea și soțul ei și au ajutat-o să ajungă în SUA, de unde și-a croit singură drumul. N-a avut voie să se mai întoarcă în Kurdistan, dar s-a înrolat în armata americană și a luptat în Irak, ca ofițer, până când s-a pensionat, după un accident grav la coloană. Acum, și ea, și mama ei, emigrată între timp în Suedia, reveniseră în țară, după o pauză de două decenii. Stăteam toate trei la o cafenea foarte dichisită din Sulaymaniyah, în jurul nostru erau multe femei îmbrăcate elegant, unele chiar europenește. Și interlocutoarele mele îmi spuneau: „În primul rând, dacă noi două am fi rămas în țară, acum nu am fi stat de vorbă cu tine aici. În al doilea rând, toate femeile astea elegante de aici, care par independente și sigure pe ele, când se întorc acasă, e vai de capul lor”. Când m-am întors din călătoria în jurul Mării Negre și am văzut, la o cafenea din Bulgaria, o chelneriță în pantaloni scurți, am simțit o mare ușurare, am simțit că am ajuns, în sfârșit, acasă.
„Sunt locuri în care tragediile par să nu se termine niciodată”
– Când călătorești timp de trei, patru luni, dai de asemenea povești la tot pasul. Cum faci să nu te încarci prea tare cu toată suferința asta?

– Dar de ce să nu te încarci? Când am scris cea mai recentă carte, „Călătorie pe urmele conflictelor de lângă noi. Kurdistan. Irak. Anatolia. Armenia”, am plâns la fiecare capitol. Erau drame pe care le-am întâlnit, care se combinau cu tragedii despre care mi s-a povestit și cu o istorie plină de atâta tristețe, încât nu puteam să mă desprind de toate nenorocirile care s-au întâmplat pe acest drum: călătoria mercenarilor greci de acum 24 de secole, probabil prima incursiune occidentală în Orientul Mijlociu, povestită de Xenofon în Anabasis. Pe scurt, cei zece mii de greci participau la o lovitură de stat în Imperiul Persan. Istoria s-a tot repetat în regiune, cu alte personaje și în alte timpuri. Sunt locuri în care tragediile par să nu se termine niciodată. Le privești față în față, citești despre ele, ți se povestește, lumea drumurilor parcurse de mine nu e doar o lume a aventurilor și peisajelor frumoase, e, din păcate prea des, o lume a tristeților nesfârșite, pe care în graba noastră nu o mai vedem, o ignorăm uneori intenționat.
„Există o euforie a drumului, a energiei pe care o găsești mergând”
– Cum e întoarcerea acasă, după câteva luni de trăit pe drumuri? Ce sentiment te încearcă?

– Unul de oboseală, combinată cu sentimentul plăcut că ai terminat cu bine o expediție grea, și cu teama de eșec a scriitorului, în fața paginilor albe. Am mereu material strâns pe drum, din textele pe care le scriam serile, când nu eram foarte obosită. Acest exercițiu de a scrie permanent m-a ajutat enorm, dar să nu credeți că acest tip de drumuri te introduce într-un alt fel de standardizare, fiindcă nu e așa. În fiecare zi, trebuie să iau decizii singură, n-am pe cine să întreb dacă e bine sau nu să mă urc într-o mașină, să o iau pe drumul ăsta forestier pe care nu se vede nimeni, sau mai bine să mă întorc și să caut alte variante.
– Ai făcut trei mari călătorii, toate trei la fel de grele și de pline de peripeții. Ce te împinge, totuși, să o iei de fiecare dată de la capăt?
– Există o euforie a plecatului, a drumului, a mersului, a energiei pe care o găsești mergând, a ideilor cu care te întâlnești pe traseu, a ideilor care îți vin în timp ce se hurducă un autobuz sau un tren jerpelit. Drumurile te ajută să-ți limpezești gândurile, mai ales dacă ești singur, îți deschid atenția la toate detaliile, te fac mai empatic, te ajută să înțelegi. Cunoașterea nu vine însă doar pe un drum necunoscut, uneori cred că e mai greu și mai profund să înțelegi lucrurile stând pe loc. Merg mai departe și scriu pentru a înțelege, cum spunea și Hannah Arendt.
– Ai simțit devreme nevoia asta de a porni la drum?
– Când eram la liceu, visam să nici nu am casă, să umblu, pur și simplu, prin lume, să mă stabilesc câteva luni ici, câteva luni colo, și tot așa. Dormeam cu harta lumii lângă pat. Pe urmă, a căzut dictatura și am crezut că toți trebuie să facem ceva pentru a ieși din negura timpului. Așa că, pentru o vreme, am renunțat la alpinism, speologie, parașutism și alte activități care-mi consumau timpul și-mi ofereau adrenalină. Am mers în Iugoslavia, atunci când se dezintegra, și am simțit acolo, de la o zi la alta, cum crește inflația, fiindcă o vreme „am locuit” în gara de la Belgrad, unde nu te puteai culca înainte să treacă patrula militară, la miezul nopții, și nu puteai dormi decât până-n ora 5.00, când trecea din nou. Dimineața, mergeam la baia gării să mă spăl și, în fiecare zi, prețul se dubla sau chiar tripla. Războaiele de lângă noi, Bosnia, Kosovo, au fost primele teste politice pentru România și primele mele încercări de înțelegere a conflictelor.
Sus, pe Acoperișul Lumii
– Nu se vede în fotografie, dar când ai făcut-o, erai la peste 4.000 de metri înălțime. E un loc frumos Pamirul?

– E un loc a cărui frumusețe nu încape într-o fotografie. Pamirul e cum sunt Alpii Elvețieni, la puterea 100. Nu am cu ce-l compara, nu există nimic similar în Europa. Între versantele lui înghețate, se află și acest deșert, înalt de peste 4.000 de metri, cu lacul sărat și aerul tare.
– Ai fost și fericită în călătoriile astea, Sabina?
– E greu să vorbești de fericire. Sunt momente când ți se pare că totul e extraordinar și-ți vine să spui: „Vreau să rămân aici o veșnicie!”. Dar veșnicia e scurtă, ține doar câteva secunde.