* Tudor Dinu, „Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și al Țării Românești”, Editura Humanitas (tel. 0723/68.41.94), 366 p.

În general, pentru un istoric e dificil să scrie obiectiv despre națiunea din care face parte. Miturile ei fondatoare, însușite în timpul formării pentru viața matură, fac inevitabile și uneori insesizabile pentru el însuși pre-judecățile. Acestea devin și mai marcante atunci când analiza istoriei comunității lui presupune cercetarea relațiilor cu alte comunități, a interdependențelor produse de evoluția lor. Nu întotdeauna interesele naționale ale țărilor învecinate sunt comune și aproape întotdeauna eroii unora sunt socotiți de celelalte trădători ai unor cauze favorabile lor în ansamblu. O abordare detașată de aceste influențe în istoria unor popoare apropiate geografic, cultural și economic, dar și prin vicisitudinile traversate în comun în anumite epoci este cartea pe care v-o recomand acum. Tudor Dinu (n. 1978) este un eminent specialist în studii neoelene, deja cu o bibliografie consistentă despre perioada fanariotă și cu talent de scriitor (monografia în trei volume „Bucureștiul fanariot”, între altele, e pe cât de bogată ca informații, pe atât de bine scrisă. În noua carte, el observă că, în manualele noastre de istorie, un eveniment ce a marcat începutul secolului al XIX-lea, mișcarea revoluționară a lui Tudor Vladimirescu, e tratat oarecum autonom de „detonatorul” său, Revoluția Greacă, începută de aici (de la Galați) de Eteria. Această societate secretă a elitelor grecești din diaspora urmărea eliberarea patriei lor de multiseculara ocupație otomană. „Fanarioții” administrau de un secol, ca reprezentanți ai Imperiului Otoman, Țările Române, și mulți dintre revoluționarii greci se aflau în serviciul Rusiei – imperiul care se afirmase tot mai puternic ca protector al credincioșilor ortodocși, în special balcanici, din teritoriul cucerit de turci. Alexandru Ipsilanti, prinț grec din familia fanariotă ce a domnit în țările române și general în armata Rusiei, a declanșat de altfel, ca șef al Eteriei, revoluția în speranța intervenției țarului, care ar fi ajuns, pe fondul revoltei generale a balcanicilor, nu doar la eliberarea Greciei, ci și la cucerirea Constantinopolului și la refacerea (sub domnia lui) a Imperiului Bizantin. Țarul Alexandru I era însă fondatorul „Sfintei Alianțe” (gruparea statelor conservatoare care l-au învins pe Napoleon I) și, în consecință, a refuzat să sprijine orice mișcare revoluționară ce ar fi schimbat „ordinea europeană” propusă de el și aliații lui. Ipsilanti a trecut totuși din Basarabia proaspăt ocupată de ruși (1812) în țările române, sperând în ridicarea generală a locuitorilor acestora și a celor din restul Balcanilor, pentru ca Rusia să fie până la urmă obligată să-i susțină. În Moldova, dar mai ales în Țara Românească, el a stimulat nu numai revolta numeroșilor greci aduși aici de fanarioți, ci și a localnicilor, cum a fost cazul slugerului oltean Tudor din Vladimiri. Tudor a înțeles însă repede că Eteria nu are sprijinul Rusiei și că ideea declanșării războiului cu turcii în țările române va aduce mari suferințe locuitorilor. Că, pentru eteriști, pandurii lui deveneau carne de tun fără vreo garanție că sacrificiul lor servea comunității autohtone. De aici încercările lui de a trata cu turcii, angajamentele de a-i opri pe grecii răsculați, tentativele (eșuate) de a-i uni în jurul lui pe boierii pământeni. Tudor a fost trădat de „ai lui”, arestat de eteriști și executat ca trădător. Majoritatea istoricilor români, care au constatat pe drept că mișcarea lui Tudor Vladimirescu a fost „momentul auroral” al renașterii românilor – prin revenirea la „domniile pământene”, începerea modernizării și pregătirea formării statului național, au condamnat „mișelia grecească”, mai ales că Ipsilanti, după bătălia de la Drăgășani (pe care a urmărit-o de departe și pe care grecii, ajutați de rămășițe ale oastei pandurilor, au pierdut-o), a fugit, lăsând Moldova și Țara Românească pe mâna turcilor, care au jefuit-o cumplit, după ce și eteriștii o jefuiseră. Ipsilanti a devenit „un mare erou” în Grecia modernă iar Tudor un trădător, în timp ce în România, Tudor Vladimirescu e un personaj mitic și Ipsilanti un criminal. Tudor Dinu a examinat exhaustiv toate documentele epocii, a pus laolaltă perspectivele tuturor actorilor, a demolat false legende și și-a însoțit textul, care se citește ca un reportaj istoric pasionant, cu ilustrații, reproduceri de portrete, hărți. Totul fără a sconta pe reacții emoționale ce țin de ideologiile politice.